پیام خراسان

آخرين مطالب

آموزش جوامع، راه خروج پلنگ ایرانی از فهرست انقراض اجتماعي

آموزش جوامع، راه خروج پلنگ ایرانی از فهرست انقراض
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - طبقه‌بندی پلنگ ایرانی در فهرست قرمز (red list) اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، به معنای در معرض خطر انقراض بودن این گونه است، اما این گربه‌سان در خراسان رضوی، شرایطی متفاوت و مطلوب دارد اگرچه این وضعیت ضرورت ارائه آموزش برای تقویت آگاهی جوامع محلی را منتفی نمی‌کند.
 عواملی، چون شکار غیرمجاز پلنگ و طعمه‌های آن، تغذیه این حیوان از لاشه‌های مسموم، تله‌گذاری و تصادفات جاده‌ای از مهم‌ترین علل کاهش جمعیت این گربه‌سان در ایران عنوان شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
صاحبنظران بر این باورند که با توجه به در خطر انقراض قرار گرفتن زیرگونه پلنگ، حفاظت از این گونه ارزشمند به‌ویژه در محیط‌های خارج از مناطق حفاظت شده، که جمعیت طعمه‌های طبیعی آن به شدت کاهش یافته، نیازمند برنامه ریزی جدی کارشناسان و متولیان است.
پلنگ یکی از 37 گونه گربه‌سان دنیا است که اعضای خانواده آن در تمام نقاط جهان، به جز استرالیا، قطب شمال و قطب جنوب پراکنش دارند. در گذشته در ایران 10 گونه گربه‌سان زندگی می‌کردند که با انقراض شیر ایرانی و ببر خزر، امروزه پلنگ، بزرگ جثه‌ترین گربه‌سان کشور محسوب می‌شود.
آگاهی بخشی، آموزش و آشنایی ساکنان و روستاییان مناطق و روستا‌های حاشیه و نزدیک مناطق تحت حفاظت، بیان ارزشمندی این گونه، آموزش نحوه مواجهه با آن در شرایط مختلف و ضرورت آسیب نرساندن به آن در هر شرایطی، ضرورتی است که متولیان حفاظت محیط زیست و البته سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست همچنان باید به آن توجه کرده و از انجام آن خسته نشوند.

پیام خراسان

خراسان رضوی، میزبان همه هشت گونه گربه‌سان موجود در ایران
117 هزار و 769 کیلومتر مربع از پهنه خراسان رضوی، که 20 درصد گستره این استان را شامل می‌شود، زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان نیز 2 میلیون و 500 هزار هکتار است که تنوع زیستی در این گستره نشان از ظرفیت بالای حیات وحش در ابعاد و انواع گوناگون دارد.
این استان دارای 41 منطقه چهارگانه و شکارممنوع شامل 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکارممنوع است که حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.
گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.
در حالی که بیش از چهار دهه قبل 2 گونه از 10 گونه گربه‌سان ایران منقرض شدند، خراسان رضوی به عنوان میزبانی شایسته و دارای ظرفیت‌های بالا دارنده تمام هشت گونه شناخته شده گربه سان دیگر ایران است و این به معنای ظرفیت و استعداد موجود زیستی در این خطه است که در توزیع بودجه و اعتبارات محیط زیستی باید مورد توجه قرار گیرد.
این هشت گونه شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه کاراکال، گربه سیاه گوش، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی است.
بیشتر بخوانید
کشته شدن پلنگ در روستای حاشیه منطقه حفاظت شده قرچغه
باید به این نکته مهم توجه داشت که جمعیت گربه سانان شاخص وضعیت گونه‌های جانوری و نشانه‌ای از مطلوبیت گونه‌های جانوری در عر منطقه است؛ در حوزه مسائل زیست محیطی گربه سانان به عنوان گونه‌های "پرچم"، "چتر" یا "سایبان" Umbrella Species و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می‌شوند به این معنا که حفاظت از آنان موجب حفاظت از کل گونه‌های جانوری می‌شود.
به عبارت دیگر این گونه‌ها با دارا بودن گستره خانگی وسیع و نیاز‌های زیستگاهی گسترده با سایر گونه‌ها همپوشانی زیستگاهی داشته و اگر در حفاظت از آن‌ها گام برداریم، سایر گونه‌ها به طور غیر مستقیم حفظ می‌شوند و پلنگ و یوزپلنگ آسیایی هم به عنوان دو گونه چتر شناخته می‌شوند و حمایت از آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پیام خراسان

در حالی که خراسان رضوی با محوریت پارک ملی تندوره به عنوان بهشت پلنگ ایرانی شناخته می‌شود، هنور هم هستند افراد ناآگاهی که حتی به یک پلنگ گرسنه اسیر در آغل رحم نکنند و با تفنگ دولول اقدام به شلیک مستقیم به این گربه‌سان ارزشمند نمایند و از پا درش آورند.
هرچند شنیدن این اخبار تلخ نشات گرفته از ناآشنایی با اهمیت محیط زیست و حفاظت از تک تک جانوران قلب هر انسان دوستدار طبیعت و محیط زیست را به درد می‌آورد، اما هنوز هم وجود انسان‌های توانمند و خیرخواه طبیعت اعم از متخصص و غیرمتخصص که تمام وقت و انرژی خود را برای حفظ حتی یک گونه جانوری هدیه میکنند، دلگرم کننده و امیدبخش است.
تلف شدن یک قلاده پلنگ در در یک روستا در حاشیه منطقه حفاظت شده قرچغه شهرستان قوچان طی هفته اخیر در خراسان رضوی در حالی رغم خورد که همین چند هفته پیش بود که نجات جان "ارس" تنها پلنگ باغ وحش مشهد به همت اساتید، دامپزشکان و متولیان محیط زیست استان باعث شد دوستداران محیط زیست نفس راحتی بکشند و در دل دست مریزادی خالصانه به بانیان این کار خیر و انسان دوستانه و البته نجات بخش هم برای طبیعت و هم برای انسان بگویند.
هفته‌ها تلاش، انجام ده‌ها آزمایش، پذیرش ریسک بیهوشی و انجام سونوگرافی، بررسی دقیق و کارشناسی و تشخیص بیماری "ارس" و در نهایت تلاش برای حفظ یک قلاده پلنگ آنهم در باغ وحش تنها به یک دلیل صورت گرفت و آنهم ضرورت حفاظت از حیات گونه‌های جانوری، همان اصلی که هنوز بخشی از جامعه درک درست، شایسته و بایسته‌ای ندارند و همین امر ضرورت آموزش را بیش از پیش نمایان می‌کند.
مرداد ماه امسال بود که انتشار تصاویر دوربین‌های تله‌ای در پاک ملی تندوره نشان از زادآوری و تشکیل خانواده پلنگ ایرانی در این پارک داشت که چندی پیش از آن جفت‌گیری آنان تصویربرداری شده بود، مایه خرسندی و شور دوستداران محیط زیست و متولیان این عرصه در استان و کشور شد.
شیطنت‌های توله تازه متولد شده با پلنگ ماده و رابطه مادر و فرزندی این پلنگ‌ها ذوق زدگی همه را در برداشت و نشان ازمستندسازی استمرار نسل و تشکیل خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره داشت.
مشاهده آرامش حیات وحش و زادآوری این گربه‌سان در معرض خطر انقراض رویداد ارزشمند و مهمی بودکه نشان دهنده امنیت زیستگاه، وجود تعادل بین شکار و شکارچی و ظرفیت ویژه پارک ملی تندوره و حاصل تلاش محیط بانان سختکوش است.
به این اصل باید توجه داشت که حمایت و حس مسوولیت اجتماعی برای حفاظت از تنوع زیستی وظیفه‌ای همگانی است و مردم نیز باید همراه با محیط بانان در حفظ و حراست این زیستگاه‌های طبیعی و حیات وحش همراهی و همکاری کنند.
495 روستای خراسان هدف آموزش‌های محیط زیستی
محمدعرفانی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر تعداد 495 روستای استان که به عنوان جوامع محلی شناخته شده که یا در حاشیه مناطق تحت حفاظت و یا روستا‌های تاثیرگذار در مناطق تحت حفاظت هستند.
او افزود: این روستا‌ها در طول سال هدف ارائه آموزش‌های مختلف در زمینه‌های حفاظت محیط زیست و مواجهه با گونه‌های مختلف جانوری هستند که یکی از آن‌ها طرح آموزشی "یک روز با محیط بان" است.
وی بیان کرد: همیشه در آموزش‌ها به دامداران توصیه شده در ساعات خاصی تردد کنند و دام‌های خود را در آغل‌های امن نگهداری کنند و بارعایت نکان ایمنی از ورود پلنگ و سایر انواع گربه‌سانان به آغل دام جلوگیری کنند.
روستائیان نگران خسارت پلنگ نباشند
وی با بیان اینکه روستائیان اعم از دامداران و کشاورزان به هیچ وجه نباید نگران خسارات ناشی از حمله پلنگ به اراضی کشاورزی و گله‌های دام و طیور باشند، بیان کرد: هرسال خسارات وارده در این قالب بر اساس دستورالعمل‌های موجود جمع آوری و به سازمان مرکزی ارسال میشود که پس از تامین اعتبار از سوی سازمان مرکزی به متضرران پرداخت می‌شود.
معاون محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: طی سال‌های 95 تا 97 تعداد 16 مورد خسارت به دام و انسان از محل پلنگ برآورد و به متضرران از سوی سازمان مرکزی پرداخت شده است.
سگ‌های ولگرد جاذبه‌ای برای پلنگ
معاون محیط طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مشکلات همیشگی ما تعارضاتی است که برای حیوانات به وجود می‌آید، گفت: بروز خشکسالی و سرما موجب پایین آمدن گونه‌هایی مانند پلنگ از ارتفاعات و جستجوی طعمه و غذا در نزدیکی جوامع محلی است.
عرفانی ادامه داد: علاوه بر این پیر شدن حیوان و کاهش توانایی برای شکار در طبیعت و نیز افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از دیگر عوامل نزدیک شدن پلنگ به جوامع محلی است.
عرفانی افزود: گوشت سگ مطلوبیت بالایی برای پلنگ دارد و جاذبه محسوب میشود بنابراین مدیریت پسماند‌های خانگی و جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از راه‌های جلوگیری از ورود پلنگ به عرصه‌های انسانی است.
وی تاکید کرد: پلنگ به انسان‌ها آسیب و صدمه‌ای نمی‌رساند مگر اینکه دچار هاری باشد و همیشه این آموزش و آگاهی به جوامع محلی داده می‌شود.
خراسان رضوی بهشت زیست پلنگ ایرانی
عرفانی با بیان اینکه بالغ بر 85 قلاده پلنگ در خراسان رضوی تخمن زده می‌شود، ادامه داد: به علت شب زی بودن این گربه‌سان آمارگیری و شمارش کار بسیار سختی است، اما باتوجه به ثبت تصاویر دوربین‌های تله‌ای و مشاهدات محیط بانان حضور حداقل 85 قلاده پلنگ در استان تخمین زده میشود که قطعا بیشتر از اینهاست.
وی افزود:این استان در کشور دارنده بیشترین جمعیت پلنگ است که لازم است نگاه اعتباری در جهت حفاظت این گونه ارزشمند نیز ضروری است.
وی با بیان اینکه بیشترین شمار زیست پلنگ ایرانی در خراسان رضوی در پارک ملی تندوره با تعداد بیش از 30 قلاده پلنگ است، افزود: مطلوبیت زیست در این پارک به دلیل وجود منابع غذایی و پوشش گیاهی به شکلی است گه پلنگ‌ها در این پارک حاضر به پذیرش قلمرو کوچکتر از پنج هکتار شده‌اند.
گفتنی است پارک ملی تندوره یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده ایران است که می‌توان پلنگ کمیاب ایرانی را در آن یافت. این منطقه با طبیعت بکر و زیبای خود زیستگاه جانوران و رویشگاه گیاهان زینتی و دارویی بسیاری است.
تندوره در سال 1347 به عنوان "منطقه حفاظت شده" قرق شد و در سال بعد از آن به "پارک وحش تندوره" تغییر نام یافت. از سال 1353 مساحت این پارک کاهش یافت و طی مصوبه شورای عالی محیط زیست از سال 1361 به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد. مساحت کنونی این پارک ملی 35 هزار و 540 هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره 9 هزار و 50 هکتار است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال استان خراسان رضوی نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه‌ای کوهستانی با صخره‌ها و تپه ماهور‌های متعدد و دره‌های ژرف و پرشیب پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاه‌های جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال نیز است.
امید پلنگ در غرب آسیا تنها ایران
در سال 2005 برآورد شد که کمتر از هزار و 300 قلاده پلنگ در غرب آسیا درمحدوده‌ای که قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران را در برمی‌گیرد، زیست می‌کنند. نکته قابل توجه آن است که حداقل 60 تا 70 درصد این جمعیت، در داخل مرز‌های ایران هستند و ایران بدون شک آخرین قلمرو زیست برای پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود.
بیش از 30 درصد جمعیت پلنگ در ایران، در شمال شرقی کشور وجود دارد، استان‌های خراسان رضوی و شمالی، گلستان، مازندران و سمنان هنوز بیش از بسیاری از دیگر استان‌ها پلنگ دارند. در جنوب، استان فارس را باید پرجمعیت‌ترین استان کشور در نیمه جنوبی کشور دانست. در جنوب شرقی کشور هم اطلاعات بیشتری درخصوص وضعیت و پراکنش پلنگ در استان پهناور سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر به دست آمده است و حداقل پنج منطقه در سراسر این استان، زیستگاه پلنگ است.
در شمال شرقی ایران، آذربایجان شرقی متراکم‌ترین استان از حیث وجود پلنگ است و منطقه کیامکی شناخته شده‌ترین زیستگاه پلنگ در این استان است همچنین در مرکز ایران، شهرستان بافق یزد معتبرترین زیستگاه این گربه‌سان در میان استان‌های کویر مرکزی مانند اصفهان و یزد است.
ولی اطلاعات موجود درباره بزرگترین گربه‌سان ایران از غرب کشور بسیار ضعیف است. درباره پلنگ کرمانشاه و کردستان کمتر سخن گفته شده و به نظر می‌رسد ایلام از این نظر اطلاعات بیشتری را در دسترس دارد. در جنوب، استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان، پیش از آن که آخرین انشعابات زاگرس وارد جلگه‌های ساحلی شوند می‌توان آثاری را از پلنگ‌ها رؤیت کرد.
در مجموع، شاید به جرأت بتوان گفت که اکثر مناطق کوهستانی و جنگلی کشور زیستگاه پلنگ بوده و هست و تقریبا تمامی استان‌های کشور در حوزه پراکنش این جانور قرار دارند.
راه‌های شناسایی پلنگ‌ها
هیچ 2 پلنگی را نمی‌توان یافت که خال‌های روی بدن و یا صورتشان با هم یکسان باشد دقیقا مانند اثر انگشت انسان‌ها که در هیچ 2 فردی یکسان نیست. در واقع، یکی از راه‌های تشخیص پلنگ‌های مختلف در طبیعت از یکدیگر، استفاده از همین خال‌هاست که هر کدام برای هر پلنگی اختصاصی است.
خال‌های روی پوزه، اطراف سبیل، پیشانی، زیر چشم و زیر چانه و همچنین خال‌ها و الگوی رنگ‌های روی شکم بهترین و کارآمدترین روش برآورد جمعیت پلنگ‌ها در طبیعت است به طوری که از وسیله خاصی بنام دوربین تله‌ای برای این منظور استفاده می‌شود.
این دوربین‌ها نسبت به هر جانوری که از مقابلشان حرکت می‌کند، حساس بوده و از آن عکس می‌گیرند. تصویر‌های متعددی که در یک دوره در یک زیستگاه گرفته می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و خال‌های پلنگ‌ها با یکدیگر تطبیق داده می‌شود تا مشخص شود چند قلاده پلنگ در منطقه هدف، زندگی می‌کنند.
پلنگ‌ها جانورانی ساکت و بی سر و صدا هستند و به صورت مخفی‌کارانه زندگی می‌کنند. این جانور به طور شگفت انگیزی در مناطقی که بعید به نظر می‌رسد جانوری با چنین جثه‌ای بتواند مخفی شود می‌تواند خود را به سادگی از نظر‌ها پنهان کند.
غذای این جانور می‌تواند هر چیزی باشد. در هر جایی می‌تواند پناه بگیرد، از بوته‌های پراکنده تا غار‌های کوچک. در صحرای کالاهاری پلنگ‌ها در هر 10 روز فقط یک بار برای نوشیدن آب به آبشخور‌ها می‌آیند. با این که به نظر نمی‌رسد برای زندگی در برف سازگار باشند، در چین و روسیه پلنگ‌ها در دمای پایین‌تر از صفر درجه به مدت طولانی دوام می‌آورند. 2 عامل اصلی برای پلنگ‌ها در هر جایی می‌تواند محدودکننده باشد که شامل حضور رقبا و انسان می‌شود.
طول سر و بدن پلنگ ایرانی بین 110 تا 180 سانتی متر، طول دم 60 تا 100 سانتی متر، ارتفاع بدن 45 تا 78 سانتی متر و وزن 35 تا 90 کیلوگرم است.
این گونه ارزشمند در معرض انقراض دارای جثه‌ای بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه با پنجه‌هایی بسیار قوی است. سطح بدنش پوشیده از مو‌های نرم و کوتاه به رنگ کرم نخودی است که در قسمت‌های زیرین بدن کم رنگتر می‌شود. بدن این گونه پوشیده از خال‌های گرد و توخالی شبیه گل است که در گونه نر و ماده هم شکل هستند.
خراسان رضوی، میزبان شایسته پلنگ
خراسان رضوی با وسعتی معادل بیش از 11 میلیون هکتار در شمال شرق کشور واقع شده است که بلندترین ارتفاع آن قلۀ بینالود با سه هزار و 211 متر ارتفاع و پست‌ترین نقطه آن دشت سرخس است؛ اختلاف ارتفاع سه هزار متری و وجود کوهستان‌های سرد تا مناطق کویری و کم ارتفاع و رودخانه‌های دائمی و فصلی، مهم‌ترین علل تنوع زیستی در این استان است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این خصوص گفت:وجود توپوگرافی خاص و اقلیم متنوع باعث شده که این استان تمامی هشت گونه گربه سان موجود در کشور را در خود جانمایی و میزبانی کند به طوری که برای گونه پلنگ یکی از بهترین استان‌های موجود در کشور است.
مهدی اله‌پور افزود: هر چند پارک ملی تندوره در شهرستان درگز به دلیل همین جایگاه و میزبانی به عنوان بهشت پلنگ‌های ایران نام‌گذاری شده است، اما می‌توان با اطمینان خاطر اعلام کرد که در تمامی شهرستان‌های این استان گونه پلنگ ثبت شده است.
وی اضافه کرد: مناطق شمال و شمال شرق، شرق و مرکزی استان خراسان رضوی شرایط ایده آل‌تری نسبت به مناطق غربی و جنوبی این استان برای زیست پلنگ دارند، اما نمی‌توان در مورد جمعیت این گونه اظهار نظر دقیقی کرد به دلیل این که نحوه فعالیت این گونه، شب‌زی بوده و سرشماری دقیقی در خصوص جمعیت آن انجام نشده است.
اله‌پور در خصوص عوامل موثر در عدم امکان سرشماری پلنگ در خراسان رضوی گفت: شب زی بودن این گونه ارزشمند، قلمروطلبی‌گونه، زیرکی و قدرت استتار بالای پلنگ از جمله این عوامل است، اما می‌توان گفت در تمامی مناطق تحت مدیریت این اداره کل در سطح استان گونه پلنگ ثبت و حضور آن مورد تایید است.
عوامل اصلی تهدید پلنگ
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تخریب و تقطیع زیستگاهها، وجود بیش از حد دام مازاد در مناطق حساس، وجود لاشه‌های مسموم، احاطه شدن زیستگاه‌ها با مناطق مسکونی و محل‌های فعالیت انسان، تلفات جاده‌ای پلنگ، خشکسالی‌های مکرر، شکار بی رویه در سال‌های اخیر و شکار متعدد طعمه‌های پلنگ را مهمترین عواملی دانست که نسل پلنگ را در ایران تهدید می‌کنند.
اله پور عوامل موثر در حفاظت از جمعیت این گونه در معرض انقراض را حفاظت از گونه‌های طعمه، اجرای برنامه جبران خسارت، شناسایی زیستگاه‌های دارای ظرفیت حضور این گونه برای انجام اقدامات حفاظتی و خروج دام از مناطق حفاظت شده دانست.
زیستگاه‌های طبیعی باید حفظ شود
وی در خصوص مهمترین اقدامات اداره نظارت بر حیات وحش خراسان رضوی در خصوص حمایت گربه‌سانان اظهار کرد: در این راستا نقشه راه حفاظت گربه سانان ایران با همکاری گروه متخصصین گربه سانان اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت سازمان ملل در قالب 9 رویکرد مدیریتی، آموزشی و تحقیقاتی تدوین شده است.
اله‌پور افزود: این نقشه راه، برنامه جامعی است در خصوص حفاظت و مدیریت گربه سانان که در حال حاضر در مرحله اجراست و بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و اولویت‌های آموزشی، پژوهشی، حفاظت و پایش گربه سانان بر اساس این طرح در حال پیگیری و انجام است.
وی ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعات گربه‌سانان به منظور ثبت اطلاعات و رکورد‌های مشاهدات و مرگ و میر آنان، تعیین مکان‌ها و نقاط حادثه خیز جاده‌ای در استان، نصب و به کارگیری دوربین‌های تله‌ای در مناطق تحت مدیریت، تعیین نقاط ورود دام به مناطق تحت مدیریت، نصب گردنبند‌های ماهواره‌ای روی پلنگ‌های بالغ برای بررسی جا به جایی و مهاجرت آنها، ارزیابی تعامل پلنگ و جوامع محلی درسطح روستا‌های پیرامون مناطق مورد مطالعه از جمله برنامه‌های مهم حمایتی از این گونه در استان خراسان رضوی است.
او اضافه کرد:برنامه‌ریزی برای آموزش و توانمندسازی محیط‌بانان، جلب مشارکت و حمایت مردم محلی، حمایت از برنامه جبران خسارت در خراسان رضوی و گردآوری و گزارش دهی دقیق و صحیح تلفات در استان و به روز رسانی مرتب آن از دیگر برنامه‌های حمایتی است.
منبع : ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/497321/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد