پیام خراسان

آخرين مطالب

درآمدهای مالیاتی در خراسان رضوی بیش از 2700 درصد رشد داشته است اقتصادي

درآمدهای مالیاتی در خراسان رضوی بیش از 2700 درصد رشد داشته است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -  سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مقایسه درآمدهای مالیاتی در استان نسبت به کشور در حدود 12 سال قبل رشد بیشتری داشته است، گفت: در لایحه بودجه 1402 درآمدهای مالیاتی در استان 18 هزار و 993 میلیارد تومان و در کشور 826 هزار میلیارد تومان شده است، در این فاصله زمانی درآمدهای مالیاتی در کشور چیزی حدود 2300 درصد و در استان 2730 درصد رشد داشته است و دلایل این افزایش رشد مشخص نیست.
  شهرام عیدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1402 اظهار کرد: درلایحه بودجه سال آینده سهم درآمدهای مالیاتی 826 هزار میلیارد تومان بوده و حدود 42 درصد منابع عمومی بودجه از منابع مالیاتی تامین می‌شود که بالاترین عدد در طی سال‌های گذشته است. در سال 96 درآمدهای مالیاتی 33.5 درصد و امسال به حدود 42 درصد رسیده است.
وی درباره میزان افزایش پایه‌های مالیاتی و منابع مالیاتی افزود: عنوان شده درلایحه بودجه سال آینده به طور میانگین منابع مالیاتی بیش از 47 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته اما ترکیب این مساله بسیار اهمیت دارد. از 826 هزارمیلیارد تومان منابع مالیاتی سال آینده 294 هزار میلیارد تومان یعنی چیزی حدود 35 درصد از منابع بودجه مالیات اشخاص حقوقی است که این مالیات 120 درصد نسبت به سال 1401 افزایش یافته است.
سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال بعد مالیات شرکت‌های غیردولتی 255 هزار میلیارد تومان با رشد 128 درصد و عملکرد شرکت‌های دولتی حدود 30 هزار میلیارد تومان و حدود 76 درصد رشد پیدا کرده و فشار بر بخش خصوصی در لایحه بودجه 1402 بسیار زیاد شده است.
عیدی‌زاده بیان کرد: نکته دیگر این است که مالیات بردرآمد در لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال قبل 44 درصد و مالیات بر ثروت 36 درصد رشد داشته است. جمع این سه منابع مالیاتی یعنی مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت که همگی مالیات مستقیم است به طور میانگین 84 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
وی ادامه داد: از 826 هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی، مالیات مستقیم 452 هزارمیلیارد یعنی 54.7 درصد را شامل می‌شود. از مالیات‌های غیر مستقیم یعنی مالیات بر کالا و خدمات 248 هزار میلیارد تومان و رشد 19 درصدی و مالیات بر واردات 126هزار میلیارد تومان یعنی 18 درصدی رشد داشته است. جمع مالیات غیر مستقیم در لایحه بودجه سال آینده 375 هزار میلیارد تومان است که به طور میانگین 18 درصد رشد پیدا کرده است. وقتی رشد 18 درصدی میانگین درآمدهای غیر مستقیم با رشد 84 درصدی مالیات‌های مستقیم با میزان مالیات پرداخت شده میانگین گرفته می‌شود به رشد 47 درصدی متوسط مالیات می‌رسیم، در صورتی که در منابع مالیاتی در لایحه سال آینده بیشترین رشد مالیات مربوط به شرکت‌های خصوصی با 128 درصد است و این میانگین که اعلام شده وضعیت واقعی را نشان نمی‌دهد.
سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: رشد 128 درصدی مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی در لایحه بودجه 1402 فشار اصلی را بر بخش خصوصی می‌آورد. این رشد 128 درصدی مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی باید از دو طریق یا از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی یا گسترش پایه مالیاتی تامین ‌شود. لازمه جلوگیری از فرار مالیاتی این است که زیر ساخت مناسب اطلاعاتی فراهم شده و فعالیت‌های اقتصادی به سامانه‌های مالیاتی متصل شوند و صندوق‌های مکانیزه در فعالیت‌های تجاری و غیرتجاری لحاظ شود تا از فرارمالیاتی جلوگیری شود که بخش دولتی دراین مسیر با مشکلاتی مواجه است .
عیدی‌زاده درباره گسترش پایه‌های مالیاتی جدیدبیان کرد: در این زمینه باید معافیت‌های مالیاتی بازنگری شود و برای این مساله باید در قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحاتی صورت گیرد. در نتیجه افزایش تامین منابع مالیاتی فشار زیادی را بر مودیان مالیاتی و بخش خصوصی می‌آورد.
وی درباره درآمدهای مالیات خراسان رضوی در لایحه بودجه 1402 گفت: بررسی وضعیت رشد درآمدهای مالیاتی در استان در مقایسه با کشور در سال‌های گذشته (حدود 12 سال قبل) نشان می‌دهد درآمدهای مالیاتی در استان نسبت به کشور رشد بیشتری داشته است. بررسی درآمدهای مالیاتی از سال 1390 تا 1402 نشان می‌دهد در سال 1390 سهم درآمدهای مالیاتی استان 695 میلیارد و در کشور 35 هزارو 945 میلیارد تومان بوده که طی سال‌های مختلف رشد پیدا کرده و در سال 93 درآمدهای مالیاتی استان برابر 1763 میلیارد تومان و در کشور70 هزار و 965 میلیارد تومان و در سال 97 درآمدهای مالیاتی استان 2832 و در کشور به 132 هزار و 352 میلیارد رسیده است. همچنین در لایحه بودجه 1402 درآمدهای مالیاتی در استان 18 هزار و 993 میلیارد تومان و در کشور 826 هزار میلیارد تومان شده است در این فاصله زمانی درآمدهای مالیاتی در کشور چیزی حدود 2300 درصد و در استان 2730 درصد رشد داشته است و دلایل این افزایش رشد مشخص نیست.
سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه براساس بررسی که صورت گرفته در کشورهای OECD بیشترین میزان منابع مالیاتی آن‌ها از مالیات بر درآمد و سود، مالیات بر کالا و خدمات و درآمدهای تامین اجتماعی است، گفت: یعنی مالیات بر شرکت‌ها که در بودجه سال بعد 35 درصد منابع درآمدهای مالیاتی است که در کشورهای OECD اینگونه نیست. در بررسی صورت گرفته از سال 2008 تا 2019 سهم مالیات بر درآمد شرکت‌ها از کل درآمدهای مالیاتی در کشورهای OECD در سال 2008 حدود 10.6 درصد از مالیات کل بود که کاهش پیدا کرده و در سال 2019 به 9.6 درصد رسیده است.
وی درباره درآمدهای مالیاتی خراسان رضوی از سال 90 تا 99 خاطرنشان کرد: در استان ما از سال 90 تا 99 مالیات بر شرکت‌ها از حدود 33 در سال 90 به 23 درصد رسیده است. درست است که مالیات بر درآمد شرکت‌ها در این سال‌ها کم شده اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته مشخص است که مالیات بر درآمد شرکت‌ها در استان بالا است‌. این رویکرد به خوبی تناقص‌ها با تولید را نشان می‌دهد. هر چند دولت در این زمینه پیش‌بینی‌هایی کرده و عنوان شده مالیات بر تولید 7 درصد کاهش پیدا می‌کند اما باز هم از 826 هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی محاسبه شده 294 هزار میلیارد تومان از مالیات بر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی تامین شده و نشان می‌دهد چه فشاری بر بخش خصوصی کشور و استان وارد می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/504039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند