پیام خراسان

آخرين مطالب

کاهش هزینه‌های تولید و توسعه صنعتی با تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنایع اقتصادي

کاهش هزینه‌های تولید و توسعه صنعتی با تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنایع
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -  تحریم و ممنوعیت فروش تجهیزات و اقلام راهبردی صنایع مختلف از بخش‌های نفت و گاز گرفته تا زنجیره ارزش فولاد یکی از راهبردهای مهم تحریم‌ها علیه کشورمان طی سال‌های اخیر بوده است. در واقع کشورهای غربی به دنبال افزایش هزینه تولید در کشور و در نهایت ضربه زدن به صنعت ایران بودند. این بدین معنا است که یکی از نقاط مورد اصابت توسط تحریم‌ها، در بخش مربوط به صنایع بزرگ و ارزآور کشور بوده است؛ لذا راه‌حل، دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز و ارتقای دانش فنی است که می‌تواند با تولید بار اول اقلام راهبردی و استراتژیک تحریم‌ها را خنثی و هزینه‌ی تولید را کاهش دهد.
  اهمیت دانش بنیان شدن صنعت نفت و توجه به تولید بار اول اقلام راهبردی
«علی جدی» نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه کشور از منابع گازی و نفتی خوبی بهره‌مند است، اظهار داشت: در حوزه صنایع نفت و گازی پیشرفت‌های مطلوبی حاصل شده است، لذا باید دانش فنی استفاده از آن را داشته باشیم. در واقع ما با منابع خود می‌توانیم نقش تولیدکننده را داشته باشیم و با ارتقا دانش فنی و مهندسی افتخارات بسیاری را برای کشور به دست آوریم.
وی افزود: خوشبختانه در این حوزه شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فنی مهندسی اقدامات خوبی را نسبت به گذشته در صنایع نفت و گازی رقم زده‌اند و این موضوع می‌تواند موجب رشد و رونق اقتصاد کشور باشد چراکه اقتصاد کشورمان به صنایع نفتی گره خورده است.
این نماینده مجلس تولید بار اول و بومی‌سازی اقلام و تجهیزات راهبردی را حاصل ارتقا دانش فنی و مهندسی دانست و یادآور شد: از مهم‌ترین فوائد سیاست «تولید بار اول اقلام راهبردی» می‎‌توان به عدم وابستگی صنایع به سایر کشورها و خنثی کردن تحریم‌ها اشاره کرد، اما در کنار این موضوعات می‌توانیم با تولید بار اول محصولات استراتژیک هزینه‌های تولید را کاهش دهیم و ارز کمتری را از کشور خارج کنیم و خدمات پس از فروش بهتری را ارائه دهیم؛ همچنین فرآیند توسعه صنعتی نیز با بومی‌سازی اقلام و تجهیزات گلوگاهی صنایع فراهم خواهد شد.
تجربه موفق سیاست تولید بار اول در صنعت نفت کشور و ایجاد فرصت‌های صادراتی
جدی گفت: با تولید بار اول اقلام راهبردی و ارتقای دانش فنی می‌توانیم علاوه بر تأمین نیازهای داخل، خدمات فنی و مهندسی را به سایر کشورها ارسال کنیم. در حقیقت کشورهای اروپایی هم از این نوع خدماتشان استفاده کرده‌اند و دانش تولیداتشان را به سایر کشورها ارائه می‌دهند. این کار را چرا ما انجام ندهیم؟ با توجه به این‌که اقتصاد کشور ما به صنایع نفت و گاز گره خورده، می‌توانیم با ارتقا دانش فنی در این حوزه و صادرات آن به سایر کشورها رشد و توسعه را برای کشور به دست آوریم.
وی پیرامون پالایشگاه داری فراسرزمینی تصریح کرد: در حوزه پالایشگاه‌های نفتی بحث پالایشگاه داری فراسرزمینی شروع شده و ایران در کشورهای دیگر خدمات می‌دهد. مهندسان ما در شرکت مپنا که از شرکت‌های بسیار قوی است در سایر کشورها نیروگاه می‌سازند و خدمات ارائه می‌دهند. به وضوح دیده می‌شود که در برخی حوزه‌های نفتی خوب تلاش کرده‌ایم و اکنون می‌توانیم با این عملکردهای مثبت خدمات را صادر کنیم. در واقع در حوزه انرژی این ظرفیت وجود دارد که بیش از این‌ها پیشرفت کنیم.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم در هر کشوری جا پای خودمان را محکم کنیم باید در اقتصاد آن کشور درگیر و دخیل شویم. در حوزه انرژی و سدسازی اگر در اقتصاد سایر کشورها ورود کنیم به نوعی اقتصاد کشور را تأمین کرده‌ایم، لذا باید ارتباطمان را با سایر کشورها حفظ کنیم و دیپلماسی انرژی فعالی در منطقه داشته باشیم. به عنوان مثال در کشورهای سوریه و عراق فقط در بحث جنگ و امنیتی آن‌ها ورود نکنیم، بلکه اکنون در این شرایط در اقتصاد آن‌ها دخیل شویم و علاوه بر تأمین نیازهای آنان به رونق اقتصاد خودمان نیز کمک کنیم.
جدی تولید بار اول دستگاه تاپ ‌درایو و سایر دستگاه‌ها را حاصل اعتماد به توان داخلی دانست و گفت: این بومی سازی و تولید بار اول حاصل اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان است و قطعاً اعتماد به توان داخل می‌تواند به مراتب موفقیت‌های بیشتری را حاصل کند.
وی افزود: گاهی در این شرایط تحریمی وارد کردن یک قطعه از ماشین‌آلاتی را که از یک کشوری وارد می‌کردیم، از خود دستگاه گران‌تر تمام می‌شد؛ یعنی نه‌تنها سود تولید بلکه سود خدمات پس از فروش هم به جیب آن کشور می‌رفت. اگر شرکت‌های داخلی به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد کنند شرایط بهتر خواهد شد و در کنار یکدیگر می‌توانیم به نتایج مطلوب‌تری برسیم.
این نماینده مجلس برای دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در زمینه تولید بار اول تجهیزات راهبردی زنجیره ارزش خود توصیه کرد: سایر وزارتخانه‌ و دستگاه‌ها که خدمات می‌گیرند و ارائه می‌دهند باید ارتباطشان با یکدیگر بیشتر باشد. در واقع صنایع دیگر باید ارتباطشان را با صنعت نفت و شرکت‌هایی که در حوزه دانش بیان فعال هستند، حفظ کند و ارتباط جدی‌تری داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/506034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان