پیام خراسان

آخرين مطالب

پژوهشگران دانشگاه کمبریج

هفته‌ کاری 4 روزه هیچ تاثیر منفی بر به ه‌وری ندارد علمي

هفته‌ کاری 4 روزه هیچ تاثیر منفی بر به ه‌وری ندارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک مطالعه جدید و بزرگترین در نوع خود در بریتانیا نشان می‌دهد که هفته‌های کاری چهار روزه برای کارفرمایان به اندازه همان هفته‌های کاری پنج روزه خوب است و در حالی که بهره‌وری کارکنان را کاهش نمی‌دهد، رفاه حال آنها را بهبود می‌بخشد.

به نقل از آی‌ای، حتی قبل از همه‌گیری کووید-19، پژوهشگران و کارفرمایان به طور یکسان به ایده کوتاه کردن هفته‌های کاری به هفته‌های کاری چهار روزه علاقه داشتند و اکنون یک مطالعه جدید در مقیاس بزرگ، دلایل بیشتری را برای اقناع کارفرمایان ارائه می‌دهد.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج با همکاری محققان کالج بوستون و اندیشکده اتونومی(Autonomy) با 61 شرکت و سازمان در بریتانیا برای کاهش 20 درصدی ساعات کاری طی یک آزمایش شش ماهه همکاری کردند.
نحوه اجرای این کاهش در مجموعه‌های متنوعی از صنایع، از رستوران‌ها گرفته تا شرکت‌های فناوری اطلاعات و مالی متفاوت بود، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها پس از چهار روزه شدن هفته‌های کاری خود همان اهداف بهره‌وری را که قبل از شروع این آزمایش داشتند، حفظ کردند و البته در قبال این کاهش ساعت کاری، دستمزد یا مزایای کارکنان را کاهش ندادند.
این گزارش جدید که به تازگی توسط اندیشکده اتونومی منتشر شده است، نشان داد که کاهش ساعت‌های کاری به طور قابل‌توجهی موجب بهبود رفاه حال کارکنان شده است، به طوری که 71 درصد از کارمندان سطوح پایین‌تری از فرسودگی شغلی و 39 درصد سطوح پایین‌تری از استرس را نسبت به قبل از آزمایش گزارش کرده‌اند.
همچنین کاهش 65 درصدی ایام بیماری و نقاهت و کاهش 57 درصدی جابجایی کارکنان در شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل دیده می‌شود.
نیام بریدسون هوبارد، پژوهشگر و دانشجوی دکتری در کمبریج می‌گوید: بدیهی بود که کارمندان کاهش قابل توجهی در سطح استرس خود را توصیف کنند. بسیاری شرح دادند که در خانه می‌توانند راحت‌تر از کار فارغ شوند یا بهتر نفس بکشند و حتی یک نفر به ما گفت که چگونه غم اول هفته وی از بین رفته است.
«خوف یکشنبه»(sunday dread) یا ترس از اولین روز هفته‌ کاری که بنا بر تفاوت شرایط در ایران و غرب تحت عنوان «خوف اول هفته» ترجمه شده است، با عناوینی نظیر «یکشنبه‌های غمگین» یا یکشنبه‌های ترسناک نیز نام برده می‌شود و بیانگر احساساتی مانند اضطراب یا ترس است که در تعطیلات و یک روز قبل از بازگشت به محل کار تجربه می‌شوند.
طبق یک نظرسنجی در لینکدین، 80 درصد از متخصصان می‌گویند که خوف از اول هفته را تجربه می‌کنند و بیش از 90 درصد از نسل هزاره جدید و نسل Z گزارش کرده‌اند که آن را احساس می‌کنند.
گزارش شده است که کسب ‌و کارهای شرکت‌کننده در برنامه هفته‌های کاری چهار روزه علاوه بر بهبود آمار کارمندان، به طور متوسط 1.4 درصد افزایش درآمد را ثبت کردند و 92 درصد از این شرکت‌ها قصد دارند این هفته‌های کاری چهار روزه را ادامه دهند و 18 شرکت تأیید کردند که به‌ طور دائم آن را پیش می‌گیرند.
دکتر دیوید فرین، دانشیار پژوهشی در گروه جامعه شناسی دانشگاه کمبریج در بیانیه‌ای با اعلام نتایج این مطالعه گفت: ما واقعاً از این نتایج دلگرم می‌شویم، چرا که نشان می‌دهد هفته‌های کاری چهار روزه از یک رویا به یک سیاست واقع‌گرایانه با مزایای متعدد توسط شرکت‌ها تبدیل شده است.

پیام خراسان


رفع نگرانی‌های مربوط به کاهش بهره‌وری
این مطالعه جدید بزرگترین پژوهش در نوع خود است که 2900 کارمند در 61 شرکت را بررسی کرده است.
جو رایل، مدیر کمپین «هفته کاری چهار روزه» در بریتانیا امیدوار است که این گزارش جدید نگرانی‌ها را در مورد کاهش بهره‌وری برطرف کند.
وی می‌گوید: این نتایج باورنکردنی در طیف گسترده‌ای از بخش‌های مختلف اقتصاد نشان می‌دهند که هفته کاری چهار روزه واقعا عملی است.
پروفسور برندان برچل پژوهشگر دانشگاه کمبریج که این تحقیقات را رهبری می‌کرد، می‌گوید: قبل از انجام این آزمایش، بسیاری این سوال را داشتند که آیا ما شاهد افزایش بهره‌وری در قبال جبران کاهش زمان کار خواهیم بود یا خیر. حالا می‌بینیم که همین‌طور است و این دقیقاً همان چیزی است که ما دریافتیم.
وی افزود: بسیاری از کارمندان بسیار مشتاق بودند که خودشان به اهداف مشخص شده دست یابند. بدین ترتیب جلسات طولانی، بسیار کوتاه یا کاملاً کنار گذاشته شد. کارکنان تمایل کمتری به اتلاف وقت و از دست دادن زمان داشتند و فعالانه به دنبال فناوری‌هایی بودند که بهره‌وری آنها را بهبود می‌بخشد.
در حالی که مطالعات مشابه در ایالات متحده و ایرلند نتایج مشابهی را گزارش کرده‌اند، این مطالعه جدید انجام شده در بریتانیا بزرگترین مطالعه انجام شده در این زمینه و همچنین اولین موردی است که شامل مصاحبه‌های گسترده با شرکت کنندگان است.
فرین می‌گوید: روش انجام این آزمایش به پژوهشگران ما این امکان را داد که از نظرسنجی‌ها فراتر بروند و با جزئیات به نحوه عملکرد شرکت‌ها نگاه کنند.
حتی قبل از انجام این آزمایش نیز بسیاری از کارفرمایان به ویژه در واکنش به همه‌گیری کرونا روش‌های ساختاری کارشان را بازنگری می‌کردند.
بسیاری به دلیل نگرانی از افت فرهنگ کاری شرکت، در برابر ساختار دورکاری از خانه مقاومت کرده‌اند، اما در مجموع درک بیشتری از شرایطی که کارمندان با آن روبرو هستند، به وجود آمده است.
یکی از مدیران عامل یک سازمان غیرانتفاعی که در این آزمایش شرکت کرده است، می‌گوید: من از همه‌گیری متنفر بودم، اما باعث شد که همدیگر را بیشتر ببینیم و همه‌ی ما را به اهمیتِ تندرستی و اینکه خانواده چقدر مهم است، متوجه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/506844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد