پیام خراسان

آخرين مطالب

مشکلات ریشه‌کنی بیماری هزار چهره تب مالت گفتگو

مشکلات ریشه‌کنی بیماری هزار چهره تب مالت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌جام در خصوص بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره نیز معروف است، گفت: مشکلات متعددی در امر ریشه‌کنی این بیماری وجود دارد.
دکتر علیرضا معتمدی در گفت و گو با ایسنا افزود: سالانه تعداد زیادی از همکاران بخش دولتی و خصوصی به انواع مختلفی از بیماری‌های واگیردار شغلی مانند تب مالت و کیست هیداتید مبتلا می‌شوند.
  وی با اعلام اینکه فعالیت در حرفه دامپزشکی با مخاطرات زیادی همراه است، در خصوص وضعیت بیماری تب مالت در این شهرستان گفت: از علائم این بیماری در دام‌ها می‌توان به سقط‌جنین و افزایش جفت ماندگی اشاره نمود که عمدتاً سقط در اولین آبستنی بعد از ابتلا رخ می‌دهد.
رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌جام اظهار کرد: دام مبتلا به این بیماری در آبستن‌های بعدی عموماً مشکل بالینی خاصی نشان نمی‌دهد، به همین دلیل بیماری از ظاهر دام قابل تشخیص نیست و فقط با اخذ سرم و تست‌های آزمایشگاهی، بیماری شناسایی می‌شود.
شناسایی یک مورد مثبت تب مالت
وی تصریح کرد: هرچند میزان ابتلای بیماری در دام‌های سبک شهرستان بررسی نشده ولی در گاوداری‌های صنعتی از ابتدای سال تاکنون یک مورد مثبت تب مالت در شهرستان تشخیص داده شده است.
معتمدی عامل بیماری را باکتری داخل سلولی از خانواده بروسلا دانست که دارای سویه‌های متفاوتی از جمله بروسلا آبورتوس، بروسلا ملی تنسیس و ... است که در دام‌های مختلف ایجاد بیماری می‌کنند.
وی افزود: سویه‌های مختلف این باکتری دارای میزبان‌های اختصاصی هستند و در بسیاری از حیوانات مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک، سگ و ...حتی پستانداران دریایی نیز جدا شده است؛ اما سویه‌هایی که بیشتر به دلیل بیماری مشترک بین انسان اهمیت دارند بروسلا ملی‌تنسیس با میزبان اختصاصی گوسفند و بز است.
رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌جام با اعلام اینکه به دلیل ماهیت شغلی، بیماری بیشتر در مناطق روستایی شهرستان بروز می‌کند، اظهار کرد: بروسلوز نام دیگر همان بیماری تب مالت است.
وی افزود: بیماری تب مالت در دام علائم خاصی نداشته و موجب تلفات نمی‌گردد و ضرر و زیان اقتصادی متفاوتی مانند سقط‌جنین، جفت ماندگی کاهش نرخ باروری دام را موجب می‌شود.
واکسیناسیون 51 هزار رأس بره و بزغاله ماده علیه بیماری بروسلوز
معتمدی همچنین در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: متأسفانه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به‌ صورت یک بیماری بومی در تمامی نقاط کشور درآمده و هر از چند گاهی در فصول گرم سال گزارشی از مبتلایان انسانی در نقاط مختلف کشور گزارش می‌شود.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان حدود 51 هزار رأس بره و بزغاله ماده علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده‌اند. همچنین آمار واکسیناسیون گاو علیه این بیماری 2374 و گوساله نیز 1632 رأس بوده است.
فوت یک نفر به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو
رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌جام اظهار کرد: اگرچه بیماری تب مالت در انسان عموماً کشنده محسوب نمی‌شود، ولی بیماری تب کریمه کنگو به شدت خطرناک بوده که متأسفانه در سال جاری یکی از همشهریان خانم به دلیل ابتلا به این بیماری فوت نمودند.
وی اظهار کرد: اگر در زمان مراجعه همکاران واکسیناتور در گله بره و بزغاله مشمول سن مایه‌کوبی وجود داشته باشد همکاری دامداران نیز مناسب است.
معتمدی عنوان کرد: عموماً بیماری‌های مشترک مانند بروسلوز، تب کریمه کنگو، هاری و... جزء بیماری‌های شغلی محسوب می‌شوند و افرادی که بیشتر با دام یا محصولات دامی در ارتباط هستند در خطر بیشتری قرار دارند. به عنوان مثال دامداران، کارگران کشتارگاه، قصابی‌ها، دامپزشکان و شاغلین در بازار دام بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.
وی با اعلام اینکه طی سال‌های اخیر تعداد 4 نفر از همکاران این شبکه به بیماری تب مالت و یک نفر به بیماری کیست هیداتید مبتلا شده‌اند، در خصوص وضعیت کشتارگاه دام شهرستان تربت‌جام گفت: کشتارگاه دام شهرستان صنعتی بوده که با داشتن حداقل‌های لازم پروانه بهداشتی بهره‌برداری را اخذ نموده است.
برخورد قانونی با کشتار غیر مجاز
رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌جام آمار کشتار دام روزانه این شهرستان را حدوداً روزی 400 رأس دام سبک و 5 رأس دام سنگین اعلام نمود و افزود: با توجه به ظرفیت اسمی 500 رأسی کشتارگاه، پیش سرد این واحد پاسخگوی کشتار روزانه است.
وی اظهار کرد: طبق بازرسی‌های کارشناسان این شبکه در صورت مشاهده هرگونه کشتار غیرمجاز در سطح شهر برخورد قانونی لازم با متخلفین صورت می‌گیرد و آمار کشتار غیرمجاز در سطح شهر نادر است.
معتمدی در ادامه با اشاره به اینکه در ارتباط با بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره نیز معروف است مشکلات متعددی در امر ریشه‌کنی وجود دارد، تصریح کرد: از جمله این مشکلات اینکه سن واکسیناسیون در بره و بزغاله‌های ماده 3 تا 8 ماه بوده که در گذشته چون زمان قوچ اندازی و زایش تقریباً مشخصی بود واکسیناسیون پوشش بهتری داشت اما در حال حاضر در بسیاری از دامداری‌ها و چاه‌های کشاورزی، قوچ در طول سال در گله رها بوده و الگوی مشخصی برای زایمان وجود ندارد.
وی در همین خصوص افزود: در تمام طول سال بره‌های ماده در گله وجود دارند که برای پوشش کافی واکسیناسیون باید چندین بار به دامداری مراجعه نمود که با توجه به محدودیت نیروی انسانی این امکان وجود ندارد. از طرفی به دلیل محدودیت سنی چنانچه واکسیناسیون در محدوده سنی مورد نظر صورت نگیرد، واکسن برای گوسفند و بز بالغ وجود ندارد و این دام‌ها به بیماری حساس باقی خواهند ماند و در مواجهه با عامل بیماری مبتلا شده و ناقل بیماری باقی می‌مانند.
جابجایی دائم دام موجب اختلال در واکسیناسیون
رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌جام همچنین اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های اخیر، دامداران مرتب برای چرا دام‌ها را بین شهرستان‌های مختلف جابجا می‌نمایند که این امر موجب اختلال در واکسیناسیون می‌شود
وی جابجایی و خرید و فروش دام از سایر استان‌ها و ورود دام‌های با سابقه واکسیناسیون نامشخص به شهرستان را نیز از علل دیگر بروز بیماری برشمرد.
معتمدی همچنین پوشش حداکثری واکسیناسیون در جهت حفظ سرمایه دامی موجود و در حفظ و پایداری روستاها و کاهش مهاجرت روستاییان را بسیار موثر دانست.
معتمدی با اشاره به اینکه آموزش افراد مهمترین نقش را در جلوگیری از بروز بیماری ایفا می‌کند، گفت: آموزش باید هدفمند و در جمعیت‌های در معرض خطر از جمله افراد شیردوش، خانم‌های خانه‌دار که فراورده‌های لبنی سنتی درست می‌کنند، دامداران، قصابان و ...با تمرکز بیشتری انجام گیرد.
وی گفت: اگر به تهیه گوشت از کشتارگاه صنعتی اصرار می‌کنیم چون کشتارگاه صنعتی از پیش سردکن استفاده می‌کند و قبل از انتقال گوشت به مراکز عرضه، آن را 24 ساعت در دمای یخچال نگه می‌دارد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/507041/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس

بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

شن‌هایی که همچنان چِشم استکبار را می‌سوزاند

بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرارسیدن سالروز واقعه طبس

21 اردیبهشت برگزاری دومین دور انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

ناگفته‌هایی از غرق شدن کشتی تایتانیک

اعزام 255 زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی

جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود

اعزام زائران حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی

دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز تکمیل شود

کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد پلمب شد

تجدید پیمان با شهیدالداغی در قالب کاروان خودرویی

وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب

سید احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

شناسایی و دستگیری سارق کامپیوتر خودرو‌ها در مشهد

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی در 4 شهرستان گرفتار در سیلاب

هزار و 645 حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند

راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی

ورود سیل به شهر حاجی‌آباد

دو جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی راه‌اندازی شد

نوای دلنشین نقاره‌زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی

ببینید | مهم‌ترین پیامد حادثه طبس چه بود؟

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»

افزایش ابر در مشهد از عصر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از 20 سال

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد

پنج طرح بهداشتی در اسفراین بهره‌برداری شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

برپایی پنج میز خدمت در نماز جمعه تهران

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

19 هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

انسداد 2 محور اصلی در خراسان جنوبی در اثر بارش شدید باران و سیلاب

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از 14 هزار لیتر در ثانیه است

‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی

غربالگری شنوایی 11هزار نوزاد در خراسان شمالی

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد

سیل در ازمیغان

دستگیری سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد