پیام خراسان

آخرين مطالب

توسعه زنجیره ارزش صنایع راهکار برون رفت از وضعیت فعلی صادرات انرژی مجازی؛ ورود تحقیق و توسعه به صنایع با تولید بار اول اقتصادي

توسعه زنجیره ارزش صنایع راهکار برون رفت از وضعیت فعلی صادرات انرژی مجازی؛ ورود تحقیق و توسعه به صنایع با تولید بار اول
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: یارانه انرژی می تواند به عنوان یک ابزار سیاستی مهم در دست دولت باشد تا از آن برای سوق دادن صنایع و پتروشیمی ها به سمت توسعه ی زنجیره ارزش محصولاتشان گام بردارد. همچنین بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان از طریق ورود تحقیق و توسعه به صنعت با سیاست هایی نظیر تولید بار اول نیز بسیار مهم است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
باید به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش این محصولات برویم و در مراحل اولیه ی تولید نمانیم. در مراحل بعدی باید سرعت کارمان را بیشتر کنیم تا مثل الان در تله ی انرژی مجازی گیر نیفتیم و حیات صنایع به گاز ارزان قیمت وابسته نباشد.
به گزارش خبرگزاری برنا، وضعیت تولیدات صنعتی ایران با مشکلات بسیار جدی روبرو است و صنایع ما با بحران جدی رقابت‌پذیری و همچنین خام‌فروشی گسترده روبرو هستند. همچنین عواید دولت از فروش گاز طبیعی به صنایع کشور نیز پس از جنگ روسیه و اوکراین که قیمت گاز طبیعی در جهان افزایش یافت؛ به شدت غیراقتصادی شد. در این شرایط، ما در کشورمان گاز را با قیمت بسیار پایینی در اختیار شرکت های پتروشیمی و متانولی قرار می دهیم تا متانولی را تولید و صادر کنیم که قیمت آن بسیار پایین است. اگرچه صنعت فولاد کشور وضعیت بهتری دارد اما باز هم خام فروشی بالایی در این صنعت شاهد هستیم. قیمت های پایین محصولات تولیدی این صنایع به کاهش درآمدهای دولت که فشارش را مردم تحمل می کنند، منجر شده است.
به طور کلی شرایط فعلی در ایران را می توان تحت عنوان گیر افتادن در تله ی صادرات انرژی مجازی تعریف کرد. به طوری که رقابت پذیری محصولات صادراتی کشور به دلیل ارزش محصول تولیدی نیست بلکه به دلیل انرژی ارزانی است که در اختیار صنایع قرار می گیرد و به وسیله ی آن محصولی صادراتی تولید و صادرات می شود . این شرایط مشکلات عدیده ای را برای کشور به وجود آورده است و افق روشنی را پیش روی ما قرار نمی دهد. به همین دلیل لازم است به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش صنایع حرکت کنیم و هر چه سریع تر به تغییر وضعیت موجود بپردازیم. نظرات محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهران را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.
نجفی منش در خصوص این موضوع که الان شواهد نشان دهنده ی گیر افتادن ما در تله ی انرژی مجازی است، به طوری که گاز را تبدیل به متانول می کنیم و آن را با قیمت پایین تر از گاز در بازارهای جهانی می فروشیم و حیات پتروشیمی ها و برخی صنایع دیگر در گروی انرژی ارزان است، تصریح کرد: هر اقدامی در کشور که ما را به سمت اضافه کردن ارزش افزوده به محصولات اولیه سوق دهد، خوب است. اینکه در کشورمان به توسعه ی پتروشیمی ها پرداختیم و آن ها به تولید مواد شیمیایی مبادرت کردند، اتفاق بدی نیست اما باید به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش این محصولات برویم و در مراحل اولیه ی تولید نمانیم. در مراحل بعدی باید سرعت کارمان را بیشتر کنیم تا مثل الان در تله ی انرژی مجازی گیر نیفتیم و حیات صنایع به گاز ارزان قیمت وابسته نباشد. لازم است مرحله به مرحله پیش برویم و زنجیره ی ارزش صنعت پتروشیمی را تکمیل کنیم. از ابتدا نمی توانیم به مراحل پایانی برسیم اما مهم است که در مراحل اولیه ی تولید نمانیم و به جلو حرکت کنیم. اینکه گاز را تبدیل به متانول کرده ایم، خوب است اما نباید در مرحله ی تولید متانول بمانیم. برای اینکه در تله ی انرژی مجازی گیر نیفتیم و محصول ما ارزشش از نهاده ی اولیه بیشتر باشد، چاره ای نداریم جز اینکه به مراحل بعدی تولید برویم.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه الان قیمت متانول در بازارهای جهانی از گاز کمتر است، باید ببینیم که به چه روش هایی می توانیم این ماده را تبدیل به مواد با ارزش دیگری کنیم. به این ترتیب، از مزیت های تولید محصولات با ارزش افزوده ی بالاتر بهره مند می شویم، صادرات انرژی مجازی نخواهیم داشت و مجبور نیستیم محصولات را با ارزشی کمتر از ماده ی اولیه اش به فروش برسانیم. ادامه ی روند فعلی که گاز به عنوان یک ماده ی با ارزش به متانول به عنوان یک ماده ی ارزان تر تبدیل می شود، منطقی نیست. سوال اصلی الان باید این باشد که برای برون رفت از شرایط فعلی چه کاری باید انجام دهیم.
نجفی منش گفت: یارانه انرژی می تواند به عنوان یک ابزار سیاستی مهم در دست دولت باشد تا از آن برای سوق دادن صنایع و پتروشیمی ها به سمت توسعه ی زنجیره ارزش محصولاتشان گام بردارد. همچنین بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان از طریق ورود تحقیق و توسعه به صنعت با سیاست هایی نظیر تولید بار اول نیز بسیار مهم است. مثلاً تایوان پنبه در اختیار شرکت های نساجی قرار داد و به آن ها گفت به شرطی محصولات را از شما خریداری می کنم که قابلیت صادرات داشته باشند. یعنی به لحاظ کیفیت باید استانداردهایی را رعایت می کردند تا دولت محصول را از آن ها خریداری می کرد. این طور سیاست ها می تواند در کشورمان مورد استفاده قرار بگیرد و شرکت ها را به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولاتشان سوق دهد.
انتهای پیام/
آیا این خبر مفید بود؟ نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/507049/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میلیاردر زاغه نشین

اهدای 4727 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی

رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه

افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

برنامه «باغ فردوس» از رادیو تهران

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند

کشف جسد یک مرد در حاشیه‌ی شهر بیرجند

«آقای قاضی» به شبکه دو می‌آید

فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو

ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از 5 اردیبهشت

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ

صدور مجوز حفر 130 حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی

مسجد «شکر» طبس، مقصد دوچرخه‌سواران طبسی

خسارت 680 میلیارد تومانی بارندگی در خراسان جنوبی

حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند

آخرین اخبار حج تمتع 1403 / روند صدور روادید زائران آغاز شد

اعزام سه هزار و 700 زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج 1403

تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه

«آقای قاضی» به شبکه 2 می‌آید

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

100 کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد

37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

کشف 37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد

حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد

اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه

روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه

دیدار 40 نفر از کارگران سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

ارسال 30 اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور

زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور

برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان

انتقاد تند از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی / نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد

قاچاقچی دستمال جادویی در همدان نقره داغ شد

(ویدیو) مشاهده یک قلاده پلنگ در دماوند