پیام خراسان

آخرين مطالب

در رویداد هم‌افزایی شستا و معاونت علمی ریاست‌جمهوری مطرح شد؛

مرتضوی: باید از ظرفیت جوانان متخصص در اقتصاد دانش‌بنیان بهره برد/ فیروزآبادی: بزرگترین حمایت از دانش‌بنیان‌ها، ایجاد بازار واقعی است وزارت رفاه

مرتضوی: باید از ظرفیت جوانان متخصص در اقتصاد دانش‌بنیان بهره برد/ فیروزآبادی: بزرگترین حمایت از دانش‌بنیان‌ها، ایجاد بازار واقعی است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید از ظرفیت نیروی‌های مجرب و متخصص در تسلط به فناوری روز و پیوند بین کارخانه و دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی بهره برد.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در رویداد هم‌افزایی و همکاری شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: پیوند بین کارخانه و اقتصاد دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف منجر به دستیابی به اقتدار ملی می‌شود.
وی افزود: اکنون در بسیاری از حوزه‌ها به عزت و اقتدار دست یافته‌ایم در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک تولید بیایند با افزایش بهره‌وری و تیراژ تولید در اقتصاد رقابت‌پذیر خواهیم بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضای توافق‌نامه بین شستا و معاونت فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و بیان داشت: محوریت این رویداد ٢ موضوع بسیار مهم است مبحث اول مبادله توافق‌نامه بین شرکت شستا و شرکت‌های دانش‌بنیان ریاست جمهوری با محوریت دانش‌بنیان‌ها و مبحث دوم رونمایی از محصولات دانش‌بنیان در حوزه بهداشت و درمان است.
مرتضوی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران مزیت‌ها و زیرساخت‌های مختلفی از جمله سرمایه انسانی غنی دارد که می‌تواند قبله آمال اقتصاد جهان و مردم دنیا باشد. یکی از مزیت‌های کشورمان صنعت نفت است که دومین کشور دارای ذخایر نفت و گاز هستیم.
وی گفت: مزیت‌های دیگر صنعت معدن، کشاورزی و گردشگری و توریستی است با پیوند اقتصاد دانش‌بنیان راه صدساله در بازه زمانی کوتاه طی می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید بر اینکه باید مسلط بر تولیدات دانش‌بنیان شویم گفت: سردمداران قدرت، قدرت یک کشور را تحریم می‌کنند این افراد اعلام می‌کنند که خرید نفت را تحریم می‌کنیم برای این صنعت بزرگ که نیاز جهان است. با کمترین فعل و انفعالی با جنگ روسیه و اوکراین صنعت ما را تحریم می‌کنند.
وی گفت: اگر دانشمندان و صاحبان سرمایه بین خودشان پیوند ایجاد و محصول خام را تبدیل به سایر محصولات کنند، کشورهای اطراف با کامیون دلار به سراغ ما می آید.
مرتضوی با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در عرصه صنعت معدن و توریستی گفت: زمانی که در معاونت ریاست جمهوری بودم در سفر ریاست جمهوری از یکی معادن مس بازدید کردیم، گزارش شد که ٢5٠ تن مس تولید می‌کند که با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی همین اکتشافات به ١٢ میلیون دلار می‌رسد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: صنعت توریست ظرفیت سالانه بیش از ٢٠ میلیون دلار دارد ما کشوری هستیم که در کمتر از ٢ ساعت از طریق هوایی با یک سوم جمعیت جهان می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم باید از ظرفیت مزیت‌هایمان بهره ببریم.
وی با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان در تأکیدات رهبری گفت: ایشان تأکید کردند «اقتصاد دانش‌بنیان ستون فقرات کشور است» رهبر معظم انقلاب اسلامی ما را بشارت می دهند. باید این استعداد را به فعلیت تبدیل کنیم. در این راستا نیاز به انسجام، تفکر جهادی داریم تا در راستای ارکان اقتصاد دانش‌بنیان به ارتقای کیفیت تولید و بازار رقابت‌پذیر دست یابیم.
«روح الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این نشست اظهار داشت: اقتصاد دانش‌بنیان وقتی شکل می‌گیرید که 20 مجموعه مانند شستا لوکوموتیو پیشران دانش‌بنیان شوند.
وی افزود: با این سرمایه‌گذاری‌های خُرد اقتصاد، دانش‌بنیان نمی‌شود، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در 2 حوزه عمیقاً می‌تواند فعالیت کند که یکی افزایش بهره‌وری مجموعه‌ها برای ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت و دیگری ایجاد بازار برای سایر شرکت‌های دانش‌بنیان است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تأکید کرد: بزرگترین حمایت از دانش‌بنیان‌ها ایجاد بازار واقعی است، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی این قابلیت و زیرساخت را دارد که سرمایه‌گذاری‌های کوچک اما اثربخش را انجام دهد.
وی گفت: شرکت‌های کوچک به تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند باید به مجموعه بزرگی مانند شستا مانند زنجیره متصل شوند. اگر یک درخت را به زنجیره ارزش تشبیه کنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان به مثابه شکوفه‌های سرشاخه‌ها هستند که شیره و عصاره تنه درخت یعنی لایه بالایی زنجیره ارزش را به میوه‌های شیرین و آبدار ارزش‌افزوده تبدیل می‌کنند.
فیروزآبادی ادامه داد: شستا، یکی از همین درختان ارزشمند است که در اتصال به شرکت‌های دانش‌بنیان، آن محصولات اولیه را به ثمره ارزشمند، اقتصاد و اشتغال‌آفرین محصول دانش‌بنیان تبدیل و ارزش‌افزوده خلق می‌کنند.
وی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان مسأله روز دنیا است، گفت: اقتصاد امروز، دانش‌بنیان است. کسانی می‌توانند خدمت تازه عرضه کنند که از این علم بهره‌مند شده باشند، کشور ما مزیت ویژه‌ای در اقتصاد دانش‌بنیان دارد.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: کشورمان از نظر زیرساخت، تجهیزات و سرمایه‌گذاری شاخص و قابل‌ رقابت با دنیا نیستیم اما از لحاظ مغز اقتصاد و نیروی انسانی قابل رقابت با کشورهای جهان هستیم، هزینه یک مهندس در کشورهای دیگر 10 هزار دلار و هزینه یک مهندس در کشور ما 20 تا 25 میلیون تومان است که نیروی انسان ارزان و باهوش یکی از مزیت‌های کشورمان است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین کشورهای دنیا از لحاظ فارغ‌التحصیلان هستیم، گفت: نیروی انسانی ارزان‌تر نسبت به دنیا را داریم، افرادی باهوش و باتجربه هستند، اگر دنیا به سمت اقتصاد و دانش‌بنیان رفته است باید به این مزیت نگاه کنیم که یکی از پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا خواهیم بود.
فیروزآبادی افزود: اقتصاد ما 80 درصد دولتی است، بخش خصوصی محافظه‌کار است اما بخش خصوصی به زودی وارد عرصه‌های جدی می‌شود ضمن اینکه در بسیاری از حوزه‌های از بخش دولت سبقت گرفته است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بخش دولتی درگیر مسائل روزمره است و نمی‌شود از آن انتظار داشت که سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام دهد؛ قطعاً مجموعه های بزرگی مثل شستا آزادی عمل دارد و توانمندی‌هایی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه زیرساخت‌ها را دارند.
15 اسفند 1401 14:46
کد خبر : 302,028
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/513699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند