پیام خراسان

آخرين مطالب

بسیج امکانات برای اسکان نوروزی زائران در مشهدالرضا اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، موج سفر‌های نوروزی امسال خیلی زودتر از موعد مقرر و انتظار به سمت مشهد مقدس آغاز شده است چنانچه که استاندار خراسان رضوی در این رابطه اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده، میزان ورود زائران به مشهد مقدس در بازه زمانی 15 تا 23 اسفندماه امسال، 13 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش‌یافته است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در این مدت بیش از یک میلیون و 184 نفر زائر و مسافر وارد مشهد و استان خراسان رضوی شده‌اند.
یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها در این ایام، میزبانی شایسته و درخور شان در تمام ابعاد از زوار رضوی است که در این میان اسکان زائران آن هم با توجه به بارش‌های متراکم از هر چیزی مهم‌تر است.
یعقوبعلی نظری نظری؛ استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه زائران اقامت خود را در محل‌های داری مجوز برنامه‌ریزی کنند، اظهار کرد: شماره تلفن 05137045 قرارگاه خدمات سفر مشهد به‌صورت شبانه‌روزی برای راهنمایی زائران آماده پاسخگویی است.
اسکان در مدارس
یکی از اماکنی که هر ساله برای اسکان زائران مهیا می‌باشد مدارس می‌باشد. مدارس در تمام نواحی مشهد آماده پذیرایی و اسکان زائران نوروزی هستند، اما با توجه به اینکه مدارس نزدیک حرم مورد تقاضای بیشتر قرار دارد ابتدا از مدارس سمت حرم طرح اسکان آغاز و با توجه به تقاضای زائران از بقیه مدارس نواحی دیگر نیز استفاده می‌شود.
حسین محمدزاده؛ رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تمامی مدارس شهر مشهد برای اسکان زائران ساماندهی و اسکان زائران در آن‌ها آغازشده است، گفت: تعداد 890 مدرسه در مشهد با 9 هزار کلاس درس برای اسکان زائران اختصاص‌یافته و آمادگی کامل جهت استقبال از مسافران نوروزی را دارند.
به گفته محمدزاده اسکان زائران و مسافران نوروزی در مدارس مشهد از 25 اسفندماه انجام می‌شود. در صورتی که مسافر بیشتری از آنچه پیش‌بینی‌شده به مشهد مراجعه کند و نیاز به اسکان باشد آمار مدارس امکان افزایش تا 10 درصد را دارد.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اعلام این خبر که زائران و مسافران می‌توانند برای رزرو مدارس به‌صورت اینترنتی در سامانه eskan.medu.ir ثبت‌نام کنند، گفت: مدارس ویژه در گروه‌های الف، ب و ج با توجه به امکاناتی که دارند برای اسکان مسافران نوروزی در مشهد ساماندهی شده‌اند. همچنین پنج سالن ورزشی برای این امر در نظر گرفته‌شده است. همچنین علاوه بر مدارس نواحی مشهد و ناحیه تبادکان تعداد 48 پایگاه پذیرش اولیه زائر هم در سطح شهر پیش‌بینی‌شده و آماده ارائه خدمات هستند.
تمهیدات میراث فرهنگی برای اقامت زائران نوروزی
میراث فرهنگی نیز واحد‌های اقامتی برای اسکان از زائران به نحو شایسته پیش بینی کرده است. در مجموع 3789 واحد اقامتی شامل اقامتگاه تحت پوشش اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی است. واحد‌های دولتی، اسکان موقت و اسکان اضطراری با ظرفیت 429 هزار و 176 نفر در مشهد برای اسکان زائران در این دوره زمانی فراهم شده است.
یوسف بیدخوری در این زمینه گفت: ظرفیت اسکان تحت پوشش گردشگری شامل ظرفیت اقامتی در واحد‌های رسمی اعم از هتل ها، هتل‌آپارتمان ها، مهمانپذیرها، خانه مسافر‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.
وی ادامه داد: 1601 واحد اقامتی با ظرفیت 135هزار و 38 نفر، شامل 237 هتل با ظرفیت 57 هزار و 906 نفر، 303 هتل‌آپارتمان با ظرفیت 24 هزار و 216 نفر، 375 مهمانپذیر با ظرفیت 22 هزار و 380 نفر، 682 خانه مسافر با ظرفیت 30 هزار و 394 نفر و 4 مرکز اقامتی بوم‌گردی با ظرفیت 142 نفر برای این بازه زمانی پیش‌بینی شده است.
1250 مرکز اسکان موقت با ظرفیت 133 هزار و 250 نفر به تفکیک شامل یک کمپ شهرداری با ظرفیت 12 هزار و 500 نفر و 449 حسینیه با ظرفیت 75 هزار نفر و 800 مدرسه با ظرفیت 45 هزار و 750 نفر در نظر گرفته شده است.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراکز اسکان اضطراری با ظرفیت 63 هزار و 800 نفر به تفکیک شامل 20 سالن و اماکن شهرداری با ظرفیت 17 هزار و 350 نفر، 128 مسجد با ظرفیت 20 هزار نفر، 200 مسجد ظرفیت ذخیره با ظرفیت 10 هزار نفر، یک اردوگاه سپاه با ظرفیت 5000 نفر، 51 سالن ورزشی سپاه با ظرفیت 10 هزار و 200 نفر و 5 سالن ورزشی آموزش و پرورش با ظرفیت 1250 نفر برای اسکان زائران رضوی در این بازه زمانی پیش‌بینی شده است.
در مجموع 3893 واحد اقامتی شامل واحد‌های اقامتی تحت پوشش گردشگری، واحد‌های اقامتی دولتی، اسکان موقت و اسکان اضطراری با ظرفیت 508 هزار و 431 نفر در مشهد برای این بازه زمانی ویژه اسکان زائران پیش‌بینی شده است.
حسینیه‌ها در خدمت اسکان زائران
در همین حال مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی نیز از آماده سازی تعداد 400 حسینیه و زائرسرا برای اسکان نوروزی زائران در مشهد خبر داد.
حجت السلام محمد احمدزاده با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری هم، چون روال سال‌های گذشته اظهار کرد: طرح آرامش بهاری که به ایام نوروز 1402 اختصاص دارد، از 25 اسفندماه تا 15 فروردین در بقاع متبرکه استان خراسان رضوی برای خدمت رسانی به زائران و مسافران اجرا خواهد شد. در سطح استان 123 بقعه مجری این طرح خواهند بود و در مجموع بیش از 4 هزار خادم در این طرح مشارکت خواهند کرد.
اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای اسکان زائران
از 15 اسفندماه 1401 لغایت 15 فروردین‌ماه سال جدید، شهرداری مشهد آماده پذیرش زائران جهت استفاده از مراکز اسکان اضطراری است. ​
سید جلیل بامشکی؛ معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز بابیان اینکه 42 مرکز برای اسکان اضطراری زائران نوروزی در نظر گرفته شده است اظهار کرد: سال گذشته بخش زیادی از زیرساخت‌ها و فضا‌های متعلق به شهرداری مشهد به اسکان زائران اختصاص یافت.
ظرفیت این مراکز 32 هزار نفر شب بوده و شامل سالن‌های ورزشی و سوله‌های بحران، فرهنگسراها، بوستان زائرپذیر غدیر و نمایشگاه بین‌المللی مشهد است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/519939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی