پیام خراسان

آخرين مطالب

امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع)؛ نگینی در دل عروس کویر ایران اجتماعي

امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع)؛ نگینی در دل عروس کویر ایران
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) همچون نگینی در دل کویر می درخشد و هر سال میزبان هزاران زائر و مسافر از شهرهای مختلف کشور است.
خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛زینب روحانی مقدم _ سال نو، تعطیلات رسمی، بوی بهار، طبیعت زیبا و خیالی آسوده و راحت از مشغله‌های زندگی، همگی نوروز را به بهترین فرصت برای سفر تبدیل کرده‌اند؛ با فرا رسیدن بهار بسیاری از افراد در گوشه ذهنشان دنبال مقصد سفری مناسب می‌گردند، دنبال نامی آشنا و یا مقصدی تازه برای استراحت و تفریح در آغاز سال نو.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ایران سرزمینی چهارفصل است و در فصل بهار بیشتر شهرهای ایران طبیعتی زیبا و سرسبز یا حداقل آب‌و‌هوایی مطلوب دارند و بیشتر استان‌های کشورمان نیز جاذبه‌های گردشگری شناخته شده‌ای دارند که فرصت بازدیدشان را نباید از دست داد.
خراسان جنوبی یکی از استان هایی است که جاذبه های طبیعی و تاریخی و گردشگری بسیاری از جمله باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده، کویر همت آباد، کال جنی، ژئوپارک طبس و غیره را در دل خود جا داده است و می تواند مقصد خوبی برای سفر در ایام نوروز باشد و اگر قصد سفر زیارتی و تفریحی دارید می توانید به طبس عروس کویر ایران و یکی از شهرهای خراسان جنوبی سفر کنید.

پیام خراسان

*میقات الرضا(ع) طبس؛ نگینی در دل کویر
یکی از اماکن دیدنی و زیارتی شهرستان طبس می توان به آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) اشاره کرد که همچون نگینی در دل کویر می درخشد و هر سال میزبان هزاران زائر و مسافر از شهرهای مختلف کشور است.
این آستان مقدس به میقات الرضا(ع) مشهور است چرا که بر سر راه زائران حریم امن رضوی قرار دارد و از زائران امام هشتم پذیرایی می کند تا قدری در این مکان به استراحت بپردازند.
امامزاده حسین بن موسی کاظم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و از برادران علی بن موسی الرضا(ع) است و آرامگاه وی هم اکنون در طبس، داخل شهر واقع شده است؛ این امامزاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده یزد، مشهد و برخورداری از حمایت های آستان قدس رضوی (ع) رونق بسیار یافته و مکان زیارتی و سیاحتی با شکوهی به شمار می رود.
*تاریخچه مقبره امامزاده حسین بن موسى الکاظم(ع)
از این بقعه و حال و روز آن قبل از قرن پنجم شواهدی در دست نیست و برخی اسناد بناى اولیه مزار این بزرگوار را قرن پنجم هجری عنوان می کنند و گفته می شود در آن زمان آرامگاهى با شکوه به همراه اماکن و اتاق های متعدد برای فرزند موسى بن جعفر (ع) ساخته شد تا زائران از بودن در آنجا لذت ببرند.
در دوره ایلخانان مغول، به ویژه در عهد غازان الجایتو و دوره جانشینان تیمور، آستان مقدس امامزادگان در نقاط مختلف ایران تجدید بنا شدند و جلوهای خاص به خود گرفتند در این زمان زیر نظر امیر حسن خان شیبانى ساختمان هایى از جمله آب انبار به بقعه حسین بن موسى الکاظم (ع) اضافه و صحن ها و رواق هایی با خشت و گل در کنار بقعه ساخته شد.
گنبد اصلى مورد مرمت قرار گرفت و موقوفاتى نیز براى تامین مخارج و هزینه هاى آن معین شد که هنوز هم وقفنامه هاى مربوط به آن موجود است.
پس از صفویه و در قرن سیزدهم نیز این مقبره مورد مرمت قرار گرفت و کتیبه ای که حدود سال 494 هجری قمری یعنى اواخر قرن پنجم هجرى را بیان می کرد، امروزه هم وجود دارد و سال 1205 نیز به عنوان زمان احداث و تعمیر بنا ذکر شده است.

پیام خراسان

*ویرانی مقبره امام‌زاده حسین بن موسى الکاظم(ع) پس از زلزله
مقبره امام‌زاده حسین بن موسى الکاظم(ع) توسعه یافته بود، اما متأسفانه در زلزله ویرانگر طبس در سال 1357 شمسى این بنا به کلّى ویران شد.
پس از زلزله ویرانگر طبس، قسمت اعظم بنای امام‌زاده از بین رفته بود و بازسازى بقعه و اماکن جوار آن نیاز به هزینه‌اى سنگین داشت؛ پس از آن آستان قدس رضوی، اقدام به بازسازى آن بقعه مبارکه و رواق‌هاى اطراف کرد و به سبکى بسیار عالى، بنایى کاملاً مطلوب و درخور شأن این امام‌زاده احداث کرد.
براین اساس آستان قدس رضوی در سال 1363 بازسازی مرقد مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) را به انجام رساند و بنای جدید ساخته شده به متولیان وقت آن تحویل داده شد.
همچنین در سال 1367 آرامگاه شهید مدرس به مساحت سه‌هزار مترمربع با 1250 مترمربع زیر بنا احداث شد و پس از آن طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری، تولیت این آستان و آرامگاه شهید مدرس به آیت‌الله واعظ طبسی(ره) تفویض شد.
*قسمت‌های محتلف بارگاه امام‌زاده حسین بن موسى الکاظم(ع)
حرم
در کنار در ورودى حرم، ابیاتی به خط زیباى حبیب الله فضائلى به چشم می خورد؛ حرم امامزاده حسین بن موسی (علیه السلام) مربع شکل است و حدود 120 متر مربع مساحت دارد و ازاره (سنگهای نصب شده در اطراف بنا و پای دیوار) این قسمت از سنگ مرمر سبز یشمی است و از کف حرم تا ارتفاع 1/37 متر ادامه دارد.
پس از ازاره تا سقف به مساحت 600 متر مربع آینه کاری است که این میزان به همراه آینه کاری های سایر قسمت ها به حدود 4060 متر مربع آینه کاری می رسد و در میان اضلاع حرم، هشت ترنج بزرگ دیده می شود که به صورت گچ کاری است و زمینه آبی دارد.
سوره های کوچک قرآن با خط و طراحی زیبا در آنها نقش بسته است و حرم چهار در ورودی در چهار طرف دارد که از چوب گردو ساخته شده اند و به رواق ها نیز مرتبط هستند و علاوه بر این درها تعداد 24 درِ چوبی دیگر نیز در محل ورود به دیگر نقاط بقعه به چشم می خورد.
ضریح
هسته اصلى بنای کنونی آستان مقدس حسین بن موسی الکاظم (ع) است و مانند همه آرامگاه ها، اتاقی مربع با پوشش گنبدی است؛ مرقد امامزاده در زیر گنبد قرار گرفته و ضریحی بر روی آن نصب شده است.
تاریخ ساخت این ضریح به سال 1405 هجری قمری باز می گردد و چهار گلدان طلایی در بالای هر زاویه (گوشه) ضریح قرار دارد؛ اطراف ضریح، مشبک و نقره کاری و طلاکاری شده است و در بالای هر گوشه آن گلدانی طلایی دیده می شود.
در وسط ضلع غربی آن نیز دری به چشم می خورد که مزین به گل و بوته روکش نقره است؛ سنگ قبرى از سنگ مرمر به ابعاد 267 در 116 سانتی متر با حدود یک متر ارتفاع در میان این ضریح قرار دارد.
این سنگ قبر با مخمل سبز پوشیده شده است و رواق هایى نیز در پیرامون ضریح وجود دارند که با ایوان هایى با سردرهاى بلند از صحن مزار جدا می شوند.
صحن
مساحت صحن باشکوه این امامزاده، با غرفه ها و سردرهاى بزرگ اطراف به 44 هزار و 322 متر مربع می رسد و این صحن 6 سردر ورودى دارد که کاملا قرینه هستند و زیربنای هر کدام 275 متر مربع است و این سردرها در دو طبقه با بهره گیری از ویژگی های معماری سنتی ساخته شده اند و در مجموع تعداد 12 سوییت با تجهیزات کامل سکونتی را در خود دارند.
سردرها دارای تزیینات معرق کاری هستند و هر یک از آن ها با نام های باب الحسین، باب السلام، باب الحوائج و باب الغدیر، باب الشهدا و باب الرضا خوانده می شوند.
در صحن مطهر و نزدیک در ورودى به حرم، در قابى شیشه اى سنگ قبر به نسبت بزرگی وجود دارد که از حوزه بناى باستانى امامزاده به دست آمده است و این سنگ بر مزار خواجه شمس الدین حسین شاه بوده و بر سطح آن نوشته ها و شعرهایى به صورت کنده کارى قابل مشاهده است.
سنگ قبر حدود 2 متر طول و 30 سانتی متر عرض و بیش از پانزده سانتی متر قطر دارد و تاریخ 800 هجرى قمرى بر آن به چشم می خورد.
چهل چراغی بزرگ با 159 شعله و تعداد چهار لوستر 24 لامپی و 8 لوستر 66 شعله ای در صفه های منتهی به حرم خودنمایی می کنند و در غرب صحن نیز ایوانی به نام ایوان امیر علی مشیر قرار دارد.
گنبد و گلدسته ها
گنبد امامزاده بسیار زیبا و نمای بیرونی آن از کاشی معرق است؛ ارتفاع گنبد از داخل حرم 12 متر و از بیرون 25 متر است و اندازه قطر دور گنبد نیز به 42 متر می رسد.
در 4 گوشه صحن امامزاده چهار گلدسته خودنمایی می کند که در واقع برج ساعت هستند و زمان را نشان می دهند و این برج ها با ارتفاع 40 متر و قطر 11 متر و 90 پله و معرق کاری تماشایی جلوه ای خاص به آرامگاه بخشیده اند.
سقاخانه و برج های نور
دو سقاخانه با زیربنای 135 متر مربع و ارتفاع 9 متر در مجموعه وجود دارد که گنبد فیروزه ای با کاشی های معرق و سنگ های زیبای گرانیتی دارند. تعداد شصت برج نور با ارتفاع متفاوت در امامزاده تعبیه شده است که روشنایی مورد نیاز بارگاه را تامین می کنند.
گلزار شهدا و آرامگاه بزرگان طبس
بخشی از محوطه امامزاده و قسمت هایی از فضای درونی بنای آن به مقبره شهدای دفاع مقدس اختصاص داده شده است.
زائرسرا و امکانات رفاهی آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)
زائرسرای آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس در جوار حرم مطهر ایشان قرار دارد و در مسیر زیارت امام رضا (ع) میزبان خیل عظیمی از زائران و شهروندان کشور است.
در این امامزاده، تسهیلات اقامتی از قبیل واحدهای اقامتی با تجهیزات کامل برای استراحت، باغ رضوان با چشم‌اندازی قابل تحسین، آشپزخانه‌های عمومی با تجهیزات کامل آشپزی، دو باب سقاخانه دارای آب سرد و شیرین، فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و مواد غذایی، دارالشفاء و پاسگاه انتظامی حرم، گرمابه رضوان، پارک بازی کودکان، پارکینگ‌های وسائل نقلیه سبک و سنگین، سرویس‌های بهداشتی و فضای سبز زیبا برای زائران فراهم است.
پایان پیام/573

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/520638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی