پیام خراسان

آخرين مطالب

دمیدن روح تازه در کالبد گردشگری خراسان‌شمالی فرهنگي

دمیدن روح تازه در کالبد گردشگری خراسان‌شمالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خراسان شمالی؛ سرزمین اسب و ابریشم، جنگل های ارس و هیرکانی، چشمه و رود و خرده فرهنگ هایی است که تا پیش از کرونا سالانه محل عبور میلیون ها مسافر و زائر امام رضا(ع) بوده است.

این استان یک میلیون نفری به دلیل وجود مناطق بکر طبیعی، جاذبه های تاریخی و قرارگیری بین 2 قطب زیارتی مشهدالرضا (ع) و گردشگری شمال در طول سال میزبان مسافران داخلی و خارجی زیادی بوده است اما بحران کرونا موجب شد که بسیاری از مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری تعطیل و حتی برخی از عوامل این صنعت نیز بیکار شوند.

حدود سه سالی است که چراغ گردشگری این خطه با هجوم کرونا و آسیب های ناشی از آن خاموش و بسیار کم نور بود اما گویا معجزه طبیعت و برخی اقدامات هدفمند مسوولان دوباره چراغ این صنعت را روشن و در گامی فراتر، این خطه را به یک مقصد میانی گردشگری تبدیل کرد.

آن گونه که مسوولان گردشگری خراسان شمالی اعلام می کنند در نوروز امسال 247 هزار مسافر در استان اقامت و بیش از یک میلیون نفر نیز از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند که این اعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 409 درصد و 310 درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین فروش 22 میلیارد ریالی محصولات صنایع دستی تنها در مدت 12 روز از تعطیلات نوروزی بیانگر شکوفایی و رونق اقتصادی است که مسافران با خود برای این استان به ارمغان آوردند.

 

ثبت روزهای 100 درصدی ظرفیت اقامتی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این خصوص می گوید: سال های گذشته کرونا و آسیب های ناشی از آن کمر گردشگری، مراکز بوم‌گردی و اقامتی را خم کرد و خسارات زیادی بر آنها تحمیل شد و در سال‌های پیش از کرونا گردش مالی استان در حوزه گردشگری نزدیک به هزار و 500 میلیارد ریال بود اما در همه گیری کرونا به کمترین میزان خود و حتی به صفر نزدیک شد.

علی مستوفیان تصریح می کند: در سالجاری برخلاف سال های گذشته در همان روزهای نخست تعطیلات 100 درصد از ظرفیت مراکز اقامتی این استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی 1402 تکمیل شد.

وی می افزاید: ظرفیت هتل های استان 472 تخت، اقامتگاه های بوم‌گردی و خانه مسافرها 340 تخت و مهمانپذیرهای استان نیز 311 تخت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی می گوید: دیگر ظرفیت اقامتی مسافران استان مربوط به آموزش و پرورش و سایر واحد های اقامتی مانند مهمانسراهای ادارات، خوبگاه های دانشجویی و اماکنی از این دست است.

وین با بیان اینکه خراسان شمالی، استان معین و جایگزین خراسان رضوی، سمنان و گلستان در شمالشرق کشور برای سفرهای نوروز 1402 اعلام شد، بیان می کند: قرارگیری استان برای اولین‌بار به‌عنوان استان مکمل و معین سفر برای اقامت و حضور مسافران و زائران استان‌های همجوار، نویدبخش روزهای خوب برای توسعه صنعت گردشگری شد.

وی یادآور می شود: خراسان شمالی با توجه به ظرفیت های مناسب گردشگری، تاریخی و فرهنگی می‌تواند همچنان با برنامه‌ریزی دقیق و هم‌افزایی دستگاه‌های مربوطه در توسعه صنعت گردشگری و رفع موانع سرمایه‌گذاری در آینده رونقی دوباره یابد.

 

 

بازدید یک میلیونی از جاذبه های گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی می گوید: براساس آخرین آمارها در نوروز 1402 بیش از یک میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند که نشان از رشد 310 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی می افزاید: همچنین بیش از 11 هزار گردشگر داخلی و خارجی از موزه‌های استان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 92 درصد افزایش داشت در حالی که سال گذشته تنها پنج هزار و 678 نفر از موزه های خراسان شمالی بازدید کردند.

مستوفیان تصریح می کند: با وجود به اینکه هیچ شکایتی از مسافران استان در رابطه با مراکز اقامتی، پذیرایی و خدمات مسافرتی به دست ما نرسید اما با نظارت های مستمری که بر این مراکز داشتیم 38 مرکز گردشگری استان تشویق شدند و 97 مرکز نیز تذکر دریافت کردند.

وی خاطرنشان می کند: فعالیت سه دفتر خدمات مسافرتی استان نیز تعلیق شد و 512 بازدید نظارتی از مجموعه‌های ارایه دهنده خدمت به مسافران انجام شد.

 

فروش 22 میلیارد ریالی سوغات

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز می گوید: هنرمندان صنایع دستی استان از 29 اسفند 1401 تا 13 فروردین سالجاری 22 میلیارد ریال اقلام تولیدی خود را به مسافران فروختند و از آن کسب درآمد کردند.

پروانه کلاته می افزاید:

وی تصریح می کند: شهرستان بجنورد با برپایی 76 غرفه بیشترین فروش را با 15 میلیارد ریال داشته است.

کلاته ادامه می دهد: جدای از برپایی 10 نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی و معرفی آداب‌ و رسوم در 6 شهرستان خراسان شمالی، هفت تخته‌سیاه چادر ترکمن نیز برپا شد و در این بازه زمانی بیش از 150 هزار نفر از نمایشگاه‌ها و غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و سوغات در سطح استان بازدید کردند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی می گوید: هدف از برگزاری نمایشگاه علاوه بر عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی، آشنایی صنعتگران با فضای بازار، بازاریابی محصولات صنایع‌دستی، ارتقای سطح تولیدات و هماهنگی بین بازار عرضه و مصرف، شناسایی صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان است.

18 هزار هنرمند در 69 رشته در سطح استان در رشته‌های گلیم‌بافی، نساجی سنتی، ساخت سازهای سنتی، ساخت زیورآلات، چرم دست‌دوز، سنگ‌های قیمتی در استان مشغول به فعالیت هستند.

 

 

تبدیل خراسان شمالی از معبر به مقصد گردشگری

استاندار خراسان شمالی در این خصوص می گوید: با فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب جهت جذب و ماندگاری گردشگران در نوروز امسال این استان از یک معبر سفر به مقصد میانی سفر تبدیل شد.

محمدرضا حسین نژاد می افزاید: خراسان شمالی در سال‌های گذشته تنها محل عبور مسافران بوده و آنها در این استان اقامت بسیار کوتاهی داشتند.

وی با بیان اینکه گردشگری ظرفیت مغفول خراسان شمالی است، بیان می کند: سالانه 15 میلیون زائر از این استان شماشرق کشور عبور می‌کنند اما آن گونه که باید از ظرفیت گردشگری آن بهره ای برده نشده بود.

حسین نژاد خاطرنشان می کند: این استان ظرفیت های ویژه همچون اسب اصیل ترکمن و قالیچه های دورو دارد که با معرفی بهتر آن می توان رونقی دوچندان به گردشگری استان بخشید.

وی با اشاره به استقبال گردشگران از سیاه چادرهای عشایر، گفت: این طرح فرصتی مناسبت برای معرفی جاذبه های گردشگری استان به ویژه در زمینه عشایری بود که در محورهای مختلف استان نصب و راه اندازی شد.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی بیش از 115 جاذبه گردشگری، 2 منطقه نمونه ملی و 22 منطقه نمونه گردشگری استانی دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور، بین دو قطب زیارتی مشهدالرضا (ع) و گردشگری شمال واقع شده و هرساله بیش از 15 میلیون زائر و گردشگراز این خطه گذر می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/527272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است