پیام خراسان

آخرين مطالب

مرگ حیات وحش در سایه خشکسالی دریاچه بزنگان گفتگو

مرگ حیات وحش در سایه خشکسالی دریاچه بزنگان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- محمد ملتجی در گفت و گویی با بیان اینکه دریاچه بزنگان بزرگترین دریاچه طبیعی در شمال شرقی ایران و تنها آبگیر طبیعی در خراسان رضوی است، اظهار کرد: این دریاچه طبیعی از چشمه‌ها، سیلاب رودهای اطراف و آب باران تغذیه می‌شود و محل زندگی جانوران مختلف از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان است.

وی از شغال، گرگ، روباه معمولی، خارپشت گوش دراز، پایکا (خرگوش‌موش)، خرگوش، تشی، گراز، گربه جنگلی و گربه وحشی به عنوان مهمترین پستانداران موجود در این ناحیه نام برد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرخس همچنین تصریح کرد: پرندگان تالاب نیز به دو دسته ساکن و مهاجر تقسیم می‌شوند که در این میان پرندگان مهاجر خود به سه دسته مهاجران عبوری، زمستان گذران‌ها و جوجه‌آورها تقسیم می‌شوند که مهمترین آنها شامل خوتکا، اردک سرسبز، آنقوت، حواصیل‌ها، تنجه، مرغابی‌سانان و اگرت که بیشتر در فصول سرد سال این منطقه را انتخاب کرده و مجدد دریاچه را ترک و مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با فصل بهار بیشتر پرندگان جوجه آور به این منطقه مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: دریاچه بزنگان در سال 1385 و بر اساس مصوبه شماره 275 شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به عنوان اولین اثر طبیعی ملی خراسان رضوی ثبت شده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرخس بیان کرد: در دریاچه بزنگان پاسگاه محیط‌بانی مستقر است که در هر شیفت چند محیط‌بان از فضای چند هکتاری دریاچه محافظت کرده و از وارد آمدن خسارت‌های احتمالی به منطقه توسط گردشگران و مسافران جلوگیری می‌کنند.

بزنگان تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی

ملتجی با اعلام اینکه بزنگان تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی است، گفت: بیشتر پرندگان از حوزه شمال و سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرستان سرخس به دلیل وجود رودخانه و تالاب تجن از یک سمت و دریاچه بزنگان از سمت دیگر و با توجه به اینکه در کل خراسان رضوی پایین‌ترین سطح ممکن از سطح دریا را دارد و محل آبریز تمامی رودخانه‌هایی است که به این منطقه می‌آیند موجب شده محل مناسبی برای مهاجرت پرندگان مهاجر باشد.

                                                                                     مرگ حیات وحش در سایه خشکسالی دریاچه بزنگان

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرخس گفت: در گذشته این تالاب و دریاچه آب بسیار زیادی داشته و پرندگان بسیاری به این منطقه می‌آمدند.

کاهش بارندگی‌ها و تهدید خشک شدن تالاب

وی با اظهار نگرانی از اینکه کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی این تالاب را در معرض تهدید و خشک شدن قرار داده است، افزود: خشکسالی‌های متوالی و پی در پی سال‌های گذشته و از سویی کاهش چشمگیر بارندگی‌ها به یکی از مهمترین تهدیدات دریاچه بزنگان تبدیل شده و آب آن بسیار کاهش یافته است.

ملتجی با اشاره به اینکه در این راستا توسط اداره حفاظت محیط‌زیست و همکاری اداره کل اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، گفت: انتقال مازاد آب کشاورزی از طریق لوله‌گذاری به این دریاچه، ساخت دیوار ساحلی و هدایت سیلاب‌ها به دریاچه از جمله اقدامات مهمی بوده که در راستای حفاظت از دریاچه بزنگان صورت گرفته است.

خشکسالی عامل کاهش توان مقاومت دریاچه در مقابل پدیده‌های طبیعی

وی خاطرنشان کرد: اگرچه خشکسالی دریاچه بزنگان را تهدید می‌کند اما با تمهیداتی که اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی اندیشیده و با پشتکار همکارانم در شهرستان تمام تلاش خود را در حفاظت از آن به کار گرفته‌ایم.

وی افزود: خشکسالی سبب کاهش توان مقاومت دریاچه در مقابل پدیده‌های طبیعی شده است، می‌طلبد تمامی متولیان تلاش خود را برای حفاظت از آن به‌کار ببرند، در صورت بازگرداندن بزنگان به سال‌های گذشته و پر آب می‌توانیم تأثیر آن در محیط‌زیست را مشاهده کنیم.

                                                                                 مرگ حیات وحش در سایه خشکسالی دریاچه بزنگان

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرخس با بیان اینکه خشکسالی دریاچه بزنگان تهدیدی جدی برای جمعیت حیات‌وحش منطقه محسوب می‌شود، گفت: با ادامه روند خشکسالی، وضعیت این دریاچه بحرانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اثر ملی دریاچه بزنگان سرخس به دلیل تداوم پدیده خشکسالی این روزها حال و روز خوشی ندارد و برای رهایی از نابودی و خشکیدن نیازمند همکاری و همراهی جامعه محلی و نیز مسئولان و دوستداران محیط‌زیست است.

خشکسالی کارکردهای زیست بومی بزنگان را کاهش داده است

ملتجی با اعلام اینکه خشکسالی فشار زیادی را به زیست‌بوم منطقه وارد کرده است، ادامه داد: علیرغم خشکسالی‌های شدید و عدم وجود پوشش گیاهی برای تغذیه جانوران از جمله آهو، قوچ و میش اوریال خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده سعی شده جمعیت حیات‌وحش شهرستان در مناطق تحت مدیریت شهرستان کاهش نداشته باشد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرخس در همین خصوص اذعان کرد: خوشبختانه تاکنون اعتباراتی برای حفاظت و احیاء دریاچه بزنگان اختصاص یافته که البته می‌طلبد با توجه به اهمیت این تالاب افزایش یابد.

وی ادامه داد: در شهرستان سرخس دریاچه بزنگان به عنوان اثر طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده تخت سلطان، جنگل خواجه، کوه بزنگان، گرزمی، رودخانه حفاظت شده کشف رود، رودخانه حفاظت شده تجن و منطقه شکار و صید ممنوع مرزی جزء مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند.

ملتجی عنوان کرد: خوشبختانه با حضور شبانه‌روزی محیط‌بانان در مناطق حفاظت شده امسال تخلف شکار و صیدی نداشتیم اما اگر موردی مشاهده شود بر اساس قانون برخورد و متخلفین تحویل مراجع قضایی خواهند شد.

                                                                                    مرگ حیات وحش در سایه خشکسالی دریاچه بزنگان

وی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای حفظ و بهره‌وری معقول از این پدیده طبیعی و نگهداری اصالت و تعادل اکولوژیکی آن، ‌برنامه‌هایی طی یک سال گذشته اجرا کرد که موجب بهبود وضعیت این اثر ملی طبیعی شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سرخس در خصوص فعالیت سمن‌های زیست‌محیطی در شهرستان گفت: در حال حاضر فقط یک سمن زیست‌محیطی در شهرستان داریم که در حال ثبت است و امیدواریم در آینده تعامل و همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

خراسان رضوی در شمال شرقی ایران، سه دریاچه زیبا و دیدنی دارد که دریاچه بزنگان یا گل بی بی یکی از مهمترین آن‌هاست. برجسته ترین ویژگی این دریاچه این است که زیستگاه پرندگان مهاجر و انواع آبزیان محسوب می‌شود.

دریاچه بزنگان در یک کیلومتری جاده روستایی بزنگان و 70 کیلومتری شهر سرخس به عنوان تنها اثر ملی - طبیعی خراسان رضوی با زیبایی‌های فراوان به عنوان نگین طبیعت این خطه همچنان درخشان است. پژوهشگران زمین‌شناسی معتقدند ساختار این دریاچه متعلق به دوران دوم و سوم زمین‌شناسی است که بر اثر  عوامل کوه‌زایی به وجود آمده است.

20 درصد گستره 117 هزار و 769 کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حراستی اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست این استان است. مساحت زیستگاه‌های طبیعی و وحوش در خراسان رضوی 2 میلیون و 500 هزار هکتار است. خراسان رضوی دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکارممنوع است.
حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات‌وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/529003/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی

سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد دستگیر شد

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد

هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان

از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

واریز 7000 میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان 15 روز قبل از اعزام ادغام کنند

اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

100 هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

(ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!

آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم 300 میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی

نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

مراسم نکوداشت امام‌جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی

عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

مشارکت 4000 دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی

حضور مجری برنامه سمت خدا در چایخانه حضرت

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به قافله شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی آغاز شد

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است

شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است