پیام خراسان

آخرين مطالب

نویسنده مسلمان فرانسوی از ورود امام رضا (ع) به نیشابور روایت می‌کند فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کسانی که در بوستان کتاب رفت و آمد دارند و اهل مطالعه هستند؛ به ویژه آن هایی که دغدغه کتاب های مذهبی برای کودکانشان را دارند، نام کلر ژوبرت برای آنان ناآشنا نیست؛ بانویی که اهل فرانسه و اهل قلم است. یکی از کتاب هایش که خیلی هم گل کرده، لینالوناست؛ کتابی برای دختران هشت سال به بالا که این بانوی مسلمان با تصویرگری های زیبای خود کودکان را با فلسفه حجاب آشنا می کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
کلر ژوبرت در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا درباره جدیدترین آثارش که قرار است در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه شود، گفت: سال گذشته متاسفانه، به دلیل مشغله زیاد، نتوانستم آن‌طور که دلم می‌خواست روی داستان‌نویسی تمرکز کنم. در نتیجه داستان‌های اندکی نوشتم و اکثر داستان‌هایی که در سال 1401 چاپ شده‌اند یا قرار است برای نمایشگاه منتشر شود، متعلق به سال‌های گذشته است.
وی افزود: جدیدترین این کتاب‌ها، «صدای دل پیربابا» است که راجع به ورود امام رضا (ع) به نیشابور است و برگزیدن خانه پسنده برای سکونت ایشان در آنجا. این کتاب قرار است برای نمایشگاه توسط نشر رود آبی منتشر شود.
داستان از این قرار است که برخی افراد سرشناس نیشابور انتظار داشتند امام رضا(ع) پس از ورود به نیشابور در منزل آنان اقامت کند اما آن حضرت در منزل ساده و کوچک یک زن سالخورده شیعه و دوستدار اهل بیت اقامت کرد. این زن به بانو پسنده یا پسندیده مشهور است و در غرب شهر نیشابور، در نزدیکی آرامگاه بی‌بی شطیطه مدفون است.
ژوبرت از انتشار یک مجموعه 4 جلدی به نام «داستان‌های پاپاپا» هم خبر داد و گفت: این مجموعه از انتشارات‌ به‌نشر است که شخصیت اصلی آن یک بچه هزارپای رنگارنگ است. از این شخصیت در کتاب قدیمی‌تری از همین ناشر استفاده کرده بودم و چون متوجه شدم که بعضی بچه‌ها آن را دوست دارند، تصمیم گرفتم در داستان‌های دیگری هم از آن استفاده کنم.
این بانوی نویسنده افزود: کتاب دیگری هم از انتشارات به‌نشر دارم به نام دوست عجیب که موضوع آن پرهیز از تمسخر است که تصویرگری آن را خانم گلنار ثروتیان انجام داده است.
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20 تا 30 اردیبهشت‌ماه 1402 در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در پایگاه اطلاع رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار خواهد شد.
خانم کلر ژوبرت کیست؟
کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی در سال 1961 میلادی (1340 خورشیدی) در پاریس متولد شد. مادرش پزشک بود و پدرش نقاش و کنده‌کار. کلر دوران کودکی خود را در پاریس گذراند. در سن 1٩ سالگی مسلمان شد. از سال 1362 با همسرش که ایرانی است، ساکن ایران شد. او لیسانس علوم تربیتی، فوق‌لیسانس ادبیات کودک (از راه دور از دانشگاه «لومان» فرانسه) و تحصیلات حوزوی (سطح دو) دارد.

پیام خراسان

او از کودکی به کتاب خواندن و نقاشی کردن علاقه داشت. به گفته‌ خودش به داستان‌های کوتاه و رمان علاقه دارد و همچنین علاقه فراوانی به مطالعه کتاب‌های روان‌شناسی کاربردی، نقد داستان، عرفان عملی، خاطرات و البته کتاب‌های تصویری کودکان دارد.
خانم ژوبرت از زمانی که مادر شد و می‌خواست کودکانش را به کتاب علاقه‌مند کند، به نوشتن ادبیات کودک علاقه‌ مند شد. او می‌گوید «بچه‌ها وقت و بی‌وقت از من قصه می‌خواستند و خیلی پیش می‌آمد که مجبور می‌شدم خودم قصه بسازم. این شد که کم‌کم شروع به نوشتن کردم» و از این زمان بود که کلر ژوبرت نوشتن و تصویرگری برای کودکان را شروع کرد.
خانم ژوبرت داستان‌های خود را برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد. یکی از ویژگی‌های آثار او در این است که مخاطب هنگام خرید کتاب می‌داند که سن او برای نویسنده از قبل مشخص‌شده است. این کتاب‌ها در عین حال می‌تواند برای کودکان گروه‌های سنی دیگر هم دل‌نشین باشد. داستان‌های او در ایران، لبنان و فرانسه منتشر می‌شود. البته وی علاوه بر نوشتن و تصویرگری، ترجمه هم انجام می‌دهد.
کلرژوبرت در مصاحبه‌ای درباره‌ زندگی‌اش در ایران گفت: وقتی مسلمان شدم فکر نمی‌کردم روزی سر از ایران در بیاورم، ولی کمی بعد با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کردم و پس از مدتی به ایران آمدیم و ساکن اینجا شدیم. مردم ایران را دوست دارم و از این‌که هم‌زمان با دو فرهنگ و دو زبان متفاوت در کنار هم زندگی می‌کنیم، واقعا خوشحالم. زبان فارسی را خیلی دوست دارم و برای یادگیری آن انگیزه قوی داشتم.
او معتقد است که ادبیات، بستر مناسبی برای آموزش و انتقال مفاهیم دینی و اسلامی به کودکان است. او سعی می کند در داستان های خود به زبان ساده جواب سوال‌های کودکان را درباره‌ مفاهیمی همچون خدا و نیکوکاری و مانند آن بدهد. نگاهی به آثار او نشان می دهد که ژوبرت توانایی ویژه‌ای در آموزش حقایق زندگی به زبان کودکانه دارد. او اتفاقات تلخ و شیرین دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را در دنیای قصه‌ها ترسیم می‌کند.
وی کار نویسندگی و تصویرگری را هم‌زمان از سال ١٣٧٥ آغاز کرد. علاوه بر کتاب، با نشریات کودکانه از جمله سروش کودکان و خردسال، نبات کوچولو، پوپک، دوست و سه چرخه فعالیت می‌کند. او از اعضای گروه کارشناسی داستان رشد نوآموز و کارگروه بررسی کتاب خردسال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

پیام خراسان

دغدغه‌ ژوبرت در آثار داستانی کودکانه‌اش، پاسخ به سوالات کودکان درباره‌ خدا و دین است. او تلاش می‌کند تا از طریق داستان‌های ساده و جذاب با دادن سرنخ‌هایی به کودکان به سوالاتشان جواب دهد. در جستجوی خدا، خداحافظ راکون پیر، کلوچه‌های خدا، قصه مارمولک سبز کوچولو و دعای موش کوچولو از آثار موفق ژوبرت هستند. روانی متن، سادگی و لحن دلنشین او باعث شده تا مفاهیم اسلامی مثل حضور خدا در جهان هستی، مرگ، معاد، آموزه‌های دینی مثل احترام به بزرگتر، حجاب، نماز و جنبه‌های دیگر اسلام را به زبان کودکانه برایشان شرح دهد.
کلر ژوبرت با هدف آشنایی کودکان با موضوعاتی چون همچون امانت‌داری، هدف آفرینش، راستگویی، توبه، خوب حرف زدن با دیگران، انفاق و بدگویی نکردن از دیگران از قرآن به عنوان یک منبع برای کتاب‌هایش استفاده کرده و داستان‌هایی قرآنی می‌نویسد. تازه چه خبر، ماجرای سیب قرمز، کیک امانتی، مسابقه کوفته‌پزی، شلوپی، راز پاپاپا و آش آشتی کنان از جمله داستان‌های قرآنی ژوبرت هستند.
کودکان با خواندن آثار کلر ژوبرت با نکات آموزشی و دینی داستان‌ها آشنا می‌شوند و در عین لذت بردن از متن زیبا و تصویرهای جذاب و چشم‌نواز آن‌ها به‌خوبی با مفاهیم قرآنی آشنا می‌شود. کودکان از طریق ارتباط با شخصیت‌های داستانی این کتاب‌ها که زبان و ظاهری ساده دارند، بهتر با مفاهیم اخلاقی داستان‌ها آشنا می‌شوند. آثار ژوبرت علاوه‌بر درون‌مایه‌ مذهبی، با جذابیت‌های نگارشی و تصویری، نکات اخلاقی و مهارت‌های اجتماعی را نیز به کودکان می‌آموزند. مجموعه‌ داستان‌های صمیمی از جمله‌ این آثار است که خردسالان را با مهارت‌هایی مثل نه گفتن، خوش‌رویی، هم‌دلی، رعایت نوبت و نظم دعوت می‌کند.
درخت سوخته، گربه‌ کوچه‌ ما، نقاش چهره‌ها، ملچ مولوچ، فقط یک بوس کوچولو و آرزوی زازا از آثار دیگر این نویسنده‌ فرانسوی برای کودکان است که توسط انتشارات امیرکبیر و علمی‌فرهنگی منتشر شده‌اند.
وی برای کتاب در جستجوی خدا دو جایزه‌ جشنواره کتاب سلام و جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد را گرفت. کتاب خداحافظ راکون پیر از او هم سه جایزه‌ جشنواره‌ی کتاب سلام، پروین اعتصامی و کتاب سال شهید غنی پور را برای این نویسنده به ارمغان آورد.
فرهنگ کتاب و ادبیات 0 نفر محمدرضا جعفرملک برچسب‌ها فرانسه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرآن کریم نویسنده کتاب

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/534666/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد