پیام خراسان

آخرين مطالب

امیران آب و تقسیم آبی که قانون داشت مقالات

امیران آب و تقسیم آبی که قانون داشت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- این افراد در گذشته مسئولیت تقسیم آب کشاورزی قنات‌ها را بر عهده داشتند تا قطره‌ای از آن هدر نرود و زمین‌داران بر اساس وسعت زمین‌هایشان آب مورد نیاز برای آبیاری محصولات‌ را به دست آورند.

میرآبی در مناطق کویری به دلیل شرایط اقلیمی خاص آن، مشهودتر بوده است. از ابتدای کشف قنات، تعیین زمان و تقسیم عادلانه آب بین سهامداران توسط میرآب و با ابزار ساعت آبی یا فنجان انجام می‌شد که به‌ مرور زمان این تقسیم آب، ساعتی و ثابت‌ شده است.

زمان‌های قدیم به‌ جای دقیقه و ثانیه از واحد فنجان استفاده می‌کردند، بر این اساس میراب هرگاه می‌خواست زمان گرفتن آب توسط کشاورزان را اعلام کند می‌گفت؛ 10 فنجان دیگر یا 5 فنجان بعد از غروب نوبتتان فرا می‌رسد.

هرچند آن زمان 70 فنجان یا کاسه از روز ورآمد(طلوع) تا روز در کوه(غروب) 525 دقیقه می‌شد؛ ولی در این دوران ساعت‌های ثابت و اندازه‌گیری‌های مدرن بر اساس اینچ و دِبی در آبیاری جای وسایل اندازه‌گیری قدیمی را گرفته‌اند و در کنار آن با آمدن چاه‌های عمیق مرگ قنات‌ها نیز فرا رسید در صورتی که اگر قنات‌ها هنوز زنده بودند شاید وضعیت ما این‌ چنین نبود.

                                                                  

امیران آب و تقسیم آبی که قانون داشت

در منطقه کاشمر از 62 رشته قنات تنها 36 رشته با متوسط آبدهی زنده مانده‌اند که یکی از آن‌ها قنات روستای عارف‌آباد است که هنوز با روانی آب گوارای خود، زندگی را در منطقه و امید را در بین کشاورزان قطع نکرده است.

یکی از فعالین در رابطه با مدیریت میرابی و لایروبی قنات روستای عارف‌آباد "غلامرضا حسن‌‏نژاد" است، گرچه 65 سالگی خود را سپری می‌کند اما همچنان مسئولیت میرآبی این قنات را بر عهده‌ دارد.

وی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: میراب از قدیم‌الایام مأموری بوده که از سوی مردم تعیین می‌شد تا با توجه به میزان آب رودخانه‌ها و قنات‌ها بتواند تقسیم‌بندی آن را انجام دهد.

حسن‌نژاد مهمترین و بزرگترین وظیفه میراب‌ها را مدیریت و نگهداری قنات‌ها برشمرد و افزود: از آنجا که آبیاری در منطقه نوبتی و این‌گونه در اختیار زارع قرار می‌گرفت، به همین دلیل نیاز به میراب بود.

او که بعد از مرحوم حاج یعقوب ذوالفقاری مسئولیت این کار را عهده‌دار می‌شود، تصریح کرد: یکی از 3 قنات روستای عارف‌آباد از توابع بخش فرح‌دشت شهرستان کاشمر چون مالکین بسیاری داشت خودشان میراب را انتخاب می‌کردند و دو قنات دیگر اربابی و خصوصی بود.

وی عنوان کرد: قنات خصوصی حالت ارباب ‌و رعیتی بود به طوری که سه سهم از محصولی که برداشت می‌شد مربوط به مالک یا ارباب و دو سهم از کشاورز و زارع بود.

حسن‌نژاد افزود: در گذشته‌های دور میراب با فنجانی که ته آن سوراخ بود و روی ظرف آب می‌گذاشت زمان و ساعت آبگیری را اعلام می‌کرد به گونه‌ای که وقتی این فنجان پر آب می‌شد یک ساعت مصرف آب محاسبه می‌شد.

                                                             وی گفت: هرچند در گذشته کیفیت آب قنات‌ها بهتر بود و مساحت بیشتری با ساعت آب کمتری آبیاری می‌شد اما در حال حاضر خروجی آب قنات‌ها بسیار کمتر شده است.

این میرآب عنوان کرد: اگر بخواهم از قنات عارف‌آباد بگویم در سند رسمی آن ساعت آب برمدار 10 روز تقسیم شده است، یعنی هر 24 ساعت را در 10 روز ضرب می‌کنیم می‌شود 240 ساعت که هر کشاورز با توجه به سهمش از آب این قنات استفاده می‌کند.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: از قدیم این 10 روز به 10 صحرا تقسیم شده که هر صحرا حدود 5 تا 10 مالک نسبت به سهم آب خود دارد، حتی یک نفر چون مالک 16 ساعت آب قنات است یک صحرا برای اوست.

وی افزود: از قدیم‌الایام تعیین ساعت آب بر اساس سهم مشاع بود به گونه‌ای که هرکس نیم سهم مشاع داشت، سهم او یک ساعت، یک سهم مشاع دو ساعت و همین‌گونه هرچه سهم افزایش پیدا می‌کند به سهم ساعت نیز افزوده می‌شود تا اینکه 240 ساعت بین مالکین تقسیم و برنامه 10 روز کامل می‌شود.

این کشاورز یادآور شد: جدیداً فرع خیز(اضافه سهم) نیز به سهم هر ساعت اضافه و مدار آبیاری از 10 روز تبدیل به 12 روز شده است و برای هر ساعت مالکیت 12 دقیقه به زمان آبگیری اضافه شده که بر اساس این طرح مثلاً کسی که 3 ساعت مالکیت دارد 3 ساعت و 36 دقیقه از آب این قنات استفاده می‌کند، هرچند درگذشته 25 من زمین با 3 ساعت آبیاری می‌شد ولی الآن همان مقدار زمین به 9 ساعت آب نیاز دارد و این تأثیر در آب‌های چاه موتور نیز مشاهده می‌شود.

این میرآب روستای عارف‌آباد افزود: در سال 1385 در همین روستا 150 هکتار زمین زیر کشت گندم بود و همراه قنات و کمک چاه موتور، آبیاری می‌شد ولی از زمانی که کشت زعفران در منطقه رایج شد این میزان به شدت کاهش یافت.

وی با اشاره به این‏که مادر چاه قنات فدافن، فروتقه و عارف‌آباد در نزدیکی تربت‌حیدریه است، افزود: در روستا دو قنات دیگر به نام‌های طوقان و شادغول بود که خشک‌ شده‌اند.

حسن‌نژاد با بیان اینکه قنات شادغول در ثانیه 17 لیتر آب داشت، عنوان کرد: سال 1340 که پدر بزرگم و پدرم کشاورزی می‌کردند، 10 هزار خروار گندم برداشت می‌شد که کاشمر و حومه را تأمین می‌کرد.

                                                            

این میرآب با بیان این‏که چون در مسیر این قنات‌ها طرح‌های آبخیزداری اجرا شده تا حدودی به منابع آبی قنات‌های زنده کمک کرده است، گفت: هنوز از 11 قنات منطقه قنات عارف‌آباد، فدافن، فروتقه و قلعه‌بالا زنده مانده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه نباید در گذشته مجوز حفر چاه موتور را می‌دادند، اظهار کرد: قانون خاموشی چاه موتورها در زمستان باید از مدت‌ها قبل اجرا می‌شد تا زمستان‌هایی که بارندگی‌ها خوب بود کمتر آب مصرف می‌شد.

میر آب، یعنی امیر آب یا رئیس آب، میر آب مدیر و محاسبه‌گر زمان و ساعت آبی و تقسیم‌گر عادلانه و تعیین زمان تحویل دادن آب به افراد بوده است. این شغل یکی از شغل‌هایی است که در مناطق روستایی مرسوم بوده و در قدیم از شغل‌های مهم و پر کاربرد بوده که امروزه بسیار کمرنگ شده است. وظیفه این افراد در دوران کم‌آبی سنگین‌تر و مهمتر است زیرا باید تلاش کنند با مدیریت صحیح تنشی میان مردم برای آبیاری رخ ندهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/537674/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»