پیام خراسان

آخرين مطالب

تفاوت نگاه مهرجویی و پوراحمد برای ساخت «مهمان مامان» فرهنگي

تفاوت نگاه مهرجویی و پوراحمد برای ساخت «مهمان مامان»
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - آفتاب‌‌نیوز :
کارگاه «خلق ایده؛ ساخت فیلمنامه» با حضور علی اکبر قاضی نظام فیلمنامه نویس و استاد دانشگاه و جابر قاسمعلی فیلمنامه‌نویس به صورت جداگانه در موزه سینمای ایران برگزار شد.
در کارگاه اول که در سالن تمدن موزه سینما برگزار شد، علی اکبر قاضی نظام گفت: کتابی به اسم «بنویس تا اتفاق بیافتد» نوشته شده است که پیشنهاد می‌کنم آن را بخوانید، زیرا من معتقدم تا ننویسید هیچ اتفافی نمی‌افتد به عنوان مثال، اگر بگوییم خلق ایده، در همان لحظه باید بتوانیم درباره آن بنویسیم و شروع به خواندن کنیم و نقطه نظرات دیگران را بپرسیم تا متوجه شویم که آیا ایده مورد نظرمان برای ساخت فیلم سینمایی مناسب است یا نیست.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با بیان اینکه بهترین فیلم‌های سینمایی دنیا اقتباسی بوده اند، افزود: شما که امروز در موزه سینما سر کلاس من حضور دارید در واقع همکار فیلمنامه نویس من هستید و رابطه استاد شاگردی بین ما وجود ندارد. باید سعی کنیم زیاد بخوانیم و به این نقطه برسیم که خوانده‌هایمان اجازه می‌دهد وارد سینما شویم و یا می‌توانند از روی ایده ما برداشت کنند و فیلمنامه بنویسند.
چرا کیومرث پوراحمد «مهمان مامان» را نساخت؟
قاضی نظام با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در مواجهه با قصه‌ها متفاوت است، بیان کرد: ممکن است قصه‌ای از دید من خوب نباشد، اما از دید شما مناسب باشد و بتوانید آن را تبدیل به فیلمنامه کنید. یادم می‌آید از زنده یاد کیومرث پوراحمد سوال کردند این همه «قصه‌های مجید» را کار کردی، فکر نکردی که شاید بتوانی «مهمان مامان» داریوش مهرجویی را بسازی؟ و پوراحمد در پاسخ گفته بود اتفاقا آن را خواندم و فکر نمی‌کردم از آن فیلمنامه دربیاید، اما وقتی مهرجویی آن را ساخت متوجه شدم فیلمنامه محکمی از آن درآورده است؛ بنابراین تفاوت نگاه در اینجا مشخص می‌شود که مهرجویی می‌تواند «مهمان مامان» را بسازد که فیلم قشنگ و جذابی است که به ذهن پوراحمد نرسیده بود، اما کار‌های دیگر هوشنگ مرادی کرمانی را توانست به بهترین شکل بسازد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: با فیلمنامه نویسان دیگر دائم صحبت کنید تا تجربیاتشان را در اختیار شما قرار دهند. من هنوز هم اگر فرصت داشته باشم در کلاس فیلمنامه نویسان دیگر شرکت و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کنم، زیرا امکان دارد نکته جدیدی بگویند که برای من مفید باشد. یادم می‌آید در باشگاه فیلمنامه نویسان ماهی یکبار جلسه تشکیل می‌دادیم و فرید مصطفی که در دانشگاه استاد ما بود در آن جلسات حضور داشت. مصطفوی حرف قشنگی زد که من هیچ جا آن را نشنیده بودم؛ می‌گفت مواردی که در کلاس‌های مختلف فیلمنامه نویسی می‌خوانید همه درست است، اما نکته مهم این است که آن‌ها باید ملکه ذهن شود تا در فیلمنامه‌ها از آن‌ها استفاده کنید که حرف بسیار درست و منطقی بود.
وی بیان کرد: روزی استاد دانشگاهم احمد ضابطی جهرمی کلاس تدوین گذاشته بود و من در کلاس او حضور پیدا کردم در حالی که در همان زمان با او داور فیلمنامه بودیم و زمانیکه من را دید گفت اینجا چه می‌کنی که در پاسخ به او گفتم آمده‌ام تا یاد بگیرم، زیرا برایم مهم است که بدانم از تدوین در فیلمنامه چه استفاده‌هایی می‌شود تا وقتی فیلمنامه می‌نویسم به تدوین هم دقت داشته باشم.
نقطه آغاز هر فیلمی با فیلمنامه نویس است
در کارگاه دوم که توسط جابر قاسمعلی برگزار شد، وی گفت: در سینما با حرفه‌های مختلفی مواجه هستیم که وقتی می‌خواهند کار کنند همیشه یک چیزی در اختیار دارند به عنوان مثال، تهیه کننده، فیلمنامه دارد که بر اساس آن عوامل را انتخاب می‌کند، کارگردان برای شروع کار فیلمنامه دارد، بازیگر‌ها برای نقش خود متنی دارند که بر اساس آن نقش خود را تحلیل می‌کنند و ... تنها کسی که برای شروع هیچ چیزی ندارد فیلمنامه‌نویس است درحالی که نقطه آغاز هر فیلمی با فیلمنامه‌نویس است. فیلمنامه نویس از ایده شروع می‌کند و ایده‌هایی که فیلمنامه‌نویس برای شروع یک کار انتخاب می‌کند معمولا از راه‌های مختلفی استخراج می‌شوند
وی عنوان کرد: یکی از راه‌های یافتن ایده، تجربه‌های شخصی خود آدم است و در این میان خواب‌ها خیلی مهم هستند به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم خواب‌هایتان را بنویسید. خیلی وقت‌ها از خواب‌های شما قصه‌های عجیبی درمی‌آید. اینگمار برگمان فیلم «ساعت گرگ و میش» را بر اساس خوابی که دیده بود ساخت.
قاسمعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تیتر‌ها معمولا عنوان ثابتی دارند، گفت: به عنوان مثال، اعتیاد یک تیتر است که درباره آن فیلم‌های زیادی ساخته شده است که هیچ ربطی هم به هم ندارند. تیتر «گوزن‌ها»‌ی مسعود کیمیایی اعتیاد است، «خون‌بازی» رخشان بنی اعتماد هم درباره اعتیاد است، اما قصه‌های آن‌ها هیچ ربطی بهم ندارند. موضوعاتی مانند طلاق، ازدواج، تولد و ... تیتر‌هایی هستند که بر مبنای آن‌ها فیلم‌های ایرانی و خارجی زیادی ساخته شده است که عمدتا هیچ ربطی به هم ندارند. باید توجه داشت وقتی چند نفر یک تیتر را دستمایه ساخت فیلم قرار می‌دهند بدین معنا نیست که همگی به یک نتیجه مشترک می‌رسند، زیرا نتایج بر اساس دیدگاه‌ها، شخصیت‌ها، سلایق، پیشینه و ... متفاوت خواهد بود.
فیلم «نیاز» برای یک عمر تاریخ سینمای ما کافی است
وی با بیان اینکه کیانوش عیاری در اوایل دهه 70 فیلمی به نام «آبادانی ها» را ساخته است، گفت: عیاری درباره ایده اولیه ساخت این فیلم گفته بود یکی از دوستانش ماشین پیکانی داشت که با آن مسافرکشی می‌کرد و تنها وسیله گذران زندگی او بود، ماشین او را می‌دزدند که البته بعد از مدتی پیدا می‌شود. عیاری می‌گفت به فکرش رسیده بود که اگر این آدم در 4 ماهی که ماشین نداشت برای گذران زندگی ماشین دیگری را می‌دزدید چه اتفاقی می‌افتاد؟ این همان بحثی است که می‌گویم جایی که واقعیت تمام می‌شود، داستان شروع می‌شود.
قاسمعلی با اشاره به حضور علی اکبر قاضی نظام که در کارگاه وی در موزه سینما حضور داشت، گفت: بار‌ها گفته‌ام قاضی نظام یک فیلم به نام «نیاز» دارد که برای یک عمر تاریخ سینمای ما کافی است، زیرا فیلم بسیار خوبی است. در این فیلم دعوا بین 2 پسر است که می‌خواهند یک شغل را حفظ کنند و هر 2 به آن شغل نیاز دارند. تبدیل غیرممکن به ممکن در فیلم این است که علی که به کار بسیار نیاز دارد مانند ریک در فیلم «کازابلانکا» عمل می‌کند وقتی زندگی رضا کارگر آذری را می‌بیند، متوجه می‌شود او به کار نیازمندتر است و خودش را کنار می‌کشد. شخصیت، ماجرا، حرکت سه مولفه‌ای هستند که در این فیلم به خوبی دیده می‌شود.
جلسه دوم کارگاه جابر قاسمعلی روز دوشنبه 25 اردیبهشت ساعت 14 و علی اکبر قاضی نظام روز چهارشنبه 27 اردیبهشت ساعت 14 در موزه سینما برگزار می‌شود.
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/537727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاداش درخشش برابر بارسا؛ طارمی دوباره فیکس شد

یونایتد 0-2 وستهم؛ باخت کابوس‌وار فینالیست اروپا

کامبک بزرگ بارسا در نیمه اول با دبل رافینیا

گل سوم رئال مادرید به بارسلونا توسط امباپه

گل اول لیورپول به آرسنال توسط خاگپو

گل دوم لیورپول به آرسنال توسط لوئیز دیاس

ضدحمله رئال مدافع بارسا را مصدوم کرد!

هت‌تریک امباپه؛ غرور کار دست بارسا داد

تونل افتخار برای لیورپول؛ وعده آرتتا عملی شد

خط دفاع آرسنال بعد از پی‌اس‌جی روز خوش ندارد

مهدی شیری، بازگشت مرد مطرود به استیج قهرمانی

محل جشن قهرمانی تراکتور اعلام شد

علی یزدانی قهرمان هفته نخست تور جهانی تنیس شد

آبشار اخلمد چناران نگین گردشگری خراسان رضوی

راز سنگ مزار امام رضا علیه‌السلام

نماز پیوند مستقیم روح انسان با خالق هستی است

موزیک ویدئوی تماشایی «به رسم یادگار» با صدای محسن چاوشی

نماهنگ حماسی و پرشور «منو بشناس» از 40 خواننده پاپ

اجرای ارکسترال آهنگ «کویر» توسط محمد معتمدی

راز سفرهای مدیران استقلال به امارات فاش شد؛ شهریار مغانلو در لیست خرید استقلال

ادامه برنامه‌های آیت الله جوادی آملی در سفر به عتبات عالیات + عکس

مورد عجیب دروازه تراکتور؛ طلایی بودن راز این پست است!

بازدید سرپرست حجاج ایرانی از روند خدمات‌رسانی در مدینه

قرآن محور اتحاد و راهنمای شریعت است

مشهد اینوکس-فاینکس محلی برای تمرکززدایی از آگاهی‌‌های اقتصادی و دانش مالی

آتش سوزی در جنگل های مانشت ایلام – آفتاب نو | اخبار ورزشی

240 پروژه عمرانی در مازندران تکمیل شده است

برنامه مهم شرکت اطلاع‌رسانی بورس در مشهد اینوکس

بحران تأمین آب برای فضای سبز قوچان

3 جلد جدید از مجموعه کتاب‌های «با بابام» منتشر شد

چگونه می‌توان عادت کتاب‌خوانی را در زندگی ایجاد کرد؟ + فیلم

تصویری جالب از استقبال از ظریف در نمایشگاه کتاب/ او برای چاپ جدید کتابش به نمایشگاه رفت

معرفی بهترین منابع لاتین پزشکی برای دانشجویان و متخصصان

زندگی با کتاب در سریال‌های کره‌ای

«چند قدم تا تو»؛ روایت زندگی شهدای شاهچراغ

هاشمی: نسل پنجم اینترنت تلفن همراه تا پایان سال با اولویت کلان‌شهرها فعال می شود

شوک قیمتی تخم مرغ: از ایران تا سوئیس

نیوکاسل، چلسی را در خطر از دست دادن سهمیه قرار داد

ویرتز به این دلیل بایرن را ترجیح داد

عصبانیت هواداران چلسی؛ جکسون را اخراج کنید!

فلیک: این آخرین فرصت رئال برای قهرمانی است

بازیکنان سویا از ترس هواداران به خانه‌شان نرفتند!

گل اول رئال مادرید به بارسلونا توسط امباپه

گل دوم رئال مادرید به بارسلونا توسط امباپه

خداحافظی‌ باشکوه ژابی آلونسو در بای‌آرنا

گل اول بارسلونا به رئال مادرید توسط گارسیا

مدارس کانون تربیتی محله و مدیران مدارس راهبران تربیتی این کانون ها می باشند

گیتارنوازی به سبک «فلامنکو» از نوازنده اسپانیایی

وقتی گرشا رضایی در کنسرت از «خلیج فارس» می خواند

«اتاق فرار هوش سیاه»؛ تجربه‌ای متفاوت از آموزش در بیمه دی