پیام خراسان

آخرين مطالب

فیلم‌های با موضوع امام رضا(ع) کم ساخته شده است فرهنگي

فیلم‌های با موضوع امام رضا(ع) کم ساخته شده است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مازیار میری  در نشست پرسش و پاسخ بعد از نمایش فیلم "به آهستگی" که در جریان رویداد "عرض ارادت امام رضایی 60 سال سینمای ایران" که در پردیس مهر کوهسنگی برگزار شد، افزود: وقتی که بهروز (بهروز شعیبی، کارگردان فیلم بدون قرار قبلی) به من خبر داد که قرار است "به آهستگی" دوباره به نمایش درآید، خوشحال شدم اما با اطلاع از فهرست فیلمهایی که قرار بود در دهه کرامت به نمایش درآید، بسیار متعجب شدم که ما در این سالها چقدر کارهای سینمایی کمی درباره امام رضا(ع) ساخته ایم یا حداقل لوکیشن مشهد و حرم امام رضا(ع) را خیلی کم در فیلمهایمان داشته ایم.
 
وی ادامه داد: این غم انگیز است که سینمای قبل از انقلاب اسلامی به هر بهانه ای یک لوکیشنی از حرم امام رضا(ع) می گذاشت که حداقل باب معرفتی اش را باز می کرد، اما در این سالها که در شورای پروانه ساخت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده ام، می بینم خیلی کم به موضوع امام رضا(ع) توجه شده است، هر جا یا هر شهری دیگری بود حتما به امام رضا(ع) توجه ویژه ای می شد زیرا ما در یک دوره هایی نگاه جناحی و حزبی به مشهد داشته ایم که نگاه خطرناک و بدی است.
کارگردان فیلم به آهستگی خاطر نشان کرد: قبلا ساخت فیلم در مشهد و حرم امام رضا(ع) بسیار سخت بود و اصلا باب گفتگو در این مورد با مسوولان باز نشده بود، برای ساخت فیلم "به آهستگی" در حرم مطهر رضوی نیز سختی های زیادی را پشت سر گذاشتیم، خرسندم که به گفته "بهروز شعیبی" در این دوره همکاری برای ساخت فیلم با موضوع امام رضا(ع) آسانتر از گذشته شده است. اما در هر صورت این اتفاق ناگواری است که فیلم کمی درباره امام رضا(ع) ساخته شده و ما بحث معرفتی در این بخش را در سینمای ایران کم داریم.
میری گفت: برخی علاقه هم ندارند، نه سفارشی می دهند و نه گفتگویی می کنند، فکر می کنم در این سالها فقط فیلم "بدون قرار قبلی" با موضوع امام رضا(ع) ساخته شده است، منظورم بخش مالی نیست، اما اینکه شرایطی ایجاد شود تا اینکه فیلمسازان فکر کنند که چطور می توانند در مشهد فیلم بسازند.
شرایط کنونی سینمای ایران نگران کننده است کارگردان فیلم به آهستگی شرایط کنونی تولیدات سینمای ایران را نگران کننده دانست و افزود: سینمای پرافتخار ایران این نیست که عده ای فروش های 100 میلیاردی فیلم داشته باشند و با افتخار هم اعلام می کنند، البته منعی برای ساخت چنین فیلمهای وجودی ندارد اما انگار علاقه سیاستگزاران ما برای ساخت این فیلمها بیشتر شده است، آثاری که در این چند وقت دارد اجرا می شود و پشت سر هم می آید و روی پرده می رود و عوامل ساخت آن هم بهم دیگر پز می دهند که من فروش 120 میلیارد و 150 میلیارد را رد کردم...
به گفته وی، گویی افتخار ما این شده است که با فرهنگ، تجارت کنیم، با این شیوه حتما راجع به بعد معرفتی شهر مشهد هم حرف نخواهیم زد، راجع به هیچ دیگر حرف نخواهیم زد.
میری اضافه کرد: امیدوارم مسوولان فرهنگی دوباره دلشان برای سینمای ایران بسوزد اما اکنون متاسفانه نمی سوزد و دل به دل سینماداران داده اند تا آنان فیلم بیشتری بفروشند و ورشکسته نشوند، از آن طرف هم هیچ تلاشی نمی کنند که فیلم های قصه گو شکل گیرد، فقط تلاش می کنند که رکورد فروش فیلم بالا برود که بگویند این رقم بالای فروش در دوران مدیریت من اتفاق افتاد، اما نمی دانیم که چه بلایی سر سینمای ایران می آوریم.
کارگردان فیلم "به آهستگی" با بیان اینکه من خاطرات خیلی خوبی از حضور این فیلم در کشورهای مختلف داشته ام، درباره حضور آن در فستیوال برلین گفت: هر زمان که به این فیلم فکر می کنم، احساس خوبی به من دست می دهد، مدتی بعد از ساخت این فیلم، قرار شد به همراه چند فیلم دیگر به فستیوال برلین برود، سالها بود که ایران در این فستیوال شرکت نکرده بودم و شانس من "به آهستگی" برای نمایش در برلین انتخاب شد و نخستین فیلم از ایران بود که به نمایش درآمد.
وی ادامه داد: نشست مطبوعاتی این فیلم نگاه انتقادآمیز زیادی به خود داشت، خانمی در این نشست شروع به انتقاد تند و فحاشی پرداخت که در ایران اصلا به خانمها اجازه زیارت حرم را نمی دهند، که همان موقع یک آقای آلمانی نسبت به رفتار خانم معترض بود که چرا اینقدر بی ادب است، من هم در پاسخ گفتم که "شما از جای بدی شروع کردی، اتفاقا زیارت متعلق به خانمها است و اصلا این طور نیست که شما فکر می کنید و هیچ منعی در این بخش نیست".
میری بیان داشت: از مسوولان استان خراسان رضوی می خواهیم این شرایط سیاست زده دیگر اتفاق نیافتد، ما نگران می شویم که آیا به مراسم امام رضا(ع) برویم یا نرویم، بعدا به ما فحش ندهند، تو را به خدا امام رضا(ع) را سیاسی نکنیم، من باید غصه بخورم که من می خواهم حرم بروم و کسی نفهمد تا بگویند تو که دولتی هستی، امام رضا(ع) متعلق به همه با هر نوع دیدگاهی است. به نظرم باید به این فکر کنیم که امام رضا(ع) نعمت بزرگی برای کشور است که آدم ها را با هم آشتی دهد و دلها را یکی کند، هر چقدر برای امام رضا(ع) فیلم بسازیم باز هم کم است، باید برای فیلمهایی با موضوع امام رضا(ع) شرایط نمایش بهتری ایجاد شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/546663/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود