پیام خراسان

آخرين مطالب

60 هزار میلیارد تومان فروش داخلی صنایع دستی در سال گذشته اجتماعي

60 هزار میلیارد تومان فروش داخلی صنایع دستی در سال گذشته
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: فروش داخلی صنایع دستی در سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان و صادرات گمرکی 16 میلیون دلار بود که برای سال جدید فروش 18 میلیون دلار صادرات پیش بینی شده است.
به گزارش خبرگزاری شبستان، سید جواد موسوی، امروز چهارشنبه (17 خرداد) در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته گرامیداشت صنایع‌دستی، امروز با حضور سید جواد موسوی رمز رونق صنایع‌دستی را در معرفی هنر اسلامی ایرانی به جهان دانست و اظهار کرد: تاکنون در بیش از 300 نمایشگاه داخلی و خارجی حضور پیدا کردیم و این روند در مسیر معرفی هرچه بهتر میراث‌های ناملموس فرهنگی ادامه خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی افزود: قرار نیست کارآفرینی همیشه محدود به متخصصان و سرمایه‌داران باشد و بر همین اساس، از بانوان سرپرست خانوار گرفته تا زندانیان در بند و آزادشده را مخاطب قرار دادیم؛ بر همین اساس، از آغاز اجرای طرح تاکنون از میان 800 زندانی آزادشده، بیش از 386 نفر در حوزه‌های اشتغال آفرینی با محوریت صنایع‌دستی جذب شده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: در این استان، رشته‌هایی از صنایع‌دستی وجود دارد که حتی توسط مردم استان نیز به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود. شما ببینید به‌طور مثال در حوزه ساخت و تهیه اسباب تعزیه که یک مراسم آیینی ملی در کشور است و در فهرست آثار ناملموس نیز به ثبت رسیده، تنها کارگاه مستقر در ایران هم‌اکنون در شهر مقدس مشهد فعال است و محصولات آن به سرتاسر کشور و هر جا که هنر تعزیه در دستور کار قرار دارد، صادر می‌شود.
60 هزار میلیارد تومان فروش داخلی صنایع دستی در سال گذشته 
وی همچنین یادآور شد: فروش داخلی صنایع دستی در سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان و صادرات گمرکی 16 میلیون دلار بود که برای سال جدید فروش 18 میلیون دلار صادرات پیش بینی شده است که بیشتر فروش ما گلیم، سنگ قیمتی، پرده های مذهبی و سفال بوده است.
موسوی اشاره کرد: خراسان رضوی با توجه به دارا بودن اقوام مختلف و قرار داشتن در جاده ابریشم و آموزش 92 رشته صنایع دستی رتبه اول را به خود در کشور اختصاص داده است.
وی از ایجاد جمعه بازار فروش صنایع دستی خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری این مهم را در دست اقدام داریم.
موسوی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌ های ثبت آثار میراث در خراسان رضوی گفت: تقریبا 8 پرونده اثر ثبت ملی داریم که می توان به مانند قلم‌ زنی، فیروزه‌ تراشی، سنگ‌ هرکاره و ثبت دو شهر جهانی اشاره کرد.
رضا ابراهیم نیا، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: پس از برگزاری همایش تخصصی سنگ هرکاره در مشهد، برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال، سه نشست تخصصی دیگر هم در سطح استان برگزار می‌شود؛ همایش فیروزه در شهرستان فیروزه، همایش عقیق در شهرستان تربت‌حیدریه و همایش سفال و سرامیک در منطقه «مَند» شهرستان گناباد و این روند به‌صورت منطقه محور ادامه خواهد داشت تا به تفکیک اقلیم و جغرافیای استان، هنر‌های دستی هر خطه احیا، حفظ و ثبت شوند.
وی با اعلام حمایت از شهرداری مشهد درخصوص ایجاد یک بازار تخصصی صنایع‌دستی در مشهدالرضا(ع) تصریح کرد: متأسفانه تاکنون فضایی که در آن در رشته‌های متعدد، محصولات به‌صورت نمایشگاهی عرضه شود و حتی به فروش برسد، همچنان در مشهد وجود ندارد. در این رابطه، به دنبال ایجاد نمونه بومی‌سازی شده از میدان نقش‌جهان اصفهان هستیم که اگرچه امروزه بازار امام رضا(ع) متمرکز بر حوزه سنگ‌تراشی و نقره‌کاری توانسته تا حدودی این خلأ را جبران کند، اما همچنان این ظرفیت وجود دارد که شهرداری به میدان بیاید و فضای مشخصی را در شهر آماده کند که نمایشگاه دائمی و تخصصی صنایع‌دستی خراسان را در شهر مقدس و زائرپذیر مشهد شاهد باشیم.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: علاوه بر این، اگرچه از سال 2016، مشهدالرضا (ع) به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها شناخته می‌شود، اما علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های گسترده، همچنان شهرداری مشهد از نام‌گذاری یک معبر شهری به نام گوهرسنگ‌ها استنکاف دارد و اداره کل در تلاش است تا این هدف نیز محقق شود.
وی همچنین با ابراز گلایه از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برای نام‌گذاری صنف فروش قلیان به نام اتحادیه صنایع‌دستی گفت: مدت‌هاست که قلیان فروشی‌های سطح شهر به نام فروشگاه‌های صنایع‌دستی شناخته می‌شوند و ذیل اتحادیه‌ای به همین نام در سازمان صمت فعالیت دارند. با این حال، مردم می‌توانند گواهی دهند که در این فضاها، صنایع‌دستی هیچ جایگاهی ندارد و بر همین اساس، بهتر است به همت اصحاب رسانه، مطالبه جمعی مردم و اراده سازمان صمت، شرایط به نحوی تغییر کند که نام هنر والا و ارزشمند صنایع‌دستی که از مصادیق فرهنگ اسلامی ایرانی است، با نام فروشگاه‌های قلیان و مواد دخانی عجین نشود.
ثبت جهانی 9 شهرستان به نام هنر‌های مختلف دستی
حسین امیرکلالی، مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشهد هم در این نشست خبری با تأکید بر ضرورت استمرار مسیر نام‌گذاری شهرستان‌های استان به نام هنر‌های تخصصی و صنایع‌دستی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا روستای «آق داش» شهرستان کلات در رشته گلیم‌بافی، روستای «پشته» شهرستان تایباد و روستای «بزد» شهرستان تربت‌جام در رشته فرت، روستا‌های «لائین» و «زاوین» کلات در رشته‌های نواربافی و ابریشم‌بافی، روستای «بسک» شهرستان تربت‌حیدریه در رشته ابریشم‌کشی، شهر ملی «فیروزه» در هنر فیروزه‌تراشی و شهر جهانی «مشهد» در هنر سنگ هرکاره به ثبت جهانی برسد.
وی افزود: امروزه کارگاه‌های فعالی در شهر مشهد با محوریت سنگ هرکاره وجود دارند که پاسدار این هنر باستانی هستند و شبانه‌روز برای نمایش جایگاه واقعی مشهدالرضا (ع) در عرصه صنایع‌دستی تلاش می‌کنند. بر همین اساس، طبق رایزنی‌هایی که از قبل انجام شد و بازدید‌های میدانی که از کارگاه‌های فعال صورت گرفت، تلاش بر این است تا از ردیف بودجه‌های تکمیلی برای ایجاد حلقه اتصال میان سه بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کنیم که نفع این برنامه، پیش از همه متوجه حوزه صنایع‌دستی و همین کارگاه‌های فعال خواهد بود.
مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشهد خاطرنشان کرد: امروزه بیش از 50 درصد ظرفیت‌های گردشگری کشور در حوزه مراکز اقامتی متمرکز بر مشهدالرضا(ع) است؛ بنابراین، زیرساخت‌های اقامتی را می‌توان یک فرصت مهم و مؤثر تلقی کرد و با استفاده از این شرایط، در هفته آینده یک تور آشناسازی اصحاب رسانه و مدیران هتل‌های مشهد برگزار می‌شود تا ارتباط بی‌واسطه میان تولیدکنندگان و هنرمندان عرصه صنایع‌دستی مشهد و مدیران مراکز اقامتی ایجاد شود. راهبرد اصلی ما، اجرای طرح «اتاق ایرانی» در هتل‌هاست تا به این ترتیب، در هر هتل و مرکز اقامتی در استان، یک اتاق خاص با محوریت معرفی هنر و صنایع‌دستی خراسان ایجاد شود.
پایان پیام/648

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/550978/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب

برگزاری مسابقات فوتشال در بخش هزار مسجد شهر لایین شهرستان کلات نادری

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات

اعزام بیش از 10 هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی