پیام خراسان

آخرين مطالب

سوغات مشهد چیست؟ اجتماعي

سوغات مشهد چیست؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سوغات مشهد از مهم‌ترین مواردی است که هر زائری باید در بازگشت همراه خود داشته باشد. اگر قصد خرید و سفر به حرم امام رضا (ع) را دارید، این مقاله را بخوانید تا بتوانید بهترین سوغاتی مشهد را برای عزیزان و دوستان خود به عنوان هدیه بیاورید. 1)زعفران؛ طلای سرخ یکی از اصلی‌ترین‌ و‌گران‌ترین سوغاتی‌های مشهد زعفران است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
زعفران به خاطر ارزش غذایی بالا و جایگاهی که در سلامتی و آشپزی خانواده‌های ایرانی دارد، می‌‌تواند بهترین سوغات باشد. البته چون زعفران نمونه‌های اصل و تقلبی دارد و تشخیص این دو از هم سخت است، باید در خرید آن دقت کرد. 2)زرشک؛ از دیگر سوغات خوراکی مشهد از دیگر سوغات مشهد خوراکی می‌توان به زرشک اشاره کرد. این محصول که در اصل محصول خراسان جنوبی، قائنات و بیرجند است، در کیف همه مسافران پیدا می‌شود. زرشک بی‌دانۀ قائنات و زرشک پفکی بیرجند از پرطرفدارترین زرشک‌های مشهد هستند. از این گیاه در تهیۀ انواع غذا، لواشک و درست کردن رنگ طبیعی برای غذاها استفاده می‌شود؛ حتی غذاهای متبرک حرم که با رزرو اینترنتی غذای حرم امام رضا می‌توانید طعم آن را در ذهن خود ثبت کنید. 3)شکلات پیچ ‌زنجبیلی یکی از خاطره‌انگیزترین سوغات مشهد شکلات زنجبیلی است؛ آبنبات یا پیچ زنجبیلی شکلاتی که همه با آن خاطره دارند. ترکیب طعم تندوتیز و شیرین آن که همه در یک جا جمع شده‌اند، جذابیت خاصی به این شیرینی می‌دهد. پس از خرید دقت داشته باشید که شکلات پیچ را باید در ظرف بسته و به دور از گرما و هوای آزاد قرار داد. با خرید این شکلات به عنوان سوغاتی، در واقع یک حس نوستالژی را به اطرافیان خود هدیه خواهید کرد. 4)شکرپنیر؛ بهترین شیرینی سوغات مشهد یکی از سوغاتی‌های خوشمزه اما کمتر دیده‌شدۀ مشهد شکرپنیر است. این خوراکی شیرین از مخلوط شکر و پنیر درست می‌شود و به آن طعم دهنده‌های طبیعی مثل هل، وانیل یا عصاره میوه اضافه می‌کنند. شکرپنیر در واقع از شیرینی‌های بومی و اصیل بجنورد است. این تنقلات را می‌توان به تنهایی یا در کنار چای میل کرد و از طعم بی‌نظیر آن لذت برد. 5)جیلی بیلی سوغات مشهد یکی دیگر از بهترین سوغات مشهد برای کودکان جیلی‌بیلی است. جیلی‌بیلی یک آبنبات ژله‌ای از خانواده‌ی پاستیل‌هاست که از ژله گاوی و مارشمالو در آن استفاده شده و با دراژه‌های رنگارنگ پوشانده می‌شود. این خوراکی هیچ نوع طعم‌دهنده و مواد افزودنی ندارد و کاملا طبیعی است.
این شیرینی عمدتاً برای بچه‌ها جذابیت بیشتری دارد. هرچند گاهی به عنوان یک شیرینی محبوب در جشن‌ها، جشنواره‎‌ها و مراسم مختلف هم به کار می‌رود. جیلی‌بیلی به شکل یک توپ بیلیارد طراحی شده و در انواع مختلفی از رنگ‌ها در دسترس است. 6)خشکبار و برگه؛ بهترین سوغات مشهد خوراکی از جمله محبوب‌ترین خوراکی سوغات مشهد، خشکبار و برگه است که بهترین کیفیت را دارند و از ماندگاری بالایی برخوردار هستند. شما به‌راحتی‌ می‌توانید در هر مغازه‌ای خشکبار و برگه مشهد را پیدا کنید. نخودچی و کشمش، گردو، میوه خشک، برگه آلو، فندق و بادام از جمله محبوب‌ترین خشکبار و برگه‌های مشهد هستند؛ تنقلاتی سالم به ویژه برای کودکان و حتی افراد مسن که از میوه‌های سالم و عاری از هرگونه مواد افزودنی درست می‌شوند. این سوغاتی خوشمزه و جذاب می‌تواند به خونسازی، تقویت سیستم ایمنی و سم‌زدایی بدن کمک کند. 7)شیرینی ‌محلی ‌مشهدی یکی‌ دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه مشهد شیرینی مشهدی است که به نام شیرینی آلمانی هم شناخته می‌شود. این شیرینی بافتی نرم دارد و وسط آن با مربا یا مارمالاد میوه پر می‌شود. برای تزیین روی آن نیز تخم خرفه یا کنجد یا پودر گل محمدی به کار می‌رود که هر کدام از اینها عطر و طعم خاصی را به این شیرینی می‌بخشند. این شیرینی سوغات مشهد معمولا در دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و عید نوروز بسیار پرطرفدار است. 8)شکلات اطلسی؛ از دیگر سوغات مشهد برای بچه ها یکی از ارزانترین سوغات مشهد که هم محبوب بچه‌ها و هم بزرگسالان است، می‌توان به شکلات اطلسی اشاره کرد. این خوراکی، شکلاتی مغزدار است که به شکل استوانه‌ای و به رنگ سفید و شکلاتی راه‌راه در اندازه‌های کوچک تهیه می‌شود. مواد اصلی تشکیل‌دهنده شکلات اطلسی، کاکائو و شکر است و درنهایت، با روکشی از آب‌نبات پوشانده می‌شود.
روکش اطلسی سخت و سفت است؛ ولی مغز آن بافت نرمی دارد. همچنین چون قیمت مناسب‌تر‌ی نسبت به سایر شکلات‌ها دارد، از سال‌ها قبل به عنوان یکی از سوغاتی های معروف شهر مشهد شناخته شده و هرکسی که به مشهد سفر کرده باشد، طعم این شکلات را به یاد دارد. این شکلات طعم بسیار خوبی دارد و تقریبا در تمام بازارهای اطراف حرم پیدا می‌شود. ضمن اینکه انتخاب آن به‌عنوان سوغات، می‌تواند در کاهش هزینه‌های سفر نقش موثری داشته باشد. 9)آبنبات چوبی مشهد یکی دیگر از خوراکی‌های محبوب کودکان و نوستالژیک بزرگسالان، آبنبات سوغات مشهد است که شکل‌ها و مزه‌های مختلفی دارد. این تنقلات در انواع مختلف میوه‌ای، آجیلی، شیری و... در تمام بازارهای مشهد جای دارد. این شکلات از ترکیب شکر بسیار غلیظ و سفت با انواع طعم‌دهنده‌هایی مانند آجیل و همچنین رنگ‌های خوراکی غیرمضر تهیه می‌شود. این آبنبات دسته‌ای چوبی دارد که لذت مکیدن آبنبات‌های قدیمی را زنده می‌کند. 10)شکلات کانفت؛ از ارزانترین سوغات مشهد یکی از سوغاتی‌های شیرین و نوستالژیک مشهد، شکلات کانفت است. احتمالا اسم این شکلات را کمتر شنیده‌اید؛ ولی با آن بسیار خوب آشنا هستید. ظاهر کانفت لایه‌ای، راه‌راه و براق است و از ترکیب پودر کاکائو و اسانس‌های طبیعی تولید می‌شود. البته بنا به سلیقۀ تولیدکننده، می‌تواند شامل مغزها یا ترکیبات خاص دیگری مانند شکلات یا قهوه هم باشد.
مانند شکلات اطلسی، کانفت نیز قیمت مناسب و طعم دلنشینی دارد و مسافران بسیاری از آن استقبال می‌کنند. در واقع بیشترین فروش آن برای سوغات مسافران و گردشگران است. 11)ادویه هفت قلم مشهد یکی دیگر از سوغات مشهد ادویه این شهر است. ادویه هفت قلم، ادویه محبوب و خوش‌عطر و بو با ظاهری دلرباست که در کنار غذاهای گوشتی مثل آبگوشت و دیگر غذاها دیده می‌شود. این ادویه از ترکیب دارچین، سماق، زنجبیل، فلفل سیاه، گلپر، زردچوبه و فلفل قرمز تشکیل شده و طعمی دلپذیر به غذا می‌دهد. اگر به بازار رضا مشهد سربزنید، با انواع ادویه‌های رنگارنگ وعجیب‌و‌غریب روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید علاوه‌بر ادویه‌ی هفت‌قلم، ادویه‌ی پلویی، ادویه‌ی مخصوص آش و ادویه‌های ترکیبی دیگری را هم پیدا کنید که گزینه‌های مناسبی برای سوغاتی شما هستند.

پیام خراسان

تصویری از ادویه هفت قلم مشهد 12)انگشتر؛ بهترین سوغات مشهد برای پدر یکی از ارزشمندترین سوغات مشهد انگشتر است که می‌تواند با نگینی از عقیق، فیروزه یا هر سنگ قیمتی دیگری تزئین شده باشد. چنین هدیه‌ای نه‌فقط ارزش مالی دارد، بلکه حس‌وحال معنوی نیز برای فرد ایجاد می‌کند. ضمن اینکه همیشه برای او به یادگار می‌ماند و یاد شما را برایش زنده می‌کند.
شما می‌توانید در مغازه‌های ساخت انگشتری، سنگ موردعلاقه خود را از میان تنوع بالای سنگ‌های قیمتی انتخاب کرده و زیورآلاتی مزین‌شده با یاقوت، شرف شمس، حدید، در نجف، فیروزه و... سفارش دهید. همچنین رکاب‌های متنوعی نیز در مراکز خرید مشهد دیده می‌شود که می‌تواند گزینه‌های بالایی از انتخاب پیش روی شما باز کند. 13)مهر و تسبیح و سجاده ترمه مشهد یکی از گزینه‌های خرید سوغات که برای زائران جایگاه ویژه‌ای دارد، مهروتسبیح و سجاده ترمۀ این شهر است. خرید سجاده و تسبیح به عنوان سوغات و هدیه، همیشه از رسوم قدیمی مردم در سفر به شهرهای زیارتی از جمله مشهد بوده است. وقتی برای مسافرت به یک شهر زیارتی می‌رویم، هیچ جای تعجب ندارد که سوغات آن هم باید مهر و سجاده و تسبیح باشد. در بازارهای مشهد انواع تسبیح و سجاده با کیفیت‌های مختلف و سوزن دوزی‌های هنرمندانه پیدا می‌شود. باارزش‌ترین تسبیح‌های مشهد، تسبیح‌هایی هستند که با سنگ‌های گران‌قیمت مانند شاه مقصود، عقیق، کهربا، سندلوس، یُسر، یشم و... ساخته شده باشند. 14)عطر؛ بهترین سوغات مشهد برای دختر اگر قصد خرید سوغاتی مشهد برای دختران یا پسران جوان را دارید، می‌توانید عطرهای متنوع این شهر را نیز در نظر داشته باشید. جدا از عطر حرم که از قدیم در مشهد تولید می‌شده، عطرهای جدید و متنوع بسیاری در مراکز خرید این شهر دیده می‌شود که باب سلیقه امروزی جوانان است.
عطرهای مشهد رایحه‌های متنوعی دارند و بسیار خوش‌بو هستند. عطر حرم، همانطور که از اسم آن پیداست، حال‌وهوای زیارت و حرم را همیشه با خود به همراه دارد. بنابراین استفاده از آن در هنگام عبادت پسندیده است و بسیار به آن سفارش شده است. عطرهایی با رایحه‌های گل مریم، گل نرگس، بهارنارنج، گل یخ، یاس سفید و... نیز خوشایند سلیقه‌های امروزی هستند و می‌توانند بهترین سوغات مشهد برای پسر یا دختر شما باشند. 15)گلیم و قالی؛ بهترین سوغات لوکس مشهد یکی دیگر از سوغاتی‌های جذاب و منحصربه‌فرد مشهد گلیم و فرش آن است. قالی‌های این شهر از اصیل‌ترین صنایع دستی ایران به شمار می‌رود که نمونه‌های آن را در هیچ جای دیگری نمی‌توان پیدا کرد. اگر بازار فرش مشهد سری زنید، با انواع فرش‌ها، تابلوفرش‌ها و گلیم‌های مختلف رو‎‌به‌رو می‌شوید که زیبایی خیره‌کننده‌شان انتخاب را دشوار می‌کند.
قالی و گلیم مشهد در بازارهای سنتی با تنوع زیادی به فروش می‌رسند. مخصوصا بازار فرش مشهد که محل مناسبی برای انواع فرش‌های دستباف و گلیم‌های خراسانی است. این هنر کار دست عشایر خراسان است و علاوه‌بر قالی و گلیم، روی کیف و ساک‌های دستی سنتی هم دیده می‌شود. بهترین مکان برای خرید سوغات مشهد اگر به دنبال بهترین مراکز خرید مشهد برای خرید سوغاتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به بازارها پاساژهای زیر مراجعه کنید: بازار رضا : ضلع شرقی میدان آب، ابتدای خیابان شیخ طوسی، بازار رضا
مرکز خرید پروما : میدان جانباز، بلوار جانباز، نرسیده به یاس 12
مجتمع تجاری آرمان : خیابان نواب صفوی، بالاتر از بلوار وحدت، نرسیده به خیابان شارستان رضوی
الماس شرق : میدان بهارستان، بلوار بهارستان، نرسیده به میدان سپاد
بازار فردوسی : بلوار نبوت، نرسیده به میدان گل‌شور، روبه‌روی پارک بهشت
مرکز خرید خورشید : بلوار احمدآباد، بین بلوار ابوذر غفاری و بلوار رضا، رو‌به‌روی سه‌راه راهنمایی
سرای بلور : بلوار امام رضا، خیابان دانش غربی، بعد از دانش 13
بازار گل مشهد : بلوار خیام، پایین‌تر از بلوار حمزه، بین خیام 42 و 40
بازار جنت : نزدیک به مترو سعدی، بلوار مدرس، خیابان مدرس هشتم، خیابان جنت، بین جنت 4 و 6 سفر به مشهد با بلیط هواپیما ارزان تریپ مشهد مقدس و بارگاه امام رضا (ع) نه‌فقط به دلیل تقدسی که دارد، بلکه به سبب تاریخ پرفرازونشیب و جاهای دیدنی متعدد خود یکی از توریستی‌‌ترین شهرهای ایران است. به همین دلیل هرساله پروازهای متعددی به مقصد آن برگزار شده و مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.
اگر شما هم قصد سفر به استان خراسان رضوی را دارید، می‌توانید بلیط هواپیما مشهد را با کمترین قیمت از وبسایت www.trip.ir خریداری کنید. آژانس هواپیمایی تریپ با 18 سال تجربه در حوزه توریسم داخلی و خارجی، نامی معتبر و شناخته‌شده برای گردشگران ایرانی است که نه‌تنها برای خرید بلیط، بلکه برای خرید تورهای خارجی نیز به آن اعتماد دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا اطلاع از شرایط کنسلی بلیط هواپیما به سایت ما مراجعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/663474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معلم اساسی‌ترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است

گزارشی از نکوداشت مختومقلی فراغی؛ شاعری که وحدت‌بخش بود

جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است

ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از 6 ماه رسید

مراسم روز معلم در مدارس دانش‌آموزان اتباع + فیلم

لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران

سامانه بارشی در خراسان شمالی فعال می‌شود/ کاهش 10درجه‌ای دمای هوا

2 کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات خراسان شمالی پیدا شدند

افزایش20 درصدی تعداد افراد در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت

ماجرای نجات 29 دریانورد در آب‌ های هرمزگان

مراقب این پیامک در ایام تعطیلات باشید!

توقیف کامیون حامل 267 کیلو شیشه در تهران

خبر خوش سازمان هواشناسی برای مردم تهران

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

میزان صادرات نفت اعلام شد

خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت

مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است

ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با 55 میلی متر

صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد

اعتبار 4 هزار میلیاردی برای طرح‌های آبرسانی خراسان شمالی

آئین نکوداشت مختومقلی فراغی در بجنورد برگزار شد

جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد

هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت

بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت

هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت

هوای مشهد 14 اردیبهشت ماه، سالم است

تجلیل از دختران مدال‌آور ‌رشته‌های‌ ووشو و کاراته در مشهد

مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت تمام ساحتی است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 14 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها

رمزگشایی 39 فقره سرقت کابل‌های برق فشار قوی در مشهد

رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

رکود نسبی در هفته ریزش شاخص بورس

آخرین وضعیت ترافیکی 14 اردیبهشت؛ تردد روان در تمام محورهای شمالی

بارندگی در برخی محورهای کشور

تردد روان در محورهای شمالی کشور

هوای پاک مهمان 3 شهر خراسان جنوبی

انسداد برخی از راه‌های خراسان جنوبی

اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست

آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد

عضو شورای شهر بجنورد ازبلاتکلیفی کارخانه کمپوست انتقاد کرد

حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود

دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه

بانوی خیراندیش مشهدی منزل خود را به بنیاد دانشگاهی فردوسی اهدا کرد

افتتاح پروژه مجتمع آبرسانی شهرآباد شهرستان بردسکن

پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی

رمزگشایی 39 فقره سرقت کابل های برق فشار قوی در مشهد

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 14 اردیبهشت