پیام خراسان

آخرين مطالب

هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود گفتگو

هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع 11 دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.
چاه غیرمجاز بعنوان اولین متهم هایی شناخته می شوند که شیره زمین را در خراسان شمالی می مکند، اما آمار و ارقام ارائه شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از برداشت‌های بی‌رویه کشور توسط چاه‌های مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری صورت می‌گیرد، مسئله‌ای که نباید از دید ناظران پنهان بماند.
برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های گذشته منجر به بروز پیامدهایی در دشت های خراسان شمالی شده است و همچنین مخازن آب زیرزمینی این استان سالانه بین 65 تا 95 میلیون متر مکعب کسری دارند و به عبارتی این میزان بیش از مقدار تغذیه آبخوانها (بارندگی های موثر) از این منابع در سال برداشت می شود که میزان کاهش سطح آب زیرزمینی نیز اکنون به بیش از هفت و نیم متر در سال رسیده است.
همچنین حجم تجمیعی کسری مخازن آب زیرزمینی استان طی چند دهه اخیر به بیش از 2 میلیارد متر مکعب رسیده است و این وضعیت، ضرورت بیش از پیش عزم عمومی برای تعادل بخشی منابع و مصارف آب استان را یادآور می شود.
توجیه بیشتر کشاورزان و همکاری آنها برای مدیریت بهینه مصرف آب، جلوگیری از برداشت بیش از میزان سهمیه پروانه بهره برداری و قطع کنتورهای برق چاه ها تنها راهکارهای گذر از شرایط کنونی است.
فشردن گلوی دشت‌ها با چاه‌های غیرمجاز
همچنان که زخم خشکسالی در این خطه عمیقتر می شود به همان تناسب برداشت غیرمجاز آب نیز افزایش می یابد و در حال حاضر مسدود شدن چاه های غیرمجاز و هوشمند شدن کنتورها چاه های کشاورزی راهکاری است که دنبال می شود و در سال گذشته 230 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد و یک هزار و 189 حلقه به شمارشگرهای هوشمند آب و برق تجهیز شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی تعداد چاه‌های غیرمجاز استان را چهار هزار و 200 حلقه دانست و گفت که این تعداد سالانه 30 میلیون مترمکعب از منابع‌ زیرزمینی برداشت می کند.
سید عقیل مرتضوی بیان کرد: بیشتر چاه های غیرمجاز استان در باغ ویلاها و حاشیه رودخانه ها واقع است که با حفر چاه های کم عمق در برخی از فصول برداشت غیرمجاز آب دارند.
وی با اشاره به محدودیت منابع آبی خراسان شمالی با توجه به تداوم خشکسالی بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی موجود تاکید کرد و گفت: مخازن آب زیرزمینی این استان سالانه بین 65 تا 95 میلیون متر مکعب کسری دارند و به عبارتی این میزان بیش از مقدار تغذیه آبخوان‌ها در سال برداشت می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی تصریح کرد: حجم تجمیع کسری مخازن آب زیرزمینی استان در چند دهه اخیر به بیش از 2 میلیارد متر مکعب رسیده است و این وضعیت، ضرورت بیش از پیش عزم عمومی برای تعادل بخشی منابع و مصارف آب استان را خاطرنشان می کند.
برداشت سه برابری چاه‌های مجاز
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی در ادامه با بیان اینکه چاه‌های مجاز این استان سه برابر غیرمجازها از منابع آبی زیر زمینی برداشت می‌کنند افزود: سه هزار و 387 حلقه چاه در استان وجود دارد که سالانه 400 میلیون مترمکعب از منابع‌آبی زیر زمینی برداشت می کنند.
وی افزود: حدود یک هزار حلقه چاه مجاز در سطح استان 100 میلیون متر مکعب بیشتر از سهمیه ای که در پروانه بهره برداری دارند از منابع آبی زیر زمینی برداشت می کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی با اشاره به محدودیت منابع آبی استان با توجه به تداوم خشکسالی و کم بارشی بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آب موجود تاکید کرد و گفت: مخازن آب زیرزمینی این استان سالانه بین 65 تا 95 میلیون متر مکعب کسری دارند و به عبارتی این میزان بیش از مقدار تغذیه آبخوانها (بارندگی های موثر) از این منابع در سال برداشت می شود.
وی گفت: 90 درصد از چاه های مجازاستان دارای کنتور هوشمند هستند که به محص مصرف بیش از پروانه در راستای جلوگیری از اضافه برداشت برق آن قطع خواهد شد که در سال گذشته برق 235 حلقه چاه استان قطع شد.
هشدار قطعی برق چاه‌ها
شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به تازگی پیرو اطلاعیه ای از چاهداران مجاز خواسته است که مصرف آب را مدیریت کنند و در غیر این صورت برق چاه‌های آنها قطع خواهد شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به کم بارشی طی سال های اخیر و محدودیت منابع آب استان بر ضرورت مدیریت مصرف این منابع به ویژه در بخش آب های زیرزمینی و چاه های آب کشاورزی تاکید کرد و خواستار مدیریت مصرف توسط چاهداران استان شد.
وحید واسطه گفت: ضروری است که چاهداران استان قبل از اقدام به هرگونه کشت، از میزان آب موجود و مندرج در پروانه قانونی خود مطلع باشند.
وی خاطرنشان کرد: پیشتر اطلاع رسانی لازم به همه چاهداران استان مبنی بر محدویت منابع آب و سازوکار مدیریت توامان آب و برق کشاورزی انجام شده و با توجه به شمارشگرهای هوشمند آب و برق نصب شده بر روی چاه های کشاورزی، به محض اتمام مصرف سهمیه آب تعیین شده، برق چاه های کشاورزی قطع و تا سال آبی آینده قابل شارژ مجدد نیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: در مواردی ممکن است کل سهمیه آب تعیین شده برای برداشت چاه مصرف نشده باشد اما برق چاه به علت اتمام سهمیه برق تعیین شده، قطع شود که این امر به علت مصرف برق تعیین شده چاه برای مصارفی غیر از پمپ چاه بوده و به همین دلیل ضرورت دارد که چاهداران از برق شارژ شده چاه، فقط برای برداشت آب استفاده نمایند.
خراسان شمالی روزگاری نه چندان دور به عنوان نگین سبز خراسان و برخوردار از بهترین منابع و دشت های آبی منطقه بود و طبیعتی سبز و روستاهای آباد آن را احاطه کرده بود بویژه زمانی که آب آشامیدنی و کشاورزی روستائیان بدون کمترین مشکل و با بهترین کیفیت از چشمه ها و قنات ها تامین می شد هم اکنون بشدت دچار کم آبی شده است.
افت منابع آب های زیرزمینی و خشکیدن رودخانه ها، چشمه ها، چاه ها و قنات ها خوشبینی که پیرامون دشت های وسیع سرسبز وجود داشت امید کشاورزان و دامداران را برای امرار معاش در روستاها از بین برده است.
بحرانی که اگر چاره نشود، مهاجرت روستاییان به شهرها، بیکاری کشاورزان، باغداران و دامداران را به همراه خواهد داشت و دیری نخواهد پایید که شهروندان خراسان شمالی علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با کم آبی باید شاهد پدید آمدن مسائل جدیدی در حوزه اجتماعی- فرهنگی و گسترش ناهنجاری ها و فقر مضاعف باشند.
بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) بیش از 90 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/664719/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس/ بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی

بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر

افشای راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از 20 نفر را کشت

انحراف خودرو و حادثه تصادف حاصل جاده خاکی برخی از روستا‌های انابد + تصاویر

تیم فوتسال سیمین کک شاهرود مغلوب تیم مهمان مشهدی شد

ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم

آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد

ارتباط بلوتوثی شبکه هابل با یک ماهواره برای اولین بار

رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»

در بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1403 چه خبر است؟

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها

صعود تیم بسکتبال بانوان زربام‌پارت خراسان شمالی به مرحله پلی‌آف

انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر

پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان

بازدید رییس سازمان تبلیغات اسلامی از حوزه آزمون قرآنی در مشهد

امام جمعه جدید ششتمد معرفی شد

کتاب عکس «نزدیک تر» حاصل سفر به 5 قاره جهان است

تمدید مسابقه کتاب شیرین تا روز بزرگداشت فردوسی

18 اردیبهشت؛ آخرین مهلت آماده‌سازی پنل مجازی‌ نمایشگاه سی‌وپنجم کتاب

هشدار مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی برای تردد در محور خوسف-قلعه زری

هشدار مدیریت بحران استانداری برای تردد در محور خوسف_قلعه زری

هشدار مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی برای تردد در محور خوسف_ قلعه زری

افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی

زلزله این استان را لرزاند

زلزله 4.2 ریشتری در خراسان شمالی هیچگونه خسارتی در پی نداشت

انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی

سیلاب بخش‌ مرکزی گناباد را فرا گرفت

حمله مقاومت اسلامی بحرین به بندر ایلات برای اولین بار+ فیلم

مقاومت اسلامی بحرین با حمله پهپادی به اسرائیل برای اولین بار+ فیلم

آن چه می‌خورید می‌تواند ژن‌های فرزندان و نوه‌های تان را تغییر دهد/ به این دلیل چیپس نخورید!

سمنان چگونه پایتخت کتاب ایران شد؟

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و آبگرفتگی معابر

زلزله 4‌.2 ریشتری «تیتکانلو» در شهرستان فاروج را لرزاند

هشدار نارنجی هواشناسی به چند استان

طرح «نور» اقدام بزرگ و شجاعانه نیروی انتظامی است

تشییع پیکر شهید محمدمهدی فانی در شهرستان طبس

بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید

زلزله ای با بزرگی 4.2 ریشتر خراسان شمالی را لرزاند

وقوع زلزله در این استان

زمین لرزه چهار و دو دهم ریشتری تیتکانلو

زلزله شدید خراسان شمالی را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند

خراسان شمالی لرزید

خیزش دانشجویان آمریکا نشان‌دهنده بیداری وجدان‌های‌ جهانی است

زمین لرزه چهار و دو دهم ریشتری تیتکانلو شهر فاروج

زلزله 4.2 ریشتری «تیتکانلو» در شهرستان فاروج را لرزاند

تیتکانلو خراسان شمالی لرزید

زلزله 4.2 ریشتری تیتکانلو در خراسان شمالی را لرزاند

زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه