پیام خراسان

آخرين مطالب

راز محبوبیت استاندار شهید/ همه داغ‌ برادر دیده‌ایم + فیلم اجتماعي

راز محبوبیت استاندار شهید/ همه داغ‌ برادر دیده‌ایم + فیلم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استاندار جوان؛ استاندار شهید؛ استاندار محبوب و استاندار تراز انقلاب. همین است که راز محبوبیت شهید مالک رحمتی است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، روایت‌های مردم از او روایت‌هایی ساده اما عمیق است که جز حسرت چیزی در پشت این روایت‌ها نیست.روایت، روایت مردمی است که امروز از تبریز و تهران به پایتخت روزگاران قدیم ایران و زادگاه پدری استاندار شهید، مراغه آمده‌اند.
این چند روز، مدام روایت شنیده و روایت نوشته‌ام. شنیدن و نوشتن، چیزی فراتر از اندیشیدن به چیزی است که باید نوشته شود. این بار حرف‌هایی نوشته می‌شود که بارها در خاطر مردم تکرار شده است.
دوستی می‌گوید: مالک با بقیه فرق داشت. مالک آمده بود که فرق داشته باشد. مالک برای مردم فرق داشت. فرق داشتن اتفاقی است که نه در کلمات، بلکه در احساسات مردم عیان و بیان می‌شود و همین تشییع باشکوه پس از چند روز در زادگاه پدری‌اش نشان از ارادت به مردی دارد که در پیشگاه مردم دست بر سینه بود.
مرد کارگری از استاندار شهیدی سخن می‌گوید که صدایش را برای مسئولان بلند می‌کرد و با مردم به نرمی سخن می‌گفت. از پدر استانداری می‌گوید که او را با شرف بزرگ کرد و نان حلال به سفره آورده بود.
در همین روزها یکی از مدیران روابط‌عمومی یکی از ادارات دولتی را می‌بینم. وجه اشتراک گفت‌وگوها استاندار جوان شهید است. از آخرین جلساتشان با استاندار می‌گوید. از حساسیت‌های استاندار به فعالیت‌های میدانی و از خستگی‌ناپذیری او می‌گوید‌.
استاندار شهید چیزی از کاخ استانداری آذربایجان نبرد اما در این چهار ماه حضور در استانداری آذربایجان شرقی چیزهای زیادی به یادگار گذاشت که تا ابد مردمانش را دل‌تنگ خواهد کرد.
.
دوستی می‌گوید رحمتی اهل تعارف نبود و سر سازش نداشت. اما این همهٔ روایت نیست. سر سازش نداشت اما با مردم مهربان بود. دختربچه‌ای به استقبالش می‌رود و آن دختربچه را دختر کوچک خود خطاب می‌کند. حالا مگر آن دختربچه او را از یاد خواهد برد؟
صفحه‌های رسانه‌های مختلف را می‌خوانم. از هوش و ذکاوت او نوشته‌اند. شاید این‌ها در توصیف یک جوان 42 ساله قدری عجیب باشد اما این‌ توصیف‌ها، توصیف مالک رحمتی بودند.
به مراغه می‌رسیم. راه‌ها بسته‌اند. از ماشین پیاده می‌شویم و از حوالی خیابان فلسطین به سمت مسجد شهدا می‌رویم. خیابان‌ها را نمی‌شناسیم اما بلدچی لازم نیست. این‌ها خیابان‌های مالک هستند. نشان از مالک دارند و همه برای مالک آمده‌اند.
کمی دیر کرده‌ایم. تا به محل تشییع می‌ترسیم گارد تشریفات ارتش کار خود را شروع می‌کند. همان تشریفات مرسوم و معمول ارتش اما این‌بار قرار است احترام نظامی فداییان ملت برای خادم شهید ملت باشد.
تشریفات تمام می‌شود. این‌بار نوبت مردم است که‌ احترام خود را به جای بیاورند. دسته‌های عزاداری کار خود را شروع می‌کنند. کمی از پیکر مطهر دور هستیم. مردم زیادی آمده‌اند و از پیکر استاندار شهید دورتر می‌شویم.
آشنا و غریبه آمده‌اند. مراغه نظامی‌های زیادی دارد. همه‌شان این‌بار برای احترام به دوست روزهای کودکی‌شان آمده‌اند. اینجا مردم خاطرات ناگفتهٔ زیادی از مالک دارند.
با آدم‌های بسیاری حرف زده‌ام و برخی از آن‌ها او را مالک خطاب کرده‌اند. تیترهای رسانه‌ها با نام مالک منتشر شده‌اند. مالک این بار مخاطب خطبه‌ای است که قرار بود برادر دینی مردمی باشد که دینشان و ایمانشان و خلقتشان با او یکی است. مالک، تجسم واقعی خطابه‌ای بوده که پس از قرن‌ها به واقعیت پیوسته است.
از جمعیت جدا می‌شویم و به سمت گلشن زهرا می‌رویم. مالک را قرار است در میان شهیدان گلزار شهدا به خاک بسپارند. عزیزکرده مردم، حالا عزیزکرده شهیدان نیز شده است.
جمعیت دسته‌دسته می‌رسند. پیرمردها و پیرزن‌های مراغه هرکدام در سویی نشسته‌اند. جوان‌های مراغه انگار داغ‌ برادر دیده‌اند و کودکان و نوجوانانش گویی رؤیای مالک شدن در سر می‌پرورانند.
گوشه‌ای ایستاده‌ام و تماشا می‌کنم. پدر و مادر مالک به سمت مزار می‌رسند. پس از آن‌ها، پسربچه‌ای در آغوش مردی جوان می‌آید. پسر مالک است. داغ دلم تازه می‌شود. تصویری از این روایت ضبط می‌کنم؛ دوست دارم این داغ تازه بماند و مدام روایت شود.
نزدیکان مالک بر سر مزارش می‌رسند و حالا این مالک است که باید بیاید. حالا این مالک است که باید برای وداع آخرش بیاید؛ وداعی که پیش از شهادتش میسر نشده بود.
پیکر مالک به میان مردم می‌رسد. مردم چشم‌انتظار و بی‌قرار پیکرش را بردوش می‌گیرند و به دستان پاسداران حفاظت می‌سپارند. مالک از دست مردم رفت اما برای آرام گرفتن درخاک، ابتدا به دست مردم رسید. این هم سعادتی است.
بهت و بغض غریبی جمعیت را فراگرفته است. چهره‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. پیکر مالک از میان مردم رد می‌شود. مردم یاحسین می‌گویند.
در میان جمعیت هستم. از مزار دور می‌شوم و دوباره نزدیک می‌شوم. مالک از دور دارد به مردم نگاه می‌کند. همان لبخند سادهٔ بی‌تکلف را بر چهره دارد و همان صدای رسایش در گوش مردم زمزمه می‌شود.
نزدیکان مالک از مزار دور می‌شوند. وداع با مالک، وداع سختی است. داغ جوان، داغ بزرگی است. مردم به مزار مالک می‌رسند. اندکی بعد من نیز بر سر مزار استاندار جوان شهید می‌رسم. گوشه‌ای می‌ایستم و فاتحه‌ای می‌خوانم. هنوز مردم از خوبی‌های او می‌گویند.
آرام از میان مردم رد می‌شوم. به مالک رحمتی فکر می‌کنم. با خودم می‌گویم او استاندار تراز انقلاب بود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/678575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انسداد محور سرخه سمنان در اثر سیل/ بازگشایی محور تهران مشهد

برگزاری مراسم دعای روز عرفه در کاشمر

قاضی‌زاده هاشمی: مصمم به حمایت از قانون افراد دارای معلولیت هستیم

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

حجت الله فرهادی رئیس ستاد مردمی انتخاباتی ایثار قاضی‌زاده شد

آتش‌سوزی جنگل‌های رستم مهار شده است

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

برخورد 2 خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و 2 مصدوم برجا گذاشت

فیلم| مراسم دعای روز عرفه در بجنورد

کریستین اریکسن: این بار در یورو، داستان من بسیار متفاوت از دوره قبلی خواهد بود

ستاد انتخاباتی پزشکیان در خراسان جنوبی فعال شد

عکس| مدیرعامل پرسپولیس در حال زیارت حرم امام حسین (ع)

رئیس ستاد قاضی‌زاده‌هاشمی در بوشهر منصوب شد

واکنش جنجالی همسر روناک یونسی به ماجرای طلاقش

خادم خانواده ایثار؛ از فریمان تا پاستور

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

یوسفی برای چهارسال سکاندار هیئت شمشیربازی استان شد

قاضی‌زاده هاشمی: خود را مصمم به اجرای کامل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت می‌دانم

مراسم پر فیض دعای عرفه در پارک ملت مشهد

لیز خوردن موتورسیکلت که منجر به تصادف 2خودرو در مشهد شد (فیلم)

دعای عرفه در حسینه جماران بیرجند

مستند تبلیغاتی امیرحسین قاضی زاده هاشمی

افتتاح ستاد مسعود پزشکیان در خراسان شمالی

معمای کودکی رونالدو؛ هم تیمی ها جا ماندند، خودش پرده از راز برداشت! / زیرنویس فارسی

وعده جدید قاضی‌زاده هاشمی؛ این بار مسکن

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

آمادگی شهرداری همدان برای رفع مشکلات کوی فردوس

نور امید در نقطه ی صِفر مرزی در سربیشه

شانزدهمین بسته انتخاباتی خبرگزاری صداو سیمای خراسان جنوبی

کوچک‌ترین خلل در روند برگزاری انتخابات، جبران ناپذیر است

قاضی‌زاده هاشمی: کم‌کردن شکاف درآمد و هزینه از اهداف دولت خانواده است

ببینید | فیلم کامل مستند انتخاباتی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

رای سبز قاضی استهبان برای متخلف محیط زیست

برای اولین بار در تاریخ؛ گلزنی دو بازیکن از اینتر با پیراهن ایتالیا در یک بازی از جام ملت‌های اروپا

بازسازی جنایت سیاه در مشهد

قضاوت داوران ایرانی برای اولین بار در هندبال ساحلی قهرمانی جهان

موتورسوار ایرانی برای نخستین‌بار قهرمان «سوپربایک» لیگ روسیه شد

افزایش 37 درصدی قیمت دام در آستانه عید قربان

برگزاری مراسم پر فیض دعای عرفه در شهر‌های خراسان رضوی

در حاشیه برگزاری جشن گلریزان گود زورخانه ذوالفقار فردوس: سید مهدی علیپرست به عنوان رئیس هیات ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای شهرستان فردوس منصوب شد.

13 هزار میلیارد ریال در حساب دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی است

180 واحد نهضت ملی مسکن در سبزوار تحویل متقاضیان می‌شود

اقدامات تحول ساز در حوزه اقتصادی خراسان جنوبی

عرفه ،فرصتی برای بندگی + فیلم

فیلم| اولین مستند انتخاباتی «قاضی‌زاده هاشمی»

روایت قاضی‌زاده هاشمی از شغل پدری و خودش در جوانی‌اش | فیلم

گوشه‌هایی از مراسم روح بخش دعای عرفه در انابد + فیلم

شعار جوان‌گرایی در دولت شهید رئیسی تحقق یافت

انتشار فراخوان جشنواره ملک‌الشعرا بهار ویژه طرح‌های خلاق انجمن‌های ادبی