پیام خراسان

آخرين مطالب

بانوان ایرانی نقش خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا می‌کنند مقالات

بانوان ایرانی نقش خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا می‌کنند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - فاطمه شایان استادیار روابط بین‌الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، تنها برگزیده گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فارابی در سال 1397، پژوهشگر برتر دانشگاه اصفهان در آذر 1402 و نام‌آور دانشگاه اصفهان است که با افتخارات خود نام ایران را در مجامع بین‌المللی درخشان کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فاطمه شایان پژوهشگر ایرانی و استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان است.
او برای نگارش کتاب امنیت در منطقه خلیج فارس (انتشارات پالگریو مک‌میلان) برگزیده دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی و برای نگارش کتاب ترویکای گازی در بازار گاز اروپا (انتشارات والتر دگرویتر) پژوهشگر برتر دانشگاه اصفهان شد.
فاطمه شایان در رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه اصفهان با احراز رتبه اول فارغ‌التحصیل شد و سپس از دانشگاه تامپره فنلاند در همین رشته موفق به کسب درجه دکتری شد. شایان دوره پسادکترای خود را در دانشگاه تامپره با پژوهش در مورد «روابط انرژی بین اعضای Gas-Troika (روسیه، ایران و قطر) با کشورهای اروپایی (آلمان، انگلستان) و اتحادیه اروپا» با تأکید بر گاز طبیعی گذراند. وی به‌عنوان محقق و پژوهشگر مدعو با دانشگاه لومونوسوف و دانشگاه پلخانف، دانشگاه اوپسالا، انستیتو فنلاندی در پاریس، دانشگاه اکستر و دانشگاه اسلو همکاری داشته‌است. او همچنین موفق به کسب 45 گرنت بین‌المللی شده‌است. از این‌رو با این پژوهشگر ایرانی به صحبت نشسته‌ایم و شما نتیجه حاصل از گفت‌گوی این بانوی موفق با خبرنگار ایمنا را در ادامه می‌خوانید:
ایمنا: علوم انسانی در ایران از نظر شما چه جایگاهی دارد؟
شایان: اهمیت علوم انسانی به اهمیت بعد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می‌شود. هر چه این بعد از انسان بودن ما و نیازهای مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد علوم انسانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر ما علوم انسانی را به عبارتی دیگر علوم فرهنگی بنامیم، چون فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می‌شود پس علوم انسانی به صورت جنرال، علومی هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارند و به اندازه‌ای که این امور در زندگی انسان اهمیت دارد، به همان اندازه علوم انسانی نیز اهمیت می‌یابد. این بخش از علوم انسانی با روان و ذهن و فکر انسان و با نیازهای معنوی انسان سر و کار دارد و از این جهت علوم انسانی اهمیت خاص خود را در ایران دارد.
ایمنا: علوم انسانی در دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟
شایان: علوم انسانی، مجموعه‌ای از رشته‌ها و شاخه‌های علمی است که موضوع اساسی آن انسان به صورت کلی آن است. این رشته‌ها، دامنه گسترده‌ای از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی تا ادبیات و زبان شناسی و روان شناسی و غیره را شامل می‌شوند. علوم انسانی از ریشه‌ای‌ترین مبانی و مقدمات فکری و فلسفی شروع شده و تا کاربردی‌ترین دانش‌های مورد نیاز بشر امتداد دارند. علوم انسانی مانند علوم راهبردی مهمترین نقش را در فرایند توسعه ملی هر کشور برعهده دارند، چون این علوم انسانی است که با تعیین تعریف توسعه ملی، ابعاد توسعه و اهداف و مسیر آن، نقش اساسی را در ترسیم چارچوب‌های توسعه هر کشور برعهده دارد. علوم انسانی با تعیین خطوط کلی، زیربنای توسعه به حساب می‌آید. این مساله در بیشتر کشورهای جهان و مخصوصاً کشورهای توسعه یافته نیز مورد توجه قرار گرفته و رشته‌های مختلف علوم انسانی با تئوری‌هایی که در این زمینه ایجاد کرده‌اند، منابع را مدیریت می‌کنند. از طرف دیگر، علوم انسانی علاوه بر ترسیم خطوط کلی توسعه، نقش بسیار مهم و مؤثری در سایر ابعاد توسعه و بویژه توسعه اقتصادی نیز برعهده داشته است.
ایمنا: در خصوص تحصیلات دکترا و پسا دکترا توضیح بدهید؟
شایان: من در رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد با احراز رتبه اول از دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شدم و از دانشگاه‌های ماناش و ملبورن در استرالیا، لیدن هلند، فرای برلین و تامپره فنلاند برای اخذ درجه دکتری پذیرش گرفتم، اما با توجه به سطح برتر آموزشی و پژوهشی فنلاند به این کشور سفر کردم و از دانشگاه تامپره فنلاند در رشته روابط بین‌الملل موفق به کسب درجه دکتری شدم. دوره پسا دکترای خود را در دانشگاه تامپره با پژوهش در مورد مسائل انرژی بین آسیا و اروپا گذراندم. در حین تحصیلات در فنلاند به تقریباً همه کشورهای اروپایی سفر کردم و سعی کردم با دیدگاه‌های صاحبنظران انرژی آشنا شوم و به عنوان محقق و پژوهشگر مدعو با دانشگاه لومونوسوف و دانشگاه پلخانف مسکو، دانشگاه اوپسالا سوئد، انستیتو فنلاندی در پاریس، دانشگاه اکستر انگلیس، دانشگاه اسلو نروژ و غیره همکاری کردم.
ایمنا: از روند تألیف و چاپ کتاب «ترویکای گازی در بازار گاز اروپا» صحبت کنید؟
شایان: ایده اولیه این کتاب با توجه به تغییرات و تحولات روزافزون در بازار انرژی و گرایش مصرف کنندگان اروپایی به استفاده از انرژی‌های پاک‌تر مانند گاز، در سال 2013 در ذهنم ایجاد شد و تا سال 2015 مطالعاتی در مورد وضعیت کلی گاز در بازارهای اروپا و آسیا انجام دادم. سفرهایی به اکثر کشورهای اروپایی، روسیه و غیره انجام دادم تا دیدگاه‌های اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه انرژی را بررسی و در جریان آخرین رویدادهای مسائل مربوط به انرژی و بازار گاز اروپا و آسیا قرار گیرم، منابع دست اول جمع‌آوری و صاحبنظران انرژی را مصاحبه کنم. به علاوه، نوشتن کتاب و چاپ آن یک دوره 6-5 ساله را طی کرده است.

پیام خراسان

نظر پروفسور Roman Sidortsov از دانشگاه صنعتی میشیگان در مورد این کتاب به شرح زیر است:
"Dr. Fatemeh Shayan offers an intriguing and innovative approach to examining energy cooperation. Her fact-rich discussion and careful analysis paint a comprehensive picture that is as educational as it is nuanced. Shayan does not follow an ideological script; rather she offers readers a multi-dimensional view of national and international natural gas regimes whilst masterfully dealing with the complexity of the material through clear organization. This is a must-read book for those who are interested in learning about the world of natural gas."
دکتر فاطمه شایان رویکردی جذاب و نوآورانه برای بررسی همکاری انرژی ارائه می‌دهد. بحث سرشار از واقعیت و تحلیل دقیق او تصویری جامعی را ترسیم می‌کند که به همان اندازه که دارای نکات ظریف است، آموزشی و علمی نیز است. شایان از یک بحث ایدئولوژیک پیروی نمی‌کند؛ در عوض او به خوانندگان دیدگاهی چند بعدی از رژیم‌های گاز طبیعی در سطح ملی و بین‌المللی ارائه می‌دهد و به طرز استادانه پیچیدگی بحث را از طریق ساختاری واضح مدیریت می‌کند. این کتاب برای کسانی که علاقه مند به آشنایی با دنیای گاز طبیعی هستند، مفید است.
ایمنا: چه طور شد تصمیم گرفتید این کتاب توسط یک انتشارات بین‌المللی چاپ شود؟
شایان: کتاب قبلی این جانب با عنوان Security in the Persian Gulf Regionدر لندن و با انتشارات Palgrave McMillanکه از انتشارات برتر و TOP3 است در سال 2017 چاپ شد و برای چاپ کتاب حاضر هم با توجه به تجاربی که از چاپ کتاب اول در عرصه بین‌المللی به‌دست آورده بودم با انتشارات Walter De Gruyter شعبه بوستون که باز هم از انتشارات برتر و TOP3 است قرارداد بستم و کتاب حاضر مورد استقبال زیاد انتشارات والتر دگرویتر قرار گرفت که منجر به توافقات بیشتری هم شد. انتشارات والتر دگرویتر بر نشر کتاب‌های آکادمیک تمرکز دارد و از سال 1749 کار خود را به صورت مستقل آغاز کرده است و در سال 2022 نیز برنده جایزه Best Publisher UX Awardشد. والتر دگرویتر شعباتی در بوستون، برلین، مونیخ، بیجینگ، ورشو، سوئیس و وین دارد.
ایمنا: فرایند چاپ کتاب در انتشارات خارج از کشور با ایران چه تفاوتی دارد؟
شایان: در خارج نیز همچون ایران، انتشارات به چند دسته برتر، خوب و متوسط تقسیم می‌شوند که پذیرش کتاب در انتشارات برتر نیازمند عرضه یک کار بسیار قوی از سوی نویسنده می‌باشد. برای کتاب حاضر به مدت یک دهه تلاش و کار بی وقفه انجام شده بود تا در انتشارات والتر دگرویتر پذیرفته و چاپ شد.
ایمنا: به عنوان یک بانوی تحصیل کرده، جایگاه علمی بانوان ایرانی را چه طور ارزیابی می‌کنید؟
شایان: امروزه حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی بسیار افزایش یافته به طوری که اگر به پازل دانایی کشور نگاه کنیم نقش زنان در این پازل بسیار تعیین کننده است و به رسمیت شناخته می‌شود. بانوان ایرانی در حال ایفا کردن نقش خود در مرجعیت علمی ایران هستند.
سابقه تدریس در دانشگاه‌های خارجی را داشتید؟
شایان: بله. این جانب موفق به اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه تامپره فنلاند و وزارت آموزش این کشور نیز شدم که با توجه به تعداد اندک بورس‌ها و رقابت بسیار شدید بین دانشجویان، اخذ آن بسیار دشوار و برای دانشجویان خارجی حتی سخت‌تر است و به عنوان محقق و پژوهشگر در دانشگاه تامپره فعالیت کرده‌ام. در 40 کنفرانس معتبر بین‌المللی در اروپا و آمریکا مقاله ارائه دادم و مقالاتی را نیز در مجلات برتر مانند ژئوپلیتیک و میلینیویم لندن در زمان دانشجویی چاپ کردم.
ایمنا: در عرصه علمی، چه افقی را برای خودتان تعریف کرده‌اید؟
شایان: امیدوارم بتوانم به دانشجویان خدمت کنم و در جهت جامعه محوری و تمدن سازی که از اهداف دانشگاه اصفهان است، قدم بردارم.
گفت‌وگو از مریم ترکزاد، خبرنگار سرویس فناوری ایمنا
کد خبر 745419

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/678618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انسداد محور سرخه سمنان در اثر سیل/ بازگشایی محور تهران مشهد

برگزاری مراسم دعای روز عرفه در کاشمر

قاضی‌زاده هاشمی: مصمم به حمایت از قانون افراد دارای معلولیت هستیم

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

حجت الله فرهادی رئیس ستاد مردمی انتخاباتی ایثار قاضی‌زاده شد

آتش‌سوزی جنگل‌های رستم مهار شده است

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

برخورد 2 خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و 2 مصدوم برجا گذاشت

فیلم| مراسم دعای روز عرفه در بجنورد

کریستین اریکسن: این بار در یورو، داستان من بسیار متفاوت از دوره قبلی خواهد بود

ستاد انتخاباتی پزشکیان در خراسان جنوبی فعال شد

عکس| مدیرعامل پرسپولیس در حال زیارت حرم امام حسین (ع)

رئیس ستاد قاضی‌زاده‌هاشمی در بوشهر منصوب شد

واکنش جنجالی همسر روناک یونسی به ماجرای طلاقش

خادم خانواده ایثار؛ از فریمان تا پاستور

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

یوسفی برای چهارسال سکاندار هیئت شمشیربازی استان شد

قاضی‌زاده هاشمی: خود را مصمم به اجرای کامل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت می‌دانم

مراسم پر فیض دعای عرفه در پارک ملت مشهد

لیز خوردن موتورسیکلت که منجر به تصادف 2خودرو در مشهد شد (فیلم)

دعای عرفه در حسینه جماران بیرجند

مستند تبلیغاتی امیرحسین قاضی زاده هاشمی

افتتاح ستاد مسعود پزشکیان در خراسان شمالی

معمای کودکی رونالدو؛ هم تیمی ها جا ماندند، خودش پرده از راز برداشت! / زیرنویس فارسی

وعده جدید قاضی‌زاده هاشمی؛ این بار مسکن

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

آمادگی شهرداری همدان برای رفع مشکلات کوی فردوس

نور امید در نقطه ی صِفر مرزی در سربیشه

شانزدهمین بسته انتخاباتی خبرگزاری صداو سیمای خراسان جنوبی

کوچک‌ترین خلل در روند برگزاری انتخابات، جبران ناپذیر است

قاضی‌زاده هاشمی: کم‌کردن شکاف درآمد و هزینه از اهداف دولت خانواده است

ببینید | فیلم کامل مستند انتخاباتی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

رای سبز قاضی استهبان برای متخلف محیط زیست

برای اولین بار در تاریخ؛ گلزنی دو بازیکن از اینتر با پیراهن ایتالیا در یک بازی از جام ملت‌های اروپا

بازسازی جنایت سیاه در مشهد

قضاوت داوران ایرانی برای اولین بار در هندبال ساحلی قهرمانی جهان

موتورسوار ایرانی برای نخستین‌بار قهرمان «سوپربایک» لیگ روسیه شد

افزایش 37 درصدی قیمت دام در آستانه عید قربان

برگزاری مراسم پر فیض دعای عرفه در شهر‌های خراسان رضوی

در حاشیه برگزاری جشن گلریزان گود زورخانه ذوالفقار فردوس: سید مهدی علیپرست به عنوان رئیس هیات ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای شهرستان فردوس منصوب شد.

13 هزار میلیارد ریال در حساب دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی است

180 واحد نهضت ملی مسکن در سبزوار تحویل متقاضیان می‌شود

اقدامات تحول ساز در حوزه اقتصادی خراسان جنوبی

عرفه ،فرصتی برای بندگی + فیلم

فیلم| اولین مستند انتخاباتی «قاضی‌زاده هاشمی»

روایت قاضی‌زاده هاشمی از شغل پدری و خودش در جوانی‌اش | فیلم

گوشه‌هایی از مراسم روح بخش دعای عرفه در انابد + فیلم

شعار جوان‌گرایی در دولت شهید رئیسی تحقق یافت

انتشار فراخوان جشنواره ملک‌الشعرا بهار ویژه طرح‌های خلاق انجمن‌های ادبی