پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا گیلان مغضوب رضاشاه بود؟ مقالات

چرا گیلان مغضوب رضاشاه بود؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - کتاب پیر پرنیان اندیش، جمع‌آوری خاطرات هوشنگ ابتهاج توسط میلاد عظیمی و عاطفه طیه است که در سال 1391 توسط انتشارات سخن منتشر شد.
به گزارش انتخاب، هوشنگ ابتهاج در این کتاب به خاطرات خود در مواجهه با سؤالات گردآورندگان می‌پردازد. این کتاب در دو جلد و بیش از هزار صفحه منتشر شده است.
نه، خوب نبودن باهاش، می‌ترسیدن ازش اگه می‌خواستن حرفی بزنن پچ پچ می‌کردن با اینکه اون زمان میکروفون نبود، اما باز این قدر ازش می‌ترسیدن رضاشاه خصومت عجیبی با گیلانی‌ها داشت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
- قضایای کشف حجاب یادتونه؟
نه خیلی بچه بودم
- خانواده شما حجاب داشتند؟
بله مادرم چادر نماز، نه چادر سیاه، سرش بود.
- دوره رضاشاه وضع زندگی مردم چطور بود؟ فقیر بودند مردم؟
نه در گیلان فقر به اون صورت نبود، هنوز هم همین طوره گیلان حتی با مازندران هم فرق داشت. در گیلان همیشه امکانات مادی فراوون بود؛ هرکی تو خونه مرغی داشت، گوسفندی داشت، شیر و ماستی، داشت برنج رو آرد می‌کرد و نون درست می‌کرد.
- وضع امنیت چطور بود؟
یه امنیت نسبی بود، ولی یادمه اراذل و اوباش بودن
- فضای شهر مذهبی بود؟
هیچ می‌گفتن رشتی‌ها همه تخم بلشویک هستند برای همین گیلان مغضوب رضاشاه بود. دانشگاه گیلان تقریباً از همه جا دیرتر باز شد. شاید بعضی از شهر‌های درجه سوم دیرتر از گیلان صاحب دانشگاه شده باشن کارخانه‌ای، صنعتی، دانشگاهی نمی‌گذاشتن توی گیلان باز بشه، در انزلی کسی نمی‌تونست در قهوه خانه‌ها با لیوان چای بخوره می‌گفتند این چایی روس‌هاست.
- رضاشاه به گیلان سفر کرد، درسته؟
بله، خود من هم رضاشاه رو دیدم اومده بود رشت ما پیشاهنگ بودیم. مارو به صف کردن و یک آدم دراز گردن کلفتی، اومد با شنل، از جلوی ما با یه ماشین روباز رد شد و ما هم با سه انگشت بهش سلام پیشاهنگی دادیم. خوب یادمه. ه در رشت هم عزاداری محرم ممنوع شده بود؟ بله دسته‌های سینه و زنجیرزنی ممنوع بود بعد از شهریور 20 هیئت‌ها آزاد شدن. مردم هم خیلی ناراحت بودن از ممنوعیت عزاداری‌ها
- خانواده شما چی؟
مادرم خیلی ناراحت بود. چون خیلی مذهبی بود.
- روز رفتن رضاشاه یادتونه؟
بله... چقدر مردم خوشحال بودن. آقای عظیمی من از 12 - 13 سالگی آرزوی بهبود اوضاع کشور مو داشتم حالا با تصورات و زبان زمان خودش؛ مثلاً وقتی می‌گفتم «استقلال» نمی‌دونستم معنی‌اش چیه؟ اما با اجنبی مخالف بودم... مـن هـرگز یادم نمی‌ره سوم شهریور 20 شد خونوادۀ ما شهر رو گذاشتیم رفتیم به یک ده اسمش سالک سار» بود. هر روز هم از شهر خبر می‌آوردن. پدرم سرپرستی این قافله رو انجام می‌داد. زن‌های چاق‌فامیل مادرم چاق بود خاله‌ام چاق بود؛ با چه مصیبتی سوار اسب شدن، با بدبختی رفتیم. ده پدرم مسؤول کل خانواده بود؛ داییم، خاله‌ام و همهٔ‌فامیل دیگه آذوقه همه رو فراهم می‌کرد.
هر روز خبر می‌رسید که شهر امن و امانه این یک واقعیته خوشبختانه یا متأسفانه؛ یعنی شهری که همیشه پر از گردن کلفتی و اوباشگری بود، امن و امان شده بود. هر جای شهر پر از زنجیر به دست‌ها و چاقوکش‌ها و اراذل و اوباش بود، ولی دوره‌ای که شوروی‌ها اومده بودن اونجا شایعه کردن که یک سرباز روسی رفته بازار از یک ساعت فروشی ساعتی برداشته و پول نداده شایعه کردن که سربازو تو سربازخونه تیرباران کردن که احتمال داره درست نباشه این حرف، درنتیجه همه ماست‌ها روکیسه کردن.
دکان دار دیگه شب در دکان خودشو نمی‌بست، اصلاً یک چیز افسانه‌ای؛ شهر امن و امان و اصلاً کسی جرأت نمی‌کرد خطا بکنه. می‌گفتن: روس‌ها شوخی ندارن دزدی بکنی تیرباران می‌کنن یک افسری بود به نام سرگرد [..]که برادرش قاضی عسکر بود؛ مال نظامی‌ها. این آدم خیلی ظالمی بود، همیشه یک تعلیمی به دست می‌گرفت و تو خیابون راه می‌رفت. خودشو مالک شهر می‌دونست بی بهانه مردمو می‌زد که تو چرا اینجا و ایستادی بی خودی می‌زد دوره رضاشاه برأفتاده بود، اما روحیه‌ها هنوز باقی مونده بود.
یک زن مسنی با چادر نماز سفید داشت از خیابون رد می‌شد، سرگرد رفت و این تعلیمیش رو گذاشت زیر چانه این پیرزن و چادر زنو از سرش برداشت؛ کشف حجاب کرد زن زیر چادر یک پیرهن خواب رکابی پوشیده بود. زنه نشست رو زمین و خودش رو جمع کرد. از بخت بد این سرگرد در جایی این اتفاق افتاد که نزدیک مرکز فرماندهی روس‌ها بود به افسر قد بلند بود که می‌اومد بیلیارد بازی می‌کرد و خیلی عالی بیلیارد بازی می‌کرد انگار که قهرمان جهان. باشه. این افسر اومد پایین و خوابوند تو گوش سرگرد سرگرد تو خیابون پخش شد و کلاش افتاد اونور پیاده رو؛ مردم جمع شدن و دست زدند برای افسر روس خُب دل خونی از سرگرد داشتن؛ هم تو زمان رضاشاه و هم بعدش اون افسر روس دیگه محبوب مردم شده بود، هـرجـا می‌رفت مردم از دکاندار، بقال و فلان بهش احترام می‌ذاشتن.
این مسأله مصادف شده بود با خبر‌هایی که از تهران می‌اومد که سرباز‌های آمریکایی چه کار دارن می‌کنن حتی این شایعه رو درست کرده بودن که شب عاشورا یک سرباز آمریکایی با یک زن ایرانی رفته بود و بعد مثل سگ به هم جفت شده بودن و از هم جدا نمی‌شدن و از این پرت و پلا‌ها. تا قضایای آذربایجان روس‌ها تو رشت خیلی محبوب شده بودن؛ شهر امن و امان شده بود، ولی سر وقایع آذربایجان قضایا برعکس شد. من خوب یادمه که وقتی از ده برگشتیم تو محله ما یک قسمتی بود مثل بولوار که 20 - 30 تا درخت بود که پای این درخت‌ها واکسی‌ها می‌نشستن. من یادمه که سرباز‌های زن و مرد، روس تفنگ به دست از خیابان می‌گذشتن و من با چه نفرتی به این‌ها نگاه می‌کردم که این‌ها اومدن کشور منو اشغال کردن. سال 20 که من سیزده سالم بود.
- از رفتار سرباز‌های آمریکایی هم خاطره‌ای دارید؟
بله به چشم دیدم تو میدان فردوسی اینجا که دواخانه رامین هست، اینجا یک کافه‌ای بود به اسم پرنده آبی شاید این اسم رو از اسم کتاب مترلینگ گرفته بودن، چون همون موقع کتاب مترلینگ ترجمه شده بود. یک شب من با پسر خاله‌ام ـ برادر گلچین گیلانی - به اونجا رفتم نمی‌دونم چرا منو برده بود با خودش. فکر کنم شب جشن ژانویه بود، سال 1324 من اونجا دیدم که سرباز‌های آمریکایی با زنان و دختران ایرانی چه کار می‌کنن؟ این سرباز آمریکایی فکر نمی‌کرد این زنی که اینجا اومده زن این آقاست دستشو می‌انداخت دور کمر این زن می‌کشید می‌برد که باهاش برقصه بعد وسط رقص بوسیدن و ملامسه اصلاً بی پروا بود.
- اعتراضی نمی‌کردن مردم؟
معمولاً نه، ولی گاهی تو پایین شهر اعتراض می‌کردن.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/678813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انهدام باند سارقان محتویات خودرو با 30 فقره سرقت درشیروان

نگاهی به مزرعه به بار نشسته گندم در بستان آباد + فیلم

200 پایگاه آماده جمع آوری خیرات و نذورات مردم خیر و نیکوکار خراسان شمالی

کتاب‌های خودیاری فلسفی: ابزاری برای تحمیق توده‌ها یا همان رسالت همیشگی فلسفه؟

انسداد محور سرخه سمنان در اثر سیل/ بازگشایی محور تهران مشهد

برگزاری مراسم دعای روز عرفه در کاشمر

قاضی‌زاده هاشمی: مصمم به حمایت از قانون افراد دارای معلولیت هستیم

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

حجت الله فرهادی رئیس ستاد مردمی انتخاباتی ایثار قاضی‌زاده شد

آتش‌سوزی جنگل‌های رستم مهار شده است

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

برخورد 2 خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و 2 مصدوم برجا گذاشت

فیلم| مراسم دعای روز عرفه در بجنورد

کریستین اریکسن: این بار در یورو، داستان من بسیار متفاوت از دوره قبلی خواهد بود

ستاد انتخاباتی پزشکیان در خراسان جنوبی فعال شد

عکس| مدیرعامل پرسپولیس در حال زیارت حرم امام حسین (ع)

رئیس ستاد قاضی‌زاده‌هاشمی در بوشهر منصوب شد

واکنش جنجالی همسر روناک یونسی به ماجرای طلاقش

خادم خانواده ایثار؛ از فریمان تا پاستور

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

یوسفی برای چهارسال سکاندار هیئت شمشیربازی استان شد

قاضی‌زاده هاشمی: خود را مصمم به اجرای کامل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت می‌دانم

مراسم پر فیض دعای عرفه در پارک ملت مشهد

لیز خوردن موتورسیکلت که منجر به تصادف 2خودرو در مشهد شد (فیلم)

دعای عرفه در حسینه جماران بیرجند

مستند تبلیغاتی امیرحسین قاضی زاده هاشمی

افتتاح ستاد مسعود پزشکیان در خراسان شمالی

معمای کودکی رونالدو؛ هم تیمی ها جا ماندند، خودش پرده از راز برداشت! / زیرنویس فارسی

وعده جدید قاضی‌زاده هاشمی؛ این بار مسکن

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

آمادگی شهرداری همدان برای رفع مشکلات کوی فردوس

نور امید در نقطه ی صِفر مرزی در سربیشه

شانزدهمین بسته انتخاباتی خبرگزاری صداو سیمای خراسان جنوبی

کوچک‌ترین خلل در روند برگزاری انتخابات، جبران ناپذیر است

قاضی‌زاده هاشمی: کم‌کردن شکاف درآمد و هزینه از اهداف دولت خانواده است

ببینید | فیلم کامل مستند انتخاباتی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

رای سبز قاضی استهبان برای متخلف محیط زیست

برای اولین بار در تاریخ؛ گلزنی دو بازیکن از اینتر با پیراهن ایتالیا در یک بازی از جام ملت‌های اروپا

بازسازی جنایت سیاه در مشهد

قضاوت داوران ایرانی برای اولین بار در هندبال ساحلی قهرمانی جهان

موتورسوار ایرانی برای نخستین‌بار قهرمان «سوپربایک» لیگ روسیه شد

افزایش 37 درصدی قیمت دام در آستانه عید قربان

برگزاری مراسم پر فیض دعای عرفه در شهر‌های خراسان رضوی

در حاشیه برگزاری جشن گلریزان گود زورخانه ذوالفقار فردوس: سید مهدی علیپرست به عنوان رئیس هیات ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای شهرستان فردوس منصوب شد.

13 هزار میلیارد ریال در حساب دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی است

180 واحد نهضت ملی مسکن در سبزوار تحویل متقاضیان می‌شود

اقدامات تحول ساز در حوزه اقتصادی خراسان جنوبی

عرفه ،فرصتی برای بندگی + فیلم

فیلم| اولین مستند انتخاباتی «قاضی‌زاده هاشمی»