پیام خراسان

آخرين مطالب

سلوک و شهود از مختصات ادبیات ایرانی است/ تذهیب نفس؛ عامل موفقیت بزرگان فرهنگ ایرانی‌‌اسلامی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید میثم موسویان برای اهالی ادبیات نام آشنایی است. «لی‌لی»، «مدرسه شبانه»، «به نام مادر»، «بی نام پدر» و «من جانباز نیستم» از جمله آثار اوست. در سابقه او برگزیده شدن در جشنواره قلم زرین و دو جایزه جلال آل احمد هم به چشم می‌خورد.
اخیراً کتاب «روزهایی که هنوز از آن سردرنمی‌آوریم» به قلم او توسط انتشارات بین‌المللی جمال منتشر و در روزهای نمایشگاه کتاب رونمایی شد.
این کتاب یک داستان عرفانی با چاشنی فانتزی است که از زبان چهار راوی روایت می‌شود و درباره یک سفر است.
ادبیات این کتاب و ماجرایی که روایت شده، جالب و در نوع خود بی‌نظیر است. با این نویسنده درباره این سبک از نوشتن گپ و گفتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
در صحبتی از شما شنیدم که منابع داستان‌نویس، یکی سفر و تجربه‌ی زیسته است و دیگری مطالعه، اما شما شهود را به این منابع اضافه کردید. آیا ازاین عنصر شهود فقط داستان‌نویسان مسلمان بهره‌مند هستند یا این که اساساً یک منبع مشترک بین نویسنده‌ها است؟
نه اینکه من اضافه کرده باشم، این مسیر را گذشتگان ما هم طی کرده‌اند. ما چرا حافظ داریم؟ چرا مولوی داریم؟ این‌ها غیر از سواد مطالعاتی، وقتی سفر دورنی یا همان «سلوک» را آغاز کردند به آن جایگاه و مرتبه والا رسیدند.
آثار آنها محصول سلوکشان است نه محصول کتاب‌خواندنشان. این سلوک از مختصات ادبیات ایرانی است. مختصات ادبیات غربی و مادّه‌گرایانه، ابزار مادی است. ولی مختصات ادبیات معنوی، ابزار معنوی است. ممکن است یکی آیت الله باشد، ممکن است یکی شیخ باشد و هیچ سلوکی به سمت حضرت باری تعالی نکند. ممکن است فردی بتواند مجتهد کامل بشود در حوزه‌ی علمیه، کامل عربی بداند، تفسیر قرآن بداند، اما این به این معنی نیست که در حیطه‌ی معنویت توانسته چیزی را تجربه کند.
تجربه کردن معنوی، سلوک می‌خواهد؛ حرکت به سمت حضرت باری تعالی می‌خواهد، انجام دادن یک سری تکالیف می‌خواهد که در سیره‌ی معصومین (ع) هست.
از نگاه شما، شرط لازم سلوک تشیع است یا این که ممکن است فرقه‌های دیگرهم بتوانند با تزکیه نفس و... سلوک داشته باشند؟
سلوک بدون تشرع، یک سلوک انحرافی است. برای رسیدن به تجربه‌ ملکوت مورد ادّعای تشیع، باید مبتنی بر معنویت تشیع حرکت کرد، حالا ممکن است در آمریکای لاتین سرخ‌پوست‌ها بر مبنای اهداف مطرح شده در معنویت خودشان و بر ملکوت خودشان حرکت کنند.
قصدم صحبت در مورد حق بودن یا باطل بودن نیست. اما کسانی که از ابزار مادّی فراتر رفته‌اند و ادبیات بومی ایجاد کرده‌اند، (مثل نویسندگان آمریکای لاتین) قاعدتاً به این روش مادّه‌گرایانه‌ی رمان غربی عمل نکرده‌اند. حضرت حافظ، سعدی، حضرت مولوی و... در واقع به ادبیات مادّی گرایانه عمل نکرده‌اند که محصولش شده بوستان و گلستان و مثنوی، یا غزلیات حضرت حافظ. و این مختصات هر بنای ادبی است که بر پایه‌ی ملکوتی که آن آدم‌ها ادّعا می‌کنند، بنا می‌شود.
اخیراً در رونمایی از کتابتان (روزهایی که هنوز از آن سر درنمی‌آوریم) گفتید در حوزه معنویت، نیروهایی از بلوک غرب تلاش می‌کنند بنیان‌های هویت فرهنگی ما را تضعیف کنند. آیا این کتاب تلاشی برای مقابله‌ با این پروژه است؟
بله. این اتفاق جدیدی نیست و سال‌هاست که رقم خورده است. مسیر گذشتگان ما تذهیب نفس است و بر پایه معنویت محصول خلق کرده‌اند. اگر بخواهیم محصولات ادبی مشابه آنها تولید کنیم، باید مسیر آنها را برویم. نمی‌توانیم مسیر آدم‌های ماده‌گرا را برویم.
مسیر آنها، یک مسیر خاصّ است. مسیر آنها تهذیب نفس است. مسیر آنها در واقع حرکت کردن است، سلوک کردن است، این مسیر را باید مثل آنها طی کرد، نه این کار، در واقع هر کسی که می‌خواهد رمان مذهبی بنویسد، به نظرم باید همچین کاری بکند. ممکن است من کارهای مشابه را از نظر تئوریک، رد کنم و بگویم این با آن چه من فکر می‌کنم مطابق نیست. ممکن است از منظر تئوریک و از نظر معنوی، سلوکی، با آن چیزی که من می‌گویم حقّ است، متضاد و متفاوت باشد، ولی به هر حال این مسیرِ طی شده‌ خودش است. و این مسیری است که باید طی بشود.
منظورتان از نیروهای بلوک غرب علیه ما، نیروهای فراطبیعی است؟
خیر، با تئوری‌های زدودن اعتقادات از ما، ما را به سمت تولید کارها و آثار کاملاً ماده‌گرایانه می‌برند.
یعنی پروژه سکولارکردن ما؟
بله صد و پنجاه سال است که دارد اتفاق می‌افتد، از بعد از فروپاشی عثمانی و هجوم انگلستان به این منطقه دانه دانه دولت‌ها را می‌چینند تا دگردیسی کنند و در تمام کشورها هم موفق شده‌اند؛ مصر، اسرائیل، فلسطین، عراق، ترکیه و عربستان صعودی و... در همه‌ی اینها موفق شده‌اند، تنها جایی که موفق نشده‌اند ایران بوده که به پشتوانه‌ی امام و مرجعیت شیعه، تا الآن موفق نشده‌اند.
ولی با جدیت و بی‌وقفه کار می‌کنند و متأسفانه بخشی از قشر فرهیخته‌ی ما هم همراه شده‌اند تا جایی که درصد رمان‌ها و اشعار مادّه‌گرایانه ما، به درصد ادبیاتی که می‌خواهد برگردد به هویت اصلی خودش، زیاد است.
به نظر می‌رسد این رویکرد به ادبیات با شاخصه‌های معنوی در حال عالمگیری است. انگار مردم دنیا تشنه این مفاهیم هستند؟
بله، دنیا تشنه است. اگر اشتباه نکنم، اشعار و داستان‌های مولوی در سال 1390 کتاب سالِ آمریکا شد. دنیا تشنه است و به هر حال در این راه منافع عده‌ای با این معنویت و شهود در تضاد است. دنیا تشنه‌ی چنین ادبیاتی است. دنیا تشنه‌ی این نیست که ما مثلاً «رئالیسم کاوری» را بازآفرینی کنیم که متاسفانه داریم می‌کنیم.
صد سال است که به این راه می‌رویم. اساتید و داستان‌نویسان ما که داستان را وارد کرده‌اند، این کار را می‌کنند. به نظرم جا دارد که نویسندگان ما به سمت این ادبیات معنوی برگردند و البته بعضی دارند برمی‌گردند و این رویکرد در کشورما وجود دارد.
چگونه می‌توانیم به ادبیات اصیل و معنوی خودمان برگردیم؟
ابزارهای برگشتن ما به ادبیات ما، ابزارهای مختص خودش است که در ابزارهای غربی نیست. این سلوک، ابزاری دارد. این سلوک مباحثی دارد که در عرفان و معنویت اسلامی آمده و باید راجع به آن هم کار کلاسیک و هم کار آکادمیک صورت بگیرد و هم در این راستا تولید شود.
از نگاه شما، عرفان اسلامی اگر بخواهد تبدیل به رمان شود، قالب خاص خودش را می‌خواهد که فعلاً موجود نیست؟آیا لازم ست این قالب را بیافرینیم یا می‌توان از همین قلب های مرسوم داستان‌نویسی برای بیان این محتوا استفاده کرد؟
این سؤال شما مثل این می‌ماند که شما بگویید می‌شود یک مفهوم جدید را وارد شعر کرد و بعد شعر، کلاً ماهیتش تغییر کند؟ بله اما آن وقت دیگر اسمش شعر نیست، اسمش می‌شود یک چیز دیگر، اسمش می‌شود مثلاً هایکو، اسمش می‌شود داستانک، اسمش می‌شود مثلاً داستان کوتاه، دیگر اسمش شعر نیست، اگر بخواهیم بگوییم غزل؛ خیر غزل نیست. اگر بخواهیم بگوییم رمان؛ نه رمان نیست، ولی ممکن است چیز دیگری هم نیاز باشد که بیاید.
اگر کسی بتواند به فرمت دست بزند، چرا نزند، اگر کسی احساس نیاز کند و به فرمت دست بزند، خلاقیت است. چرا که نه.
یعنی به نظرتان ما هنوز انقدر کار نکردیم که بفهمیم اصلاً نیاز به نوآفرینی در زمینه‌ این داریم یا نه؟
اصلاً ما هنوز وارد نشدیم، ما هنوز محتواهایی را نگرفتیم که خودمان می‌خواهیم وارد کنیم، درصد خیلی کمی این کار انجام شده است. اول اینهایی که آورده‌ایم را بپذیریم بعد بگوییم احتیاج به یک قالب جدید داریم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/678833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طنین دلنشین دعای عرفه در خراسان جنوبی

تندباد لحظه‌ای و گردوخاک میهمان ناخوانده خراسان جنوبی در 24 ساعت آینده

تندباد لحظه‌ای و گردوخاک میهمان ناخوانده خراسان جنوبی

هر 35 ساعت یک کلاس در خراسان شمالی احداث شد

درگذشت دومین زائر کردستانی در سرزمین وحی

فیلم | عید قربان در قاب آیین های ترکمنان خراسان‌شمالی

بیایان‌زدایی در گرو تخصیص بموقع اعتبار و نقدینگی در خراسان رضوی

مشاهده پلنگ ایرانی این بار در خراسان‌شمالی + جزئیات

رونمایی از کتاب‌های سه قلعه نامه و ادبیات عامیانه سه قلعه

توصیه‌ای توسط پزشکیان؛ می‌خواهید بفهمید ما چی می‌گیم این کتاب را بخوان

کتاب گویای «روایت رهبری» در پایگاه ایران صدا

سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی نمایشگاه کتاب آغاز می‌شود

ویژه برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در دهه ولایت

«دستار و گل سرخ»؛ بداهه نگاری‌های یک سفیر در قالب کتاب

مسوولان بخش مردمی و امور بانوان ستاد قاضی‌زاده هاشمی مشخص شدند

آغاز ساخت مخزن 5000 مترمکعبی آب در تربت حیدریه

استاندار خراسان جنوبی: خراسان جنوبی آماده برگزاری انتخاباتی پرشور و در سلامت کامل است

برپایی 236 پایگاه جمع آوری نذورات قربانی مردم در خراسان جنوبی

نماز عید سعید قربان در اهواز برگزار شد

برپایی 77 شعبه اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان سملقان

هوای مشهد پاک است

یک ایرانی برای اولین بار قهرمان موتورسواری «سوپربایک» روسیه شد

اقامه نماز عید قربان در شهرستان مرزی خواف

بازدید از باغ گل ایرانی در تابستان | همنشینی گل ها و کاشی های فیروزه ای در باغ گل ایرانی

پویش «نذر قربانی» در بخش رخ تربت حیدریه

تصاویری از برگزاری نماز عید قربان در مشهد

تولد نوزاد کم وزن زنگ خطر ابتلا به زوال عقل است؟

مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در این استان

پس از 4 سال کم بارشی؛ بارش‌های کشور نرمال شد

مقدمات برگزاری انتخابات در خراسان جنوبی فراهم شده است

تجلی شعارهای انقلاب‌ اسلامی ویژگی اصلی انتخاب رئیس جمهور است

رییس اتاق ایران عضو مدعو هیات دولت من خواهد بود

حال حجاج ایرانی خوب است/ دمای هوای عربستان به 50 درجه رسید

33 هزار متر تغییر کاربری در اراضی خراسان شمالی رفع اثر شد

احیاء یک زائر مصری توسط نیروهای هلال احمر ایران

مشاهده پلنگ ایرانی در خراسان

کسب رتبه اول کشوری در تحقق تولید برق در هفته های پیک بار تابستان

اقامه نماز عید سعید قربان در بردسکن

امام جمعه گناباد: بصیرت مردم در انتخابات لازمه انتخاب فرد اصلح است

اجرای طرح آرامش در نیشابور

ذبح 10 رأس گوسفند در روستای سربالای بخش رخ تربت حیدریه

برپایی کارگاه حل مسئله در مزرعه در بخش رخ تربت حیدریه

باید فرهنگ و فلسفه غدیر در جامعه تبیین شود

آیین رونمایی از کتاب‌های سه‌قلعه‌نامه و ادبیات عامیانهٔ سه‌قلعه در شهرستان سرایان

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز

تعهد اشتغال خانگی در خراسان رضوی 8 هزار نفر است

آمادگی خراسان رضوی برای پذیرش زائران مشهد الرضا در دهه ولایت

در گذشت پدر شهید غلامرضا حیدری در قاین

افزایش 33 درصدی جوجه ریزی در مرغداری‌های سربیشه

عید قربان نماد وحدت، همبستگی و همدلی مسلمانان جهان