پیام خراسان

آخرين مطالب

روستای اخلمد؛ بهشتی در مشهد اجتماعي

روستای اخلمد؛ بهشتی در مشهد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر فکر می‌کنید جاهای دیدنی مشهد مقدس فقط به حرم امام رضا (ع) و اماکن تاریخی آن محدود می‌شود، سخت در اشتباهید! روستای اخلمد مشهد یکی از زیباترین مناطق طبیعی در اطراف این کلان‌شهر است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. اگر شما هم قصد و سفر به مشهد را دارید، اما نمی‌دانید از چه مکان‌هایی دیدن کنید، مطلب زیر را بخوانید و با یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی آشنا شوید.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
معرفی اخلمد مشهد روستای اخلمد مشهد به علت موقعیت جغرافیایی مناسب و برخورداری از منابع آبی فراوان، رودها و چشمه‌های متعدد، از پوشش گیاهی غنی و سرسبزی برخوردار است و باغ‌های میوه و دشت‌های پوشیده از گیاهان سبز به وفور در آن به چشم می‌خورد. این روستا یکی از خوش‌ آب‌وهواترین مناطق ییلاقی استان خراسان رضوی است که با قدمت چندهزارسالۀ خود، یکی از محبوب‌ترین گردشگاه‌ها و تفرجگاه‌های طبیعی نزدیک به مشهد به شمار می‌رود.
این روستا نقاط دیدنی بسیار متنوعی دارد و با امکانات رفاهی و گردشگری مناسب و دسترسی خوب به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد تبدیل شده است. روستای اخلمد و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن، در شهرستان چناران، 80 کیلومتری غرب مشهد، در دره‌ای در دامنه‌های رشته کوه بینالود، واقع شده است. در این درۀ چشم‌نواز و دیدنی، انواع درختان، گیاهان، گل‌ها و علف‌های خودروی زیبا به چشم می‌خورد که وجود باغات فراوان میوه و درختان انبوه جنگلی نیز بر زیبایی‌های آنها افزوده‌اند.
معنی واژه اخلمد یکی از روایت‌هایی که اهالی روستای اخلمد مشهد به آن باور دارند، متعلق به زمان حمله اعراب به ایران است. بر اساس گفته‌های بومیان، اولین ساکنان این روستا مردمانی از بخش‌های مختلف خراسان بودند که برای فرار از سپاه اعراب در این منطقه پناه گرفتند.
فرمانده این سپاه که احمد خالد نام داشت، همواره موجب ترس و وحشت مردم بود. ازاین‌رو، ساکنین روستا روی ارتفاعات اطراف نگهبانی می‌دادند تا هنگام هجوم او و دیگر سپاهیان، به مردم اطلاع دهند. تلفظ محلی جملۀ «احمد خالد آمد» باعث شد عبارت اخلمد در این روستا جا بگیرد و به مرور زمان، به این نام شناخته شود.
ازطرفی، ترکیب دو واژه ترکی و فارسی «اُخلو» به معنی مکانی پردرخت و «مد» به‌عنوان پسوند مکان، به جایی پردارودرخت اشاره دارد که دلیلی منطقی‌تر و باورپذیرتر برای نامگذاری این روستاست.
جاذبه های طبیعی روستای اخلمد اگر با بلیط هواپیما تهران مشهد به این شهر سفر کردید و به بازدید اخلمد مشهد رفتید، حتما در میان جاذبه‌های متعدد و متنوع آن، از جاهای دیدنی زیر نیز دیدن کنید.
دره اجنه در اخلمد دره اجنه که به نام دره اخلمد نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه اخلمد است که در دل کوهستان بینالود جای خوش کرده است. دورتادور این دره را در دیواره‌های آهکی و مرتفع و پوشش گیاهی انبوه پوشانده است. دره اجنه به دلیل برخورداری از آب و هوای مطبوع و مساعد کوهستانی و مهم‌تر از آن، جریان دائمی آب در بستر دره، محل رویش انواع گیاهان و درختان به ویژه درختان سیب و گردو به شمار می‌آید.
دره اجنه به دلیل وجود اشباح و ارواح یا فعالیت‌های غیرطبیعی به این نام مشهور نشده است؛ بلکه به دلیل باریک و تنگ شدن بخش‌هایی از دره که باعث می‌شود مسیری پیچ‌درپیچ، تودرتو و تاریک شکل بگیرد و کمی ترسناک به نظر برسد، به دره جنیان مشهور است. زیبایی‌های طبیعت در دره اجنه اخلمد مشهد به همین جا ختم نمی‌شود؛ چراکه پوشش گیاهی و تنوع جانوری این منطقه نیز بسیار گسترده است. در دره اخلمد می‌توانید برخی گیاهان دارویی پرخاصیت مانند خارشتر، شیرین بیان یا خاکشیر را پیدا کنید. افزون بر اینها، اگر دلتان می‌خواهد حیواناتی همچون گرگ، کفتار، روباه، قوچ، قرقاول یا شاهین را از نزدیک ببینید، دره اخلمد شما را ناامید نخواهد کرد.
آبشار اخلمد شاید مهم‌ترین چیزی که باعث شهرت اخلمد مشهد و محبوبیت آن بین اهالی مشهد و مسافران این شهر شده، آبشار یا آبشارهای زیبای آن است. آبشار اخلمد در واقع از چند آبشار دیدنی تشکیل می‌شود که همگی در دره اجنه واقع شده‌اند. تعداد این آبشارها در مجموع به 7 آبشار می‌رسد که هر یک در گوشه‌ای از دره اجنه قرار گرفته‌اند و از این رو برای بازدید از آنها گاهی باید مسیری پرپیچ‌وخم و البته زیبا را طی کنید. از این 7 آبشار، چهار آبشار به صورت دائمی جریان دارند و 3 آبشار دیگر، در واقع آبشار فصلی هستند و از اوایل بهار جریان پیدا می‌کنند.
این آبشارها از رودخانه‌ دائمی و چشمه‌های دیگری که در کوه‌های اطراف و رشته کوه بینالود جریان دارند، سرچشمه می‌گیرند. برای رسیدن به اولین آبشار از آبشارهای اخلمد باید حدود دو کیلومتر در دره اخلمد حرکت کنید. از بین 4 آبشار دائمی دره اخلمد، دو آبشار اصلی با ارتفاع حدوداً 40 متر در انتهای دره و مسیر رودخانه قرار دارند. آبشار کوچک‌تری نیز با ارتفاع 23 متر با فاصله کمی قبل از این دو آبشار قرار گرفته است. آبشارهای دیگر نیز در ارتفاعات پیرامون آبشارهای اصلی واقع شده‌اند و بازدید از آنها نیازمند صعود به ارتفاعات است.
در اطراف این آبشارها شاهد صخره‌های سنگی عظیمی خواهید بود که گاه تا 200- 300 متر ارتفاع دارند و از خزه‌های سبز رنگ و دیگر گیاهان خودرو پوشیده شده‌اند. این صخره‌ها از جنس آهک هستند و به همین دلیل در اثر فرسایش و جریان مداوم آب، حفره‌های دایره‌ای شکل عمیقی در ناحیه زیرین آبشار به وجود آمده است.
سد اخملد مشهد بند اخلمد یکی از جاذبه‌های تاریخی منطقه اخلمد به شمار می‌آید که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بند با قدمت 700 سال، یکی از آثار مهم معماری دوران پس از اسلام در نزدیکی روستای اخلمد مشهد است که در دوران حکومت تیموریان و به دستور سلطان حسین بایقرا، آخرین پادشاه تیموریان، ساخته شده است. این سد قدیمی روی سنگ‌های آهکی متعلق به دوران دوم زمین‌شناسی و با استفاده از مصالحی همچون آجر، سنگ و ملات ساروج بنا شده و اگرچه بخش‌هایی از آن دچار فرسودگی شده اما بیشتر بخش های آن سالم است. طول این بند تاریخی 225 متر و ارتفاع آن 12 متر است و با ورودی دره اخلمد، 3 کیلومتر فاصله دارد.
کوهستان های روستای اخلمد با توجه به موقعیت قرارگیری اخلمد در دل رشته‌کوه بینالود، چندان عجیب نیست که در اطراف این منطقه شاهد کوه‌های جذابی باشیم. بخش عمده کوه‌های این منطقه ساختاری آهکی دارند و به خاطر داشتن حالت صخره‌ای، موردتوجه صخره‌نوردان قرار می‌گیرند. سه کوه اصلی که در این منطقه قرار دارند، کوه‌های منیجه، پرو (فاراب) و میزان هستند که روستای اخلمد را احاطه کرده‌اند. کوه فاراب در شمال غرب اخلمد، کوه میزان در شرق و کوه منیجه در شرق و جنوب اخلمد قرار گرفته‌اند.
غار شگفت‌انگیز اخلمد یکی دیگر از جاذبه‌های منطقه اخلمد، غاری است که در این منطقه قرار دارد و طول آن 36 متر و عرض آن 9 متر است. برای رفتن به این غار بهتر است یک راهنما و بلد به همراه داشته باشید و کمی هم احتیاط کنید؛ چراکه دهانه ورودی این غار باریک بوده و ورود به آن ساده نیست.
دیوار سفید صخره‌های آهکی که همچون دیواری مستحکم دورتادور دره اخلمد را دربرگرفته‌اند، یکی از نقاط موردعلاقه صخره‌ و سنگ‌نوردان است. این دیواره‌های آهکی هر کدام به نامی مشهور هستند که از جمله آنها می‌توان به دیوار الله اکبر، دیوار عقاب و دیوار سفید اشاره کرد. دیوار سفید 250 تا 300 متر ارتفاع دارد و به دلیل اثر پدیده‌های فرسایش طبیعی، حفرات و فرورفتگی‌های متعددی بر روی آن به چشم می‌خورد.

پیام خراسان

امکانات رفاهی اخلمد مشهد با توجه به اینکه محبوبیت منطقه اخلمد مشهد روز به روز بیشتر می‌شود، امکانات رفاهی این منطقه نیز در حال گسترش است. امکاناتی همچون:
فروشگاه‌های مواد غذایی رستوران‌ها سرویس بهداشتی مسجد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه به‌راحتی در دسترس خواهد بود.
اقامت در روستای اخلمد 3 مورد از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی اخلمد عبارتند از:
اقامتگاه سنتی شاهان : یکی دیگر از اقامتگاه‌های خوش‌منظره در منطقه اخلمد به شمار می‌رود که ظرفیت پذیرایی از 18 مهمان را دارد. اتاق‌های این مجموعه مجهز به تخت، فضای تراس، میز، صندلی و... هستند. اقامتگاه بوم‌گردی خونمون : این اقامتگاه با ظرفیت 27 نفر و 4 واحد اقامتی، که به سنتی‌ترین شکل ممکن آراسته شده‌اند و چشم‌اندازی دیدنی از طبیعت سرسبز منطقه اخلمد دارند، یک گزینه عالی برای اقامت در این منطقه به شمار می‌آید. مجموعه اقامتی پدرسالار : این مجموعه با دارا بودن 35 تخت در باغ و 10 سوییت در حاشیه باغ از مهمانان اخلمد پذیرایی می‌کند. بهترین زمان سفر به اخلمد مشهد اخلمد مشهد در قلب‌ کوه‌های بینالود، آب‌وهوایی کوهستانی را تجربه می‌کند. این منطقه در پاییز نسبت به زمستان کمی معتدل‌تر است و طبیعت با رنگ‌های گوناگون خود، زیبایی می‌آفریند. اگر می‌خواهید پا به جنگل‌های شعله‌ور پاییزی بگذارید، درختان پاییزی اخلمد را از دست ندهید. این روستا در زمستان نیز سرد و برفی است. پس اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی در زمستان باشید، شاهد یخ بستن آبشارهای اخلمد خواهید بود که صحنه زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند.
اما اوج زیبایی منطقه اخلمد بدون شک در 6 ماه اول سال به ویژه فصل بهار است. از اواسط فروردین ماه و با آب‌شدن تدریجی برف‌ها، چشمه‌های فصلی و آبشارها جانی دوباره می‌گیرند. درختان جنگلی و باغات میوه هم شکوفه می‌دهند و سبزی و تازگی همه جا را دربرمی‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید نهایت شکوه و زیبایی طبیعت اخلمد را ببینید، فصل بهار بهترین زمان سفر به اخلمد خواهد بود.
نشانی اخلمد مشهد و نحوه دسترسی به آن روستای اخلمد در شهرستان چناران، در 80 کیلومتر مشهد قرار دارد. در واقع می‌توان گفت فاصله مشهد تا اخلمد 89 کیلومتری است.
برای بازدید از این روستا باید ابتدا وارد بزرگراه مشهد-قوچان شوید. بعد از طی 60 کیلومتر به خروجی چناران می‌رسید. پس از عبور از چناران، حدود 10 کیلومتر از شهر دور می‌شوید و سر یک جاده فرعی، تابلوی روستای اخلمد را می‌بینید. 14 کیلومتر نیز در جاده فرعی طی می‌کنید و در نهایت به روستای اخلمد و طبیعت دلنشین آن می‌رسید.
هزینه ورودی اخلمد مشهد اگرچه روستای اخلمد در مشهد به‌عنوان منطقه‌ای گردشگری شناخته می‌شود، اما خوشبختانه هزینه ورودی ندارد. بنابراین شما می‌توانید با خودروی شخصی خود به این منطقه رفته و اتومبیل خود را در ابتدای روستا پارک کنید. سپس بدون پرداخت هزینه‌ای، وارد آن شوید و چشم خود را به تماشای جاذبه‌های بهشتی آن میهمان کنید.
سفر هوایی به مشهد با بلیط ارزان هواپیما شهر مشهد و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی آن برای بسیاری از ایرانیان جذاب است. درواقع، این کلان‌شهر از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که هرساله، میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی را به سمت خود جذب می‌کند. به‌همین‌دلیل بسیاری از افراد از شهرهای مختلفی قصد سفر به مشهد را می‌کنند و با هواپیما، قطار، اتوبوس یا حتی خودروی شخصی، خود را به بارگاه امام رضا (ع) می‌رسانند. بااین‌همه، سفر از شهرهای دورتر ایران با هواپیما به‌صرفه‌تر است.
شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت www.trip.ir بلیط هواپیما اصفهان مشهد و سایر شهرهای مبدا را با بهترین قیمت خریداری کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید، ورود به سایت، انتخاب مبدا و مقصد سفر، انتخاب تاریخ و تعیین تعداد نفرات پرواز است. همچنین می‌توانید قیمت بلیط در مسیر مشهد را در تاریخ‌های قبل و بعد از تاریخ انتخابی خود نیز مشاهده کرده و ارزانترین بلیط هواپیما را رزرو کنید. آژانس هواپیمایی تریپ با 18 سال تجربه، امکان رزرو اینترنتی بلیط پروازهای داخلی و خارجی را فراهم کرده و یکی از بهترین مراجع فروش بلیط هواپیما به شمار می‌رود. همچنین می‌توانید برای رزرو تلفنی نیز با شماره‌تماس 02175134000 تماس بگیرید. منتظر شنیدن صدای مشتاق شما برای سفر به شهرهای زیبای ایران هستیم.
انتهای پیام/
کد خبر: 1231949 برچسب‌ها اخبار روز

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/678981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در این استان

پس از 4 سال کم بارشی؛ بارش‌های کشور نرمال شد

مقدمات برگزاری انتخابات در خراسان جنوبی فراهم شده است

تجلی شعارهای انقلاب‌ اسلامی ویژگی اصلی انتخاب رئیس جمهور است

رییس اتاق ایران عضو مدعو هیات دولت من خواهد بود

حال حجاج ایرانی خوب است/ دمای هوای عربستان به 50 درجه رسید

33 هزار متر تغییر کاربری در اراضی خراسان شمالی رفع اثر شد

احیاء یک زائر مصری توسط نیروهای هلال احمر ایران

مشاهده پلنگ ایرانی در خراسان

کسب رتبه اول کشوری در تحقق تولید برق در هفته های پیک بار تابستان

اقامه نماز عید سعید قربان در بردسکن

امام جمعه گناباد: بصیرت مردم در انتخابات لازمه انتخاب فرد اصلح است

اجرای طرح آرامش در نیشابور

ذبح 10 رأس گوسفند در روستای سربالای بخش رخ تربت حیدریه

برپایی کارگاه حل مسئله در مزرعه در بخش رخ تربت حیدریه

باید فرهنگ و فلسفه غدیر در جامعه تبیین شود

ویژه برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در دهه ولایت

آیین رونمایی از کتاب‌های سه‌قلعه‌نامه و ادبیات عامیانهٔ سه‌قلعه در شهرستان سرایان

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز

تعهد اشتغال خانگی در خراسان رضوی 8 هزار نفر است

آمادگی خراسان رضوی برای پذیرش زائران مشهد الرضا در دهه ولایت

در گذشت پدر شهید غلامرضا حیدری در قاین

افزایش 33 درصدی جوجه ریزی در مرغداری‌های سربیشه

عید قربان نماد وحدت، همبستگی و همدلی مسلمانان جهان

هشدار نارنجی هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز

عید قربان پیروزی انسان‌های متعهد بر غرایز و هوای نفس است

دعوت امام جمعه اهل سنت مسجدالنبی بجنورد به شرکت در انتخابات

دعوت امام جمعه اهل سنت باغلق راز و جرگلان به شرکت در انتخابات

ورود سامانه بارشی جدید به کشور

برپایی کرسی تلاوت قرآن کریم در مسجد کرامت

ویدیو/ نماز عید سعید قربان در مشهد و قم

تداوم قطعی آب بزرگترین روستای خراسان رضوی

رونمایی از کتاب میم مثل محمد در منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور

«دستار و گل سرخ»؛ بداهه نگاری‌های یک سفیر در قالب کتاب

آغاز اجرای سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید»

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

نماز عید قربان در بیرجند

برپایی 236 پایگاه جمع آوری نذر قربانی در خراسان‌ جنوبی

نمایش مناظره ها در شهربازی بجنورد

کمیته امداد خراسان‌شمالی در طرح نذر قربانی 354 راس دام ذبح کرد

تصویربرداری از یک قلاده پلنگ در کوه «اوزوم و بهار» جاجرم

این سکانس بین حسین انتظامی و سعید جلیلی به اندازه چندین فیلم سینمایی، حرف برای گفتن داشت /راز تصویب 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز دوشنبه 28خرداد + ساعت اکران «تگزاس3» و قیمت بلیت

شهرستان‌های خراسان شمالی به ایستگاه‌ سنجش کیفیت هوا تجهیز می‌شوند

دولت چهاردهم؛ چه عاقبتی در انتظار ناشران پخته‌خوار است؟

خبر مهم درباره بورس؛ دامنه نوسان تغییر می‌کند

بزرگترین زاد و توشه انسان برای آخرت تقوا است

نماز عید قربان در 26 نقطه خراسان جنوبی اقامه شد

مقررات بومی مالیات برای استان‌ها پیش‌بینی شود

دنیا در آستانه یک تغییر بزرگ است؛ باید بیدار باشیم