پیام خراسان

آخرين مطالب

قصه‌ای که در آن سر بی‌گناه بالای دار می‌رود! مقالات

قصه‌ای که در آن سر بی‌گناه بالای دار می‌رود!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - داستان «بیلی باد ملوان» اثری از هرمان ملویل خالق «موبی‌دیک» است که سال 1924 و 33 سال پس از مرگ نویسنده منتشر شد. این‌داستان عنوانی فرعی هم دارد که باید به آن توجه کرد؛ «بیلی باد ملوان؛ یک‌روایت درونی». یک‌روایت درونی، موید این‌معنی است که این‌قصه هم تجربیات خود ملویل از کار ملوانی و دغدغه‌هایش از فضای این‌کار و موضوعات مذهبی و معنوی را در برمی‌گیرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ملویل در ژانویه 1857 دیگر نثری از خود منتشر نکرد و اشعارش را در مجلات کوچک و خصوصی به چاپ رساند. یعنی مخاطبانش که روزی او را با رمان مهم «موبی‌دیک» می‌شناختند، دیگر چنان‌نثری از او ندیدند تا زمانی‌که «بیلی‌باد» منتشر شد. ترجمه فارسی این‌داستان بلند، آذرماه 1402 به قلم احمد میرعلایی منتشر شد.
اما اتفاق مهمی که در ژانویه 1857 افتاده بود، دیدار ملویل از فلسطین، سرزمین مقدس یهودیان و مسیحیان است که گفته می‌شود پس از آن به‌طور کلی از نثر روگردان شد. امروز می‌دانیم که او از نثر روگردان نشده و مشغول نوشتن داستانی مثل «بیلی‌باد» بوده که در آن دغدغه‌هایی چون خیر و شر و پاداش و جزا نمود پررنگی دارند.
* ارجاعات به کتاب مقدس
«بیلی‌باد ملوان» ارجاعات زیادی به متون مقدس و دینی مسیحی و یهودی دارد. به‌عنوان مثال در فرازی از قصه، صحبت از «کاهنان آشوری» یا انسانی می‌شود که «هنوز سیب مشکوک دانایی بر او عرضه نشده است.» نمونه دیگر ارجاعات غیرمستقیم این‌داستان به کتاب مقدس و تاریخ پیامبران را می‌توان در فرازی دید که راوی مشغول معرفی بیلی‌باد است و پای سلاله حام فرزند نوح نبی را پیش می‌کشد: «ملوانی ساده را دیدم چنان سیاه که حتما بومی آفریقا و از سلاله پاک حام بود.»
جای دیگری از کتاب هست که برای اشاره به شخصیت بیلی‌باد و پاکی او، از ارجاعات کتاب مقدسی بهره‌برداری می‌شود و او به‌سان اسماعیل فرزند ابراهیم در آستانه قربانی‌شدن تصویر می‌شود. این‌فراز مربوط به ساعات پیش از اعدام بیلی‌باد است که راوی درباره دیدار آخر ملوانِ پیش از مرگ با کاپیتان کشتی، گمانه‌زنی می‌کند: «چه بسا در پایان بیلی را به سینه فشرده باشد، همانند ابراهیم که شاید اسمعیل جوان را، در آستانه تقدیم مصممانه او در متابعت از مشیت الهی در آغوش گرفت.»
گونه دیگر ارجاعات مذهبی داستان «بیلی‌باد ملوان» هم مستقیم و صریح هستند. نمونه بارز این‌رویکرد را می‌توان در اشاره به «راز گناه کتاب مقدس»، یا جملاتی مثل «داوری الهی بر آنانیاس را بنگر!» و چنین‌فرازهای شاهد بود: «در وضع کنونی باید به مرجعی روی آورد که شائبه آلودگی آن به عناصر توراتی در میان نباشد.» در فراز دیگر، راوی داستان، نگاهِ شخصیت قصه را به نگاه حسودانه فرزندان یعقوب پیامبر تشبیه و از این‌عبارات استفاده می‌کند: «نگاهی همچون نگاه سخنگوی فرزندان حسود یعقوب، آنگاه که به خدعه پیراهن خون‌آلود یوسف جوان را بر پدر پیر و مضطرب عرضه می‌کردند.»
در زمینه بحث حسودی و بدخواهی شخصیت‌ منفی داستان نسبت به بیلی‌باد که به‌نوعی مثل حضرت یوسف (ع) است، فراز قابل توجه دیگری هم در کتاب هست که ارجاع کتاب‌مقدسی دارد و مربوط به جمله‌ای است که شخصیت منفی با کنایه نسبت به بیلی‌باد می‌گوید: «هرچه نیکویان کنند لاجرم نیکوست» و راوی قصه هم در تشریح و تفسیر چرایی بیان جمله توسط شخصیت، دوباره تشابه با یک‌نگاه تاریخی مذهبی را مطرح می‌کند: «وقتی این‌رشک به بیلی باد حواله می‌شد نشان از آن رگه از حسادت بارز نداشت که چهره شائول را هنگام مشاهده داوود جوان و برومند به طرز ناراحت‌کننده‌ای تیره می‌ساخت.»

پیام خراسان

* بیلی‌بادِ قدیس
شخصیت بیلی‌باد در مواجهه با افسر بدطنیت و کینه‌توز داستان، شخصیتی مانند حضرت یوسف (ع) دارد. راوی دانای کل داستان هم از ابتدا، بر خوب و پاک‌بودن بیلی تاکید می‌کند و این‌شخصیت را قدم به قدم با ظاهر و باطن خوب و نیکو پیش چشم مخاطب می‌سازد. در مسیر این‌ساخت شخصیت هم اشاره می‌شود هیچ‌رگه‌ای از دانش شیطانی در وجود بیلی دیده نمی‌شد و او مجموعه محاسن بود. اما نویسنده و راوی داستان، برای واقعی‌تر شدن شخصیت و جلوگیری از تبدیلش به تیپ، یک‌نقصان و عیب هم در او قرار می‌دهد؛ این‌که گاه‌گاه به نارسایی صوتی دچار می‌شد؛ «نوعی لکنت و حتی بدتر از آن» که در نهایت همین‌تنهاعیب باعث گرفتاری‌اش و مرگ افسر کینه‌توز می‌شود.
از طرف دیگر، سرنوشت و مرگ شهادت‌گونه بیلی‌باد هم مانند شهادت قدیس‌های اناجیل و کتاب مقدس است. فرجام بیلی، مخاطب را یاد قدیس‌های بی‌گناهی می‌اندازد که می‌توان گفت معادلشان در فرهنگ و اساطیر قدیمی ایران، سیاوش است. در صحنه اعدام و دار زدن بیلی، صحبت از «وفور آرامش در هیکل آویخته در هوا» صحبت می‌شود. دکلی هم که بیلی را روی آن دار می‌زنند، با اشاراتی ظریف، به صلیبی تشبیه می‌شود که مسیح را بر آن مصلوب کردند. چون راوی قصه می‌گوید دکلی که بیلی را بر آن دار زدند، سرانجام به الواری در تعمیرگاه بندر تبدیل شد اما چشمان دریانوردان دنبالش بود چون تراشه‌ای از آن، برایشان به مثابه تکه‌ای از صلیب مسیح بود. برای محکم‌کاری و تثبیت مفهوم بی‌گناهی و مرگ شهادت‌گونه بیلی‌باد، این‌گفتگوی بین دو دریانورد در داستان قرار داده شده که یکی می‌پرسد «به من بگویید آقای عزیز،‌ آیا مرگ این مرد را ریسمان‌ دار باعث شد یا نوعی مرگ آسان؟ » و دیگری پاسخ می‌دهد: «مرگ آسان.»
بنابراین با وجود این‌که بیلی، مامور تقدیر است و افسر بدذات را با ضربه‌ای ناخواسته و ناخودآگاه می‌کشد؛ اما ناچار است مانند قدیس‌ها، با بدی‌های روزگار هم کنار آمده و قربانی شود. به این‌ترتیب درست است بیلی قدیس است، اما بنا نیست از مرگ ظاهری و حکم دادگاه دریایی کاپیتانِ خوب داستان، جان به در ببرد. پس سر بی‌گناهش بالای دار می‌رود و تبدیل به شخصیت ماندگار و مقدس ملوانان می‌شود.
بد نیست به این‌نکته هم اشاره کنیم که نگاه و رویگرد کلبی‌مسلکی و نگاه مقابلش، چندمرتبه در داستان «بیلی‌باد» بسامد دارد. به هرحال این‌هم یک‌فلسفه و نوع نگاه به زندگی است که ملویل دغدغه داشته در داستانش، به نقد و بررسی گذاشته شود.
* ساخت روایت و گناه ادبی
«بیلی‌باد ملوان»‌ یک‌قصه است و قصه‌گو دارد. قصه‌گویش هم هرمان ملویلی است که در جایگاه راوی دانای کل نشسته و تجربیات خودش را به شخصیت‌های داستان وام می‌دهد. بین فرازهای مختلف قصه هم وارد می‌شود و ضمن ارجاعات و ظرایف مذهبی، دوباره به قصه برمی‌گردد و این‌نکته را هم گوشزد می‌کند: «به مطلب بازگردیم.» (صفحه 6) طوری‌که مخاطب متوجه حضور قصه‌گو باشد و فراموشش نکند.
حضور نویسنده را در فرازهای دیگر داستان هم می‌توان شاهد بود؛ جایی که می‌گوید «اما این‌همه چندان به داستان ما ارتباط ندارد، زیرا این‌داستان به زندگی درونی یک کشتی به‌خصوص و سرنوشت یکی از ملوانان آن محدود می‌شود.» (صفحه 22)
متن داستان «بیلی‌باد ملوان»‌ از ابتدا با توصیف ظاهری و شخصیتی بیلی ملوان یعنی شخصیت اصلی شروع می‌شود؛ آن هم با چند پاراگراف مقدمه از کلیت قصه و فلسفه تعریفش. اما پس از مقدماتی که گفته شد، راوی چرایی معرفی بیلی را این‌گونه، برای مخاطب خلاصه می‌کند: «چنین فرد شاخصی، دست کم به ظاهر، تا حدی در باطن نیز، در خلال داستان با روایت‌های ارزشمند معرفی خواهد شد، بیلی باد آسمانی چشم...» (صفحه 7)
کتاب پیش‌رو، نثری خیلی ادبی و شاعرانه دارد و متن‌اش پر از چنین‌ترکیباتی است: «هر شکایتی همان‌قدر بیهوده بود که اعتراض ماهی قرمزی افتاده در دام.» (صفحه 8) طرح داستان نیز در کنار این‌نثر ادبی، نوید مواجهه با یک تراژدی غمگین اما معنوی را می‌دهد؛ این‌که بیلی‌باد با وجود شخصیتی مثبت و معصوم، در جایی قرار گرفته که نباید! و شرایط و سرنوشتش در نهایت، با شخصیت و ظاهروباطنش تفاوت دارند. این‌مساله را می‌توان در چنین‌جملات و عباراتی در کتاب دید: «همه این قرائن غریب نشان از تباری والا داشت که با سرنوشت فعلی او در تضاد مستقیم بود.» (صفحه 17)
علاوه بر موضوعات اعتقادی و دغدغه‌های مذهبی، ملویل دغدغه‌های ادبی و ساختاری هم دارد و در طول داستان از مفهوم «گناه ادبی» صحبت می‌کند. او در این‌زمینه می‌نویسد «در امر نوشتن، هرچند نویسنده مصمم باشد که پا از جاده اصلی بیرون نگذارد، برخی کوره‌راه‌ها را چنان جاذبه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد. بر آنم که به سهو در چنین کوره‌راهی بیفتم. اگر خواننده همراهی‌ام کند خشنود می‌شوم. دست کم، می‌توانیم به خود نوید آن لذتی را دهیم که از سر شیطنت به گناه نسبت می‌دهند، چراکه چنین انحرافی گناهی ادبی خواهد بود.» (صفحه 25)
این‌فاصله‌گذاری‌های ملویل در قصه، گاهی طولانی و آزاردهنده است. این‌ترفند گاهی واقعا الزامی نیست. اما گاهی باوجود آن‌که الزامی هست، با هوشمندی نویسنده، به‌عنوان نکته غیرضروری و غیرالزامی مطرح می‌شود. هوشمندی ملویل در این‌زمینه، در این‌جاست که می‌گوید مطلبی که قصد طرحش را دارد و جاده دیگری که روایت را در آن وارد می‌کند، به‌ظاهر الزامی نیست اما در این‌کار حکمتی هست و حتما ارتباطی بین این‌کار و قصه اصلی وجود دارد. این‌کار که در واقعا مقدمه معرفی شخصیت بد و ورودش به قصه است، به‌مدد این‌فراز و عبارات انجام می‌شود: «در اینجا نه الزامی به معرفی ناوبانان و دیگر ماموران عالی‌رتبه‌ای که ستاد کاپیتان وِر را تشکیل می‌دادند وجود دارد و نه نیازی به هر اشاره‌ای به هر یک از افسران جز. اما در میان گروه اخیر افسری بود که به سبب ارتباط بسیاری که با این‌داستان دارد، بد نیست در زیر معرفی شود.» (صفحه 36)
به تراژدی و پایان غم‌انگیز شخصیت اصلی داستان «بیلی‌باد» اشاره کردیم. اما همان‌طور که دست انتقام خدا برای طلب خون قدیسان و بی‌گناهان تاریخ باز بوده، در این‌داستان هرمان ملویل هم کسی که نقش اصلی را در اعدام بیلی‌باد دارد، باید سزای کار خود را ببیند. این‌شخصیت هم با وجود مثبت‌بودنش، کسی نیست جز کاپیتان وِر که درگیری کشتی‌اش (بلی‌پوتنت) با کشتی دشمن (آته) زخم برمی‌دارد و چندروز بعد در بستر بیماری و جراحت کشته می‌شود. در لحظات پیش از مرگش هم زیر لب مرتب زمزمه می‌کند: «بیلی‌باد! بیلی‌باد!» کاپیتان با وجود آن‌که شخصیت بدی نیست و نکات منفی افسر بدذات را ندارد، اما به‌دلیل مصلحت‌اندیشی و ترجیح اعدام بیلی‌باد به نجاتش، باید تقاص پس دهد و گریزی هم نیست. در واقع حساب شخصیت کاپیتان ور، با مرگش در انتهای داستان تسویه می‌شود.

پیام خراسان

* رسانه‌های انگلیس زمان هرمان ملویل هم دروغگو بوده‌اند!
یکی از نکات جالبی که در پایان‌بندی «بیلی‌باد ملوان» به چشم می‌آید؛ کاری است که روزنامه‌ها و رسانه‌های انگلیسی درباره خبر مرگ بیلی‌ انجام می‌دهند. راوی هم روی آن تاکید می‌کند. او می‌گوید قصه کشتن افسر بدذات در وقایع‌نامه دریایی آن‌زمان انگلیس این‌گونه چاپ شد که نوعی دسیسه در میان بخش فروتر کارکنان کشتی در شرف تکوین بوده که رهبری‌اش به عهده ویلیام باد (بیلی) بوده و افسر وظیفه‌شناسی به اسم کلاگارت آن را کشف می‌کند اما قربانی می‌شود.
کاری که روزنامه انگلیسی در قبال قدیسی چون بیلی باد ملوان می‌کند، وارونه‌کردن حقیقت و عوض کردن جای قربانی و جلاد است. در گزارش مطبوعاتی مورد اشاره راوی داستان، مقتول پرونده یعنی افسر بد ذات، «مردی میان‌سال، محترم و بصیر، شدیدا وطن‌پرست و وفادار» معرفی می‌شود. گزارش رسانه مورد اشاره با این‌توضیح پیش می‌رود که قاتل پرونده (بیلی) به هیچ وجه انگلیسی نبوده بلکه یکی از خارجیانی بوده که لقب انگلیسی اختیار می‌کنند و نیازهای نیروی دریایی سلطنتی انگلیستان باعث شده به خدمت پذیرفته شوند. بنابراین در ادامه روند دروغ‌گویی، ملیت بیلی هم تکذیب می‌شود.
هرمان ملویل باید در عالم واقعیت چنین‌ حق‌کشی و بی‌انصافی را در حق ملوانان دریایی یا دیگر شهروندان دیده باشد که در تزریق غم و اندوه به داستانش، سهمی را به آن اختصاص داده است. اما در پایان، اشاره‌ای هم به عدم ماندگاری و پایداری این‌گونه دروغ‌گویی‌های رسانه‌ای می‌کند و می‌گوید «مطلب فوق که در نشریه‌ای چاپ شد که اکنون مدت‌هاست کهنه و فراموش شده است، تنها چیزی است که تاکنون در میان اسناد بشری باقیمانده است تا شاهد آن باشد که جان کلاگارت و بیلی باد چه‌طور آدم‌هایی بوده‌اند.» (صفحه 134)
کد خبر 6119537

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/679130/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» وارد صداوسیما شد

یوزپلنگ آسیایی در زیست کنام پل ابریشم زنده گیری شد

ورود قاضی‌زاده‌هاشمی به محل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 1403

قاضی زاده هاشمی وارد ساختمان صدا و سیما شد

اقدام خودجوش کارکنان بهزیستی نیشابور در آستانه انتخابات

آتش‌سوزی در جنگل‌های فلات شهرستان سرچهان مهار شد

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

بارش کشور به محدوده نرمال رسید | دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر

بارش‌های کشور به محدوده نرمال رسید

برپایی اولین بازارچه بانوان فرزانه در قاین

یوزپلنگ نابالغ در خراسان شمالی زنده‌گیری شد

ریزش ساختمان در چناران + ویدئو |  یک فوتی و یک مصدوم

پهپاد و هوش مصنوعی در تعقیب پشه ها!

460 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

(ویدئو) ریزش مرگبار ساختمان در چناران

یک نفر بر اثر ریزش ساختمان در چناران خراسان رضوی جان باخت

کتاب شاهد و شرور به ابهامات حمله به اسرائیل پاسخ می‌دهد

نظارت بر ذبح 235 رأس دام قربانی در خوسف

پزشکیان پیشتاز است / دوگانگی قالیباف-جلیلی جدی است

ابتکار نیشابوری ها ؛ بازی جدید «مار و پله» | اتوبوس سواری با اتوبوس آبی

اعلام اسامی 11 بازیکن راه یافته به مرحله دوم استعدادیابی تیم ملی بسکتبال

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

بعد از چهارسال، میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال رسید | بارندگی در کدام استان ها بیشتر و کمتر از نرمال بوده است؟

بعد از چهار سال بارش کشور به محدوده نرمال رسید

دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر

تداوم وزش تندباد لحظه‌ای در خراسان جنوبی

دستور دادستان بشرویه به شهرداری جهت جمع آوری سگ‌های ولگرد

زاکانی و قاضی زاده در صف اول «انصراف» /دوقطبی قالیباف - پزشکیان یا قالیباف - جلیلی؟ /پورمحمدی در دوراهی ماندن و رفتن +جدول

نزولی شدن قیمت گوشت قرمز در مشهد

سالروز بازی تاریخی؛ 11 سال بعد از صعود تاریخی با امضای کی روش و قوچان نژاد

افزایش سرعت وزش باد در خراسان رضوی

برای اولین بار؛ پرواز خودروهای پرنده بر فراز پکن

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

باشگاه سپاهان در باغ فردوس (عکس)

(ویدئو) دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های قبرس

وقوع 65 حریق در جنگل‌ها و مراتع استان خوزستان

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

تندباد لحظه‌ای و گردوخاک، میهمان ناخوانده خراسان جنوبی

شهردار همدان، پای کار رفع مشکلات کوی فردوس

354 راس دام در طرح نذر قربانی در خراسان شمالی ذبح شد

تحلیل جامع گوگل‌ترندز؛ توجه کاربران اینترنت به نامزدهای انتخابات | پیشتاز چه کسی است؟

قیمت گوشت قرمز در مشهد نزولی شد

65 بار آتش به جان جنگل‌ها و مراتع خوزستان افتاد

معرفی 14بازیکن تیم ملی والیبال برای دیدار با آمریکا بایک سورپرایز

تابلوی سیاه نابودی جنگل و اراضی کشاورزی در ترکیه