پیام خراسان

آخرين مطالب

تلاش دولت سیزدهم برای زنده‌سازی کویر تشنه؛ قولی که رئیس‌جمهور شهید داد گفتگو

تلاش دولت سیزدهم برای زنده‌سازی کویر تشنه؛ قولی که رئیس‌جمهور شهید داد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - طرح اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای رفع مشکل کم‌آبی استان‌های شرقی کشور در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید شتاب زیادی به خود گرفت تا با زنده‌سازی کویر تشنه، بذر امید در دل مردمان این مناطق جوانه زند و پس از سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردن با خشکسالی جانی دوباره بگیرند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، در سال 97 زمزمه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی شنیده شد، پروژه‌ای که قرار بود با انجام آن عطش فلات ایران از بین برود و استان‌های محروم شرق کشور دیگر دچار تنش آبی نباشند اما این پروژه با توجه به اینکه اخذ مصوبه پدافند غیرعامل، مصوبه میزان تخصیص و مصوبه محیط زیست را گرفته بود و به دنبال التیامی برای رنج و مردمان این دیارها ناشی از خشکسالی 20 ساله استان‌های شرقی و مرکزی بود با بی‌توجهی مسئولان وقت به ناامیدی و سراب تبدیل شد.
اما با روی کار آمدن دولت ایران قوی و مردی از دیار خراسان که آشنا به درد محرومان بود، این پروژه به مطالبه جدی و اولویت نخست استان‌های شرقی تبدیل شد، به‌طوری که وقتی آیت‌الله رئیسی در نوزدهم شهریور 1400 و در نخستین دور از سفرهای استانی بعد از انتخابات به شهرستان طبس و استان خراسان‌جنوبی آمد، گفت: «بدون تشریفات معمول به این استان آمدم و مسئله آب را که مهمترین مشکل در این استان است، به صورت ویژه پیگیری می‌کنم و با ارائه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت مثل انتقال آب از دریای عمان تمام تلاش خودم را انجام می‌دهم تا مشکل دسترسی مردم به آب حل شود.»
رخسار ترک خورده زمین برای مردمان این خطه، تصویر و دردی آشنا بود و چاره‌ای جز سازگاری با کم‌آبی نداشتند و این‌گونه بود که سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی که جزو نخستین سندهای مصوب کارگروه ملی محسوب می‌شود هم تدوین شد، اما امید مردم به دولتی قوی و برخاسته از قلب مردم بود تا به‌صورت ریشه‌ای مشکل کم‌آبی را برای همیشه ریشه‌کن کند.
طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و خراسان‌جنوبی که سال‌ها روی کاغذ بود، با توجه به کم‌آبی شدید در این منطقه، به همت دولت سیزدهم عملیاتی شد و گام‌های اساسی برای به ثمر نشستن مطالعات انتقال آب برداشته شد و طرح‌ها از روی کاغذ به مرحله اقدام رسید و قرار شد طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در گام نهایی، منابع آبی جدید شش استان هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تأمین کند.
هرچند حال و روز منابع آبی به دلیل کاهش باران و برداشت‌های بی‌رویه در بیشتر نقاط کشور خوب نیست اما بحران در شرق کشور با توجه به وضعیت اقلیمی شدیدتر است، از سوی دیگر بر اثر کاهش نفوذپذیری خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، بارندگی‌ها منجر به جاری شدن روان آب و سیلاب در استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی و سیستان و بلوچستان می‌شود و به جای مهار و هدایت آب‌های سطحی، باید به جبران خسارات ناشی از آب‌گرفتگی و سیل پرداخت.

پیام خراسان

شرق کشور به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شد با نگاه خاص و ویژه شهید آیت‌الله رئیسی به استان کم برخوردار خراسان‌جنوبی، این استان نیز به خط شماره 4 انتقال آب از دریای عمان اضافه شد و با این تصمیم شرق کشور به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شد،
استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با دریای عمان برای رفع تشنگی چندین ساله به این طرح امید بسته بود و این طرح در زمان دولت سیزدهم کامل‌تر شد، با اجرای طرح ملی آب‌رسانی از دریای عمان و دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور کمبود آب آشامیدنی استان‌های شرق کشور رفع خواهد شد.
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان درباره این طرح در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود: «عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر سال 1400 و با دستور ویژه آیت‌الله رئیسی آغاز شد، شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین‌سازی و نمک‌زدایی برای ظرفیت نهایی 2/4 میلیون متر مکعب در روز، سامانه انتقال آب به طول خط 718 کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است، در فاز اجرای سامانه انتقال آب، عملیات نقشه‌برداری و تملک اراضی به اتمام رسید و 481 کیلومتر خط انتقال آب توسط پیمانکار پروژه در حال اجراست و 226 کیلومتر از مسیر نیز در حال حاضر دارای پیمانکار لوله‌گذاری است و این عملیات اجرایی در دو جبهه کاری در اردیبهشت 1403 آغاز شده است.»
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داده است: «با توجه به گستردگی این پروژه ملی مشاوران و پیمانکاران متعددی عهده‌دار عملیات اجرای این طرح هستند که این امر سبب ایجاد اشتغال برای 430 نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و 300 نفر به صورت غیرمستقیم شده است.
زمان اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان چهارساله پیش‌بینی شده است که آب به زاهدان برسد و امکان دارد شرایط فراهم باشد و این آب زودتر به زاهدان برسد، انتقال آب از دریای عمان با فعالیت 21 تیم اجرایی و با اعتباری بیش از 100 هزار میلیارد تومان در حال انجام است و انتقال آب از منطقه تهلاب به زاهدان که بیش از 180 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد شروع شده است و پیشرفت مناسبی دارد.

پیام خراسان

عملیاتی شدن پروژه انتقال آب به استان‌های شرقی در دولت سیزدهم جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی هم در این زمینه با اشاره به خشکسالی بیست ساله در خراسان‌جنوبی و تأثیر آن بر کشاورزی و دامداری استان می‌گوید: ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی پیمانی بین دولت و مردم خراسان جنوبی بود که در دولت سیزدهم عملیاتی شد تا بتوانیم تأثیرات خشکسالی در استان را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه شرکت ایمواسکو (شرکت تأمین آب صنایع و معادن کشور) مجری ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور است، می‌افزاید: خط چهار این پروژه برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری‌های متعدد مدیران استانی و نگاه ویژه و خاص رئیس‌جمهور آیت‌الله رئیسی، خراسان‌جنوبی نیز به پروژه اضافه شد و این پروژه از چابهار تا مشهد به طول یک هزار و 342 کیلومتر است که 380 کیلومتر آن مربوط به خراسان‌جنوبی است.
استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قرار است تا 1404 آب به این استان برسد، ادامه می‌دهد: از چابهار تا مشهد حدود 26 پیمانکار با 3500 نیرو مشغول فعالیت هستند و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری این ابر پروژه 160 هزار میلیارد تومان است که 50 هزار میلیارد تومان آن سهم خراسان‌جنوبی است.
وی با بیان اینکه طول مسیر تا مشهد 1342 کیلومتر خط اصلی و 450 کیلومتر انشعابات است که از این مقدار 380 کیلومتر خط اصلی در خراسان جنوبی قرار دارد، می‌گوید: هم اکنون در مرحله سوم آبرسانی به استان هستیم و اواخر نیمه اول سال 1403 وارد مرحله چهارم آبرسانی به خراسان‌جنوبی خواهیم شد.
به گزارش ایمنا، طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور از آرزوهای دیرینه مردمان این مناطق است که اجرای این طرح با نگاه ویژه‌ای که رئیس‌جمهور شهید داشتند در دولت سیزدهم شتاب گرفت تا بذر امید در دل آنها جوانه بزند و حالا باید دید با پرواز شهید رئیسی به دیار ابدیت آیا دولتی در تراز شهید آیت‌الله رئیسی روی کار می‌آید و می‌تواند این امید و آرزو را به سرانجام مقصد برساند؟ کد خبر 757373

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/679194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاضی زاده برای مناظره وارد صدا و سیما شد

فیلم/ «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» وارد صداوسیما شد

قاضی زاده برای حضور در مناظره اول انتخاباتی وارد صداوسیما شد | ویدئو

تصاویری از حضور قاضی زاده در مقبره شهدای گمنام/ برگزاری تشریفات نظامی هنگام ورود

همنشینی پورمحمدی و پزشکیان پیش از مناظره اول /قالیباف کنار قاضی زاده نشست، جلیلی و زاکانی همنشین شدند +تصاویر

یک نامزد همچنان سیاه‌پوش رییس جمهوری فقید

صندلی شماره یک به قاضی زاده رسید، شماره 6 به پورمحمدی /قالیباف کنار پزشکیان می نشیند /شماره صندلی سعید جلیلی چند است؟ +عکس

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد ریاست‌جمهوری برای حضور در مناظره اول وارد صداوسیما شد

یک کاندیدای ریاست جمهوری همچنان سیاه‌پوش شهادت سید ابراهیم رئیسی + عکس

یک کشته و یک مصدوم بر اثر ریزش ساختمان در چناران خراسان رضوی

ریزش ساختمان در چناران منجر به فوت یک نفر شد

یک نفر بر اثر ریزش ساختمان در چناران فوت کرد

ریزش مرگبار ساختمان در چناران خراسان رضوی

لحظات پر استرس نجات خرس قهوه‌ای در چهارمحال و بختیاری + فیلم

برق رایگان کشاورزان با 5 ساعت مدیریت بار

جمع آوری 460 معتاد متجاهر در مشهد

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

تخفیف ویژه کتاب‌های نشر هاجر به مناسبت عید غدیر

«همه ما می‌خواستیم بیدار شویم»

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» وارد صداوسیما شد

یوزپلنگ آسیایی در زیست کنام پل ابریشم زنده گیری شد

ورود قاضی‌زاده‌هاشمی به محل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 1403

قاضی زاده هاشمی وارد ساختمان صدا و سیما شد

اقدام خودجوش کارکنان بهزیستی نیشابور در آستانه انتخابات

آتش‌سوزی در جنگل‌های فلات شهرستان سرچهان مهار شد

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

بارش کشور به محدوده نرمال رسید | دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر

بارش‌های کشور به محدوده نرمال رسید

برپایی اولین بازارچه بانوان فرزانه در قاین

یوزپلنگ نابالغ در خراسان شمالی زنده‌گیری شد

ریزش ساختمان در چناران + ویدئو |  یک فوتی و یک مصدوم

پهپاد و هوش مصنوعی در تعقیب پشه ها!

460 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

(ویدئو) ریزش مرگبار ساختمان در چناران

یک نفر بر اثر ریزش ساختمان در چناران خراسان رضوی جان باخت

کتاب شاهد و شرور به ابهامات حمله به اسرائیل پاسخ می‌دهد

نظارت بر ذبح 235 رأس دام قربانی در خوسف

پزشکیان پیشتاز است / دوگانگی قالیباف-جلیلی جدی است

ابتکار نیشابوری ها ؛ بازی جدید «مار و پله» | اتوبوس سواری با اتوبوس آبی

اعلام اسامی 11 بازیکن راه یافته به مرحله دوم استعدادیابی تیم ملی بسکتبال

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

بعد از چهارسال، میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال رسید | بارندگی در کدام استان ها بیشتر و کمتر از نرمال بوده است؟

بعد از چهار سال بارش کشور به محدوده نرمال رسید

دریافت 220 میلی متر بارش در 9 ماه اخیر

تداوم وزش تندباد لحظه‌ای در خراسان جنوبی

دستور دادستان بشرویه به شهرداری جهت جمع آوری سگ‌های ولگرد

زاکانی و قاضی زاده در صف اول «انصراف» /دوقطبی قالیباف - پزشکیان یا قالیباف - جلیلی؟ /پورمحمدی در دوراهی ماندن و رفتن +جدول

نزولی شدن قیمت گوشت قرمز در مشهد