پیام خراسان

آخرين مطالب

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش رو؛ بازار خودرو به بن‌بست رسید؟ گفتگو

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش رو؛ بازار خودرو به بن‌بست رسید؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تجارت نیوز / بازار خودرو ایران در میانه بی‌اعتمادی خریداران و تداوم ناکارآمدی وارد مرحله‌ای از رکود عمیق و التهاب بی‌تقاضا شده است. آینده این بازار بیش از هر زمان دیگری به متغیرهای سیاسی و انتظارات تورمی گره خورده، اما آیا با باز شدن سامانه جامع تجارت و احتمال توافق سیاسی، تغییری در چشم‌انداز بازار رقم می‌خورد؟
بازار خودرو ایران در شرایط کنونی با ترکیبی از رکود معاملاتی، نوسان قیمتی و بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان مواجه است. سازوکارهای ناکارآمد در سیاست‌گذاری، محدودیت‌های وارداتی و تداوم انحصار در زنجیره تولید، شفافیت و کارایی این بازار را با اختلال روبه‌رو کرده‌اند.
در عین حال وابستگی شدید قیمت‌ها به متغیرهای غیرفنی از ج69مله نرخ ارز، سیاست‌های مقطعی و روند مذاکرات خارجی باعث شده شاخص‌های بنیادین نقش چندانی در تصمیم‌گیری مشتریان نداشته باشند. این وضعیت بازار را به جای رقابت صنعتی به عرصه‌ای برای بازی با انتظارات تورمی و جابه‌جایی سرمایه بدل کرده است.
سنگینی سکوت در بازار خودرو
بازار
مسیح فرزانه، کارشناس حوزه خودرو گفت: بازار خودرو از هفته آینده با رکودی سنگین‌تر از قبل و سکوتی محسوس مواجه می‌شود. این سکون در عمل از رکود تورمی فراتر رفته و در رفتار فروشندگان و خریداران به‌روشنی قابل مشاهده‌ است. نگاه‌ فعالان بازار به سوی نتیجه گفت‌وگوهای ایران و ایالات متحده دوخته شده و بخش زیادی از تصمیم‌گیری‌های بازار بر اساس تحلیل همین متغیر انجام می‌گیرد.
او افزود: به رغم احتمال توافق، دو عامل در مسیر تحرک بازار قابل ملاحظه است. نخست انتظارات تورمی در سال 1404 و دوم فشار هزینه‌ای که صنعت خودروسازی و بخش واردات خودرو با آن روبه‌روست. این فشار از مسیر تعرفه، مالیات و نرخ ارز وارد شده و روی تصمیم فعالان اثر مستقیم دارد.
چشم‌انداز قانون بودجه و نرخ تورم در بازار خودرو
فرزانه تصریح کرد: در بسیاری از کشورها کشف قیمتی تنها به شاخص‌های هزینه وابسته نیست و انتظار تورمی در رفتار فروشندگان نقش پررنگی ایفا می‌کند؛ ایران نیز از قاعده مستثنا نیست.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی خودروهای وارداتی به‌ندرت در بازار عرضه می‌شوند و تعداد فروشندگان آماده به معامله به شدت کاهش یافته است. بسیاری از فعالان بازار و شرکت‌های واردکننده با نگاه تحلیلی به بازار و انتظارات تورمی به این نتیجه رسیده‌اند که حتی در صورت حصول توافق در شرایط فعلی تغییری اساسی رخ نمی‌دهد.
این فعال حوزه خودرو اظهار کرد: با مشخص بودن ابعاد بودجه سال آینده و اعلام رسمی نرخ تورم از سوی نهادهای آماری، جهت‌گیری بازار وابسته به چشم‌انداز اقتصادی باقی می‌ماند. بنابراین روندی که طی روزهای پیش رو شکل می‌گیرد در چارچوب همین پارامترها قابل پیش‌بینی است.
خطر تشدید تولید ناقص
فرزانه توضیح داد: در کنار آنچه گفته شد، نشانه‌هایی که از درون صنعت خودرو مخابره می‌شود، نشان از افزایش محدودیت‌ها دارد. قطعه‌سازان با تنگنای ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند و روند تخصیص ارز با کندی بیشتری نسبت به گذشته همراه شده است. انجمن‌های تخصصی این حوزه مکاتبات متعددی با نهادهای مسئول انجام داده‌اند تا مسیرهای جایگزین برای تأمین ارز گشوده شود.
او خاطرنشان کرد: در مجموع، سیگنال‌های دریافتی از وضعیت اقتصادی و صنعتی چندان امیدوارکننده نیست. بخش بزرگی از مواد اولیه قطعات همچنان وارداتی است. اگر ارز کافی تزریق نشود و قطعات با تأخیر به خط تولید برسد، روند تولید خودروهای ناقص ادامه و افزایش پیدا می‌کند. روندی که از ابتدای سال نیز مشهود بوده و به دپوی خودروها در پارکینگ‌ها و افزایش تعهدات معوق منجر شده است.
التهاب در بازار بدون تقاضای خودرو
فرزانه تشریح کرد: با وجود کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو و نبود خریدار، همچنان بخشی از روندهای قیمتی بازار تابع انتظارات تورمی، سطح عرضه و تقاضا و فضای روانی ناشی از اخبار و سیگنال‌هایی است که گاه با ماهیت «خبر‌درمانی» یا «آرزو‌فروشی» به بازار تزریق می‌شوند. در چنین شرایطی حتی اگر تقاضای مؤثری وجود نداشته باشد، اما تزریق نشدن خودرو به بازار می‌تواند تبعات خود را بر قیمت‌ها و فضای عمومی بازار نشان دهد.
او در پایان گفت: طی 24 ساعت گذشته خبری مبنی بر باز شدن سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی منتشر شده است. این در حالی‌ است که از ابتدای سال انتقادهای فراوانی درباره بسته بودن آن مطرح می‌شد. با این حال ثبت سفارش تنها یکی از حلقه‌های زنجیره واردات محسوب می‌شود. بررسی آمار ثبت سفارش‌های انجام‌شده در سال گذشته در مقایسه با تعداد خودروهای پلاک‌شده نشان می‌دهد که این دو شاخص همخوانی معناداری ندارند. بنابراین صرف صدور مجوز ثبت سفارش به‌تنهایی مسیر ورود خودرو را هموار نمی‌کند.
بازار خودرو ایران در آستانه ورود به یکی از پرابهام‌ترین دوره‌های خود قرار گرفته است. دوره‌ای که در آن نه تقاضای مؤثر شکل گرفته، نه چشم‌انداز روشنی از بهبود عرضه وجود دارد و نه سازوکارهای سیاست‌گذاری توان عبور از بحران را نشان می‌دهند. آنچه از مجموع تحلیل‌ها برمی‌آید، تثبیت یک رکود تورمی عمیق با ریشه‌هایی در ناکارآمدی نهادی، وابستگی به تحولات سیاسی و نبود برنامه‌ای مشخص برای تحریک تقاضا و بازسازی ساختار تولید است.
باز شدن سامانه ثبت سفارش در خوش‌بینانه‌ترین سناریو تنها گام مقدماتی برای تسهیل واردات محسوب می‌شود، در حالی که مسیرهای پیچیده‌تر همچنان مسدود مانده‌اند.
در چنین وضعیتی چشم‌انداز بازار خودرو نه بر پایه شاخص‌های فنی یا تحولات صنعتی، بلکه بر مبنای انتظارات تورمی، جهت‌گیری سیاست خارجی و نحوه مواجهه دولت با بحران ارزی و تولیدی ترسیم می‌شود؛ مسیری که هنوز نشانه‌ای روشن از تغییر در آن دیده نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/861514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام جزئیات پیشنهاد میلان به مودریچ

باشگاه بارسلونا از قرارداد جدید بازیکن سابق خود 7.8 میلیون یورو سود برد

تاکید مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بر ضرورت رفع مشکلات زیرساختی و ساماندهی فرآیندهای آموزشی و پشتیبانی دانشگاه فرهنگیان استان

کاهش صادرات نفت ایران به چین

عفیف:باید ایران را شکست بدهیم/رؤیای ما صعود به جام جهانی است

پاری‌سن‌ژرمن پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا روی لوگوی خود ستاره زد

پاسخ فابرگاس به اینتر؛ پروژه‌های یکی‌دو ساله نمی‌خواهم

انتخاب هوش مصنوعی؛ جوان اول فوتبال یامال نیست!

واکنش دوناروما به حضور مدیربرنامه‌هایش در باشگاه اینتر

آلمان بزرگترین دشمن رونالدو؛ 5 بازی، 5 باخت!‏

پروژه بزرگ در مادرید؛ رئال زیر 25 سال!

تمرین شبانه‌روزی پدیده فصل رئال مادرید

با یک بیانیه؛ خداحافظی همزمان آرسنال با 20 بازیکن!‏

سوچیچ، اولین خرید تابستانی اینتر

ادامه سریال ناکامی شاگردان فرگوسن؛ کریک اخراج شد

ویترین افتخارات ستاره والیبال ایران تکمیل شد

تاج: اشتباهات داوران قابل قبول نیست؛ دیگر نمی‌دانم چه کنم!

استقلال مطالبات اندونگ را پرداخت کرد

قلعه‌نویی: جانشین‌های شایسته‌ای برای 7 بازیکن غایب خود داریم

تأکید وزیر آموزش و پرورش بر جایگاه و نقش دانشگاه فرهنگیان در سیاست‌های تحولی نظام آموزشی

ترانه «حواست نیست» با صدای اشوان

ضرب و جرح محیط‌بان پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان‌ شمالی

صدور 160 مجوز پرواز فوق‌العاده به مشهد همزمان با عید قربان

پاسخ رئیس کومو به اینتر؛ فابرگاس هیچ‌جا نمی‌رود

از تماشای بازی‌های مسی سیر نمی‌شوم

سرمربی رونالدو روی نیمکت حریف احتمالی استقلال

4 هکتار از اراضی پارک ملی تندوره طعمه حریق شد

جادوی روبرتو مارتینز؛ کریستیانو دوباره جوان شده!

پدر یامال؛ بس کنید، معتاد نیستم فقط صرع دارم!

ایران قهرمان لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی شد

برگزاری مسابقات والیبال ناشنوایان شرق کشور در بیرجند

اولین فهرست آنچلوتی سورپرایزم کرد

خداحافظ اینتر دیگر توان ادامه دادن ندارم!

یک تورنمنت بزرگ دیگر؛ علیرضا فغانی در آمریکا

شاگرد اینزاگی در راه عربستان

برخورد ویلچر یک هوادار با پای رونالدو و برخورد جالب او

وقتی مارسلو سنگ روی یخ شد

اینتر سد راه اینزاگی؛ حق نداری بازیکنی را ببری!

رویکرد کشور و دولت چهاردهم کمک به آموزش و پرورش است

آهنگ «محکوم» با صدای امیر عباس گلاب

قیمت گوسفند زنده در آستانه عید قربان

عذرخواهی رییس فدراسیون جهانی بوکس از خلیف!

رونالدو را با ویلچر زیر گرفتند!

واکنش یوفا به رأی نهایی پنالتی جنجالی اتلتیکو

رونالدو یک پیشنهاد مهم از برزیل را رد کرد

گری نویل: 10میلیون یورو برای آرنولد شگفت‌زده‌ام کرد

رفع منع حقوقی آقای گل ترکیه برای پرسپولیس

اساس وپایه پیشرفت هر جامعه آموزش و پرورش است

صفحه اقتصاد گزارش می دهد/ مدیریت بیماری با بیمه درمان تکمیلی بیمه دی

برپایی 200 پایگاه جمع آوری نذورات قربانی در خراسان شمالی

ویکی پدیاجستجو