پیام خراسان

آخرين مطالب

موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد گفتگو

موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - برنا - گروه فرهنگ و هنر: پنجمین نشست تخصصی «کتاب و سینما» با عنوان «اقتباس؛ بازنمایی یا بازآفرینی» با حضور فرزاد موتمن، نویسنده و کارگردان ، هیوا مسیح، نویسنده و شاعر و مهرزاد دانش، منتقد سینما و مدیر جلسه، روز گذشته در سرای هنرگان کتاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد
در ابتدای این نشست بنفشه اعرابی مدیر پروژه هنرگان کتاب توضیحاتی درباره برنامه‌های این بخش ارائه داد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ فرزاد موتمن در ابتدای این نشست گفت: فیلم «شب‌های روشن» یک اقتباس کاملاً آزاد از رمان داستایفسکی است. اصل این داستان مربوط به شهر سن پطرزبورگ در قرن 19 بوده و از مسیر زندگی و فرهنگ ما نمی‌گذرد. در نتیجه ما باید فکر می‌کردیم که چگونه این قصه را به نوعی از زندگی خود عبور دهیم تا یک فیلم سینمایی بر مبنای آن قابلیت ساخته شدن داشته باشد.
وی ادامه داد: کاراکتر اصلی رمان داستایفسکی مردی است که هیچ‌کس علاقه‌ای به معاشرت با او ندارد. من فکر کردم هیچ مخاطبی نمی‌خواهد داستان مردی را ببیند که مورد علاقه دیگران نیست. به همین دلیل مسیر را برعکس پیمودیم و قصه مردی را روایت کردیم که در عین جذابیت و سمپات بودن، به‌صورت خودخواسته نمی‌خواهد با کسی معاشرت کند و در نهایت ورود یک زن به زندگی او، به نوعی حادثه محرک را ایجاد می‌کند.
وی افزود: ما فکر کردیم چگونه می‌توان یک قصه عاشقانه را با توجه به ضوابط موجود در کشور روایت کرد؟ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این دو نقش اصلی خجالتی هستند و به‌جای رفتار‌های دیگر، برای هم شعر می‌خوانند.»
بازتاب ادبیات مدرن در ساختار فیلم
موتمن همچنین خاطرنشان کرد: در جایی متوجه شدیم که این فیلم در حال عبور از مسیر ادبیات ایران است و به غیر از شعری از ناظم حکمت، مابقی اشعار متعلق به ادبیات نوین و مدرن ایران هستند.
وی یادآور شد: در جزئیات نیز تلاش کردیم از مسیر جاری در زندگی خود عبور کنیم. در کتاب داستایفسکی صحنه‌ای وجود دارد که زن و مرد به کنسرت می‌روند، اما در آن زمان نمایش ساز با مشکل همراه بود؛ بنابراین قصه سینما رفتن آنها را وارد روایت کردیم. در روزی که سینما آزادی و سینما شهر قصه آتش گرفت، من و پرتو مهتدی تمام روز در خرابه‌های سینما شهر قصه ماندیم، چرا که این سینما برای نسل من معنایی دیگر داشت. ما در آنجا فیلم‌سازی را آموختیم و با بونوئل، فلینی و برگمان آشنا شدیم. این موضوع را برای سعید عقیقی تعریف کردم و تصویری از خرابه‌های سینما آزادی وارد قصه شد.
موتمن با بیان اینکه در این فیلم کم‌تر از دیالوگ‌های رمان استفاده شد و فکر می‌کنم در نهایت تنها به یک دیالوگ بسنده شد، بیان داشت: زمانی که عقیقی فیلمنامه را می‌نوشت من در کنار او بودم و یک بار تصمیم گرفتم همچون فال گرفتن به سراغ کتاب «شب‌های روشن» برویم و به صورت اتفاقی دیالوگی از کتاب را وارد فیلم کنیم.
اقتباس وفادارانه؛ بله یا خیر؟
کارگردان «سراسر شب» اظهار داشت: به نظر من یک اقتباس کاملاً وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد. اگر به اقتباس‌های مهم دنیا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که نتیجه نهایی آنها بیش از سینما به فوتورمان شبیه هستند. در نتیجه بهتر است شرایط و قصه زندگی خودمان را وارد جهان فیلم کنیم.
ادبیات مدرن بی‌ارتباط با زندگی ایرانی
در ادامه هیوا مسیح، نویسنده و شاعر، گفت: به نظر من دوره اقتباس از ادبیات در حال حاضر به پایان رسیده است. ادبیات مدرن در کشور شباهتی به زندگی ایرانی ندارد و تحت تأثیر وضعیت فرهنگی غرب یا نوع تفکرات صادق هدایت و غلامحسین ساعدی است.
وی بیان کرد: لیلی و مجنون در واقع یک رمان است که به صورت نظم سروده شده است. جوهره لیلی و مجنون جدایی نیست. زمانی که می‌خواهیم فیلمی درباره جدایی در کشور ساخته شود، نتیجه اثری خیانتکارانه همچون «جدایی نادر از سیمین» خواهد بود. به عقیده من جوهره لیلی و مجنون درباره عشق است.
بازخوانی سینمای شاعرانه و انتقاد از تحریف تاریخی
مسیح با بیان اینکه در سینمای ایران فیلم‌های «شب‌های روشن» و «ناخدا خورشید» تنها آثاری هستند که مبتنی بر جهان‌بینی ادبی نیستند، افزود: سینمای ایران و دنیا معمولاً قصه یک رمان را به‌صورت روایی مطرح می‌کنند. نمونه آن فیلم «داشتن و نداشتن» است که هاوارد هاکس بر مبنای آن فیلم ساخت.
سینما امری عینی و شعر امری ذهنی است
مسیح در پاسخ به پرسش مهرزاد دانش درباره شاعرانگی در سینما، گفت: سینما امری عینی و شعر امری ذهنی است. یک شاعر از مفهومی ذهنی محصولی را پدید می‌آورد که دارای سویه‌های عینی است. نمی‌توان از روی شعر‌های حافظ فیلم ساخت. البته تارکوفسکی در «آینه» تا حد زیادی به این موضوع نزدیک شده است، چون پدرش شاعر بود.
مهرزاد دانش در ادامه افزود: برخی گمان می‌کنند یک کارگردان باید خود نویسنده باشد. در حالی که «شب‌های روشن» این گزاره را باطل کرده است.
موتمن در ادامه بیان داشت: من خود را تکنسین سینما می‌دانم. «خداحافظی طولانی» یک داستان نیمه بلند از اصغر عبداللهی بود که به دکوپاژ آن پرداختیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره سینماگر مؤلف گفت: امر تألیف بیش از هر چیز در نوع دکوپاژ نمود دارد. متاسفانه گاهی فیلم‌ها برای دریافت پروانه ساخت دچار تغییرات زیادی می‌شوند و این اتفاق برای «سراسر شب» رخ داد.
هیوا مسیح با اشاره به جمله «سینما از سینما زاده می‌شود» گفت: آرونوفسکی در فیلم «نوح»، روایت متفاوتی از داستانی باستانی ارائه داده است. در سینما قرار نیست لزوماً قصه یا پیام وجود داشته باشد.
وی افزود: دوربین هنرمند در دوران مدرن رو به زمین قرار می‌گیرد و نوعی قداست‌زدایی صورت می‌گیرد. در واقع آرونوفسکی شخصیت نوح را به‌صورت زمینی به تصویر کشید.
هویت شهری در «شب‌های روشن»
فرزاد موتمن در ادامه به اقتباس‌های مختلف از «شب‌های روشن»، توسط جیمز گری و سینمای هند اشاره کرد و افزود: در تهران امروز ساخت فیلم ژانر دشوار است، چون این شهر در دهه‌های گذشته هویت خود را به صورت کامل از دست داده است. در «شب‌های روشن» تلاش کردیم شهری را بازنمایی کنیم که هویت آن در حال نابودی است.
دانش در خصوص فیلم «شب‌های روشن» گفت: موتمن در این اثر نوعی حس شاعرانه را انتقال می‌دهد و می‌توان این اقتباس را به‌صورت تطبیقی بررسی کرد.
هیوا مسیح با بیان اینکه در اقتباس باید بیش از هر چیز به تم توجه کرد، گفت: فیلم «شب‌های روشن» ساخته فرزاد موتمن ارتباطی به کتاب داستایفسکی ندارد و او در این فیلم کاملاً نوع نگاه خود را دنبال کرده است.
موتمن نیز در خصوص مشکلات پیش روی سینمای ایران در امر اقتباس‌های خلاقانه بیان داشت: ادبیات ایران چندان صورتی تخیلی ندارد و شاید تنها بتوان به منطق‌الطیر عطار و شاهنامه فردوسی اشاره کرد. در سال‌های اخیر امکان اقتباس برای همه فیلمسازان وجود ندارد. همینطور تیراژ بسیاری از کتاب‌ها به سیصد جلد رسیده و این معضل مهمی است.
سلسله نشست‌های «کتاب و سینما» هر روز توسط سازمان سینمایی در سرای هنرگان کتاب سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار می‌شود.
گفتنی است، ششمین نشست امروز دوشنبه 22 اردیبهشت ساعت 16 با حضور کیانوش عیاری، حبیب احمدزاده و مهرزاد دانش با موضوع «عیار متن، عیار سینما» برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/867964/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار: اقتصاد و سرمایه‌گذاری اولویت اصلی استان است

قهرمان سابق آسیا در آستانه سقوط به لیگ پایین‌تر

ادعای عجیب خبرنگار مارکا درباره رافینیا

ستاره لیورپول در صدر فهرست خرید بارسا

هویسن از پارسال برای رفتن به رئال نخ داده بود!

«آینده» برای بانک مرکزی دردسر ساز شد

تعرفه‌های تازه؛ خط قرمز دولت برای پرمصرف‌ها

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت" روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی"

نخستین جلسه کارگروه‌های سوادآموزی خراسان شمالی برگزار شد/ تأکید بر نظارت دقیق و کلاس‌گذاری مدرسه‌محور در برنامه‌های سوادآموزی

راز قهرمانی الاتحاد از دید مارکا: بنزما و پلانس

خلاصه بازی جنوا 2 - آتالانتا 3

گل سوم پاری سن ژرمن به اوسر توسط کواراتسخلیا

گل دوم پاری سن ژرمن به اوسر توسط مارکینیوش

راز موفقیت مربیان کروات در ایران از زبان اسکوچیچ

راز ماندگاری ورشکسته‌ها

برگزاری سوگواره شعر سید الشهداء خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و یارانش/ رونمایی از مستند پرواز تا خورشید

درگیری پپ و هندرسون در پایان بازی فینال FA CUP

دعوای پپ با هندرسون؛ باید اخراج می‌شدی!

عقاب‌های انگلیس پس از 119 سال جام بردند

آخرین اخبار نقل و انتقالات فوتبال جهان

پالاس ومبلی و سطح شهر را باهم جارو کرد!

گل اول جنوا به آتالانتا توسط آندره‌آ پینامونتی

گل اول اوسر مقابل پاری سن ژرمن توسط لاسین سینایوکو

گل مردود جنوا به آتالانتا توسط بانی

بازی با بارسا لغو نشد چون لالیگا نخواست!

گل اول پاری سن ژرمن به اوسر توسط کواراتسخلیا

جزیره کیش در خرداد ماه میزبان رویدادهای ملی و مذهبی است

سیمئونه: امسال خودمان از رئال و بارسا عقب ماندیم

خلاقیت ویژه در لندن برای اولین قهرمانی هری کین!

نشست یک قهرمان؛ کسی از کمپانی سوال نداشت!‏

یکشنبه طوفانی پایتخت با حضور غول‌های مدعی

منچسترسیتی فینال جام حذفی را باخت؛ کریستال‌پالاس قهرمان شد

ژسوس با هدیه لاکچری ستاره‌های الهلال را نمک‌گیر کرد

زوج تورام و طارمی در دیدار برابر لاتزیو

عصبانیت رونی از تصمیم ضدسیتی؛ VAR را کنار بگذارید!

در روز آرامش پپ؛ دکتر سیتی دعوا داشت!‏

به نام پدر؛ نمایش درخشان فینال برای تو!

جانباز نخبه مشهدی، برنده جایزه سازمان بهداشت جهانی شد

کارگران قرارداد موقت بعد از 4 سال چگونه دائمی شوند؟

نیشابور برای میزبانی باشکوه از بزرگداشت روز ملی خیام آماده است

مشاهیر فرهنگی هویت ملی ایران هستند

واکنش سرمربی والنسیا به مستند وینی؛ تیک‌تاک ندارم!

فابرگاس تایید کرد؛ بله با لورکوزن مذاکره کردم

هنوز از آنری می‌ترسیم، کابوس زندگی‌مان بود!‏

پیولی ناکامی تیمش را گردن رونالدو انداخت

آرتتا اعلام کرد؛ پایان عصر بیگ سیکس!‏

گل سوم بایرن مونیخ به هوفنهایم توسط گنبری

کونته: ناپولی باشگاه بزرگی نیست!

گل چهارم بایرن مونیخ به هوفنهایم توسط هری کین

اختتامیه بوندس‌لیگا؛ خداحافظی آلونسو با لورکوزن

ویکی پدیاجستجو