پیام خراسان

آخرين مطالب

انتقاد روزنامه دولت از گازوئیل سه نرخی اقتصادي

انتقاد روزنامه دولت از گازوئیل سه نرخی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایران / هیأت وزیران در مصوبه‌ای عرضه گازوئیل با سه نرخ سهمیه‌ای، نیمه‌یارانه‌ای و آزاد را تصویب کرده است. این سیاست با هدف حمایت از ناوگانی که دارای بارنامه برخط در شبکه حمل‌و‌نقل است، اجرا می‌شود. مدیریت مصرف سوخت و کاهش قاچاق اهداف دیگر این مصوبه و تکلیف برنامه هفتم است که دولت موظف به اجرای آن شده است. اما فعالان حوزه حمل‌و‌نقل با تردید، تحقق اهداف برنامه 3 نرخی شدن گازوئیل را ارزیابی می‌کنند. این خبر که تقریباً 4 ماه پیش در روزنامه «ایران» منتشر شده بود؛ حالا به تأیید رسمی رسیده، اما مهم‌ترین نقد وارده فعلاً اعلام 3 نرخ برای گازوئیل است که به اعتقاد برخی کارشناسان از همین ابتدا، می تواند چشم‌انداز طرح را غیرشفاف نشان دهد.
طبق مصوبه دولت، قیمت سهمیه‌ای همچنان به قوت خود باقی است. یک نرخ نیمه‌یارانه‌ای به عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شده است.
کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرده است که «نرخ سهمیه گازوئیل ناوگان درون شهری و برون شهری تغییر نخواهد کرد و تنها ناوگانی که فعالیتی ندارند و یا بارنامه آنان غیرواقعی است، شامل افزایش قیمت خواهند شد.»
در حالی که فعالان حوزه حمل‌و‌نقل، ابراز امیدواری می‌کنند دولت در مصوبه گازوئیل 3 نرخی تجدید نظر کند، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای مصوبه از ابتدای تیر امسال خبر داده است. فعلاً جزئیاتی از نحوه اجرای گازوئیل 3 نرخی و نرخ‌های دوم و سوم ارائه نشده است، اما برخی فعالان از گازوئیل 28 هزار و 500 و 42 هزار تومانی برای نرخ‌های میانی و غیریارانه‌ای گازوئیل خبر دادند.‌
تبعات طرح
بازار
رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با «ایران»، اجرای طرح گازوئیل 3 نرخی را دارای تبعاتی دانست. وی گفت: «مدیریت مصرف سوخت و مهم‌تر از آن جلوگیری از قاچاق با گازوئیل 3 نرخی خیلی سخت است و ممکن است نتیجه عکس هم بدهد.»
 وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی و فعالان صنف حمل‌و‌نقل با واقعی شدن یا افزایش پلکانی قیمت گازوئیل موافق هستند، افزود: «رانندگانی که کالا جابه‌جا می‌کنند، تأثیری در میزان قاچاق سوخت ندارند. با اجرای برنامه صدور بارنامه برخط، نصب دوربین در مسیر حرکت و کنترل پیمایش، عملاً قاچاق سوخت توسط ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای غیر‌ممکن یا بسیار کم شده است.»
رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی گفت: «50 درصد کاهش وبهینه‌سازی مصرف سوخت با نوسازی ناوگان محقق می‌شود. ولی گازوئیل سه نرخی برای ایجاد تخلف در تخصیص، فروش و قاچاق سوخت انگیزه بیشتری را فراهم می‌کند.
به گفته این فعال حوزه حمل‌و‌نقل، کامیونداران در حال حاضر هم با مشکل دریافت سوخت مواجه هستند و شرکت نفت و پالایش و پخش سهمیه ناوگان طبق بارنامه برخط را بموقع تأمین نمی‌کند. طبق برنامه تخصیص سوخت طبق بارنامه، 15 هر ماه باید گازوئیل یارانه‌ای به کامیون‌ها منتقل شود اما عملاً در زمان مشخص شده اقدامی در تخصیص سوخت صورت نمی‌گیرد و یا میزان سوخت تخصیصی کمتراز سوخت تعیین شده طبق بارنامه و مسیر از مبدا تا مقصد است.
وی گفت: «با توجه به این شرایط ما معتقدیم سازوکار و زیرساخت‌های اجرای بنزین سه نرخی، جوابگو نخواهد بود.»
افزایش نرخ به‌صورت پلکانی
سید جلال موسوی، نایب رئیس کانون کامیونداران ایران نیز در گفت‌و‌گو با «ایران»، به این موضوع اشاره کرد که قبل از سال جدید، شرکت ملی نفت موضوع دو نرخی شدن گازوئیل را مطرح کرد که با اعتراض فعالان صنف حمل‌و‌نقل مواجه شد و طرح اجرا نشد اما بعد از چند ماه موضوع گازوئیل سه نرخی مطرح می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه گازوئیل 3 نرخی امکان اجرای ضعیفی دارد و اجرای آن قطعاً حاشیه ساز خواهد بود، گفت: «ما نیز تأکید داریم 300 تومان نرخ واقعی گازوئیل نیست، اما تفاوت قیمت در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه آنقدر زیاد است که افزایش قیمت یا 3 نرخی کردن مانع از قاچاق نمی‌شود. در حالی که اگر از زمان اجرای تغییر در سیاست سوخت یارانه از سال 88، هر سال مثلاً 5 درصد به قیمت گازوئیل اضافه می‌شد تا الان قیمت به‌صورت پلکانی بیش از 50 درصد افزایش یافته بود.
وی با انتقاد از سیاست‌گذاران در طراحی برنامه‌های جدید برای قیمت‌گذاری سوخت بدون مشورت با فعالان صنف گفت: «اطلاعات و تجربه فعالان صنف، در تعیین سیاست‌های جدی نرخ‌گذاری و عرضه سوخت بسیار مؤثر خواهد بود اما سیاست‌گذاران فقط به پژوهش‌ها و گزارش‌های تئوری اکتفا می‌کنند.»
نایب رئیس کانون کامیونداران ایران افزود: «کشتی‌ها و شناورها سوخت را به میزان قابل توجهی قاچاق می‌کنند آنوقت مثلاً بیشترین اتهام قاچاق متوجه تخلف کم مصرف سوخت در بخش حمل‌و‌نقل است. اجرای برخی برنامه‌ها مانند صدور بارنامه برخط یا کنترل محوطه‌های تولید و توزیع با پهپاد توانسته بخش قابل توجهی از قاچاق را مخصوصاً در شهرها و بنادر جنوبی مانند بندر عباس کاهش دهد.»
به گفته این فعال حوزه حمل‌و‌نقل، افزیش قیمت حمل بار که به افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی منجر می‌شود، با اجرای گازوئیل 3 نرخی اجتناب‌ناپذیر است.
وی پمپ‌های عرضه سوخت آزاد را مهم‌ترین نقطه در قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: «این مراکز توزیع آزاد، سوخت را به کامیون‌های خارجی مانند ترکیه‌ای یا افغانستانی با قیمت بیشتر از نرخ تعیین شده کنونی (600 تومان) می‌فروشند و چون اختلاف قیمت بازهم به صرفه است، کامیون‌ها گازوئیل را با نرخ بیشتر از نرخ آزاد می‌خرند و به بیرون از مرز می‌برند.»
اما سیاست‌گذاران، رویکرد قانون در تغییر نرخ گازوئیل و گازوئیل سه نرخی را حمایت از ناوگان دارای بارنامه و صورت وضعیت و ناوگان فعال در شبکه حمل‌و‌نقل عنوان می‌کنند که می‌توانند در هر نقطه‌ای از کشور سوخت یارانه‌ای دریافت کنند. وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و فراجا، مهم‌ترین دستگاه‌های موظف در تأمین زیرساخت‌ها و تعیین سازوکارهای اجرای مصوبه دولت هستند. مثلاً وزارت کشور و شهرداری‌ها موظف به نصب جی پی اس بر ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی درون شهری شده‌اند که به گفته علیرضا احمدی فینی، رئیس ستاد مدیریت سوخت بخش قابل توجهی از ناوگان عمومی درون شهری به جی پی اس مجهز شده‌اند. همچنین وزارت نفت موظف به نصیب دوربین در جایگاه‌ها و وزارت راه و شهرسازی موظف به نصب دوربین‌های جاده‌ای مجهز برای کنترل پیمایش ناوگان جاده‌ای شده‌اند.
به نظر می‌رسد سیاست کنترل مصرف سوخت، سیاستی مطلوب است اما اجرای آن به تأمین زیرساخت‌ها نیاز دارد تا ناوگان فعال شبکه حمل‌و‌نقل متضرر نشوند. اجرای پلکانی تغییر نرخ، موضوعی است که از مشکلات سه نرخی شدن گازوئیل جلوگیری می‌کند، فعالان صنف حمل‌و‌نقل بر افزایش پلکانی قیمت تأکید دارند‌ .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/872791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آزمون پس از النصر اضافه شد

جام دزدیده شده چمپیونزلیگ پیدا شد!

جدایی رسمی گزینه سپاهان با پوستر گودلاک!

ترابی سرانجام جواب درویش را داد

گل‌محمدی با قرمزها دو ساله بست

رکورد جذاب لیگ نخبگان برای ایران و استقلال!

تارگت شماره یک استقلال؛ تکنیکی‌ترین هافبک ایران

ترانه «صد سال تنهایی» با صدای امیر عباس گلاب

واگذاری زمین در خراسان شمالی با اولویت سرمایه‌گذاری مولد باشد

راز محبوبیت شهید رئیسی ایمان و خدمت بی‌منت به مردم بود

خراسان شمالی با کمبود محل‌های اقامتی روبه‌رو است

شهید رئیسی از نوجوانی چهره‌ای دلنشین و خادم مخلص امام رضا (ع) بود

خبر مهم درباره قیمت روغن

افزایش قیمت بنزین در راه است؟

ایکر کاسیاس 44 ساله شد

اخراج بزرگ در فوتبال؛ 15 بازیکن یک‌جا در لیست خروج

تمدید دوم ستاره بارسا تنها بعد از دو ماه!‏

افسوس بارسا؛ هویسن باید بازیکن ما می‌شد نه رئال!‏

می‌خواهم به خاطره کره‌ای‌ها یونایتد را شکست دهیم

تصمیم بارسا: شزنی بماند، قید خرید جدید را می‌زنیم

خداحافظی پوستکوگلو؛ کاش با یک جام بروم

شناسایی متکدی با 69 میلیون تومان پول نقد در مشهد

استاندار: مدیران نباید موجب فرار سرمایه از خراسان‌شمالی شوند

پروازهای رایمون روی آسمان کیش؛ برقراری پروازهای تهران–کیش

اظهارات عجیب نایب‌ رئیس اتحادیه سنگکی‌های تهران: نان سنگک 50 هزار تومانی در تهران وجود ندارد

پای نیکل‌های بابک زنجانی به بانک مرکزی باز شد

پرداخت حقوق کارمندان از خزانه کشور، یکپارچه شد

سکه و طلا گران شد؛ دلار از 85 هزار تومان عبور کرد

فهرست پرتغال؛ رونالدو آماده نیمه نهایی لیگ ملت‌ها

اعتراض مارسکا؛ چرا بتیس بیشتر از ما استراحت می‌کند

راه رفتن روی زانو؛ شکرگزاری خاص رافینیا در مونتجوئیک

بلژیک با دی‌بروینه، کورتوا و لوکاکو آماده جام جهانی

برنده توپ طلا برگشت؛ رودری امشب بازی می‌کند

پاسخ رئیس اتلتیکو به لاپورتا؛ من هم یامال را دوست دارم

رودریگو از فصل آینده پیراهن آبی می‌پوشد!‏

هفت سال پیش در چنین روزی، کریستیانو رونالدو آخرین گل خودش را با پیراهن رئال مادرید به ثمر رساند

روابط عمومی‌ها، دیده‌بانان خط مقدم جنگ رسانه‌ای هستند

طی مراسمی با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد یک مدرسه شش کلاسه به بهره‌برداری رسید.

آهنگ «هر شب» از میثم ابراهیمی

جزییات جدید از ترور قاضی رازینی و مقیسه

پاسخ منفی اینزاگی به الهلال/ سیلوا و اسپریتو؛ گزینه‌های بعدی

معضل بزرگ اینزاگی؛ سری A یا چمپیونزلیگ!

بارسا با فلیک محبوب‌تر شده است!

دروازه‌بان منچستریونایتد در مسیر عربستان

دختر، تابلوی تعویض پدر را بالا برد!

اسپانسرها برای یامال سر و دست می‌شکنند!

کمپانی به دنبال حفظ سانه؛ بایرن سر کیسه را شل می‌کند؟

وقتی دی‌بروینه، مقابل دیوارنگاره خود و جام‌های کسب‌شده همراه با سیتی می‌ایستد!

آلونسو شاگرد سابق خود را برای رئال می‌خواهد

قرارداد بزرگ فیفا؛ حق پخش جام جهانی فروخته شد