استاندار خراسان رضوی:
افتتاح خط راهآهن محور سالار-شادمهر، جهش ترانزیتی شرق کشور را کلید زد
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی گفت: با بهرهبرداری از 29 کیلومتر خط جدید راهآهن در محور سالار-شادمهر، مدت زمان سیر قطارهای باری شرق کشور به بندرعباس تا چهار ساعت کاهش یافت و ظرفیت ترانزیت ریلی منطقه به شکل محسوسی ارتقا پیدا کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری، در آیین بهرهبرداری از هشت پروژه ریلی به ارزش 4.5 همت، با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، بر لزوم توجه ملی به توسعه زیرساختهای شرق کشور تأکید کرد.
وی با اشاره به ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران که در نشست اخیر سازمان اکو در مشهد نیز مورد تأکید قرار گرفت، اظهار داشت: کشورهای عضو این سازمان نیاز فوری به اتصال ترانزیتی از مسیر ایران دارند، اما به دلیل برخی موانع داخلی، کشور ما هنوز نتوانسته از این فرصت استراتژیک بهره کامل ببرد. اگر در اسرع وقت اقدامات لازم انجام نشود، این فرصتها از دست خواهد رفت و کشور از معادلات منطقهای حذف میشود.
استاندار خراسان رضوی با هشدار نسبت به طراحی مسیرهای جایگزین از سوی کشورهای دیگر در غرب منطقه، تصریح کرد: فعالسازی کریدور شمال-جنوب از طریق سرخس، تربتحیدریه، بیرجند، زاهدان و چابهار یک اولویت فوری است؛ زیرا این مسیر برای توسعه ملی و تثبیت جایگاه ایران در معادلات منطقهای و بینالمللی حیاتی است.
وی همچنین خواستار اختصاص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی یا منابع جایگزین مانند درآمدهای نفتی برای تأمین مالی این طرحها شد و افزود: با آغاز عملیات اجرایی برقرسانی به مسیر مشهد-تهران و تأمین بودجه مطالعاتی قطار سریعالسیر، انتظار میرود این پروژهها با جدیت پیگیری شوند.
مظفری با اشاره به ظرفیت بالای معادن شرق کشور خاطرنشان کرد: توسعه زیرساختهای حملونقل، بهویژه شبکه ریلی، لازمه اصلی رشد معادن در این منطقه است. حملونقل جادهای علاوه بر هزینههای بالا، سالانه جان بسیاری از هموطنان را میگیرد و تنها راهحل مؤثر، توسعه حملونقل ریلی است.
وی در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی ایران و افغانستان، خواستار بازنگری در سیاستهای مرزی شد و پیشنهاد کرد: با تعریف مناطق مشترک اقتصادی، میتوان زمینه سرمایهگذاریهای دوجانبه و گسترش واردات را فراهم کرد. سال گذشته صادرات ایران به افغانستان نزدیک به یک میلیارد دلار بوده و اکنون زمان آن رسیده که تعاملات تجاری به سطح بالاتری ارتقا یابد. این هدف نیازمند تقویت زیرساختهای ریلی در مرزهای شرقی کشور است.
استاندار خراسان رضوی ضمن قدردانی از همراهی دولت و وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژههای زیربنایی شرق کشور تأکید کرد: در حالیکه از مجموع 3 هزار کیلومتر آزادراه کشور، کمتر از 40 کیلومتر آن در شرق کشور قرار دارد، انتظار میرود نگاه توسعهای متوازنتری نسبت به این منطقه شکل بگیرد. توسعه شرق کشور نهتنها یک مطالبه استانی، بلکه ضرورتی ملی و منطقهای است.
فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم که صورت ویدیوکنفرانس حضور داشت، با اشاره به نقشآفرینی هزاران نیروی متخصص در شکلگیری این پروژهها اظهار کرد: این طرحها حاصل تلاشهای مداوم مهندسان، کارگران، پیمانکاران، ناظران و مدیران اجرایی است که باوجود فشارهای اقتصادی، تحریمها و تنگناهای بودجهای، توانستند آنها را به مرحله بهرهبرداری برسانند.
وی افزود: ارزش کل این پروژهها بالغ بر 94 هزار میلیارد تومان، 119 میلیون دلار و 39 میلیون یورو است که در بخشهای مختلف مسکن، حملونقل و هواشناسی به بهرهبرداری میرسند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در بخش مسکن، 43 هزار و 521 واحد مسکونی به بهرهبرداری رسیده که شامل 14 هزار و 521 واحد شهری و 29 هزار واحد روستایی است. همچنین در راستای سیاستهای جمعیتی، واگذاری 11 هزار و 500 قطعه زمین انجام شده و اجرای 4 پروژه بازآفرینی شهری نیز به سرانجام رسیده است.
وی گفت: در بخش حملونقل، 4 هزار و 219 پروژه آماده بهرهبرداری است و در حوزه هواشناسی نیز 20 پروژه با ارزشی بالغ بر 85.5 میلیارد تومان افتتاح میشود. همچنین در همین مدت، بیش از 16 هزار هکتار زمین برای اجرای پروژههای بخش مسکن تأمین شده است.
وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از همکاری نهادهای ملی و استانی در اجرای این طرحها اظهار داشت: پشتیبانی ریاستجمهوری، نمایندگان مجلس، سازمان برنامهوبودجه، استانداریها و نیروهای فنی و مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، نقش تعیینکنندهای در تحقق این دستاوردها داشته است.
در ادامه این مراسم، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، از آغاز بهرهبرداری رسمی محور کمربندی سالار-شادمهر به طول 29 کیلومتر خبر داد و گفت: این پروژه با سرمایهگذاری حدود 2.5 همت و با مشارکت مهندسان، مشاوران و پیمانکاران داخلی اجرا شده است و با دستور رئیسجمهور، نخستین قطار در این مسیر به حرکت درآمده است.
وی با اشاره به نقش مهم این محور در کاهش زمان مانور قطارهای باری مسیر سنگان–خاف به بندرعباس تصریح کرد: با کاهش چهار ساعته در زمان جابهجایی بار، بهرهوری حملونقل ریلی در این کریدور بهصورت چشمگیری افزایش مییابد.
ذاکری همچنین به بهرهبرداری از چند پروژه علائم الکتریکی اشاره کرد و گفت: تجهیز بلاک میانی ایستگاه راهکرد در محور تهران–قم به طول 23 کیلومتر و مسیر فین-تیگو در محور بافت-بندرعباس به طول 35 کیلومتر از جمله طرحهایی است که امروز به بهرهبرداری رسید. با اجرای این طرحها، محور بافت-بندرعباس بهطور کامل به سیستم بلاک میانی مجهز شده است.
وی افزود: هفت ایستگاه در محور یزد-بافق نیز به سیستم ATC (کنترل خودکار قطار) تجهیز شدهاند و حدود 60 کیلومتر فیبر نوری پشتیبان در محور قزوین-تاکستان-زریندژ-زنجان نصب شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه این پروژهها در ارتقای ایمنی، افزایش سرعت و ظرفیت شبکه ریلی کشور تأثیر چشمگیری خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد با تداوم این مسیر، مردم ایران از مزایای اقتصادی و زیرساختی آنها بهرهمند شوند و روند توسعه پایدار حملونقل ریلی با شتاب بیشتری ادامه یابد.
محسن زنگنه، نماینده مردم تربتحیدریه، مهولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت پروژههای ریلی در منطقه، حضور استاندار، مدیران راهآهن جمهوری اسلامی و دیگر مسئولان را در این مراسم مهم دانست و ضمن تقدیر از تلاشهای کارکنان راهآهن، افزود: اقدامات انجام شده به نفع مردم تربت، خاف، راهآهن شرق کشور و کل جمهوری اسلامی است.
زنگنه به مشکلات سرعت پایین قطارها در کشور نیز اشاره کرد و گفت: میانگین سرعت قطارها با ارفاق تنها 9 کیلومتر در ساعت است که ناشی از محدودیتهای زیرساختی از جمله تکخطه بودن مسیرهای اصلی به ویژه در جنوب کشور است.
وی ادامه داد: همین وضعیت باعث شده تا بارهایی مانند فرآوردههای نفتی مجبور به استفاده از حملونقل جادهای شوند که هزینهها و خطرات بیشتری به دنبال دارد.
نماینده مردم تربتحیدریه، مهولات و زاوه با تأکید بر ضرورت احداث خط دوم ریلی در مسیرهای پرتردد، گفت: این اقدام ضمن افزایش ایمنی جادهها، هزینههای جاری را کاهش میدهد و باید با جدیت دنبال شود.
وی همچنین به حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب از توسعه شبکه ریلی کشور اشاره کرد و بیان داشت: مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب تأکید کردهاند و حساسیت ویژهای نسبت به استفاده بهینه از منابع نفتی دارند که توسعه راهآهن یکی از مصادیق آن است.
زنگنه در پایان ابراز امیدواری کرد: با پیگیریهای مداوم و همکاری همه دستگاهها، شاهد ارتقای ظرفیت و کیفیت حملونقل ریلی در منطقه و کشور باشیم.
ریحانه شریعتی اصل، فرماندار مهولات نیز در این مراسم، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز و تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، به اهمیت پروژههای زیربنایی و توسعهای در شهرستان اشاره کرد.
وی شهرستان مهولات را با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی سالم و محوریت نان حلال معرفی کرد و افزود: این پروژهها محصول برکت و تلاش در بخش کشاورزی است.
شریعتیاصل همچنین به موقعیت جغرافیایی ویژه این شهرستان پرداخت و تأکید کرد: این منطقه نقش مهمی در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب دارد و مسیر عبور زائران امام رضا (ع) از این منطقه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه کمربند ریلی سالار - شادمهر که با کاهش چهار ساعته زمان حرکت قطارها را به همراه دارد بیان کرد: این موضوع باعث افزایش ظرفیت و ایمنی مسیر شده و فرصت تسریع در مراودات تجاری بینالمللی، بهویژه با کشورهای همسایه مانند افغانستان، را فراهم میکند.
فرماندار مهلات گفت: بهروزرسانی و توسعه زیرساختهای ریلی و حملونقل در شرق کشور و این شهرستان، نقش حیاتی در توسعه پایدار منطقه و کاهش تلفات جادهای دارد.
وی همچنین به اهمیت همکاری با کشور افغانستان و تعریف مناطق اقتصادی مشترک برای متوازنسازی تراز تجاری اشاره کرد که میتواند زمینهساز سرمایهگذاریهای مشترک و افزایش صادرات و واردات باشد.
شریعتیاصل بر ضرورت توجه ملی به توسعه متوازن زیرساختها در شرق کشور تأکید کرد و یادآور شد: تعداد آزادراهها و پروژههای ریلی در این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور کم است و باید برای رفع این نقیصه تلاش شود.
وی خاطرنشان کرد: توسعه این مسیرهای ترانزیتی و حملونقلی میتواند علاوه بر منافع اقتصادی، به ارتقای رفاه مردم منطقه و گسترش تعاملات بینالمللی منجر شود.
گفتنی است؛ پروژه کمربندی سالار-شادمهر (رفع گلوگاه ظرفیتی کریدور ریلی ترانزیت شرق کشور) در ادامه این مراسم، به دستور رئیس جمهور به صورت وبیناری و با حضور غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی افتتاح شد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/875059/