استاندار خراسان رضوی:
آموزش و پرورش، اولویت نخست کشور و استان است
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی با تأکید بر جایگاه کلیدی آموزش و پرورش در مسیر توسعه کشور، اظهار داشت: به این باور رسیدهایم که آموزش و پرورش، اولویت نخست کشور است و طبیعی است که باید تمام امکانات را بهکار بگیریم تا نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی به سرانجام برسد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در همایش «نهضت توسعه فضاهای آموزش و پرورش خراسان رضوی» افزود: رئیس جمهور محترم بارها اعلام کردهاند که اولویت یک کشور، آموزشوپرورش است و طبعاً باید همه امکانات ملی و استانی برای تحقق این اولویت مهم بسیج شود. برنامهریزی دقیق، ورود همه مدیران و همافزایی مردمی رکن اصلی پیشرفت در این حوزه است.
وی با اشاره به الگوی هیئتامنایی مدرسهسازی با مشارکت جمعی، افزود: تشکیل 725 هیئتامنای مدرسهساز در استان، به منزله مشارکت واقعی و نقشآفرینی مردم در توسعه فضاهای آموزشی است. باید بپذیریم که هر هیئتامنا پروژه مدرسه را برای محل زندگی خود میسازد و مهمترین مسئولیت ما، خلق فضای مشارکت و استفاده از همه ظرفیتهای دولتی و مردمی در استان است.
وی تاکید کرد: حتی اگر یک نفر از خیرین تنها یک مدرسه یا چند کلاس بسازند، همین هنر جذب و هدایت ظرفیت مردمی بخش عمدهای از موفقیت طرح است.
استاندار خراسان رضوی گفت: دولت در حال حاضر توانسته است حدود 50 درصد اعتبارات مورد نیاز را تأمین کند و باقی منابع باید با خلاقیت و جلب مشارکت خیران، نهادها، و حتی عموم مردم تأمین شود. تجربه موفق ساخت مدرسه میدان چمنی مشهد در کمتر از 24 ساعت نشان داد که با باور و همدلی، هیچ قلهای دستنیافتنی نیست.
مظفری ادامه داد: کار مدرسهسازی با ساختار مشارکتی پیچیدگیهای خاص خود را دارد و نیازمند خلاقیت، همفکری و مدیریت نوآورانه است. هر پروژه مشارکتی باید طوری مدیریت شود که همه احساس مسئولیت و تعلق خاطر کنند؛ گویی برای خانه خود مدرسه میسازند.
وی با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای اجرای نهضت توسعه عدالت فضاهای آموزشی، گفت: از این پس باید وارد مرحله رصد و پایش شویم و با سرعت، به سمت ساخت 725 مدرسه هیئت امنایی که هدفگذاری شده، حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه فلسفه وجودی این طرح، مبتنی بر مشارکت مردمی است، گفت: هیئت امنا باید محور این نهضت قرار گیرند و به سراغ جلب مشارکتهای مردمی بروند.
مظفری ادامه داد: اکنون فضای همراه و مساعدی برای ساخت فضاهای آموزشی در استان بهوجود آمده است. مدیران و فرمانداران باید نقش محوری خود را در شهرستانهای تحت مدیریت ایفا کنند و در کنار مجموعه آموزش و پرورش باشند. این فرصت، توفیقی برای ماست و باید با سرعت از مرحله ساخت عبور کنیم و پس از آن، تمرکز را بر ارتقاء کیفیت آموزشی قرار دهیم.
مظفری همچنین گفت: پس از ساخت فضاهای آموزشی، باید به سراغ مقوله کیفیت آموزشی برویم. البته بهدلیل ساختار متمرکز کشور، سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای کلان در تهران انجام میشود، اما ما 8 درصد جمعیت کشور را در استان داریم و باید نقش ملی خود را ایفا کنیم. میتوانیم باری از دوش کشور برداریم.
وی تصریح کرد: باید تحلیل واقعی از شرایط فعلی خود داشته باشیم. در زمینه تربیت نسل، با آرمانهای خود فاصله زیادی داریم. باید ببینیم چقدر توانستهایم به اهداف مدنظر نظام آموزشی دست یابیم. ضرورت دارد که بر بحثهای کیفی آموزش و پرورش تمرکز کنیم، چرا که در این حوزه همچنان فاصله بسیاری با اهداف داریم. وقتی مسئولیت را پذیرفتهایم، باید با تمام توان و وجود کار کنیم.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: آموزش و پرورش نیاز جدی جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار است. توسعه پایدار نیازمند افرادی است که بهدرستی پرورش یافته باشند. از اینرو باید مطالعات تطبیقی با تجربیات کشورهای دیگر انجام شود. میتوان در این راستا نهضتی برای مطالعات تطبیقی و پژوهشهای کاربردی راهاندازی کرد.
در بخش دیگری از این همایش، مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: این جلسه آموزشی-تبیینی که امروز برگزار شده، نخستین جلسه از مجموعه پنجگانهای است که در سطح استان برنامهریزی شده است. چهار جلسه دیگر در شهرستانهای سبزوار، نیشابور، تربتحیدریه، تربتجام و کاشمر برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت پروژههای عمرانی آموزش و پرورش در استان ادامه داد: در سطح استان خراسان رضوی تاکنون 725 پروژه شناسایی شده است و در این جلسه، 17 شهرستان از سه قطب شهید هاشمینژاد، شهید کاوه و شهید کلاهدوز حضور دارند. ما در این سه قطب، 34 مدرسه کانکسی و 34 مدرسه سنگی داریم که امیدواریم این 70 مدرسه تا پایان امسال به سرانجام برسند و عملیات مدرسهسازی در آنها انجام شود.
اسدی افزود: مدارس با تراکم بالای 35 نفر نیز شامل 312 کلاس میشود که این عدد به 70 پروژه قبلی افزوده میشود. همچنین، کلاسهایی با سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر نیز در سطح استان 1668 کلاس را شامل میشود که لازم است این عدد به میانگین استانی ارتقا یابد و میانگین استانی نیز به سطح میانگین کشوری برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، میانگین سرانه فضای آموزشی در استان 4.5 متر مربع و میانگین کشوری 5.5 متر مربع است، بنابراین باید تلاش کنیم این فاصله جبران شود.
اسدی در ادامه اظهار داشت: مدارس بحرانی که نیازمند تخریب و بازسازی هستند، 123 مدرسهاند که در مجموع شامل 803 کلاس میشوند. افزون بر آن، پروژههای نیمهتمام نیز شامل 1695 کلاس است و در مجموع، به حدود 4700 کلاس آموزشی نیاز داریم. با کمک و تلاش همکاران، امیدواریم بتوانیم به این عدد مورد نیاز برسیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: نهضت توسعه عدالت آموزشی که در سطح استان و کشور آغاز شده، بتواند در سایر ابعاد نیز به حل مسائل آموزش و پرورش کمک کند و امیدواریم ابعاد دیگر این حوزه نیز در قالب همین نهضت به پیش برود.
شایان ذکر است، در پایان این مراسم، با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولین استانی و کشوری، از بوم مشارکت مردمی جهاد مدرسهسازی بهصورت رسمی رونمایی شد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/878477/