پیام خراسان

آخرين مطالب

صیادی از آب گل‌آلود خودرو اقتصادي

صیادی از آب گل‌آلود خودرو
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - دنیای اقتصاد / در میانه غوغای قیمت‌گذاری خودرو که این روزها فضای رسانه‌ای و اقتصادی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده، برخی برای القای ناکارآمدی مدیریت غیردولتی و تضعیف روند خصوصی‌سازی خودرو در تلاش‌اند.
منتقدان که پیش‌تر نیز در واگذاری سهام بزرگ‌ترین شرکت خودروساز، غوغا به پا کردند، اکنون نیز از بحران قیمتی ایجادشده بهره‌برداری سیاسی کرده و با ماهیگیری از آب گل‌آلود فعلی، صراحتا خواستار لغو واگذاری سهام سایپا شده‌اند. اما واقعیت این است که آنچه امروز صنعت خودرو را به بی‌ثباتی کشانده، نه واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، بلکه خصوصی‌سازی ناقص و نیم‌بند است. بنگاهی که سهامش واگذار شده اما همچنان از تعیین قیمت محصولاتش ناتوان است، خصوصی نیست؛ تنها نام خصوصی را یدک می‌کشد. به‌عبارت روشن‌تر، اگر اختیار تعیین قیمت به همراه مالکیت منتقل نشود، واگذاری سهام بیشتر به یک شوآف اقتصادی شبیه است تا اصلاح ساختاری.
شرایط کنونی نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین اشتباه سیاستگذاران، تفکیک مالکیت و اختیار تصمیم‌گیری است. خودرویی که محصول شرکت خصوصی است، همچنان با چراغ سبز وزارت صمت قیمت‌گذاری می‌شود. همین تناقض حالا به ابزار مخالفان خصوصی‌سازی بدل شده تا از ضعف ساختار تصمیم‌گیری، بهره‌برداری و با کل فرآیند خصوصی‌سازی تسویه‌حساب کنند.
در این فضا، منتفعان بقای دولت در صنعت خودرو بار دیگر فرصت را مغتنم شمرده‌اند تا نشان دهند که «خصوصی‌سازی شکست خورده» است. آنها، با برجسته‌سازی بحران قیمت، تلاش دارند در روایت جدید خود، واگذاری سهام را عامل بی‌ثباتی بازار بخوانند حال آنکه واگذاری ناقص و بدون آزادی عمل بنگاه‌ها این بلاتکلیفی را رقم زده است.
در‌همین‌حال، سیاستگذاران خودرو نیز در موضع بی‌عملی ظاهر شده‌اند. نه قیمت‌های جدید را شفاف اعلام می‌کنند و نه موضع رسمی مشخصی در قبال بازار دارند. این بلاتکلیفی، زمینه‌ساز ابهام بیشتر شده و این پرسش را پررنگ کرده که آیا سکوت فعلی وزارتخانه، تلاشی برای جبران شکست در جلوگیری از واگذاری سهام ایران‌خودرو است؟ یا شاید بخشی از سناریویی بزرگ‌تر برای بی‌اثر کردن خصوصی‌سازی صنعت خودرو؟
شوی رسانه‌ای مخالفان واگذاری سهام بزرگ‌ترین شرکت خودروساز که تا چندی پیش در صدر اخبار بود، اکنون با اجرای فصل دوم خود در قالب جنجال قیمت‌گذاری ادامه یافته است. هدف نیز تغییری نکرده؛ تضعیف اعتبار فرآیند خصوصی‌سازی و بازگرداندن کنترل کامل به دولت. اگر قیمت‌گذاری آزادانه به بخش خصوصی واگذار می‌شد و وزارت صمت مطابق قانون صرفا نقش ناظر را ایفا می‌کرد، اساسا نیازی به این همه جنجال و بحران‌سازی نبود.
آنچه امروز بازار خودرو را ملتهب کرده نه اصلاح ساختاری، بلکه بی‌تصمیمی ساختاری است. فقدان یک سیاست روشن در مورد واگذاری اختیار قیمت‌گذاری، نه‌تنها مسیر خصوصی‌سازی را تضعیف کرده بلکه دستاویزی برای مخالفان فراهم کرده است تا پروژه‌ای نیمه‌تمام را ناکارآمد جلوه دهند.
در نهایت، خصوصی‌سازی بدون آزادی قیمت، نه‌تنها بی‌فایده بلکه پرهزینه است. تا زمانی که دولت نقش قیم بازار را بازی می‌کند، مالکان خصوصی صرفا بازیگران صحنه‌اند و نه تصمیم‌گیرندگان اصلی. اگر قرار است صنعت خودرو واقعا خصوصی شود، باید اختیار قیمت‌گذاری نیز از سایه دولت خارج شود. در غیر این صورت، بازی همچنان در زمین دولت باقی خواهد ماند، حتی اگر توپ در اختیار بخش خصوصی باشد.
دولت می‌تواند تمرکز علایق خود در صنعت خودرو را بر واردات و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی قرار دهد؛ اقدامی که هم به تنظیم بازار کمک می‌کند و هم می‌تواند نقش رقیبی برای بخش خصوصی را ایفا کند.
*مرجان شهریاری
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/878882/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آماده‌باش کامل مدارس و ادارات خراسان رضوی برای مقابله با بحران‌های احتمالی

آخرین آمار امدادرسانی به مجروحان حملات رژیم صهیونیستی به کشور

آمادگی کامل شبکه بانکی برای خدمت‌رسانی به مردم

پیام تسلیت و محکومیت مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

پیام مشترک نماینده ولی فقیه و استاندار خراسان جنوبی درپی حمله اسرائیل

هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید در خراسان جنوبی

رویدادهای هنری و کنسرت‌های موسیقی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

«بهت مریضم...» با صدای اشوان

اتلتیکو بی‌خیال مدافع سابق رئال شد

فشار همسر دی‌یونگ؛ نباید از بارسلونا برویم

نقشه ژاوی؛ بازگشت در جام جهانی 2026

انتقال لوئیز دیاز به بارسلونا به یک شرط

گتوزو در یک قدمی نیمکت تیم ملی ایتالیا

با چاشنی کری برای بارسلونا؛ پخش شدن ضربه خاص کرنر آرنولد به بارسلونا در مراسم معارفه او

گران‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر قطعی شد

تاریخ و جزئیات مراسم توپ طلا اعلام شد

عربستان و قطر میزبان پلی‌آف جام جهانی 2026

مصدومیت دو ستاره کلیدی قهرمان اروپا

بیانیه کمیته‌های ملی المپیک، پارالمپیک و فدراسیون‌های ورزشی در پی تجاوز رژیم صهیونیستی

قایقرانان ایران به احترام شهدا با بازوبند مشکی روی سکو رفتند

شهادت 6 دانشمند هسته‌ای در حمله تروریستی اسرائیل

برگزاری راهپیمایی گسترده مردم مشهد در محکومیت حمله اسرائیل به ایران

نصب پرچم ایران در حرم امام رضا(ع)

پرواز جنگنده‌های ایران بر فراز مشهد

توانیر: تامین برق مشترکان روال عادی دارد؛ پایداری شبکه سراسری برق

پروازهای مهرآباد تا بامداد شنبه متوقف شد

آخرین آمار مجروحان حمله تروریستی اسرائیل؛ 95 مصدوم در 12 استان

«کرامت شهادت»؛ نقطه عطف فرهنگ غدیر

آهنگ جدید «کجایی بگو» از مجید رضوی شنیدنی شد

«یار جونی» را از آرون افشار بشنوید

تامین کالای قاچاق بلاگرهای اینستاگرامی از کجاست؟

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران: آسیبی به تاسیسات پالایشگاهی وارد نشده است

صنایع‌دستی، ظرفیتی مؤثر در توسعه پایدار استان است

خدمات‌رسانی در تمام بخش‌ها، بی‌وقفه ادامه دارد

اقامت گردشگران در هتل‌های کیش تا ازسرگیری پروازها تمدید شد

تکریم مدیر کل بنیاد مازندران از هفت خانواده شهید و جانباز در تنکابن

محل شهادت سرلشگر سلامی و جمعی از همکاران و محافظان

آغاز حملات ایران به اسرائیل

آژیر قرمز و جت دشمن بر فراز ایران بعد از 37 سال

کامبیاسو در یووه ماندنی شد

واکنش دیبالا به حضور دی بروینه در سری آ

شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل آمریکا در جدال پنج سته

ترانه «حال چشمات» با صدای آصف آریا

بازگشت کاروان ویژه جانبازان از حج تمتع به میهن اسلامی

هیچ آسیبی به تاسیسات نفتی کشور وارد نشده است

ترامپ: از حملات اسرائیل به ایران مطلع بودم

تمامی پروازها در فرودگاه‌های کشور تا اطلاع ثانوی لغو شد

ژوزه مورینیو به ایران می‌آید!

اندی رابرتسون: ویرتز برایم دردسرساز شده بود!

بلینگام اعتماد به نفس دارد، در زمین درگیر می‌شود!