- نوشته شده توسط:
پیام خراسان
-
يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴
پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: کمیت و کیفیت فضاهای ورزشی، جایگاهی راهبردی دارند. فضاهایی که هم باید امکان اجرای درس تربیت بدنی را فراهم آورند، و هم باید به بستری برای ارتقای نشاط، سلامت جسم و روان، مهارتهای اجتماعی، حس تعلق به مدرسه، و شکلگیری شخصیت دانشآموزان بدل شوند.
پیام خراسان - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: کمیت و کیفیت فضاهای ورزشی، جایگاهی راهبردی دارند. فضاهایی که هم باید امکان اجرای درس تربیت بدنی را فراهم آورند، و هم باید به بستری برای ارتقای نشاط، سلامت جسم و روان، مهارتهای اجتماعی، حس تعلق به مدرسه، و شکلگیری شخصیت دانشآموزان بدل شوند.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، مصطفی اسدی در افتتاحیه "دوره آموزشی ارزیابی و پایش مجتمع های آموزشی - ورزشی سراسر کشور" در مشهد گفت: در فرهنگ ما، «راستی و درستکاری» به دانستن دادهها و آموختن دانستهها محدود نمیشود؛ بلکه همزمان به آراستگی جسم، روان و کنش اجتماعی نیز وابسته است. در این معنا، ورزش مدرسهای، رکن جداییناپذیر و بنیان تربیت دانشآموزان برومند، در افق سند تحول بنیادین است.
وی ادامه داد: این همایش ملی که به یکی از ارکان مغفولمانده اما راهبردی نظام تعلیم و تربیت میپردازد، سهمی درخور یافته است؛ همایشی که به درستی، پیوند میان فضا، تربیت و عدالت آموزشی را در کانون توجه خود قرار داده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی دو راهبرد بنیادین برای آموزش و پرورش برشمرد و افزود: نخست، توسعه عدالت در دسترسی به فرصتهای تربیتی و یادگیری و دوم، ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری در همهی سطوح آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی راهبرد های بنیادین آموزش و پرورش هستند.
اسدی اضافه کرد: بر این اساس، انتظار میرود در گردهمایی حاضر، فراتر از بررسی شاخصهای فنی و سازهای، ابعاد تربیتی، اجتماعی و فرهنگی فضاهای ورزشی نیز مورد توجه قرار گیرد. لذا اینکه دانشآموزان چگونه در این فضا حضور مییابند، تا چه میزان مشارکت میکنند، چه تجربهای از فضا به دست میآورند، و این تجربه تا چه حد در ساحتهای دیگر تربیت اثرگذار است، از جمله پرسشهایی است که میتواند در فرایند ارزیابی و پایش، جایگاهی برجستهتر، پیدا کند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اذعان کرد: نباید اکنون از واقعیت نابرابری فضاهای موجود تربیت بدنی غافل بود. توزیع امکانات ورزشی در مناطق مختلف کشور، هنوز با عدالت تربیتی مورد انتظار فاصله دارد. مناطقی وجود دارند که نهتنها از فضای ورزشی استاندارد، بلکه از حداقل امکانات فیزیکی برای اجرای درس تربیتبدنی محروماند و در این شرایط، اتخاذ رویکردهایی مبتنی بر طراحیهای بومی و انعطافپذیر ،میتواند راهگشا باشد.
اسدی با اشاره به رویکرد مدرسه محور فضایهای ورزشی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که فضاهای ورزشی وقتی با رویکرد مدرسهمحور و با مشارکت جامعه محلی، طراحی و مدیریت میشوند، نهتنها در تحقق اهداف درسی، بلکه در ارتقای فرهنگ مدرسه، انسجام اجتماعی، و افزایش تعلقخاطر دانشآموزان به نهاد مدرسه نقشآفرینی موثرتری دارند. چنین فضاهایی، به تقویت کیفیت آموزشی و رشد متوازن دانشآموزان کمک میکنند.
وی با توجه به ملاحظات یاد شده عنوان کرد: امیدواریم این نشست، به خروجیهایی کاربردی در سطوح سیاستگذاری، طراحی منطقهای، و بازنگری در الگوهای معماری و بهرهبرداری از فضاهای ورزشی مدارس منتهی شود؛ خروجیهایی که بتوان از آنها در چارچوب عدالت فضایی، سلامتمحوری و کیفیتبخشی آموزشی بهره گرفت.
تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...