شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۴
فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور؛

ممتازترین موقعیت تربیتی در نظام تعلیم و تربیت در اختیار مجلس دانش‌آموزی است

ممتازترین موقعیت تربیتی در نظام تعلیم و تربیت در اختیار مجلس دانش‌آموزی است
پیام خراسان - وزیر آموزش و پرورش در آیین انتخابات مجلس دانش‌آموزی کشور با تأکید بر این‌که ایجاد موقعیت‌های تربیتی برای دانش‌آموزان موفقیتی بی نظیر است، گفت: مأموریت مهم مجلس دانش‌آموزی تربیت دانش‌آموزان نخبه در تراز ملی است.
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - وزیر آموزش و پرورش در آیین انتخابات مجلس دانش‌آموزی کشور با تأکید بر این‌که ایجاد موقعیت‌های تربیتی برای دانش‌آموزان موفقیتی بی نظیر است، گفت: مأموریت مهم مجلس دانش‌آموزی تربیت دانش‌آموزان نخبه در تراز ملی است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،علیرضا کاظمی؛ چهارشنبه دوازدهم شهریور ماه در آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور که در سازمان دانش‌آموزی برگزار شد، با بیان این‌که از افتخارات دولت چهاردهم، قرار دادن آموزش و پرورش در جایگاه نخست و توجه ویژه به آن بوده است، اظهار کرد: این مهم نه تنها در گفتار، بلکه در عمل و با ایمان و باوری راسخ به این موضوع که‌ آموزش و پرورش و نظام یاددهی و یادگیری، سرآغاز تحول در هر کشوری محسوب می‌شود، صورت گرفته است .
وی افزود: طبیعتاً کلیه کشورهای توسعه ‌یافته، مسیر توسعه ‌یافتگی خویش را از طریق تقویت نظام تعلیم و تربیت پیموده‌اند.
کاظمی با تأکید بر این‌که مسئولیت تربیت دانش‌آموزان بر عهده ما است، تصریح کرد: زمانی در تربیت دانش‌آموزان موفق خواهیم بود که در هر عرصه و هر ساعت، امکان ایجاد موقعیت‌های تربیتی را برای دانش‌آموزان فراهم آوریم.
وزیر آموزش و پرورش در تعریفی از موقعیت‌های تربیتی گفت: موقعیت‌های تربیتی به این معناست که به دانش‌آموز نقش و مسئولیت می‌دهیم و کنشگر اصلی این میدان، خود دانش‌آموز می‌شود.
به گفته وی از اداره یک کلاس گرفته تا نقشی که در یک کلاس ایفا می‌کند، تا تلاش‌ها و فعالیت‌های علمی یک دانش‌آموز در عرصه‌های اصلی و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ همه این‌ها میدان اصلی تربیت دانش‌آموزان به شمار می‌روند.
کاظمی با بیان این که سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران، بیشترین موقعیت‌های تربیتی را در اختیار دارد، گفت: معتقدم اگر روزی خبرگزاری پانا بتواند به این نقش و چشم‌انداز دست یابد که در هر کلاس خبرنگار داشته باشد؛ می‌تواند شبکه‌ای متشکل از 600 هزار دانش‌آموز را به عنوان خبرنگار در اختیار داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که یکی از بهترین عرصه‌ها، خبرگزاری و خبرنگاری است، گفت: دانش‌آموزی که به عنوان خبرنگار فعالیت می‌کند، در یک میدان اجتماعی قرار می‌گیرد. این امر به معنای تمرین عزت نفس، اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی‌ و همچنین بصیرت و آگاهی است.
وی با اشاره به فعالیت های تشکل پیشتازان در مدارس، اظهار کرد: اگر بتوانیم روزی به چشم‌اندازی دست یابیم که هر مدرسه دارای یک تشکل باشد، اتفاق بزرگی در سطح آموزش کشور رخ خواهد داد و دیگر دانش‌آموز ناهنجار نخواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی، تصریح کرد: این جایگاه، یک مقام بسیار ارزشمندی است که بیش از آنکه برای دیگری آورده ‌ای داشته باشد، برای خود شما آورده خواهد داشت چرا که شما را به انسانی برخوردار از مهارت‌های متفاوت جهت کنشگری در حوزه‌ های فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور مبدل می‌سازد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولین مأموریت مجلس، تربیت دانش ‌آموزان نخبه در تراز ملی است. از این رو ما در پی آن هستیم که دانش‌آموزانی در تراز ملی تربیت کنیم تا در آینده این دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و در عرصه بین‌المللی نیز بتوانند حضور داشته باشند.
کاظمی ادامه داد: امروز نگاه دانش‌آموز ما در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باید عرصه بین‌المللی باشد؛ باید بتوانید شبکه بین‌المللی خود را برنامه‌ریزی کنید و بتوانید نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی داشته باشید.
وی افزود: چنانچه قرار است ما برای دانش‌آموزان برنامه ‌ریزی‌ و تصمیم‌گیری کنیم، قطعاً باید با مشارکت ذی‌نفعان اصلی خودمان این برنامه‌ ریزی ‌ها را به انجام رسانیم. تمامی بخش‌ ها، از تدوین و تألیف کتب درسی گرفته تا برنامه‌ریزی ‌های آموزشی و تربیتی و فرهنگی، فعالیت‌های تربیت‌بدنی، فعالیت‌های علمی و همین‌طور برنامه‌ های مختلف آموزشی که در سطح مدرسه اجرا می‌‌شود.
علیرضا کاظمی تأکید کرد: نقش دوم شما به عنوان مخاطبان اصلی نظام معلمان و مدیران برای دانش‌آموزان؛ باید نظرات دانش‌آموزان را منعکس کنید و با استفاده از ظرفیت شبکه‌های استانی که در اختیار دارید، کمیسیون‌ها و کمیته‌هایی تشکیل دهید و در این کمیته‌ها، فرایندهای نظام تعلیم و تربیت را به بحث و بررسی بگذارید. سپس نظرات خود را به صورت ساختاریافته به بنده، به عنوان وزیر، ارائه دهید.
وی ادامه داد: بنده نیز آمادگی این را دارم و معاون پرورشی و فرهنگی برای اعضای هیئت رئیسه، حتماً ابلاغ مشاور وزیر صادر کند تا ارتباطی مداوم و نظام‌مند برقرار کنیم و کمیسیون‌های نمایندگان را به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش پیوند دهیم.


نظرات شما