پیام خراسان - رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و ارتباطات مردمی وزارت کشور گفت: ارزیابی عملکرد استانداریها در مراحل نهایی قرار دارد و در آینده ای نزدیک نتایج نهایی آن اعلام خواهد شد. گزارش عملکرد فرمانداریها نیز متعاقب اعلام نتایج ارزیابی استانداری ها اعلام خواهد شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمد مهدی عارفپور در اولین گردهمایی مدیران کل مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی منطقه یک استانداریهای کشور اظهار کرد: این گردهمایی بهانهای است برای دیدار با خانواده بزرگ و پرتلاش مجموعههای بازرسی، مدیریت عملکرد و ارتباطات مردمی کشور. در این مجموعه هدف اصلی پاسخگویی و رضایت مردمی است و امیدواریم بتوانیم این مأموریت خطیر را بهدرستی انجام دهیم.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این گردهماییها افزود: این نشستها فرصتی گرانبها برای همافزایی، تبادل تجربه، رفع شبهات و تقویت انسجام منطقهای است. هدف ما از برگزاری چنین گردهماییهایی، ارتقای همکاریها، بهبود فرآیندها و تقویت پاسخگویی و عدالت در خدمت به مردم شریف است. باید تلاش کنیم با خرد جمعی گامهای استوارتری در مسیر خدمت و حل مسائل برداریم.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و ارتباطات مردمی وزارت کشور ادامه داد: ما در سه حوزه کلیدی فعالیت داریم؛ نخست، ارزیابی و مدیریت عملکرد بهعنوان ابزار سنجش اثربخشی و کارآمدی؛ دوم، بازرسی بهعنوان ضامن سلامت اداری و پیشگیری از تخلفات؛ و سوم، ارتباطات مردمی که پل ارتباطی میان مردم و دولت است و شاخص اعتماد عمومی محسوب میشود.
عارفپور با بیان اینکه هرچند دفاتر متناظر در استانداریها از نظر موقعیت جغرافیایی، شرایط سرزمینی و نظام مسائل متفاوتاند، اما همگی در یک وجه مشترکاند و آن حضور در خط مقدم پاسخگویی و شفافسازی است، عنوان کرد: مهمترین ویژگی همکاران ما در ستاد و استانها این است که نگاه صرفاً اداری و قانونی ندارند، بلکه نگاهی تکلیفی، انسانی و فراتر از قانون دارند. در این مجموعهها، متعهدترین، متخصصترین، مجربترین و خوشنامترین نیروها بهکار گرفته شدهاند.
وی اضافه کرد: هر جا که با جمعیتی از مراجعهکنندگان مواجه هستیم که دچار بنبست یا نارضایتی شدهاند، معمولاً به این دفاتر ارجاع داده میشوند. این نشان از اعتماد مردم و مسئولان به مجموعههای بازرسی و ارتباطات مردمی است. در واقع این بخش از نظام اداری، سنگینترین و حساسترین مأموریتها را بر دوش دارد.
رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و ارتباطات مردمی وزارت کشور در ادامه با اشاره به اهمیت عدالت و شجاعت در بازرسیها گفت: ما باید بهدنبال اجرای عدالت باشیم و از فرصت مسئولیت خود برای رفع مشکلات مردم استفاده کنیم. بازرسان باید با جدیت، شجاعت و روحیهای ولایی و جهادی وارد میدان شوند و هر جا تخلفی میبینند با قاطعیت ورود کنند. نباید اجازه دهیم حقی از مردم تضییع شود.
عارفپور خاطرنشان کرد: حفظ آبرو و شأن مردم تکلیف ماست. گاهی گزارشی میرسد که اگر درست بررسی و تحلیل نشود، ممکن است بیجهت حیثیت فردی را خدشهدار کند. لذا دقت در رسیدگی و تنظیم گزارشها بسیار اهمیت دارد.
عارفپور گفت: چندی پیش میزبان رئیسجمهور در وزارت کشور بودیم. در این جلسه تأکید کردیم که وزارت کشور پرمشغلهترین وزارتخانه و دارای بزرگترین گستره حکمرانی در کشور است. مجموعه مدیریت عملکرد، بازرسی و ارتباطات مردمی نیز از پر مخاطب ترین، پرکارترین و پرمسئولیتترین بخشهای وزارت کشور به شمار میآید.
وی با اشاره به تعدد سامانهها و نارضایتی برخی مردم گفت: یکی از گلایههای جدی مردم، تعدد سامانهها و تلفنهای گویاست که به جای افزایش رضایت، بعضاً نارضایتی ایجاد کرده که می بایست در فرایندها تجدید نظر شوند. در عملکرد حوزههایی مانند کمیسیون ماده 100، طرح های توسعه شهری و روستایی، و حتی تماسهای مردمی، مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شود. بسیاری از این موارد ناشی از ضعف در تخصص، هماهنگی و آموزش است.
عارفپور در ادامه افزود: بزرگترین آفت اجتماعی کشورها، گسست میان سیستم اداری با مردم است. باید روز به روز برای تقویب این ارتباط تلاش کنیم. باید ارتقاء سطح پاسخگویی و مسئولیتپذیری، افزایش رضایتمندی بر اساس احساس تکلیف و وظیقه قانونی و کاهش فساد اداری با هدف اطمینان و اعتمادبخشی مردمی در صدر توجهات قرار گیرد.
در این جلسه، اعضای دفاتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی منطقه یک استانداریهای کشور از جمله استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان حضور داشتند و به ارائه گزارشهای عملکرد، اقدامات و دستاوردهای حوزههای خود پرداختند. این گزارشها شامل بررسی روند مدیریت عملکرد، نتایج بازرسیها، وضعیت پاسخگویی به مردم و راهکارهای بهبود فرآیندها بود.