پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴
اجتماعی

استاندار خراسان شمالی؛

تولید عسل بدون برند و دانش، مزیت رقابتی ایجاد نمی‌کند

تولید عسل بدون برند و دانش، مزیت رقابتی ایجاد نمی‌کند
پیام خراسان - استاندار خراسان شمالی، با تأکید بر ضرورت حرکت از «تولیدمحوری» به «ارزش‌آفرینی»، گفت: صرف تولید عسل به‌تنهایی منجر به خلق ارزش نمی‌شود و برای تبدیل تولید به مزیت رقابتی، باید از حداکثر ظرفیت‌های علمی، مدیریتی و اقتصادی بهره گرفت.
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، بهمن نوری در سومین گردهمایی ملی ژل رویال ایرانی، با اشاره به خلأهای جدی در حوزه پرورش و فرآوری عسل افزود: در بخش پرورش عسل و مشتقات آن، به‌ویژه ژل رویال، با کمبود اقدامات هدفمند مواجه هستیم و این حوزه هنوز به یک مزیت رقابتی واقعی تبدیل نشده است.
وی با بیان اینکه تنوع و تکثر محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در عین حال با انبوه تولیدکنندگان عسل مواجه هستیم، اما در حوزه برندسازی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.
نوری در ادامه با بیان اینکه برندهای مشخص و قابل اعتماد نداریم تصریح کرد: اگرچه فعالیت‌های خرد و کوچک‌مقیاس در زمینه بسته‌بندی شکل گرفته، اما این اقدامات به‌دلیل ناتوانی در رقابت پایدار، کارگشا نیستند و به‌سرعت از چرخه رقابت خارج می‌شوند.
استاندار با تأکید بر دانش‌بنیان بودن تولید ژل رویال تصریح کرد: باید بپذیریم که این حوزه بدون اتکا به دانش علمی امکان رشد ندارد.
وی خاطرنشان کرد: تولید عسل تنها خط شروع است و تا رسیدن به خط پایان که همان ارزش‌آفرینی و رقابت‌پذیری در بازار است، مسیر طولانی و اقدامات فراوانی در پیش داریم.
وی با اشاره به نبود رویکرد مشتری‌محور در تولیدات عسل گفت: در حال حاضر کمتر شاهد توجه به جنبه‌های ارزشی و نیازهای مشتری هستیم، هرچند مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان را نیز به‌خوبی می‌دانیم. برای موفقیت در بازار، اعتمادسازی یک ضرورت انکارناپذیر است.
استاندار خراسان شمالی بسته‌بندی، کیفیت و هویت محصول را از عوامل کلیدی در جلب اعتماد مخاطب دانست.
نوری افزود: اینکه تولیدکننده چه ماهیتی دارد و محصول با چه هویتی عرضه می‌شود، برای مصرف‌کننده اهمیت بالایی دارد. در فاصله میان خط تولید تا خلق ارزش، باید تصمیمات علمی، اقتصادی و مدیریتی به‌صورت تلفیقی اتخاذ شود.
نماینده عالی دولت در استان تأکید کرد: راهی جز پیوند با مجامع علمی، پژوهشی و حتی بین‌المللی نداریم، چراکه محیط‌های علمی به کیفیت و استاندارد مشتقات محصولات توجه ویژه دارند.
وی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری همایش‌های تخصصی گفت: در حوزه تولید عسل باید حرفی برای گفتن داشته باشیم و برگزاری چنین گردهمایی‌هایی می‌تواند دانش تولیدکنندگان و فعالان استانی را ارتقا دهد. در نهایت، دانش و کیفیت، حرف اول و آخر را در این عرصه می‌زنند.


نظرات شما