پیام خراسان -
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در سیوهشتمین نشست معاونین حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهریهای ایران اظهار کرد: حوزه حملونقل شهری، حوزهای بسیار مهم است. من با کلانشهرها تا حدی آشنا هستم؛ حدود پنج سال در بانک شهر مدیرعامل و عضو هیئتمدیره بودم و در دورههای مختلف جلسات متعددی با شهرداریها و کلانشهرها داشتیم و در بحث توسعه حملونقل شهری هم صحبتها و پیگیریهایی انجام میشد.
وی ادامه داد: در مقطعی که در مجلس و کمیسیون بودجه و تلفیق حضور داشتم، در فصل راه و ترابری، تصمیماتی گرفته شد. در آن زمان و آن مقطع، بحثهای جدی داشتیم که بخشی از آن انجام شد و متأسفانه بخشی به سرانجام نرسید. در یکی از جلسات، شهرداری تهران درخواست ۲۰۰ میلیون دلار برای قطار شهری و مترو داشت، اما فضای سیاسی حاکم، فضای مناسبی نبود و عملاً با آن مخالفت شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: من همان زمان پیشنهادی حدود ۵ میلیارد دلار برای توسعه مترو در کشور را مطرح کردم. شاید بعضیها تصور میکردند این پیشنهاد شوخی است اما بهجد از آن دفاع کردم. آن مقطع، مقطعی بود که کشور پول داشت؛ سالهایی که حداقل ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و نفت بشکهای ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار فروخته میشد. در کمیسیون تلفیق و بودجه بهصورت جدی دفاع کردم، چون اگر واقعاً ضرورت این بحث را جدی میدیدیم، باید این کار را انجام میدادیم.
وی افزود: حملونقل از زیرساختهای اصلی کشور است؛ زیرساختهایی که میتواند بهطور جدی در عبور کشور از گرفتاریهای کنونی نقشآفرین باشد. بسیاری از مشکلات امروز، محصول تدبیرهایی است که در گذشته انجام ندادیم. شاید در نهایت آن ۵ میلیارد دلار محقق نشد، اما حداقل توانستیم همان ۲۰۰ میلیون دلار را برای شهرداری تهران به نتیجه برسانیم.
مظفری تأکید کرد: واقعیت این است که موضوع حملونقل، موضوعی بسیار مهم است. اینکه ما چه کارهایی باید میکردیم، بخشی انجام شده و بخشی با کندی پیش رفته است. در مقطعی که در بانک شهر بودیم و برخی از کلانشهرها سهامدار بودند و برای شهرداریها خدمت میکردیم، توجه ویژهای به این حوزه داشتیم، اما صادقانه بگویم، حجم کاری که در حوزه حملونقل انجام دادهایم، به نسبت جمعیت و شاخصهایی که داریم، اصلاً راضیکننده نیست و بهطور طبیعی باید بیشتر به آن بپردازیم.
وی ادامه داد: یکی از بحثهای جدی که داریم این است که باید بپذیریم فرهنگ جابهجایی، فرهنگ رفتوآمد، فرهنگ پیادهروی و فرهنگ دوچرخهسواری، موضوعات بسیار مهمی هستند. ما هنوز در شهرسازی، اصالت را به ماشین دادهایم و به پیادهرو، پیادهروی و دوچرخه اصالت ندادهایم و تا زمانی که این مسیر را ادامه بدهیم، به نتیجه نمیرسیم.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: اینکه حجم ماشینها را زیاد کنیم و مردم را از پیادهروی و دوچرخهسواری دور کنیم، واقعاً به نتیجه نمیرسد. بهعنوان یک راهبرد اصلی، شما که بیشترین تأثیر را در مدیریت شهری دارید، باید به این موضوع توجه کنید. البته در شهرداری مشهد کارهای خیلی خوبی انجام شده است.
مظفری افزود: در شهرسازی و معماری، باید همه کنار هم قرار بگیریم و این مسیر را طی کنیم. در بحث حملونقل به معنای عام، باید اتفاقاتی بیفتد و منابعی تجهیز و تجویز شود.
وی خاطرنشان کرد: روز گذشته در چین رونمایی از قطار مسافربری با سرعت حدود هزار کیلومتر در ساعت انجام شد و واقعاً فاصله ما در این حوزه با دنیا در حال زیاد شدن است. در عین حال منابع و امکانات ما محدود است، اما بخشی از این محدودیتها را باید با مدیریت و حسن مدیریت جبران کنیم. امکانات محدود را میشود با مدیریت درست، بهتر به کار گرفت تا نتیجه بیشتری حاصل شود.