پیام خراسان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در اجلاس رؤسای ادارات استان:
مدیران آموزش و پرورش با تکیه بر همدلی مردمی، مسیر توسعه مدارس مناطق محروم را هموار کنند
سه شنبه 9 ارديبهشت 1404 - 13:35:22
پیام خراسان -

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی ؛ اجلاس رؤسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی، با حضور مصطفی اسدی مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار شد.
اسدی در این نشست، ضمن تبیین مبانی دینی و قرآنی مدیریت اسلامی، به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش استان در سال پیش رو پرداخت.
وی در آغاز سخنان خود و به عنوان مقدمه با استناد به آیات سوره آل‌عمران، تأکید کرد: نرمی و عطوفت با مردم، از نشانه‌های الهی مدیریت صحیح است؛ چنان‌که خداوند می‌فرماید: "فَبِما رَحمَهٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم...". اگر در مدیریت، سخت‌گیری و خشونت باشد، دل‌ها پراکنده می‌شوند.
اسدی ادامه داد: یک مدیر باید نرم‌خو، صبور و باگذشت باشد. مشورت با همکاران، نه تنها نشانه ضعف نیست بلکه حکمت‌آمیز است و پیامدهایی چون تفقد از نیروها، شکوفایی استعدادها، و شناخت دقیق اطرافیان را به‌دنبال دارد.
وی افزود: مدیرانی که دل‌ها را اداره می‌کنند، شیرینی محبت را می‌چشند. اما پس از مشورت، باید با قاطعیت تصمیم بگیرند و با توکل به خداوند، وارد عمل شوند؛ چراکه تصمیم‌گیری بدون اقدام، ارزشی ندارد. چنین مدیریتی، مستبدانه و بی‌پایه نیست، بلکه مبتنی بر اساس محکم و روحی تعالی‌بخش است که جامعه را به سوی جامعه‌ی آرمانی سوق می‌دهد.
اسدی با توصیه به قرائت روزانه قرآن، خاطرنشان کرد: قرآن، مایه آرامش قلب‌هاست. هر روز با قرآن بودن، به انسان قدرت مدیریت الهی می‌بخشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان، سپس با معرفی یکی از منابع مطالعاتی در حوزه مدیریت اسلامی، به بیان ویژگی‌های مدیر تراز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بزرگ هر قوم، خدمت‌گزار آنان است. مدیر موفق کسی است که هنر خدمت بی‌منت را بلد باشد و خود را خادم مردم بداند. ما باید در دوران مدیریتمان اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم. صداقت، صراحت و رعایت سلسله‌مراتب، سه اصل طلایی مدیریت اثربخش هستند.
در ادامه این نشست و بخش دوم سخنان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مصطفی اسدی به تشریح شاخص‌های عملکردی جدید آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: این شاخص‌ها منطبق با برنامه هفتم توسعه کشور، طراحی شده‌اند و بر محورهایی چون بهره‌گیری از آموزش‌های نوین، توجه به فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، ارتقای عدالت آموزشی، بهبود کیفیت تعلیم و تربیت و توسعه مدیریت راهبردی استوارند.
اسدی در حوزه عدالت و کیفیت آموزشی تأکید کرد: مدیران ما باید نقش رهبران آموزشی را ایفا کنند؛ نه با دخالت مستقیم، بلکه با ارائه رهنمودهای مؤثر و آموزش‌های علمی، زمینه‌ساز بهبود کیفیت و عدالت آموزشی شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه پرورشی و فرهنگی پرداخت و گفت: تحول و ارتقای برنامه‌های پرورشی با تمرکز بر هویت ایرانی-اسلامی، ارزش‌های قرآنی و ملی، از اولویت‌های جدی ماست. فعالیت‌های پرورشی باید فراگیر باشند و تمامی دانش‌آموزان را دربر گیرند.
وی افزود: باید زیست‌بوم تربیتی دانش‌آموزان را از طریق تشکل‌های دانش‌آموزی با محتوای تربیتی تقویت کرد و نسبت به آسیب‌های اجتماعی با اجرای کامل برنامه ملی نماد، حساسیت و آمادگی لازم را در میان مدیران مدارس ایجاد نمود.
در بخش آموزش ابتدایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، تخصیص مدیران توانمند و باتجربه به این دوره را ضروری دانست و افزود: کیفیت‌بخشی آموزشی و تربیتی، توسعه سوادآموزی، و پایه‌ریزی تربیت مهارت‌محور باید در اولویت کاری مدارس ابتدایی قرار گیرد. 
همچنین، تدوین تفاهم‌نامه‌های دقیق میان مناطق و مدارس و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها الزامی است.
اسدی در حوزه آموزش متوسطه نیز با تأکید بر شناسایی استعدادهای ورزشی و علمی، گفت: اجرای طرح‌های هدفمند شناسایی استعدادها، بهبود فرآیندهای تدریس و یادگیری در کلاس‌های درس، کاهش تراکم کلاس‌ها و ترویج مدیریت راهبردی از برنامه‌های جدی ما در این مقطع خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان گفت: ورزش‌های همگانی باید توسعه یابد، استعدادهای ورزشی شناسایی و حمایت شوند و امکانات ورزشی مدارس به‌روز گردد. جذب مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و برگزاری آیین‌های تقدیر و جشنواره‌های مشارکتی از برنامه‌های اصلی ما در سال جاری است.
وی در پایان تأکید کرد: عدالت آموزشی و توسعه مدرسه‌سازی در مناطق کمتر برخوردار، نیازمند همدلی مردم و مشارکت نهادهای خیریه است و ما این مهم را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/859920/مدیران-آموزش-و-پرورش-با-تکیه-بر-همدلی-مردمی،-مسیر-توسعه-مدارس-مناطق-محروم-را-هموار-کنند
بستن   چاپ