پیام خراسان
مدیرکل آموزش و پرورش استان، در همایش نقطه تحول:
فضای آموزشی و کیفیت آموزش، دو رکن اساسی برای رسیدن به عدالت آموزشی هستند
جمعه 12 ارديبهشت 1404 - 12:19:42
پیام خراسان -

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، در همایش «نقطه تحول» که با حضور جمعی از مسئولان استانی و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، آغاز هفته معلم را گرامی داشت و بر اهمیت تحول واقعی در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.
اسدی با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم گفت: یکی از تأکیدات جدی رئیس‌جمهور محترم در جلسات با وزرا و استانداران، توجه ویژه به آموزش و پرورش و مسئله ناترازی انرژی بوده است. در بخش آموزش، دولت به‌دنبال تحول واقعی و نه ظاهری است و تحقق این امر نیازمند عزم و مشارکت همه‌جانبه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: از ابتدای دولت چهاردهم، تاکنون بیش از 25 جلسه با حضور مستقیم ریاست جمهوری در خصوص مسائل آموزش و پرورش و شورای‌عالی آموزش برگزار شده که نشان‌دهنده اهتمام جدی دولت به این حوزه است.
اسدی از شناسایی بیش از 750 مدرسه نیازمند توجه ویژه در سطح استان خبر داد و گفت: برای هر یک از این مدارس، مدیر پروژه و مسئول پیگیری تعریف شده و تاکنون بیش از نیمی از آن‌ها وارد فاز اجرایی شده‌اند.
وی همچنین با اشاره به جلسه اخیر با استاندار خراسان رضوی، فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها، این گردهمایی را فرصتی ارزشمند برای هم‌افزایی و گام برداشتن به‌سوی تحقق عدالت آموزشی دانست و گفت: فضای آموزشی و کیفیت آموزش، دو رکن اساسی برای رسیدن به عدالت آموزشی هستند.
اسدی در ادامه بر اهمیت کیفیت‌بخشی محتوای آموزشی تأکید کرد و گفت: باید محتوای درسی به‌گونه‌ای طراحی شود که ضمن پاسخ‌گویی به وضعیت موجود، امکان رسیدن به وضعیت مطلوب را نیز فراهم کند. تغییرات اخیر در کتب درسی نیز در همین راستاست و ضروری است در تنظیم سرفصل‌ها و هم‌خوانی آن‌ها با ساعات تدریس، به‌ویژه در دروس ادبیات، توجه ویژه شود. تعطیلی‌های مکرر و محدودیت‌های زمانی، ضرورت بازبینی محتوای آموزشی را دوچندان کرده است.
وی یکی از چالش‌های مهم امروز را فاصله گرفتن نسل جوان از هویت ملی دانست و افزود: الزام است که در همه دروس، حتی فراتر از ادبیات و تاریخ، مفاهیمی مرتبط با هویت ملی گنجانده شود؛ حتی اگر به‌صورت مطالعات ضمنی باشد. تقویت پیوند نسل جوان با ارزش‌های فرهنگی و ملی، لازمه حفظ نخبگان علمی و انگیزشی کشور است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان با تأکید بر نقش مؤثر نظام ارزشیابی و سنجش در تربیت نسلی هویت‌مند گفت: در فرآیند تألیف، ارزشیابی و سنجش دانش‌آموزان، باید نگاه ویژه‌ای به هویت ملی داشته باشیم. امروز بیش از هر زمان دیگر به تأمل و تفکر در این مسیر نیاز داریم.

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/861578/فضای-آموزشی-و-کیفیت-آموزش،-دو-رکن-اساسی-برای-رسیدن-به-عدالت-آموزشی-هستند
بستن   چاپ