پیام خراسان - به گزارش خبرنگار مهر، برقی کردن قطار تهران - مشهد بهعنوان یکی از پروژههای استراتژیک در زمینه حملونقل ریلی کشور، نه تنها به کاهش هزینهها و بهبود کیفیت خدمات کمک خواهد کرد، بلکه گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف زیستمحیطی و کاهش آلودگی هوا محسوب میشود.
این پروژه با هدف ارتقای بهرهوری و افزایش ظرفیت حملونقل در یکی از پرترددترین و مهمترین مسیرهای ریلی کشور، در حال اجراست.
قطار تهران - مشهد سالانه میلیونها مسافر را جابهجا میکند و با توجه به حجم بالای سفرها، برقی کردن این خط از اهمیت ویژهای برخوردار است. استفاده از برق بهجای سوختهای فسیلی برای حرکت قطارها، بهطور قابلتوجهی میزان انتشار گازهای گلخانهای و آلودگی هوا را کاهش میدهد. در شرایطی که آلودگی هوا یکی از چالشهای اصلی شهرهای بزرگ است، این پروژه میتواند نقشی مهم در بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد ایفا کند. همچنین از سوی دیگر برق بهعنوان منبع انرژی ارزانتر و پاکتر نسبت به سوختهای فسیلی، میتواند هزینههای عملیاتی قطارها را کاهش دهد. این امر میتواند موجب بهبود کیفیت خدمات در بلندمدت شود.
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه بخش عمدهای از برق مصرفی کشور از منابع تجدید پذیر تولید میشود، برقی کردن قطارها میتواند به توسعه زیرساختهای انرژی پاک و حمایت از پروژههای انرژیهای تجدید پذیر کمک کند.
نکته حائز اهمیت اینجاست که با وجود مزایای فراوان، پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد با چالشهایی نیز همراه است. از جمله مهمترین چالشها میتوان به نیاز به بازسازی و نوسازی زیرساختهای ریلی، تأمین سرمایهگذاریهای لازم و آموزش نیروی انسانی متخصص اشاره کرد. علاوه بر این، اجرای این پروژه نیازمند هماهنگی میان سازمانها و نهادهای مختلف است که ممکن است با تأخیرهایی همراه باشد.
در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قطار تهران - مشهد در حال برقی شدن است، که این اقدام سرعت حرکت قطار را نیز به 200 کیلومتر در ساعت خواهد رساند.
وی افزود: آخرین وضعیت پروژه امیدوارکننده است. شرکت چینی که قرارداد با آن امضا شده بود و پروژه نزدیک به 4 یا 5 سال متوقف شده بود، پساز مذاکرات جدید، مجدداً به پروژه بازگشتند و یک سال دیگر قرارداد را تمدید کردهاند. امیدواریم که بحثهای شورای اقتصاد و فاینانس دولتی چین که در حال پیگیری هستیم، ظرف دو تا سه ماه آینده حل شود و شاهد آغاز دوباره پروژه باشیم.
ذاکری ادامه داد: به موازات فعال شدن پروژه از بخش غیردولتی و همینطور بخشی از اعتبارات دولت هم برای شروع موقتاً فاز اول پروژه، یعنی از تهران تا گرمسار، در نظر گرفته شده است؛ همچنین هماهنگیهای لازم با استانداری خراسان رضوی و راهآهن انجام شده و جلسات مشترکی داشتیم که امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز عملیاتی شود.
برقی کردن قطار تهران - مشهد؛ گامی مهم در جهت توسعه حملونقل ملی
در نهایت، برقی کردن قطار تهران - مشهد بهعنوان یک پروژه بزرگ ملی، نه تنها به ارتقای کیفیت خدمات حملونقل ریلی کمک میکند، بلکه میتواند نقشی مهم در جهت بهبود وضعیت محیطزیست و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی ایفا کند. این اقدام گامی استوار در راستای تحقق توسعه پایدار در بخش حملونقل ریلی کشور بهشمار میآید و در صورت اجرای موفقیتآمیز، میتواند الگویی برای سایر پروژههای مشابه در سطح کشور باشد.
کاهش زمان 6 ساعته سفر به مشهد با برقیسازی
در ادامه، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقیسازی راهآهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سالها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است.
وی ادامه داد: متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایهگذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند. اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راهآهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگتر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال میشود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایهگذاری دولت چین بهره گرفته شود.
میرشفیع با اشاره به ورود سرمایهگذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایهگذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآوردهای جدیدی انجام دادهاند. خوشبختانه طی سالهای اخیر ظرفیتهای داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، بهگونهای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقیسازی راهآهن را میتوان از منابع داخلی تأمین کرد.
وی ادامه داد: در قرارداد اولیه با چینیها، هزینه برقیسازی راهآهن تهران - مشهد حدود 2 میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به 1.3 میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین 200 دستگاه واگن و 70 دستگاه لوکوموتیو نیز میشود، البته بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که 50 درصد این منابع را تأمین کند.
مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راهآهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راهآهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخشهای مسیر، سرمایهگذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با 500 میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به 300 میلیون دلار سرمایهگذاری بیشتر نیاز خواهد بود.
میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکتهای حملونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیازها بهصورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف 3 تا 4 سال عملیاتی خواهد شد. برقیسازی این خط نهتنها موجب کاهش هزینههای بهرهبرداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیوهای دیزلی و هزینههای بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف میشود.
وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایهگذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راهآهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بستههای مشارکتی به شرکت راهآهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.
کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقیسازی راهآهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایهگذاران ایرانی آمادگی دارند تا 50 درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین 50 درصد باقیمانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش مییابد.
آخرین وضعیت پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد
به گزارش مهر، پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد یکی از پروژههای حیاتی و استراتژیک در حوزه حملونقل ریلی کشور است که نه تنها با هدف بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینهها در حال اجراست، بلکه به عنوان گامی مهم در راستای توسعه پایدار و کاهش آلودگی محیطزیست در نظر گرفته میشود. برقیسازی این مسیر، با کاهش انتشار گازهای گلخانهای و وابستگی به سوختهای فسیلی، تأثیر چشمگیری بر بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد خواهد داشت.
علاوه بر موارد ذکر شده، این پروژه موجب افزایش سرعت حرکت قطارها به 200 کیلومتر در ساعت خواهد شد، که تسهیل حملونقل مسافران و کاهش زمان سفر را در پی خواهد داشت. به همین دلیل، این پروژه نقش مهمی در ارتقای زیرساختهای حملونقل ریلی و تحقق اهداف زیستمحیطی ایفا میکند.
با وجود توقفهای قبلی، مذاکرات جدید با شرکتهای چینی و سرمایهگذاران داخلی روند اجرایی پروژه را دوباره فعال کرده و پیشبینی میشود که عملیات فاز نخست آن از تهران تا گرمسار به زودی به بهرهبرداری برسد. در صورتی که تأمین منابع مالی به طور کامل صورت گیرد، این پروژه در مدت 4 سال به پایان خواهد رسید و سرعت قطارها به 6 ساعت کاهش مییابد.
کد خبر 6454302

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/863853/تهران-تا-مشهد-6-ساعته-میشود؛-برقی-کردن-قطار-گامی-حیاتی-در-توسعه-کشور