پیام خراسان
استاندار خراسان رضوی:
مشارکت مردمی و رصد لحظه‌ای پروژه‌ها، محور تحول در مدرسه‌سازی است
سه شنبه 16 ارديبهشت 1404 - 20:18:25
پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی خواستار طراحی سازوکاری هوشمند برای نظارت مستمر و جلب مشارکت مردمی در ساخت مدارس شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری، در نشست بررسی راهکارهای توسعه و نظارت بر پروژه‌های مدرسه‌سازی، با اشاره به ضرورت رصد آنلاین پروژه‌ها و شفافیت در فرآیندها افزود: ما باید به نقطه‌ای برسیم که دفتر رئیس‌جمهور، هر لحظه بتواند وضعیت پروژه‌ها را ببیند. وی افزود: این کار با ابزارهای ساده فناورانه ممکن است و فقط نیاز به برنامه‌ریزی، تعهد و پیگیری دارد. گزارش‌های ماهانه، داشبوردهای مدیریتی و نظارت هوشمند باید جزء جدایی‌ناپذیر این فرآیند باشند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اهمیت حضور میدانی مدیران و شکل‌گیری جریان مؤثر مردمی، اظهار کرد:هدف اصلی ما فقط ساخت مدرسه نیست، بلکه ایجاد یک شبکه‌ی ماندگار و فعال اجتماعی است که از آغاز ساخت تا سال‌ها پس از بهره‌برداری، مدرسه را به عنوان کانون محله و نقطه اتصال مردم، خیرین، مدیران و نخبگان حفظ کند.
وی افزود: باید فرآیندها را دقیق طراحی کنیم، بر مبنای تجربه عمل کنیم و حرکت‌ها را هدفمند به جلو ببریم. وقتی از تجربه صحبت می‌کنیم، یعنی از سال‌ها حضور در صحنه‌های دشوار کشور، از جمله دوران دفاع مقدس تا فعالیت‌های مدیریتی پس از آن، یاد می‌کنیم؛ تجربیاتی که اگر به درستی بهره‌برداری شوند، می‌توانند موتور محرکه‌ای برای توسعه واقعی باشند.
مظفری تأکید کرد: امروز نیاز است برای هر مدرسه‌ای که در حال ساخت است، پنج نفر از افراد کارآمد و مؤثر را به عنوان اعضای هیئت پشتیبان معرفی کنیم؛ افرادی که صرفاً اسمی در لیست نباشند، بلکه واقعاً مسئولیت‌پذیر باشند و بتوانند هر کدام به تنهایی یک راهبرد مشخص برای پیشبرد مدرسه ارائه دهند.
او با اشاره به این‌که مدارس باید پس از ساخت نیز مورد حمایت مستمر قرار گیرند، گفت: مدرسه تمام نمی‌شود، تازه آغاز یک پیوند است. هر مدرسه می‌تواند محل برگزاری نشست‌های محله، هیئت‌ها، فعالیت‌های فرهنگی، و نقطه تلاقی نهادهای رسمی و مردمی باشد. این شبکه‌سازی باید به نحوی شکل بگیرد که حضور یا عدم حضور یک مدیر خاص تأثیری در تداوم آن نداشته باشد.
استاندار خراسان رضوی با انتقاد از کم‌توجهی‌ به آموزش‌وپرورش در برخی مقاطع افزود: مدرسه جایی است که برخلاف بسیاری از نهادها، همه اقشار با هر نگرش، باور یا سلیقه‌ای با آن در ارتباط‌ هستند پس باید از ظرفیت عظیم مردمی در حمایت از این نهاد استفاده کرد.
وی با اشاره به ظرفیت علمی استان گفت: دانشگاه‌ها، اساتید فرهنگی و مجموعه آموزش‌وپرورش باید بازوی مطالعاتی این حرکت باشند. کار فقط ساخت یک ساختمان نیست؛ ما باید تعریف کنیم که چگونه این ساختمان به یک مرکز انسانی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.
در پایان استاندار با تأکید بر نقش استانداری در تجمیع ظرفیت‌ها و مدیریت هماهنگ در این‌باره اظهار داشت: ما همه ظرفیت‌های صنعتی، تجاری، بازرگانی و مدیریتی استان را در کنار هم قرار می‌دهیم. فرمانداران در بسیاری از شهرستان‌ها با خلاقیت کار را جلو می‌برند. ما وظیفه داریم این حرکت را تسهیل، تقویت و نهادینه کنیم.
حجت الاسلام علی عسگری معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه‌هایی توسط معاونت‌های استانداری خراسان رضوی برای پیگیری بخش‌های مختلف توسعه عدالت در فضاهای آموزشی بیان کرد: می‌توان با کمک مردم و جلب مشارکت‌های اجتماعی، پروژه‌ها را به سرانجام رساند.
در ادامه مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به نهضت توسعه عدالت آموزشی استان عنوان کرد: وظیفه ماست که مدارس جدید بسازیم، اما تکثیر و ترویج عدالت آموزشی، بخشی دیگری از مسئولیت‌های ماست. اتفاقات مهم و مبارکی در حال رخ دادن است و این به خود ما بستگی دارد که بتوانیم فاصله دولت و ملت را کاهش دهیم و این دو را به یکدیگر نزدیک کنیم.
اسدی افزود: در واقع، یکی از اهداف اصلی ما در این برنامه‌ها، توجه ویژه به سخت‌افزار و امکانات موردنیاز برای ساخت مدارس با کیفیت است، به طوری که در آینده‌ای نزدیک، این حرکت به یک سنت ماندگار تبدیل شود.

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/864383/مشارکت-مردمی-و-رصد-لحظه‌ای-پروژه‌ها،-محور-تحول-در-مدرسه‌سازی-است
بستن   چاپ