پیام خراسان
استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان:
مدرسه؛ مرکز تحول اجتماعی محله است
سه شنبه 16 ارديبهشت 1404 - 23:37:56
پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی با تأکید بر نقش تحولی مدارس در توسعه اجتماعی و فرهنگی مناطق، خواستار طراحی سازوکاری هوشمند برای نظارت مستمر و جلب مشارکت واقعی مردم در ساخت و پشتیبانی مدارس شد.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در نشست بررسی راهکارهای توسعه و نظارت بر پروژه‌های مدرسه‌سازی، بر ضرورت ایجاد سازوکارهایی شفاف، فناورانه و مشارکت‌محور تأکید کرد و گفت: ما باید به نقطه‌ای برسیم که دفتر رئیس‌جمهور، هر لحظه بتواند وضعیت پروژه‌های مدرسه‌سازی را به‌صورت دقیق و آنلاین رصد کند.
وی با اشاره به امکان‌پذیری این فرآیند با ابزارهای ساده فناورانه افزود: این کار تنها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تعهد مدیریتی و پیگیری منسجم است. داشبوردهای مدیریتی، گزارش‌های ماهانه و نظارت هوشمند باید از اجزای جدایی‌ناپذیر این مسیر باشند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مدرسه تنها یک ساختمان نیست، گفت: هدف نهایی ما باید ایجاد مدرسه‌محوری واقعی باشد؛ یعنی مدرسه‌ای که تبدیل به قلب تپنده محله شود و امکانات و ظرفیت‌های محله در تعامل با آن، در خدمت توسعه اجتماعی قرار گیرد.
او تصریح کرد: یک مدرسه می‌تواند نقطه تحول برای یک منطقه باشد؛ مشروط بر آنکه از ابتدا با مسئله‌شناسی دقیق، تبیین درست، برنامه‌ریزی هدفمند و رصد پیوسته تا حصول نتیجه پیش برود.
مظفری ضمن تأکید بر شکل‌گیری شبکه‌ای پایدار از مشارکت مردمی و نخبگان افزود: ما به دنبال ساخت مدرسه‌ای نیستیم که با پایان عملیات عمرانی، مأموریتش تمام شود؛ بلکه باید مدرسه را به کانونی اجتماعی، فرهنگی، محلی و حتی اقتصادی تبدیل کنیم که تا سال‌ها بعد از افتتاح، زنده و فعال بماند.
وی خواستار تشکیل هیئت‌های پشتیبان مردمی» برای هر مدرسه شد و گفت: «برای هر مدرسه در حال ساخت، باید حداقل پنج فرد کارآمد و دلسوز معرفی شوند که فقط نامی در فهرست نباشند، بلکه واقعاً مسئولیت‌پذیر باشند و هر کدام یک راهبرد عملیاتی برای توسعه مدرسه داشته باشند.
استاندار با اشاره به اینکه مدرسه می‌تواند محل برگزاری نشست‌های محله، هیئت‌های مذهبی و تعامل نهادهای رسمی و مردمی باشد، تأکید کرد: این شبکه باید به گونه‌ای شکل بگیرد که وابسته به یک مدیر یا مقام خاص نباشد و پایداری آن تضمین شود.
او ضمن انتقاد از بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش در برخی مقاطع، تأکید کرد: مدرسه جایی است که همه اقشار جامعه فارغ از گرایش‌ها و باورها با آن در ارتباط هستند، بنابراین باید از این ظرفیت عظیم مردمی به بهترین شکل استفاده کرد.
مظفری با اشاره به ظرفیت‌های علمی استان از جمله دانشگاه‌ها، اساتید فرهنگی و بدنه آموزش‌وپرورش، گفت: این نهادها باید بازوی مطالعاتی و پشتیبان فکری این حرکت بزرگ باشند. چرا که ساخت یک ساختمان کافی نیست؛ باید از ابتدا تعریف کنیم چگونه این فضا به یک مرکز انسانی و فرهنگی بدل خواهد شد.
در پایان، استاندار خراسان رضوی بر نقش هماهنگ‌کننده استانداری در تجمیع ظرفیت‌های صنعتی، تجاری و مدیریتی استان تأکید کرد و گفت: فرمانداران در شهرستان‌ها با خلاقیت و ابتکار کارها را پیش می‌برند. وظیفه ما در سطح استان، تسهیل، تقویت و نهادینه کردن این جریان تحولی است.

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/864447/مدرسه؛-مرکز-تحول-اجتماعی-محله-است
بستن   چاپ