پیام خراسان
تأکید مظفری بر گسترش نهضت عدالت آموزشی بدون تشریفات اما با مشارکت مردم
شنبه 27 ارديبهشت 1404 - 14:26:55
پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی با تأکید بر لزوم توسعه عادلانه فضاهای آموزشی در استان، خواستار خروج از رویکرد تشریفاتی و حرکت به سمت ساختارهای مردمی و کارآمد شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: هدف اصلی ما در نهضت توسعه عدالت آموزشی، ساخت مدارس بیشتر با کیفیت مطلوب و توزیع عادلانه امکانات در سطح استان است.
وی با بیان اینکه باید از فضای صرفاً اداری فاصله گرفت، گفت: اگر بتوانیم 705 هیئت امنای مدرسه را در سراسر استان تشکیل دهیم یا از ظرفیت مساجد در این مسیر بهره ببریم، گام بزرگی برداشته‌ایم. این طرح از نظر ساختار و هدف‌گذاری کاملاً روشن و دقیق است و باید به نتیجه برسد.
مظفری با اشاره به موانع پیش‌روی توسعه فضاهای آموزشی تصریح کرد: موانع زیادی در این مسیر وجود دارد و نیازمند هماهنگی‌های گسترده‌ای هستیم. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای فنی تشکیل شود تا موضوعاتی نظیر نشان‌دار کردن منابع مالیاتی، استفاده از مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها، و بهره‌گیری از گروه‌های جهادی با هزینه کمتر در آن بررسی و پیگیری شود.
وی افزود: باید ظرفیت‌های موجود را شناسایی، فهرست و فعال کنیم. برای نمونه، انجمن اولیا و مربیان به عنوان نزدیک‌ترین نهاد مردمی به مدرسه، پتانسیل بالایی در ساخت و حتی اداره مدارس دارد. همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی باید محور قرار گیرند.
استاندار خراسان رضوی با پیشنهاد تشکیل تیمی برای طراحی نقش علما و چهره‌های تأثیرگذار در هیئت‌امنای مدارس گفت: حضور شخصیت‌های معتبر در این هیئت‌ها، به‌ویژه در مناطق مختلف، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. اکنون نیز برخی علما در این فرآیند مشارکت دارند که باید این الگو گسترش یابد.
مظفری با اشاره به ساختار هیئت امنایی خاطرنشان کرد: تشکیل 705 مدرسه با الگوی هیئت امنایی می‌تواند ساختاری 4200 نفره از نیروهای مردمی ایجاد کند. این ظرفیت باید منسجم، فعال و مؤثر باشد. پیشنهاد می‌کنم جلسات هیئت‌ها به‌صورت منظم دو هفته یک‌بار برگزار و صورت‌جلسات آن‌ها ارسال شود تا بتوانیم ایده‌ها و تجارب را به اشتراک بگذاریم.
وی همچنین پیشنهاد داد: یک روز رسمی به عنوان "روز تکریم خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی" نام‌گذاری شود تا این فرهنگ به‌صورت نمادین تقویت و نهادینه گردد. این نهضت که به برکت سفر ریاست‌جمهوری، همراهی مدیران استانی و لطف امام رضا(ع) شکل گرفته، باید زاینده ایده‌های نو و اثربخش باشد. با همدلی و برنامه‌ریزی منسجم، خراسان رضوی می‌تواند الگویی ملی در توسعه عدالت آموزشی شود.
تقدیر از آغاز پویش "با من" در خراسان رضوی
در ادامه جلسه، علیرضا قامتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به آغاز پویش ملی "با من" از خراسان رضوی، آن را اقدامی ارزشمند در راستای توسعه آموزش و پرورش دانست و گفت: این نگاه آینده‌ساز و صحیح، مورد توجه در سطح ملی نیز قرار گرفته و در پی سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان، بازتاب گسترده‌ای در وزارت کشور داشت.
وی افزود: ابلاغیه‌ای از سوی رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری به استانداری ارسال شده که در آن ضمن تقدیر از راه‌اندازی این نهضت، بر انتقال تجربیات آن به سایر استان‌ها تأکید شده است.
قامتی با اشاره به سهم استان از برنامه ساخت 48 هزار کلاس درس در کشور گفت: سهم خراسان رضوی نزدیک به 4600 کلاس است، که حدود 10 درصد کل تعهدات را شامل می‌شود. این میزان حاصل همت جمعی استان است. پیش از این با میانگین کشوری فاصله زیادی داشتیم، اما اکنون با حمایت‌های استاندار محترم و سیاست‌های رئیس‌جمهور، این فاصله در حال کاهش است.
وی ادامه داد: ظرفیت مدیریتی استان و همراهی خیرین، سرمایه‌ای ارزشمند است. خوشبختانه خیرین همواره حضور مؤثر داشته‌اند و باید از این فرصت به‌خوبی بهره گرفت.
معاون استاندار با تأکید بر رصد مستمر پروژه‌ها گفت: پیشنهاد می‌دهم پیش از هر اعزام به مناطق، گزارشی دقیق از وضعیت پروژه‌ها و منابع مالی ارائه شود تا علاوه بر شفاف‌سازی، موانع احتمالی برطرف گردد. در موضوع مولدسازی نیز آمادگی داریم مسائل را به‌سرعت بررسی و حل‌وفصل کنیم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: این الگوی مشارکتی با همراهی مردم، خیرین و دستگاه‌ها ادامه یابد و خراسان رضوی به الگوی موفق عدالت آموزشی در کشور تبدیل شود.
نگاه فرهنگی و اجتماعی به موضوع آموزش
در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری، با ابراز خرسندی از فضای صمیمی جلسه، اظهار کرد: تجربه همکاری با چند وزیر آموزش و پرورش را دارم و از نزدیک با چالش‌های این حوزه آشنا هستم.
وی به موضوع مدارس کانکسی اشاره کرد و گفت: سال‌ها این موضوع مطرح بود اما به سرانجام نرسید. اکنون امیدواریم با انگیزه‌ای که در دولت چهاردهم مشهود است، این مطالبه به نتیجه برسد. دولت فعلی رویکردی عمل‌گرا دارد که می‌تواند این هدف را محقق کند.
عسکری در ادامه با انتقاد از بروکراسی مزمن در نظام آموزشی کشور گفت: این ساختار فرساینده، مانعی جدی برای تحول است و اگر چاره‌اندیشی نشود، اقدامات ساختاری با مشکل مواجه خواهد شد.
تأکید بر تثبیت گفتمان عدالت آموزشی
مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، گفت: این پنجمین جلسه ما پس از آغاز سال جدید است که در ادامه سفر رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. یکی از دستاوردهای اصلی این جلسات، ترویج و تثبیت گفتمان عدالت آموزشی در سطح استان و کشور است.
وی افزود: نشست توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردمی که با حضور ریاست محترم جمهوری برگزار شد و به‌صورت زنده از رسانه‌ها پخش شد، زمینه‌ساز تبدیل این نهضت به گفتمانی ملی شد. پویش «با من» که به ابتکار استاندار محترم آغاز شد، اکنون در حال تسری به دیگر استان‌هاست و از نقاط مختلف کشور برای دریافت تجربیات اجرای این طرح، با ما در تماس هستند.

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/871223/تأکید-مظفری-بر-گسترش-نهضت-عدالت-آموزشی-بدون-تشریفات-اما-با-مشارکت-مردم
بستن   چاپ