پیام خراسان
غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی:
آموزش و پرورش، محور اصلی پیشرفت پایدار است
سه شنبه 20 خرداد 1404 - 14:44:13
پیام خراسان -

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی، با تأکید بر نقش بنیادین آموزش و پرورش در مسیر توسعه پایدار، از این حوزه به عنوان اولویت نخست کشور و استان یاد کرد و خواستار بسیج همه ظرفیت‌ها برای تحقق عدالت آموزشی شد. غلامحسین مظفری در دوره آموزشی نهضت توسعه فضاهای آموزشی خراسان رضوی با اشاره به نگاه دولت سیزدهم نسبت به جایگاه آموزش و پرورش گفت: رئیس‌جمهور به‌روشنی اولویت نخست کشور را آموزش و پرورش معرفی کرده‌اند و این مسأله ایجاب می‌کند که تمام منابع ملی و استانی برای تحقق این اولویت حیاتی به‌کار گرفته شود. وی افزود: راهبرد اساسی در این مسیر، برنامه‌ریزی دقیق، مشارکت فعال مدیران، و هم‌افزایی عمومی است که در قالب الگوهای مشارکتی از جمله هیئت‌امنایی‌سازی مدارس در استان، رنگ واقعیت به خود گرفته است. مظفری با اشاره به تشکیل بیش از 725 هیئت‌امنای مدرسه‌ساز در استان، این رویکرد را نماد مشارکت واقعی مردم در توسعه زیرساخت‌های آموزشی دانست و اظهار داشت: در واقع هر هیئت‌امنا، مدرسه را برای آینده فرزندان محله خود می‌سازد و این حس تعلق، مهم‌ترین سرمایه اجتماعی طرح است. وی ادامه داد: هرچند دولت نیمی از اعتبارات مورد نیاز را تأمین کرده است، اما بخش عمده‌ای از مسیر باقی‌مانده، با جلب مشارکت خیران، نهادهای مردمی و اقشار مختلف جامعه طی خواهد شد. تجربه ساخت مدرسه میدان چمنی مشهد در کمتر از 24 ساعت نشان داد که اگر باور و همدلی وجود داشته باشد، دستیابی به اهداف بزرگ دور از دسترس نخواهد بود. استاندار خراسان رضوی، مشارکت را مسیری پرفرازونشیب اما ضروری توصیف کرد و گفت: مدیریت هوشمندانه و خلاق در پروژه‌های مشارکتی می‌تواند همه عوامل را به یک هدف مشترک پیوند دهد. هر پروژه باید به‌گونه‌ای پیش برود که مردم احساس کنند مدرسه را برای خانه خود می‌سازند. مظفری همچنین با اشاره به آغاز فاز جدید «رصد و پایش» طرح توسعه عدالت آموزشی افزود: پس از هدف‌گذاری ساخت 725 مدرسه با رویکرد هیئت‌امنایی، اکنون باید با سرعت و دقت به سمت اجرای کامل این طرح حرکت کنیم. وی خاطرنشان کرد: در کنار توجه به کمیت، توجه به کیفیت آموزشی نیز ضرورتی انکارناپذیر است. اگرچه سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی در سطح ملی صورت می‌گیرد، اما با توجه به سهم جمعیتی 8 درصدی خراسان رضوی در کشور، می‌توانیم نقش ملی و مؤثری در کاهش بار نظام آموزشی کشور ایفا کنیم. مظفری با بیان اینکه میان آرمان‌های نظام آموزشی و وضعیت موجود فاصله وجود دارد، اظهار داشت: باید با نگاهی واقع‌بینانه، میزان تحقق اهداف تربیتی را بسنجیم و با تمرکز بر ارتقاء کیفیت، شکاف‌های موجود را کاهش دهیم. وی تصریح کرد: توسعه پایدار تنها با انسان‌هایی ممکن است که در سایه نظام آموزشی اثربخش پرورش یافته اند. از این‌رو باید مطالعات تطبیقی با تجربیات کشورهای دیگر انجام شود. می‌توان در این راستا نهضتی برای مطالعات تطبیقی و پژوهش‌های کاربردی راه‌اندازی کرد.

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/878485/آموزش-و-پرورش،-محور-اصلی-پیشرفت-پایدار-است
بستن   چاپ