پیام خراسان
مهر گزارش می دهد؛
چالش های آموزش و پرورش فردوس / از کمبود نیرو تا مدارس فرسوده
پنجشنبه 6 آبان 1400 - 00:23:22
خبرگزاری مهر - خراسان جنوبی
پیام خراسان - فردوس- مدارس تخریبی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی به عنوان سه چالش مهم آموزش و پرورش فردوس مطرح شده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش شهرستان فردوس چهارشنبه شب در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، مدیریت و معاونان آموزش و پرورش فردوس و جمعی از نمایندگان فرهنگیان های این شهرستان بررسی شد.
مدیر آموزش و پرورش فردوس در این جلسه سه چالش مهم این حوزه را در شهرستان فردوس مدارس تخریبی، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی برشمرد و تاکید کرد: بالاترین آمار مدارس تخریبی خراسان جنوبی متعلق به فردوس است که بیش از 30 درصد مدارس شهرستان فرسوده بوده و باید نوسازی شود.
بحران کمبود نیروی انسانی
محمد ناظری با بیان اینکه شهرستان فردوس 10 هزار و 500 دانش‌آموز دارد، تصریح کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان از هزار نفر به 922 نفر تقلیل یافته و 376 معلم تا سال 1405 بازنشست خواهند شد که اگر تدبیری اندیشیده نشود با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.
وی از کمبود نیروی انسانی در حوزه خدماتی خبر داد و افزود: از 85 نیروی خدماتی 20 نفر تغییر سمت داده شده‌اند و مجبوریم با 65 نیرو 92 آموزشگاه را از نظر نیروی خدماتی مدیریت کنیم.
ناظری عنوان کرد: 70 درصد تجهیزات مدارس فردوس فرسوده و قدیمی است و نیاز به 100 دستگاه ملزومات هوشمند سازی مدارس داریم.
وی ادامه داد: برای تشویق حائزین رتبه‌های برتر مسابقات فرهنگی، قرآنی و آموزشی هیچ گونه منبع اعتباری در اختیار نداریم.
100 درصد فضاهای ورزشی فردوس تخریبی است
مدیر آموزش و پرورش فردوس با بیان اینکه 100 درصد فضاهای ورزشی شهرستان فردوس تخریبی است افزود: در تأمین هزینه‌های برق، آب و گاز سالن‌های ورزشی نیز مشکل داریم.
وی با اشاره به اینکه در تأمین نیروی‌های متخصص در حوزه پرورشی منع قانونی داریم، تاکید کرد: به عنوان نمونه حتی یک مددکار در این بخش نداریم.
ناظری اضافه کرد: در عدم رعایت سقف جمعیت کلاس‌ها در استان رتبه دوم را داریم و در متوسطه نرم کلاس‌ها از 25 نفر به بالاست.
افتخارات آموزش و پرورش فردوس
وی گریزی نیز به موفقیت‌های آموزش و پرورش فردوس در 2 سال گذشته زد و گفت: رتبه 6 آموزشی کشور، قبولی حدود 50 دانش‌آموز در رشته پزشکی در کنکور سال‌های 99 و 1400، برگزیده جشنواره خوارزمی استان از فردوس، 7 رتبه برتر کشوری قرآنی و دهها رتبه برتر استانی در بخش‌های مختلف آموزشی، پرورشی و قرآنی گواه بر استعداد و نبوغ دانش آموزان فردوسی است.
عدم اختصاص سرانه به مدارس، توسعه بی رویه مدارس خاص که موجب ایجاد تفکر فاصله طبقاتی در آموزش شده، مشکلات مهد کودک‌ها و تعطیلی مطلق آنها در ایام کرونا و خسارات زیادی که متحمل شده‌اند، مشکلات حقوق پایین نیروهای خدماتی و سرایداری و تبدیل وضعیت نیروی شاغل آموزش و پرورش از مهمترین مشکلات و کمبودهایی بود که معاونان آموزش و پرورش و نمایندگان بخش‌های مختلف این حوزه مطرح و خواستار توجه ویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به آنها شدند.
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: هزینه‌ای که در آموزش و پرورش می‌شود سرمایه گذاری برای آینده مملکت و نظام است.
طرح رتبه بندی معلمان بزودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود
حجت الاسلام مجید نصیرایی تاکید کرد: بزودی رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و خبرهای خوبی برای فرهنگیان خواهیم داشت.
وی احیای تربیت معلم پسران و افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان در فردوس را از مهمترین اقدامات در جهت رفع کمبودی نیروی انسانی در این شهرستان برشمرد و قول مساعد داد سایر مشکلات مطرح شده را نیز به طور جد پیگیری کند.

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/423196/چالش-های-آموزش-و-پرورش-فردوس---از-کمبود-نیرو-تا-مدارس-فرسوده
بستن   چاپ