پیام خراسان
گلایه از کیفیت میوه تنظیم بازار در بیرجند و پاسخ مسوولان
جمعه 12 فروردين 1401 - 07:34:40
ایرنا - خراسان جنوبی
پیام خراسان - بیرجند - تامین 800 تن میوه نوروزی در خراسان جنوبی به تنظیم بازار این محصولات پرمصرف کمک کرد اما کیفیت برخی میوه‌ها در بیرجند باعث گلایه شهروندان شده است.

به گزارش ایرنا براساس مصوبه کمیته راهبری میوه تنظیم بازار خراسان جنوبی در اسفند سال گذشته مقرر شد 800 تن میوه در روزهای پایانی سال و نوروز 1401 در این استان توزیع شود به همین منظور ذخیره‌سازی میوه‌ها در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.
توزیع 800 تن میوه شامل 400 تن پرتقال و 400 تن سیب و شامل ارقام پرتقال تامسون و والنسیا و سیب زرد و قرمز از 25 اسفند آغاز شد و قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و توزیع صحیح از تاکیدات مسوولان استان در این زمینه بوده است.
اگرچه فراوانی کالا وجود داشته و نحوه قیمت‌گذاری میوه تنظیم بازار برای عید امسال پایین‌تر از قیمت بازار بوده، اما کیفیت برخی میوه‌ها در روزهای اخیر محل بحث قرار گرفته است و به گفته شهروندان کیفیت و قیمت میوه تنظیم بازار با یکدیگر همخوانی ندارد.
یکی از این شهروندان در مرکز عرضه میوه تنظیم بازار در خیابان سجادشهر بیرجند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت پرتقال والنسیا پایین بود.
عباسی افزود: پرتقال والنسیا که من خریداری کردم به لحاظ کیفیت با سبد میوه‌ای از همین نوع که مادرم خریداری کرد، بسیار متفاوت است و مادرم از کیفیت میوه‌ای که خریداری کرده، رضایت بیشتری دارد.
وی اظهار داشت: قبل از سال نو یک سبد سیب قرمز و زرد خریداری کردم که کیفیت سیب قرمز خوب بود اما سیب زرد بیش از اندازه ریز است و نتوانستیم آن را برای میهمانان استفاده کنیم.
یکی دیگر از شهروندان در روز بازار خیابان غفاری مخاطب گفت و گوی ما شد و گفت: مقدار خرابی و پوسیدگی میوه در سبدهای پرتقال تامسون زیاد بود از طرفی این نوع پرتقال طعم ترشی داشت که برای ما به‌سختی قابل خوردن است.
زارعی افزود: قبل از سال نو کیفیت میوه عرضه شده بخصوص سیب قرمز خوب بود و به دلیل اینکه از سیب قرمزی که خریداری کرده بودم، رضایت داشتم مجدد خریداری کردم ولی الان درصد خرابی، لکه‌دار بودن و پفکی بودن سیب‌ها زیاد است.
وی با بیان اینکه وزن سبدهای میوه تنظیم بازار سنگین است پیشنهاد کرد که برای سال آینده سبدهایی با وزن‌های کمتر عرضه شود تا خریدار بیشتری هم داشته باشد.
عرضه میوه تنظیم بازار به‌صورت کیلویی
میوه‌ها در مرکز عرضه میوه تنظیم بازار خیابان سجادشهر بیرجند از روی ناچاری به‌صورت کیلویی عرضه می‌شد و خریدار زیادی هم نداشت.
فروشنده این مرکز گفت: میوه‌های تنظیم بازار به دلیل خیلی درشت بودن و ترشی پرتقال‌های تامسون همچنین سیب‌های پفکی بخصوص سیب قرمز مورد قبول مردم نبوده است.
خسروی افزود: درصد خرابی میوه‌ها بخصوص سیب قرمز و پرتقال تامسون زیاد است و میوه‌های خراب را برای مشتری‌ها جدا می‌کنیم اما برخی میوه‌ها لکه‌دار هستند که بعد از یکی دو روز باعث خرابی بقیه میوه‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه کیفیت برخی بارهای سیب زرد و پرتقال والنسیا به نسبت خوب است گفت: اما در سیب زرد درصد ریز بودن میوه بالاست از طرفی وزن سبدهای پرتقال والنسیا بالاست که مصرف آن برای خانوارهای کم‌جمعیت زیاد است، به همین دلیل برخی مردم از خرید آن خودداری می‌کنند.
این فروشنده اظهار داشت: میوه‌هایی که روزهای نخست به بازار عرضه شد، واقعا با کیفیت بود اما چند روزی است که میوه تحویلی بی‌کیفیت است و مردم استقبال نمی‌کنند.
وی گفت: چند روز قبل میوه والنسیا تحویلی لکه‌دار و بدون آب بوده که همه میوه‌ها روی دستم مانده و مجبور شدم به‌صورت کیلویی عرضه کنم اما متقاضی زیادی ندارد و این نوع میوه از لحاظ قیمت‌گذاری هر کیلوگرم پنج هزار تومان هم ارزش ندارد.
خسروی افزود: سردخانه میوه‌های خراب و کپک‌زده را از ما تحویل می‌گیرد اما میوه‌های بی‌کیفیت را تحویل نمی‌گیرد.
وی بیان کرد: سود عرضه هر کیلوگرم میوه تنظیم بازار برای ما به عنوان توزیع‌کننده، هزار و 200 تومان است که با توجه به کیفیت برخی بارهای تحویلی، فروش آن صرفه‌ای ندارد.
میوه خوب در ردیف اول سبدها
فروشنده دیگری در روز بازار غفاری درباره کیفیت این میوه‌ها گفت: برخی سیب‌های قرمز پفکی و لکه‌دار بوده و معمولا چون میوه‌ها در سه ردیف در سبدها چیده می‌شود، ردیف اول میوه با کیفیت و در ردیف‌های پایین‌تر میوه بی‌کیفیت، لکه‌دار و ریز قرار می‌گیرد.
بنی‌اسدی به نکته‌ای اشاره کرد که درخواست شهروندان هم است و به گفته وی، وزن سبدهای میوه باید برای سال آینده کمتر شود چراکه وزن برخی سبدها به 13 تا 15 کیلوگرم می‌رسد و برای مصرف خانوارهای کم‌جمعیت زیاد است.
وی افزود: گاهی به دلیل استقبال کم مشتری میوه دو یا سه روز در میوه‌فروشی باقی می‌ماند که باعث افزایش خرابی و لکه‌دار شدن می‌شود.
این فروشنده گفت: برخی میوه‌هایی که در سال جاری توزیع شده به لحاظ کیفیت از سال قبل بهتر است اما درصد خرابی در برخی سبدها نیز بالا بوده، البته برخی شهروندان از درشت بودن پرتقال تامسون و طعم ترش آن گلایه داشتند.
اما پاسخ مسوولان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه برخی شهروندان درخصوص کیفیت میوه تنظیم بازار گفت: همه تلاش ما این بوده که میوه‌های با کیفیت را برای مردم استان در ایام نوروز تامین کنیم.
مهدی جعفری افزود: مهمترین دلیلی که مردم از کیفیت برخی میوه‌ها ناراضی هستند به برخی عاملان توزیع بر می‌گردد که میوه را از سردخانه تحویل گرفته و چند روز درب میوه‌فروشی در هوای گرم نگهداری کرده و همان میوه را تحویل مردم می‌دهند.
وی گفت: درخواست ما از عاملان توزیع این است که روزانه میوه را از سردخانه تحویل بگیرند و به مردم عرضه کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پرتقال تامسون هم درشت و هم تا حدودی ترش است که با ذائقه مردم استان سازگار نیست از طرفی به دلیل ترش بودن و نگهداری آن در هوای گرم زودتر کپک می‌زند لذا از عاملان توزیع خواسته‌ایم میوه‌های خراب و پوسیده را از سبدها جدا کنند و تحویل مردم ندهند.
وی درباره پفکی بودن سیب قرمز هم گفت: این نوع میوه اگر در هوای گرم نگهداری شود نسبت به سیب زرد سریعتر دچار پوکی می‌شود.
جعفری اضافه کرد: هدف ما از تامین میوه شب عید، تنظیم بازار در این مدت بوده که با تامین 800 تن میوه، محقق شده و بازار میوه استان با نوسان قیمت مواجه نشده است.
نگهداری نامناسب میوه بعد از سردخانه
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی هم گفت: همه تلاش ما این بوده که میوه‌ با کیفیت را تامین کنیم و به دست مردم برسانیم.
وحید ضیائیان احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازدید مسوولان از سردخانه‌های استان نشان می‌دهد که کیفیت میوه امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است.
وی در عین حال گفت: ممکن است به دلیل اینکه میوه‌های تنظیم بازار 6 ماه در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود، برخی دچار پوسیدگی و لکه‌دار شده باشند که به فروشندگان اعلام کردیم میوه‌ خراب را از مشتریان تحویل بگیرند تا رضایت آنان جلب شود.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی عاملان توزیع روزانه میوه تنظیم بازار را از سردخانه‌ها تحویل نمی‌گیرند و برای راحتی کار شاید میوه چند روز آینده خود را یک جا از سردخانه تحویل می‌گیرند که نگهدای آن در هوای گرم درب میوه‌فروشی باعث خرابی و کاهش کیفیت میوه‌ها می‌شود.
خشکسالی و کیفیت پایین پرتقال تامسون
وی ادامه داد: میوه تامین شده برای استان نسبت به سال قبل از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و نگهداری بعد از تحویل از سردخانه باعث خرابی میوه‌ها شده است.
ضیائیان احمدی گفت: گاهی عاملان توزیع بار سنگینی را از سردخانه تحویل می‌گیرند و چون مشتری ندارد روی دست‌شان می‌ماند که خراب می‌شود و همین میوه را به مردم عرضه می‌کنند.
وی نیز از عاملان توزیع درخواست کرد که میوه را روزانه از سردخانه تحویل بگیرند و به مردم عرضه کنند.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: به دلیل خشکسالی‌ کیفیت پرتقال والنسیا در سطح کشور پایین و کم‌آب بوده البته خاصیت پرتقال تامسون طعم ترش و آب‌دار بودن آن است.
وی گفت: میوه‌هایی نیز در بازار استان به عنوان طرح ویژه تنظیم بازار توزیع شده که مسوول یکی از سردخانه‌های استان تامین کرده و درخصوص کیفیت آن اطلاع دقیق نداریم.
برنامه‌ریزی و اقدام مسوولان متولی برای تامین و ذخیره‌سازی میوه نوروزی در تنظیم بازار و ثبات قیمت این محصولات اثرگذار بوده و نوروز 1401 با آرامش بهتر و بیشتری به لحاظ فراوانی و قیمت کالا در حال سپری شدن است اما دقت و نظارت در مرحله توزیع و عرضه می‌تواند این خدمت موثر را تکمیل کند.
برچسب‌ها
میوه سردسیری کالای اساسی بازار محصولات خراسان جنوبی

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/452078/گلایه-از-کیفیت-میوه-تنظیم-بازار-در-بیرجند-و-پاسخ-مسوولان
بستن   چاپ