پیام خراسان
تکمیل بخش اول سومین خط مترو در مشهد نیازمند 3500 میلیارد تومان اعتبار است
پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401 - 15:40:32
ایرنا - خراسان رضوی
پیام خراسان - مشهد- مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: سه هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل معماری و خرید تجهیزات بخش اول خط سوم قطاری شهری مشهد از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) این کلانشهر نیاز است.

کیانوش کیامرز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تامین این اعتبار برنامه‌ریزی روی مصوبات سفر رییس جمهور است تا از محل منابع نفتی و افزایش اوراق مشارکت در سالهای 1401 تا 1403، تامین شود و از تیرماه معماری ایستگاه‌های خط سوم آغاز شود.
وی اضافه کرد: مصوبات سفر تا اواسط هفته آینده ابلاغ خواهد شد و امیدواریم با تامین منابع مالی ساخت این خط تسریع یابد.
کیامرز خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی شده مرحله نخست خط سوم قطار شهری به طول 6 کیلومتر از 28.5 کیلومتر این خط در هسته مرکزی مشهد شامل پایانه امام رضا (ع) به سمت حرم رضوی و حرم به سمت میدان شهدا تا اواسط سال 1403 بهره‌برداری شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اضافه کرد: از اول اردیبهشت ماه با تامین میلگرد و سیمان، سرعت بیشتری به کارگاه خط سوم داده شده و امسال باید بین 500 تا 700 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام سازه بتنی ایستگاه‌های هسته مرکزی شهر تزریق شود.
کیامرز ادامه داد: 100 میلیارد تومان از این مبلغ از ابتدای سال در این مسیر هزینه شده و امیدواریم مابقی را نیز هزینه و سازه‌ بتنی ایستگاهها را تا پایان سال به سرانجام برسانیم.
پیشرفت 67 درصدی اجرای خط سوم قطار شهری مشهد
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد بیان کرد: مسیر هسته مرکزی خط سوم با 67 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
کیامرز افزود: در مسیر میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) هفت ایستگاه باید احداث شود که سازه بتنی این ایستگاه‌ها برای بهره‌برداری از این مسیر باید به صورت کامل به اتمام برسد.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد اسفند 1389 به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 1394 به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن 1394 به پایان رسید و اسفند سال 1395 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند 1396 نیز با بهره برداری از 2 کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال 1397 رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز 18 مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول 30 کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال 1395 آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول 14.5 کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه 18 مردادماه 1398 آغاز شد.
برچسب‌ها
مشهد قطار ملی مترو سفر استانی اعتبارات

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/454627/تکمیل-بخش-اول-سومین-خط-مترو-در-مشهد-نیازمند-3500-میلیارد-تومان-اعتبار-است
بستن   چاپ