پیام خراسان
جاده‌ای که دلبرانه‌هایش را گرفته‌اند
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 10:40:34 AM
ایسنا

پیام خراسان- کافی است از پادگان قدس در ابتدای محور کاشمر به کوهسرخ عبور کنی تا کافه‌ها و باغ‌های شخصی را که صاحبان برخی از آن‌ از مسئولان همین شهر بوده‌اند را ببینی؛ در ایام نوروز برای ورود به همین باغ‌ها و نشستن زیر درختان آن هر خودرو باید بین 15 تا 30 هزار تومان پرداخت می‌کرد.

کافه‌هایی که نه‌ تنها حریم جاده را نقض کرده‌اند بلکه رودخانه را هم به تصرف خود درآورده‌اند؛ افرادی که با کاشت چند درخت در بهترین مکان‌های این جاده و محصور کردن آن ادعای مالکیت دارند؛ بماند که دیگر شهروندان را هم از حق طبیعی خود برای استفاده از این مکان‌ها محروم کرده و با سوءاستفاده از بی‌تفاوتی برخی مسئولان هر اقدامی دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند.

یکی از افرادی که اصالتا اهل کاشمر است، با گلایه از افزایش روزافزون کافه‌ها و باغ‌ویلاها در حریم رودخانه گفت: اکنون وضعیت به‌ گونه‌ای شده که باید برای چند ساعت نشستن کنار رود، پول بپردازیم.

جعفری افزود: در پایین‌دست رود چون آبی نیست، باید به مناطق بالادست برویم که بیشتر مکان‌هایی که امکان نشستن در آن وجود دارد، در انحصار برخی افراد است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که ادعای مالکیت دارند، به‌ بهانه این‌که حریم رودخانه جزو املاک شخصی آن‌هاست، از رفتن مردم به کنار رودخانه جلوگیری می‌کنند؛ در صورتی‌ که 15 یا 20 سال قبل تمام ساعات روزمان در کنار رودخانه می‌گذشت و مالکی نداشت.

این مرد سالمند کاشمری اظهار کرد: ‌برخی از کافه‌داران برای خود حریم هم تعیین کرده و تابلو زده‌اند که ورود به این بخش از رودخانه بدون مجوز ممنوع است.

احکامی که به‌ موقع صادر نمی‌شود

علی‌رغم این‌که جاده کاشمر به کوهسرخ به‌ عنوان یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری این منطقه برای مردم این شهر پر از خاطره است، سال‌هاست که ساخت‌ و سازهای زیادی در حاشیه این رودخانه که البته برخی از آن‌ غیرقانونی و بدون مجوز و رعایت اصول ساخت در حریم رودخانه، جاده و قوانین محیط‌ زیست است، علاوه بر زیر پا گذاشتن حقوق دیگران آسیب زیادی برای طبیعت و محیط‌ زیست به همراه داشته و همچنین زیبایی طبیعی آن کم شده و دور از چشم مانده است.

اگرچه هر چند وقت یک‌ بار نهادهای قضایی و متولیان که سرشان کمی خلوت می‌شود، به این قضیه وارد شده و با کج کردن سر بیل لودرها حصار دور عرصه یکی از متخلفان را جمع می‌کنند. البته وقتی این کار تمام می‌شود این بناها حتی بهتر از قبل سرپا می‌شود اما تاکنون اقدام جدی برای آزادسازی حریم‌ها صورت نگرفته است.

کارشناس امور سدها و مهندسی رودخانه‌های امور منابع آب کاشمر در همین خصوص در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: در مورد تخلفات صورت گرفته در محور کاشمر به کوهسرخ، آب منطقه‌ای، منابع‌ طبیعی و آبخیزداری، محیط‌ زیست و راه و شهرسازی سال‌هاست درگیر هستند و تاکنون چندین بار رفع تصرف ‌شده است.

اسماعیل رضاییان‌ یونسی افزود: هرگاه متخلفان با مشکل مواجه می‌شوند، اقدام به فروش کافه کرده و مجدد مالک جدید اقدام به ساخت‌ و ساز می‌کند.

وی اظهار کرد: اگرچه برخی در همان ابتدا جلوی تخلف‌شان گرفته می‌شود اما آن‌هایی که ساخت‌وساز را تمام کرده‌اند، باید از طریق دادگستری علیه‌شان اقدام شود و نیاز به دستور قضایی دارد.

کارشناس امور سدها و مهندسی رودخانه‌ها امور منابع آب کاشمر تصریح کرد: هرچند تاکنون تمام کافه‌های این محور شناسایی نشده‌ اما تا امروز برای 15 کافه که در حریم رودخانه ساخت‌وساز کرده‌اند، پرونده تشکیل‌ شده ولی تعداد اصلی آن‌ بیشتر از این است.

وی با ابراز تاسف از این‌که به‌ رغم حساسیت‌های موجود از سوی دستگاه قضا احکام لازم برای برخورد به‌ موقع صادر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برخلاف کاشمر همکاری شهرهای دیگر مانند خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در این خصوص بیشتر است.

رضاییان گفت: ساخت‌وسازها در حریم رودخانه نه‌تنها موجب خسارت‌هایی به راه می‌شود بلکه موجب راه افتادن آب با دبی بالاتر و وارد شدن خسارت‌هایی به مناطق پایین‌دست نیز می‌شود.

وی با بیان این‌که تمام کافه‌ها در محور کاشمر به کوهسرخ فاقد مجوز است و با تغییر کاربری در اراضی کشاورزی اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند، افزود: این‌که برخی منطقه‌ای را محصور کرده‌ و برای آمدن مردم از رودخانه ورودی می‌گیرند، خلاف قانون بوده و باید با متخلفان برخورد شود.

وی اظهار کرد: هر چند تمام کافه‌ها باید سپتیک داشته باشد و فاضلاب را در جای دیگر تخلیه کند اما متاسفانه فاضلاب جذب سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

کافه‌های فاقد مجوز

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کاشمر هم با انتقاد از رشد قارچ‌گونه کافه‌های غیرمجاز در محور کوهسرخ به کاشمر به ایسنا گفت: سال قبل دادستان کاشمر نامه‌ای مبنی بر جمع‌آوری مسیر صادر کرد؛ البته در این مسیر چهار یا پنج مورد است که مجوز چایخانه و کافه دارند اما به‌ طور غیرمجاز به رستوران و تالار تغییر کاربری داده‌اند.

علی‌اکبر یوسفیان با بیان این‌که هرچند برخوردهای جدی با متخلفان صورت می‌گیرد اما باز هم تعدادشان زیاد است، اظهار کرد: در گذشته حریم راه 12.5 متر بود اما چون محور به راه اصلی در حال ارتقاست، حریم راه 22.5 متر می‌شود؛ به همین دلیل اکثر این مجموعه‌ها در حریم راه قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: هرچند شاهد عقب‌نشینی برخی از آن‌ها از حریم هستیم اما مجدد به حریم رودخانه تجاوز کرده‌اند؛ به همین دلیل به‌ زودی کارگروهی با حضور مسئولان مرتبط تشکیل و تصمیم‌گیری‌های لازم با دستور دادستان اتخاذ خواهد شد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کاشمر خاطرنشان کرد: به جز چهار یا پنج مورد که مجوز چایخانه و کافه دارند، باقی فاقد مجوز است که در همین رابطه سالانه 2 تا سه مورد از بناهای متخلف تخریب می‌شود.

وی با بیان این‌که این افراد امنیت عرض راه را کم کرده و باید بناهای فاقد مجوزشان جمع‌آوری شود، گفت: در همین خصوص به هشت نفر اخطار کتبی داده‌ شده که باید اماکن‌شان جمع‌آوری شوند.

یوسفیان افزود: اگر قرار باشد در این محور خدماتی هم به مسافران داده شود، باید در قالب مجتمع خدماتی رفاهی باشد. احداث این کافه‌ها در حاشیه راه خلاف مقررات است.

وی اظهار کرد: بسیاری از این کافه‌ها شناسایی شده‌اند که پیگیری‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته اما متاسفانه بارها به دلیل تجاوز به حریم راه خسارت‌هایی به جاده‌های این مسیر وارد شده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی هرگونه ساخت‌وساز در حریم زیست‌محیطی رودخانه‌ها و جاده‌ها ممنوع است اما انگار این شهرستان از اجرای بسیاری قوانین مستثنی است؛ بماند که بر اساس آنچه گفته می‌شود، فرمانداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری مخالف جمع‌آوری این بناها به دلیل ظرفیت گردشگرپذیر بودن‌شان هستند.

شاید از نگاه برخی بناهایی که در مسیر کاشمر به کوهسرخ ساخته‌ شده و فعالیت دارند، مشکلی نداشته باشد اما این‌که عده‌ای تا شعاع چندصد متری با کشیدن حصار به انحصار خود در بیاورند و به حریم راه و رودخانه هم تجاوز کنند، مشکلی نیست. در این شهر کسب درآمد از منابع عمومی برای بعضی افراد آنچنان شیرین است که به‌ راحتی تغییر کاربری می‌دهند. باید مسئولان مربوطه در این خصوص کارگروهی تشکیل دهند و نسبت به رفع این مشکل و برخورد با متجاوزانی که مردم را از تماشای طبیعت زیبا محروم ساخته‌اند، برخورد شود.

این متجاوزان نباید از حاشیه امن برخوردار باشند. در این راستا می‌طلبد تدابیری اتخاذ شود تا متخلفان ضمن برداشتن حصارهایی که به‌ صورت غیرمجاز کشیده‌اند، نسبت به ایمن‌سازی راه اقدام کرده و تجهیزات خود را از مسیل رودخانه جمع‌آوری نموده و با اخذ مجوزهای لازم فقط به همان ساختمان‌شان بسنده کنند.


http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/454863/جاده‌ای-که-دلبرانه‌هایش-را-گرفته‌اند
بستن   چاپ