پیام خراسان- مرتضی رجوعی بیان کرد:
اساسنامه دانشگاه امام رضا(ع) در سال 73 و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به
تصویب رسید. موسس دانشگاه تولیت فقید آستان قدس رضوی بود که 2 ماموریت
اساسی را مد نظر داشت و همچنان این 2 ماموریت ادامه دارد و ما هم در این
مسیر حرکت میکنیم.
وی افزود: اولین ماموریت دانشگاه بینالمللی
امام رضا(ع) کادرسازی نیروهای متعهد برای آستان قدس رضوی است؛ رنیروهایی که
دارای رابطه عاطفی و فکری با اسلام باشند.
رجوعی با بیان اینکه
آستان قدس صرفا متخصص علوم اسلامی نمیخواهد، گفت: آستان قدس دولت کوچکی
شامل شرکتهای اقتصادی، موسسات علمی، موسسات فرهنگی و موسسات خدمات اجتماعی
است. بر این اساس حرم مطهر نیازمند متخصص در همه حوزهها برای مدیریت این
شرکتها و موسسات است. از طرفی آستان قدس بیشترین پروژهها را در بخشهای
مدیریت، حسابداری، کامپیوتر، برق و... را دارد که برای اداره آن نیز
نیازمند نیروهای متخصص است.
وی گفت: اساسنامه دانشگاه در سال 73
تصویب و از سال 78، 2 رشته علوم کتابداری و ورزشی در آن راهاندازی شد که
در حال حاضر اکثر فارغالتحصیلان آن در کتابخانه و موسسه تربیت بدنی آستان
شاغل هستند. با وجود اشباع شدن نیروی انسانی در نهادهای مرتبط با آستان قدس
اما بر اساس ماموریت دانشگاه فارغالتحصیلان دانشگاههای امام رضا(ع) و
رضوی در فرایند جذب نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی در اولویت قرار
دارند.
تولید علم نافع ماموریت ذاتی دانشگاه امام رضا(ع) است
رجوعی در خصوص ماموریت دوم دانشگاه امام
رضا(ع) گفت: تولید علم جزو ماموریتهای ذاتی همه دانشگاههاست اما در
دانشگاه امام رضا(ع) یک پسوند به آن اضافه کردیم و با عنوان تولید علم نافع
در این دانشگاه فعالیت داریم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام
رضا(ع) خاطرنشان کرد: علم نافع از نگاه شهید مطهری یعنی علمی که بتواند
نیازهای جامعه اسلامی را تامین کند؛ لذا از نگاه این شهید بزرگوار تفاوتی
بین علوم دینی و سایر علوم نیست. بر این اساس اگر شیمی و فیزیک و سایر علوم
هم بتواند معضلات جامعه اسلامی را حل کند، علم دینی محسوب می شود؛ لذا هر
علمی که نیاز جامعه اسلامی را برطرف کند، آن علم، علم نافع است. مهم این
است آن دانشمند و عالم تفکر اسلامی داشته باشد.
وی با اشاره به
آیه 59 سوره انعام تحت عنوان «وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی
کِتَابٍ مُبِینٍ»، بیان کرد: بر اساس این آیه همه علوم از مدیریت،
حسابداری، اقتصاد و... را میتوان از قرآن استخراج کرد اما در جامعه فعلی
اعتقاد من بر این است که بیشتر از اینکه به مدیریت اسلامی نیازمند باشیم،
به مدیر مسلمان نیازمندیم که پایبند ارزشهای دینی باشد.
رئیس
دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) اضافه کرد: اصول مدیریتی هر چند با تفکرات
همراه غربی باشد اما یک مدیر مسلمان میتواند به درستی آن را به کار ببرد.
در زمینه تربیت نیرو و تولید علم نافع اولویت اول آستان قدس رضوی، استان
اولویت دوم، کشور اولویت سوم و فضای بینالملل اولویت آخر است.
مزیت دانشگاه امام رضا(ع) وابسته بودن به آستان قدس رضوی است
وی افزود: ما مدعی نیستیم که مرجعیت علمی
در همه حوزهها را به دست آوریم اما میخواهیم حوزههای علمی با مزیتهای
نسبی را داشته باشیم. بر این اساس بزرگترین مزیت دانشگاه امام رضا(ع)
وابسته بودن آن به آستان مقدس رضوی است. هیچ دانشگاهی در کشور دارای چنین
مزیتی نیست.
رجوعی تصریح کرد: نام دانشگاه بینالمللی
امام رضا(ع) از دانشگاه فردوسی مشهد نیز بین کشورهای اسلامی بیشتر شناخته
شده است این به دلیل ارتباطی است که با این کشورها داریم. نام حضرت رضا(ع)
برای دانشجویان شیعه که در کشورهای اسلامی تحصیل می کنند، جاذبه دارد.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) گفت: تلاش میکنیم در حوزه تولید علم
نافع با کسب مرجعیت علمی در محورهای دارای مزیت نسبی آستان قدس فعالیت
کنیم. 10 سال پیش رشته مدیریت اماکن متبرکه در مقطع کارشناسی ارشد در
دانشگاه طراحی و راهاندازی شد و علاوه بر اماکن متبرکه در ایران از عتبات
عراق نیز دانشجو در این مجموعه تحصیل میکند و عمده مخاطبان کارکنان عتبه
متبرکه کشورهای دیگر هستند.
وی ادامه داد: در واقع تجارب آستان
قدس در حوزههای مدیریتی در قالب رشته کارشناسی ارشد ارائه و در سایر عتبه
پیادهسازی میشود؛ این مزیت دانشگاه امام رضا(ع) است. اگر دانشجوی
کامپیوتر، برق و... را تربیت میکنیم، نیازهای پژوهشی آستان را نیز پاسخ
میدهیم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) با اشاره به تشرف
سالانه بیش از 20 میلیون زائر به مشهد خاطرنشان کرد: گردشگری، زیارت و زائر
مزیت شهر ماست. بر اساس همین مزیت ما دانشجو تربیت میکنیم.
وجه ممیزی دانشگاه امام رضا(ع) تلفیق علم با فرهنگ است
رجوعی گفت: بزرگترین وجه ممیزی دانشگاه
امام رضا(ع) با سایر دانشگاهها تلفیق مباحث علمی با مباحث فرهنگی است.
سرانه هزینه ارتقاء مباحث فرهنگی ما برای دانشجویان از سایر دانشگاهها حتی
از دانشگاه فردوسی مشهد بیشتر است. در این دانشگاه ما دانشجویی که دارای
رابطه عاطفی با اسلام است، یعنی متخصص علمی و متعهد و همچنین دارای
مهارتهای اجتماعی، ارتباطات، تیمسازی و... تربیت میکنیم.
وی با
اشاره به استقبال دانشجویان از این دانشگاه گفت: خانوادههای مذهبی و آن
دسته از خانوادههایی که مذهبی نیستند اما نگران آسیبهای اجتماعیاند،
علاقمندند فرزندان خود را به دانشگاه امام رضا(ع) بفرستند چون میدانند در
این دانشگاه علاوه بر کار علمی نیز روی مباحث فرهنگی، تربیتی، مهارتی و...
کار میشود.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)
عنوان کرد: درصدد هستیم که در نظام رتبهبندی دنیا جایگاه کسب کنیم اما این
برای ما ایدهآل نیست چون این نظام بر اساس شاخص غربیهاست و در شاخص
غربیها کار فرهنگی لحاظ نمیشود.
وی در تعریف علم کاربردی بیان
کرد: اندیشمندان غربی این واژه را به کار میبرند. همه علوم کاربردی و در
واقع علم ذاتا کاربردی است اما در دین مقولات نافع و غیر نافع مطرح میشود
ولی موضوعی تحت عنوان کاربردی و غیرکاربردی وجود ندارد چرا که هدف مشخص
کننده این است که یک علم نافع است یا نافع نیست.
رجوعی در خصوص نحوه جذب دانشجو گفت: شیوه
ورودی از طریق کنکور سراسری است اما برخی از رشتههای ما نیمهمتمرکز است
مثل رشتههای معارف اسلامی، علوم قرآنی و فقه و مبانی حقوق که 2 یا سه
برابر ظرفیت جذب دانشجو میشود. سپس با پذیرفتهشدگان مصاحبه میکنیم و به
سازمان سنجش اعلام میکنیم و بر اساس آن پذیرش داریم.
رئیس
دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) گفت: سیاست دانشگاه گزینش بر اساس
استاندارهای وزارت علوم است. ورودی را با کیفیت علمی و فرهنگی جذب میکنیم.
در یک برنامه چهار ساله دنبال این هستیم که یک سیستم گزینش خوب در دانشگاه
پیاده کنیم.
تربیت دانشجوی اسلامی فارغ از مرز است
وی اظهار کرد: وقتی از نظام اسلامی صحبت
میکنیم، فقط ایران مد نظر ما نیست چون نظام اسلامی مرز ندارد؛ لذا تربیت
دانشجوی ایرانی و افغانستانی برای اینکه در کشور خود فعالیت کند، بر اساس
اینکه نظام اسلامی مرز ندارد، برای ما مطرح است.
رجوعی در خصوص سرفصلهای دانشگاه امام
رضا(ع) و منابع درسی آن گفت: بر خلاف دانشگاه علوم اسلامی رضوی سرفصلهای
دانشگاه امام رضا(ع) و منابع درسی آن در همه رشتههای این دانشگاه سرفصل
سایر دانشگاه ها را دارد اما با توجه به اینکه استاد، محتوا و محیط کار
فرهنگی میکنند، لذا در تعیین استاد، محتوا و محیط عملکرد ما متفاوت است.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه
استاد در شکلگیری تفکرات دانشجو نقش دارد، لذا در این خصوص دقیق عمل
میشود. بر این اساس کمیته صلاحیت عمومی استاد را از همه جنبهها بررسی
میکند و سپس اجازه تدریس میدهد.
وی گفت: پذیرش در دانشگاه امام
رضا(ع) تکجنسیتی است؛ لذا آن خانم و آقا از روز اول میداند که دانشگاه
تکجنسیتی را انتخاب میکند. این مزیت مهم ما در پایتخت فرهنگی جمهوری
اسلامی ایران است. از همین رو با اینکه یک دانشگاه شهریهپرداز هستیم،
درخواستها همه ساله نیز رو به افزایش است.
وجود دانشگاه تکجنسیتی یک نیاز خانوادههای دغدغهمند است
رجوعی بیان کرد: یک نیاز خانوادههای
متدین و دغدغهمند در شهر مشهد وجود دانشگاههای تکجنسیتی است؛ از طرفی
این رویکرد نه تنها کاهنده دانشجو نبوده بلکه روز به روز متقاضیان در حال
افزایش هستند.
وی افزود: سرفصلهای آموزشی رسمی در دانشگاه امام
رضا(ع) برای بانوان و آقایان یکی است اما در آموزشهای غیر رسمی نیز مهارت
فرزندپروری، مدیریت خانواده و... را برای بانوان داریم که در برنامههای
جانبی دانشگاه گنجانده شده و حتی کارآفرینی بانوان را نیز در دست اقدام
داریم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) تصریح کرد: آنچه در
دنیای امروز مطرح میشود، توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت است که دست وزارت
علوم در این زمینه پر است. دستورالعملهایی مختلف وجود دارد که زمینه
ارتباط دانشگاه با صنعت را فراهم کرده است.
رجوعی ادامه داد:
موضوع دیگر توسعه شرکتهای دانشبنیان دانشگاهی است. 2 راهکار برای این
منظور وجود دارد؛ یکی اینکه به اساتید و دانشجویان و یاوران علمی اجازه
داده شود شرکتهای دانشبنیان تاسیس کنند و بعد اجازه حضور آنان در برخی
ساعات به جای دانشگاه در شرکت دانشبنیان داده شود.
اساتید دانشگاه میتوانند شرکت دانشبنیان تاسیس کنند
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) گفت:
روش دوم سهامداری دانشگاهها در توسعه شرکتهای دانشبنیان است. درآمد
عمده بسیاری از دانشگاههای مطرح دنیا از همین روش تامین میشود. در این
راستا دانشگاه شریف هم شرکتهایی تاسیس کرده که سهامدار آن است.
رجوعی گفت: دولت هم اجازه داده که دانشگاهها 49 درصد سهام شرکتها را
خریداری و یا مالک شوند و این 2 قانون در دانشگاه امام رضا(ع) نیز مصوب شد
که بر اساس آن اساتید دانشگاه می توانند شرکت دانشبنیان تاسیس کنند و
اجازه فعالیت در آن را دارند. این شرکتها میتواند تحت مالکیت شرکتهای
تابعه آستان قدس باشد. البته چنین موضوعی نگاه هیات امنای دانشگاه را
میطلبد؛ لذا سهامدار شدن در این شرکتها یک حرکت رو به جلو است.
http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/464871/توسعه-دانشبنیان-از-تربیت-نیروی-متخصص-میگذرد