یافته جدید دانشمندان برای خداحافظی با طاسی!
پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 01:40:58
پیام خراسان - محققان ماده ای شیمیایی را کشف کرده اند که می تواند تولید و مرگ فولیکول های مو را کنترل کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا ماده شیمیایی را کشف کردند که تقسیم و مرگ سلول‌های فولیکول مو را کنترل می‌کند. این کشف ممکن است راه را برای درمان ریشه‌ای طاسی و همچنین تسریع بهبود زخم هموار کند، زیرا فولیکول‌های مو منبع سلول‌های بنیادی هستند.
هر سلول در بدن از زمان رشد خود در مرحله جنینی نقش خاصی را ایفا می‌کند و این نقش در طول زندگی ثابت می‌ماند. به عنوان مثال، یک سلول عصبی نمی‌تواند به سلول خونی تبدیل شود، در حالی که سلول‌های بنیادی مانند صفحات سفیدی هستند که می‌توان اطلاعات سلولی را روی آن‌ها نوشت و به هر نوع سلولی تبدیل کرد. این خاصیت تطبیقی ​​به سلول‌های بنیادی توانایی ترمیم و التیام بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن را می‌دهد.
کیشوان وانگ، بیولوژیست و یکی از نویسندگان مطالعه می‌گوید: "ایده درمان سریع زخم‌هایی که در فیلم‌های علمی تخیلی ظاهر می‌شود، توسط سلول‌های بنیادی قابل دستیابی است. "
وانگ افزود: «تحقیقات ما به درک عمیق‌تری از رفتار سلول‌های بنیادی اجازه می‌دهد تا بتوانیم آن‌ها را کنترل کرده و برای درمان زخم‌ها از آن‌ها استفاده کنیم».
اگرچه کبد و معده می‌توانند سلول‌های خود را در هنگام آسیب بازسازی کنند، اما محققان مطالعات خود را بر روی فولیکول مو متمرکز کردند، زیرا این تنها عضوی در بدن است که خود را به طور مداوم و بدون آسیب تولید می‌کند.
محققان اثر پروتئین خاصی به نام "TGF-بتا" را در کنترل تقسیم سلول‌های خاص در فولیکول‌های مو، از جمله سلول‌های بنیادی برای تشکیل سلول‌های جدید یا مرگ، که باعث مرگ کل پیاز مو می‌شود، کشف کردند.
وانگ گفت: پروتئین دو نقش متناقض دارد، به فعال شدن برخی از سلول‌ها برای ادامه فعالیت و سرزندگی کمک می‌کند، یا روند مرگ سلولی را تنظیم می‌کند. نقش پروتئین بر اساس کمیت آن تعیین می‌شود، زیرا تولید کم آن در سلول باعث تحریک تقسیم آن می‌شود و تولید بیش از حد آن منجر به مرگ سلول می‌شود.
هنوز هیچ کس علت دقیق مرگ سلولی را نمی‌داند و برخی فرضیه‌ها می‌گویند که این یک ویژگی ارثی مانند از بین رفتن خز بدن حیوانات در تابستان است.

وانگ توضیح داد: "حتی زمانی که پیاز مو خود را از بین می‌برد، ذخیره‌ای از سلول‌های بنیادی را پشت سر می‌گذارد. هنگامی که این سلول‌ها سیگنال رشد را دریافت می‌کنند، تقسیم می‌شوند، سلول‌های جدید می‌سازند و به یک فولیکول موی جدید تبدیل می‌شوند."
اگر محققان بتوانند مکانیسم تعامل پروتئین با ژن‌ها را تعیین کنند، می‌توان از آن برای فعال کردن سلول‌های بنیادی و تولید مجدد فولیکول‌های مو استفاده کرد و به مشکل طاسی پایان داد.