پیام خراسان
شهر آلوی ایران ناتوان در برندسازی
یکشنبه 22 آبان 1401 - 7:19:29 AM
ایسنا
پیام خراسان - خرو شهری در نزدیکی نیشابور است که به دلیل پلکانی بودن، از آن به عنوان ماسوله خراسان نام برده می‌شود، اگر پائیز فصل هزار رنگ‌ها سری به این منطقه زده باشید با پشت بام‌های طلایی رنگ بسیاری مواجه می‌شوید.
وجود بیش از 1701 هکتار باغ آلو، این شهر را به یکی از برترین قطب‌های کشاورزی و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر کننده این محصول در کشور تبدیل کرده است.
 
هرچند کیفیت بالای این محصول در خرو موجب شده به این شهر لقب پایتخت آلو بخارای ایران داده شود اما برای برندسازی که یکی از مهم‌ترین پارامترها جهت صادرات این محصول محسوب می‌شود هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارند.
بی‌توجهی به فرآوری آلو
در همین خصوص حسین کاریزی یکی از کشاورزان شهر خرو گفت: به رغم اینکه هم‌زمان با فصل برداشت آلو پشت بام‌های منطقه مملو از انواع آلوها می‌شود ولی هنوز فرآوری این محصول در منطقه انجام نمی‌گیرد.
او خاطرنشان کرد: هنوز در منطقه محصول آلو به شیوه سنتی پوست می‌شود و در فرآوری آن از تکنولوژی‌های روز استفاده نمی‌شود.
وی کمبود منابع آبی را یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات در زمینه تولید آلو دانست و تصریح کرد: چون از خرداد تا شهریورماه هر سال، آب سهمیه‌بندی می‌شود کیفیت آلوی این شهر کاهش داشته است.
کاریزی با اشاره به گرانی و کیفیت پائین سموم، وضعیت بازار فروش آلو را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: هرچند پارسال هر کیلو آلو 70 هزار تومان به فروش می‌رسید اما امسال، کیلویی 50 هزار تومان هم به فروش نمی‌رسد، وضعیت موجود موجب شده آلو کاران دچار سرخوردگی شوند.
وی ادامه داد: تحریم‌ها موجب شده حدود 6000 تن آلو از سال گذشته در انبارها باقی بماند اما از سویی هیچ تسهیلاتی برای جبران ضررهای وارده به آلوکاران تخصیص نیافته است.
این آلوکار که در هر 4000 متر فقط یک تن آلو از نوع حاج حسنی و کبرایی می‌تواند تولید کند، افزود: هر ساله به دلیل سرما و تگرگ خسارت‌های بسیاری به باغداران و کشاورزان وارد می‌شود.
وی از مسئولان خواست نسبت به خرید تضمینی این محصول از باغداران اقدام کنند.
99 درصد خام فروشی
فرماندار زبرخان در ادامه گفت: تاکنون بهره‌برداری مطلوبی از سوی دولت و باغداران برای فرآوری و برندسازی محصول آلو منطقه صورت نگرفته است.
محمد عین القضات برندسازی محصول آلو را یکی از دغدغه مهم باغداران دانست و افزود: دولت برای جذب سرمایه‌گذار بسته‌هایی تشویقی تعریف می‌کند و تاکنون اقداماتی در این خصوص انجام شده است.
وی تصریح کرد: هرچند یکی از سرمایه‌گذاران منطقه برای فرآوری آلو اقداماتی انجام داده اما هنوز با ضعف‌هایی مواجه هستیم.
فرماندار زبرخان با انتقاد از اینکه تاکنون بهره‌برداری مطلوبی از سوی دولت و باغداران برای فرآوری و برندسازی آلو انجام نشده است، اظهار کرد: باوجود اینکه نیشابور دومین شهر صنعتی خراسان رضوی است اما هنوز آن‌گونه که باید برای راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری این محصول از جمله شیره آلو، استفاده از پوست آلو و... اقدامی نشده و مغفول مانده است.
وی با اظهار تأسف از اینکه در حال حاضر 99 درصد محصول آلو خام فروشی می‌شود، گفت: اکنون آلوی خرو به کشورهای پاکستان و هند صادر می‌شود.
عین القضات افزود: به دلیل سرمایه‌گذاری که برای کاهش بار میکروبی این محصول انجام شده اکنون اروپائی‌ها متقاضی آلو شهر خرو هستند.
چالش در فروش
پائیز که می‌رسد آلوهای صادراتی «خرو» که شهرت جهانی دارد، در سبدهای سنتی، چشم‌انداز زیبایی به این شهر می‌دهد، اما اینکه در فروش و صادرات آن تا چه اندازه موفق بوده‌اند موضوعی است که معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در خصوص آن گفت: به رغم شهرت جهانی محصول آلوی شهر خرو، در حوزه فروش با چالش‌های جدی مواجه هستیم.
علی مبارکی سطح زیر کشت آلو در خرو را 1701 هکتار و میزان برداشت آن را 6375 تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این محصول به استان تهران و کشورهای هندوستان، پاکستان و بنگلادش صادر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه در حوزه بسته‌بندی اقداماتی انجام شده اما در حوزه فروش همچنان چالش‌هایی وجود دارد، به طوری که دلالان آلوها را با قیمت بسیار پائین خریداری می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: گرچه خرید تضمینی آلو در دستور کار قرار دارد اما هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نیست، همچنین با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون خسارت آلوکاران ناشی از تگرگ فروردین‌ماه امسال که حدود 400 میلیارد تومان بود پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه چون هنوز نهال‌های آلو به شیوه غرقابی آبیاری می‌شوند تولید این محصول با تهدید مواجه است، افزود: کشت مکانیزه و فرآوری آلو برای صادرات نیازمند توجه و حمایت جدی مسئولان است و این مهم با برندسازی امکان‌پذیر است.
گرچه آلو بخارای شهر خَرو معروف‌تر از خودش است اما هنوز آن گونه که باید برای برندسازی آن توفیقی حاصل نشده، این در حالی است که از زمان‌های گذشته این شهر یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان آلو و قطب تولید این محصول در ایران بوده است.
در این شهر ارقام متنوع آلو مانند کبرایی، حاج حسنی، بخارا، شمس، طرقبه و … در حجم‌های عمده عرضه می‌شود، اما با تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی این محصول، مسئله برندسازی و صادرات به عنوان مهم‌ترین معضل این محصول باقی مانده است.
 

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/478301/شهر-آلوی-ایران-ناتوان-در-برندسازی
بستن   چاپ